Ang handpenning

Sv: Ang handpenning

KL
Det beror ju också på om det är en kull som är eftertraktad och där köparna står i kö, eller en kull där uppfödaren kanske till och med har problem att bli av med alla valpar.
Om man har en kull på g där intresset är enormt, hur ska man då avgöra vem som får köpa? Skriver man en turlista? Med vilka som vill ha en tikvalp, en hanvalp, en mindre nättare valp, etc etc? Där fungerar det nog bra med tidig handpenning.

Fast om man har ett stort intresse finns ju inte behovet av tidig handpenning på samma sätt, då kan man vara ganska säker på att bli av med alla valparna ändå.

Har man ett stort intresse så fördelar man nog bäst valparna efter vart man tror de kommer passa. Valpköpare man tror mycket på får välja först osv.
Ett mycket bättre system än turlista..

Man kan ju inte säga så mkt om valparna heller när de är jättesmå, hur ska man då kunna veta vilken valp som passar vart?

Nä, tidig handpenning känns bara oseriöst. Osäkert för köparen och enbart ekonomisk vinning för säljaren.

Fast där har jag varit med om att man gör lite tvärtom - de som är mest intressanta är de som får komma och titta först och bestämma valp. Finns ingen intressant valp eller om köparen känns fel så går turen till nästa. Sen finns ytterligare en variant där uppfödaren bestämmer vilken valp man ska få.

Om man har en valpkull där trycket från valpköpana är enormt så är man troligtvis en erfaren uppfödare som kan sålla agnarna från vetet i ett tidigt skede.
Eller så är man en oerfaren uppfödare av en populär ras, typ Fralla eller liknande som via tidig handpenning inte kan förneka köp till rena korkskallar eftersom de betalt.

Jag tycker det låter tidigt.
Jag har själv en kull Norska skogkatter nu och har satt tre veckor som gräns att då FÅR man tinga (skriva avtal och betala handpenning), boka kan man göra tidigare men då har ju båda parter fortfarande möjlighet att backa ur. Jag vill ju gärna se så att kattungen utvecklas normalt osv innan jag lovar bort ngn. Visst om man mar många intressenter på valparna, men ändå.. nej.. Om folk är intresserade av just den kullen så borde dom ju inte gå och tinga från en annan uppf. innan dom vet att alla är tingade. Och att vänta 3-4 veckor på det beskedet bör man ju kunna göra om man är seriöst intresserad.

Jag tar aldrig handpenning. Jag vill kunna backa om jag märker under tidens gång att det inte känns bra. Och jag vill heller inte att köpare tar hunden bara för de gett handpenning, för de inte vill förlora pengarna och egentligen inte vill ha hunden.

Någon som haft något liknande med en uppfödare? Jag trodde alla handpenningar gavs direkt i kontanter...

Varför skulle det vara konstigt? Jag tycker själv det är bra, det är ju bevisligen så att jag fört över pengar till människan sen, svart på vitt. O så har jag åkt kommunalt flera ggr för att titta på valp o då känns det bara bra att inte bära runt på flera tusen.

Har lagt HP på alla mina. Dock hade jag inte lagt hp i första taget på nyfödda för att det känns lite oseriöst.. Men att inte ha sett dem bekommer mig inte så mkt, jag har importerat o köpt även i Sverige utan att ha sett annat än bilder. Men då är det hundar av uppfödare jag vet är duktiga o litar på, samt att jag köpt de hundarna just för stammen.

KL
Är det vanligt att man fortf får välja vilken valp man vill ha? Inom min ras är det absolut vanligaste att uppfödare placerar ut de valparna i de hem där de tror att de passar bäst. Självklart får folk komma med önskemål men man kan inte lova att det blir just den valpen. Och oftast gör man ju en kombination för att man vill ha nåt själv ifrån den och innan 7 veckor brukar det vara svårt att se vilken valp som är bäst för vidare avel.

Ang handpenning så vill jag träffa personerna minst en gång innan de ev lägger en handpenning. Och då lägger de för en valp i kullen, inte för en speciell individ.

KL
Är det vanligt att man fortf får välja vilken valp man vill ha? Inom min ras är det absolut vanligaste att uppfödare placerar ut de valparna i de hem där de tror att de passar bäst. Självklart får folk komma med önskemål men man kan inte lova att det blir just den valpen. Och oftast gör man ju en kombination för att man vill ha nåt själv ifrån den och innan 7 veckor brukar det vara svårt att se vilken valp som är bäst för vidare avel.

Av de uppfödare jag känner (och har köpt av) så är det vanligaste som du säger, att uppfödaren väljer valp efter säljarens önskemål om vad hunden ska användas till, eftersom det är uppfödaren som känner valpen bäst.

Med min senaste hund jag köpte visste jag inte förns veckan innan leverans vilken som skulle bli just min, men jag litade fullt och fast på att min uppfödare skulle välja ut den valpen som passade mig och mina framtidsplaner allra bäst!

Personligen så tycker jag inte det är vare sig smart eller schysst att låta valpköparen välja hund, eller bestämma för tidigt vilken valp som ska till vilket hem. Tänk om de under resans gång visar sig ha kvaliteér och temperament som ABSOLUT inte passar den valpköparen?

Gällande frågan om handpenning, så har jag aldrig lagt handpenning på de hundar jag köpt, ej heller blivit tillfrågad om det.

Fast om man har ett stort intresse finns ju inte behovet av tidig handpenning på samma sätt, då kan man vara ganska säker på att bli av med alla valparna ändå.

Har man ett stort intresse så fördelar man nog bäst valparna efter vart man tror de kommer passa. Valpköpare man tror mycket på får välja först osv.
Ett mycket bättre system än turlista..

Man kan ju inte säga så mkt om valparna heller när de är jättesmå, hur ska man då kunna veta vilken valp som passar vart?

Nä, tidig handpenning känns bara oseriöst. Osäkert för köparen och enbart ekonomisk vinning för säljaren.

Jag var rätt nöjd ändå med det systemet eftersom jag nu var tämligen säker på att verkligen få en valp ur den kullen. Det finns inte överdrivet många bra kullar ur "min" ras så jag var ganska angelägen. Men jag träffade uppfödaren först och blev "godkänd" innan jag fick lägga handpenningen.
Många kullar planeras ju långt långt i förväg och vill man ha valp ur just den kullen kan det kännas knepigt att vänta länge men inte vara säker. Man vill ju inte tinga valpar ur flera kullar samtidigt heller för att vara på den säkra sidan.
Nä, jag vet inte. För min egen personliga del var det inget jag funderade över, det kändes helt okej.

Av de uppfödare jag känner (och har köpt av) så är det vanligaste som du säger, att uppfödaren väljer valp efter säljarens önskemål om vad hunden ska användas till, eftersom det är uppfödaren som känner valpen bäst.

Med min senaste hund jag köpte visste jag inte förns veckan innan leverans vilken som skulle bli just min, men jag litade fullt och fast på att min uppfödare skulle välja ut den valpen som passade mig och mina framtidsplaner allra bäst!

Personligen så tycker jag inte det är vare sig smart eller schysst att låta valpköparen välja hund, eller bestämma för tidigt vilken valp som ska till vilket hem. Tänk om de under resans gång visar sig ha kvaliteér och temperament som ABSOLUT inte passar den valpköparen?

Gällande frågan om handpenning, så har jag aldrig lagt handpenning på de hundar jag köpt, ej heller blivit tillfrågad om det.

Men jag la inte handpenning på en speciell valp, jag la handpenning på en hanvalp ur den kullen. Hade det bara blivit tikar hade jag blivit utan, eller ev kunnat ändra mig, jag vet inte. I den kullen fanns det sedan valpar som man genast visste skulle passa vissa köpare - en ville ha en ngt lättare hanvalp eftersom man skulle träna Skydd och ville inte ha kullens största - som istället blev min...! När jag/vi skulle välja fanns det två lite större hanvalpar vi velade mellan. Där hjälpte uppfödaren oss med temperamentet, som hon ju kände till, och det blev jättebra.

*kl
ingen handpenning lagd vid mitt valpköp, kommer heller inte kräva någon nu när det börjar bli dags att "annonsera" om lillkillen.

spinner vidare på vad som sagts tidigare: "min" uppfödare kör på en blandning av personlig kontakt och, faktiskt, valparnas (och de övriga hundarnas) reaktioner på de som hälsar på, har funkat klockrent så länge hon har följt magkänsla och hundreaktioner :)
på ett sätt känns det så mycket enklare när det handlar om "små" kullar, 3-4st, att hitta rätt människa till rätt valp, kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att försöka hitta lämpliga hem till 8-10st...

Hon ville ha hp då hon har flera köpare på kö.
Vi har lagt hp men tycker ändå att det är tidigt, men vill man ha en viss ras och att det inte heller fins så många kullar just nu så är det ju en säkerhet för mig oxå att hon blir våran.
Så ny väntar vi valp :laugh:

Hon ville ha hp då hon har flera köpare på kö.
Vi har lagt hp men tycker ändå att det är tidigt, men vill man ha en viss ras och att det inte heller fins så många kullar just nu så är det ju en säkerhet för mig oxå att hon blir våran.
Så ny väntar vi valp :laugh:

Som köpare så får man ju då välja mellan att lägga en tidig handpenning och få ha en valp garanterad (förhoppningsvis hpn åter om nåt händer med valpen) eller att riskera att bli utan...

Men skriver man kontrakt och får kvitto på att man betalt handpenningen så är det väl eg. inte oseriöst som några säger...

Är man ute efter specifika blodslinjer så får man ju passa på när tillfälle ges.

Jag tar aldrig handpenning. Jag vill kunna backa om jag märker under tidens gång att det inte känns bra. Och jag vill heller inte att köpare tar hunden bara för de gett handpenning, för de inte vill förlora pengarna och egentligen inte vill ha hunden.

Som uppfödare resonerar jag precis som du + att jag dessutom är lite skrockfull:D. Jag ser för mig hur alla valpar vid besiktningen visar sig ha allvarliga, osynliga fel och jag måste betala tillbaka X tusen.

Som köpare har jag aldrig lagt handpenning. Men om det var en hypotetisk situation där jag litar på uppfödaren och h*n känner mig och vet vad jag vill ha skulle jag kunna lägga handpenning så fort uppfödaren var hyfsat säker på att det fanns en valp som passade mig i kullen. Utan att ha sett valparna.

Varför skulle det vara konstigt?
Jag har ingen tidigare erfarenhet av handpenning (vi la aldrig någon på vår första hund, då jag bara var barnet) så ville veta andras erfarenhet av handpenning via överföring. Jag har hört/läst att kontanter tycks vara sättet att betala handpenning på. Men förstår hur uppfödaren resonerar och det känns skönt att veta att hon inte försöker lura en eller så utan att man kommer ha kvitto på att överföringen har ägt rum.

Fast du ska ju givetvis skriva kvitto på handpenningen även om det ges i kontanter. :)

Om det nu är en SKK ansluten uppfödare så är ju SKKs kontrakt det man oftast använder och då finns det ju en ruta där man kvitterar handpenning.

Själv tycker jag kontanter eller överföring spelar mindre roll vad gäller handpenningen, det är ju ofta ingen enorm summa så får man den i kontanter "så går det ju ändå åt" men resten av köpaskillingen, eller om köparen betalar allt sammans så tycker jag överföring är bekvämare...

Slippa gå till banken, hitta parkering, köa där, svara på frågor om vart man fått pengarna ifrån osv. Sen tar ju inte alla kontor ens emot kontanter längre.
Vilket gör det bara besvärligt.

Fast du ska ju givetvis skriva kvitto på handpenningen även om det ges i kontanter. :)
Heh... tänkte faktiskt inte på det. :crazy: Och denna uppfödare är inte SKK ansluten (det är inte heller renrasiga hundar) men hon föredrar väl överföringar pga att det är smidigare.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 522
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 161
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 613
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
486
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka