ang Hingsthantering

P

_paniiik_

Hej Alla!
I vårt stall ska det snart komma in ytterligare två inackorderingar varav en är hingst.
Han ska tydligen vara en lugn hingst men trots allt så är han ju hingst!:angel:
Givetvis (förhoppningsvis) så kommer hans ägare att veta hur man ska hantera hingstar och så...
men jag tänkte ändå höra med alla er på buke om ni har några råd angående hingsthantering!
Jag har själv aldrig hanterat hingstar.. annat än åringar då.
Tacksam för svar!

Sv: ang Hingsthantering

Oj, hade jag varit du så hade jag tagit mitt pick o pack och stuckit därifrån!!!:eek:

Eller sökt på alla dessa otaliga hingst-trådar som fortfarande är aktuella här på Buke!;)

Hantera hingsten som en häst så skall du se att det går bra. Eller har du med kanske hIngstfobi. I så fall så skall du nog göra som trygg rekomenderar.

Kan bara hålla med! En del hingstar kan vara riktiga stök, men många av dom tror jag blir det av att man inbillar sig/tror att hingsten ska vara HINGSTIG och BRÅKIG. Hanterar man dom bara som en vanlig häst brukar det inte hända något. Men självklart måste man vara medveten om risker, och tänka säkerhet före slapphet. Dock gör nervositet och negativt tänkande saken värre har jag erfarat. Dom är lika mycket hästar som alla andra, särbehandla dom inte om det inte behövs. Däremot ska man alltid vara noga med att vara konsekvent och visa tydligt ledarskap, eftersom att många gärna prövar rang och ledarskap, men detta gäller också som för vilken häst som helst.
Känner du oro ska du nog inte stanna kvar i stallet, men om dom sagt att hingsten är lugn tycker inte jag att du behöver oroa dig.

Hingstar är också hästar. Att vissa fortsätter vara stirriga efter unghäståldern tror jag beror på ren och skär ohantering, rädsla och brist på tid! det blir mer märkbart på en hingst dessutom för att alla har förutsatt att de 'ska' vara galna.

Var bara bestämd, håll på vad du säger/gör, det kommer nog gå bra :) Tips är också att inte vrål hålla, utan ha ett stadigt grep längst ut och ett lösare närmre hästen, det blir bara värre om man blir krampaktig.
Lycka till! :)

delvis knapplån;)

Tack så mycket för svaren allihop!
Det har aldrig riktigt fallit mig in att man ska tänka som att hingstar är som vilken annan häst som helst,
med skillnaden att man behöver visa vem som är ledaren...
Anledningen till att jag undrar är ju för att jag inte varit i kontakt med dem utan bara hört vad "alla andra" haft för erfarenheter.
Men om jag tänker efter så borde det ju vara så som ni säger.

Jag är inte nervös eller så, absolut inte! Men jag har ju hört allt detta om att man aldrig ska vända dem ryggen osv osv..
Antar då att detta inte stämmer?

delvis knapplån;)

Tack så mycket för svaren allihop!
Det har aldrig riktigt fallit mig in att man ska tänka som att hingstar är som vilken annan häst som helst,
med skillnaden att man behöver visa vem som är ledaren...
Anledningen till att jag undrar är ju för att jag inte varit i kontakt med dem utan bara hört vad "alla andra" haft för erfarenheter.
Men om jag tänker efter så borde det ju vara så som ni säger.

Jag är inte nervös eller så, absolut inte! Men jag har ju hört allt detta om att man aldrig ska vända dem ryggen osv osv..
Antar då att detta inte stämmer?
Det finns ju både ston och valacker man kanske inte ska vända ryggen eller släppa fokus på, så jag tycker inte du ska stirra dig blind på könet. Lär känna honom när han kommer och titta på hur ägaren hanterar honom, så kommer det säkert gå jättebra! :)

Enda skillnaden är väl att de oftast är lite kvickare att tappa fokus om något händer runt omkring. De brukar vilja ha lite mer koll på omgivningen. Så är man bara lite uppmärksam så kan man lätt parera det. Dock är jag alltid väldigt noga med att inte riskera att hingstar kommer lösa, både vid hantering o ridning. Lite extra säkerhetstänkande på den punkten. Vilket man väl iofs borde mad andra hästar oxå men lat som man är :o

Har själva 5 hingstar på gården och de är allt från 1 - 10 år och de kan allt vara en "pain in the ass" ibland.
Det läskigaste med hingstar är deras små egenheter med att alltid vilja slickas och nypas i kläderna när man minst anar det, slänga med ett framben eller huvudet, blev nockad förra veckan när grimman skulle på.
Men det är som alla säger behandlar man dem bara med respekt och en fast hand är dom som vilken häst som helst.
Även om de är snälla så GLÖM aldrig att det är en hingst det är då de kan bli farliga! utmana inte ödet genom att gå förbi ett brunstigt sto eller låt dem hälsa och så bara för att de brukar vara så snälla.:p

Även om de är snälla så GLÖM aldrig att det är en hingst det är då de kan bli farliga!

Men återigen!

Byt ut ordet hingst mot häst!

Det läskigaste med hingstar är deras små egenheter med att alltid vilja slickas och nypas i kläderna när man minst anar det, slänga med ett framben eller huvudet, blev nockad förra veckan när grimman skulle på.

Du kanske skulle ta och uppfostra HÄSTARNA hemmavid lite bättre!?:idea:;)

:p

Det som jag ev. kan tänka lite extra på är att en hingst ofta slår med frambenen ist. för bakbenen.

Vi har en hingst i vårt lilla stall och helt ärligt är han den jag tycker är lättast att ha att göra med.
Han är väluppfostrad,kan visserligen slänga lite med huvudet och visa upp sig när man leder honom förbi nåt av stona men inte värre än att han slutar när man rycker lite i grimman.Han har sina egenheter men det har ju alla hästarna och hans är inte värre än nån annan häst.

Det som gör hingstar mer oberäknerliga är deras hormoner. Den snällaste hingst kan få en hormonknäpp. Ston som har hormonproblem är ju lättare att förutspå. Brunsten är ju förhållandevis regelbunden.
Så det är inte utan anledning som det finns lite skärpta krav på att just hålla hingst och att ansvarsfrågan rent juridiskt är så utredd.

Har själva 5 hingstar på gården och de är allt från 1 - 10 år och de kan allt vara en "pain in the ass" ibland.
Men det är som alla säger behandlar man dem bara med respekt och en fast hand är dom som vilken häst som helst.
Även om de är snälla så GLÖM aldrig att det är en hingst det är då de kan bli farliga! utmana inte ödet genom att gå förbi ett brunstigt sto eller låt dem hälsa och så bara för att de brukar vara så snälla
.:]p

Jag instämmer i ditt inlägg. Om man inte är medveten om "egenheterna" kan man få en liten chock om man som många så klämkäckt här säger "se det som en vanlig häst".......när man inte har vana. Har man vana är hingstar inte svårhanterliga. Många här glömmer dock att de flesta INTE har vana och därför inte är förberedda på vad som kan inträffa och förstår inte varför det inträffar.
Tex att de kan sparka ut med frambenen om de blir upphetsade vilket valacker och ston sällan gör.... Det gäller att inte vara ivägen då.... De kan "gosa" och det är förspelet till att betäcka:angel:
De har lättare till att ställa sej på bakbenen.

Självklart SKA den inte göra så om den är väluppfostrad vilket jag anser att ALLA hästar ska vara. Men det hindrar inte att de KAN göra så om de inte respekterar den som leder dem. OCh det KAN slå omkull en människa. Eller slå av ett ben.

Hingstar är individer som alla hästar. Vissa är tuffare och tar sig större friheter om de inte respekterar den som hanterar dem. Och OM de gör detta kan de alltså som sagt ha vissa egenheter som inte är lika vanliga hos valacker och ston......:cool:

En hingst som är ny i ett stall kan precis som andra hästar bli annorlunda än den varit i alla fall under en period, får man inte heller glömma. Den kan också reagera på nya hästar på oväntade sätt, pga sitt behov av koll.

*kl*

Visst att hingstar är lika mycket/lite hästar som valacker och ston men man får aldrig glömma att de är hingstar. Men att kalla dem ouppfostrade bara för att de slänger med benen ibland är fel tycker jag. Hingstar har så mycket hormoner i sig så ibland kan de inte rå för att de viftar till med en hov eftersom det är inget de gör medvetet. Och om det inte vore någon skillnad på att ha hingst eller valack varför kastrerar man då hingstar över huvudtaget? :crazy:

Men återigen!

Byt ut ordet hingst mot häst!

Du kanske skulle ta och uppfostra HÄSTARNA hemmavid lite bättre!?:idea:;)

:p

Ja det är viktigt att hingstar är väluppfostrade. Det SKA de vara. MEN riktigt så enkelt är det ju inte. Som du läser i ts första inlägg ska hingsten ifråga hanteras av människor som inte är vana vid hingstar.

Jag brukar tänka att folk som svarar som du faktiskt helt enkelt gör det av okunnighet och bristande erfarenhet. Det är en ursäkt. Men ibland önskar jag att dessa människor själva skulle få erfara vad en hingst faktiskt kan hitta på :angel: när man så lättvindigt kastar ur sej "råd" till andra, som kanske har betydligt mer kunskaper.

Jag gilllar hingstar och har hanterat såna i stort sett dagligen i tio år nu i alla fall. Men det finns anledningar till att många är bekymrade över att folk behåller hingstar helt utan anledning, dvs utan att de har ngt avelsvärde.

Ja det är viktigt att hingstar är väluppfostrade. Det SKA de vara. MEN riktigt så enkelt är det ju inte. Som du läser i ts första inlägg ska hingsten ifråga hanteras av människor som inte är vana vid hingstar.

Jag brukar tänka att folk som svarar som du faktiskt helt enkelt gör det av okunnighet och bristande erfarenhet. Det är en ursäkt. Men ibland önskar jag att dessa människor själva skulle få erfara vad en hingst faktiskt kan hitta på :angel: när man så lättvindigt kastar ur sej "råd" till andra, som kanske har betydligt mer kunskaper.

Jag gilllar hingstar och har hanterat såna i stort sett dagligen i tio år nu i alla fall. Men det finns anledningar till att många är bekymrade över att folk behåller hingstar helt utan anledning, dvs utan att de har ngt avelsvärde.
Jag kan nog slå vad om att Trygg har hanterar bra mycket mer hingstar än vad du har gjort. Det kan man ana på ditt inlägg.:cool:

Jag brukar tänka att folk som svarar som du faktiskt helt enkelt gör det av okunnighet och bristande erfarenhet. Det är en ursäkt. Men ibland önskar jag att dessa människor själva skulle få erfara vad en hingst faktiskt kan hitta på när man så lättvindigt kastar ur sej "råd" till andra, som kanske har betydligt mer kunskaper.

Jag vill inte vara oartig angående dina tankar men det är något fördomsfullt att tänka att någon som har en annan erfarenhet än dig inte äger någon erfarenhet alls!

Fördomsfullt tänker jag att du måste tillhöra "ridhästfolket"?

Jag är "ridhästfolk" men umgås mycket med galopphästar också......:smirk:

Jag skrev inte att du och andra med liknande svar skulle sakna erfarenhet alls om du läser noga, bara att ni kanske inte har tillräckligt med erfarenhet. Här skriver tex fok om EN "snäll" hingst i stallet alltså är alla snälla......:crazy:
Vad du har för erfarenhet vet jag inte, men inte inte tillräcklig att döma av den besserwisserkommentar du kom med och som jag svarade på.

Som jag skrev, självklart ska hingstar vara väluppfostrade men folk som inte är vana vid dem ska inte luras att tro att det är "som vilken häst som helst", det är löjligt. De har beteenden som ston och valacker inte har, det kan du aldrig komma ifrån och vet man inte det kan man råka illa ut som sagt. Därmed INTE sagt att hingstar är monster, jag gillar hingstarna mycket och tycker att de är lättare att "uppfostra" på många sätt än ston, som har mer integritet och inte köper vad som helst. En hingst kan man utan vidare säga till. Det behövs inga inlagor i tre kopior där. Om man nu ska jämföra.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 284
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka