Ang handpenning

Joyride

Trådstartare
Håller på att tinga en vovve men undrar när det är normalt att lägga hp?
denna valp är bara några dagar gammal och uppfödaren vill gäran ha hp nu.

Sv: Ang handpenning

Du lägger en handpenning när du bestämt dig att du vill ha hunden och uppfödaren godkänt dig som köpare.

Det är, tyvärr, inte ovanligt att folk säger att de vill ha en valp och sedan ångrar sig när man meddelar att det börjar närma sig tid att hämta valpen. Eller så har de redan köpt en annan valp.

Så det är helt enkelt så att uppfödaren vill vara säker på att du är så pass seriös som köpare att du lägger en handpenning nu.

Oj det var tidigt. Men man brukar lägga handpenningen när man tingar den. Dock brukar man väl inte göra det innan 4 veckors ålder?

Tycker själv det är tidigt, har inte sett valpen ännu. Men vist förstår att uppfödaren vill vara säker att man skall ha den.

I de fall jag har erfarenhet så har handpenning erlagts när man har bestämt sig för en specifik valp. Tycker det låter lite tidigt att lägga HP redan nu innan du ens har träffat valparna och kanske bestämt dig för en ? framför allt också när den bara är några dagar gammal och inte 100% säkert att den överlever ens (i och för sig kan man aldrig vara det men ändå).

En uppfödare som kräver HP så tidigt o utan att ha träffat valpköparen eller fått referenser ser inte jag som seriös.
Iom att handpenningen är erlagd så kan uppfödaren inte neka köparen att genomföra köpet, hur olämplig denne än visar sig vara.

Jag skulle lägga handpenning när jag vet att jag vill ha valpen. Vissa uppfödare kan nog ha "tryck" så att det finns många som vill köpa, det gäller då att vara ute i rätt tid

Vi betalade handpenning när vi hade sett valparna och bestämt oss för vilken vi ville ha, då var valparna typ 4-5 veckor gamla.

Jag skulle inte betalat handpenning så tidigt som din uppfödare vill. Jag vill träffa valpen innan, när den är så pass gammal att man faktiskt kan se någonting.

Senast ändrad:

Jag har själv valpar nu, födda häromdagen, jag har några intresserade som frågat hur man går till väga s.a.s
Jag har några som jag är intresserade av att träffa och se vad det är för tjommar, så jag har sagt att besök går bra efter 3v ålder på pupparna och då lägga handpenning om man vill ha valp + att vi skriver SKKs avtal samtidigt.

Däremot har jag ett par valpköpare som jag redan träffat, sånna :love: valpköpare som hörde av sig redan när de läste att jag planerade en kull så de har jag träffat och de har träffat hundarna redan så dom skulle jag dock kunna tänka mig att ta handpenning av nu iom att jag är säkert på att jag vill ha dom som köpare. Däremot skulle jag självklart återbetala handpenning om det skulle hända nåt med valpen.

Jag såg min hund och träffade uppfödaren första gången när valparna var 1,5v gamla. Sedan efter nästa besök vid 4,5v då jag hade bestämt vilken valp så betalade jag in handpenningen.

Jag skulle inte vilja betala in handpenning på någon valp innan jag träffat uppfödaren och bestämt en specifik valp.

Senast ändrad:

Jag skulle inte vilja betala in handpenning på någon valp innan jag träffat uppfödaren och bestämt en specifik valp.

Instämmer.

Kan tillägga att jag aldrig betalade någon handpenning för min unga dåre. Min uppfödare brukar tydligen aldrig ta ut någon sådan.

Jag betalade handpenning på min valp långt innan tiken ens var parad! Jag ville verkligen ha just en valp ur den kullen och tyckte det var helt okej att betala handpenningen redan då.
Hade det sen hänt något, att det blivit för få valpar, ingen hanvalp, etc etc hade jag givetvis fått mian pengar tillbaka.

När jag blivit godkänd som valpköpare har jag erlagt handpenning.
Dock inte för en viss specifik valp utan för en valp i kullen.
Men sen väljer jag inte uppfödare hur som helst, utan i kullen finns det som jag vill ha.

Vi betalade handpenning när vi hade träffat valpen och bestämt oss. Då var dom 2,5 resp. 4,5 veckor gamla.

Jag betalade ingen handpenning på min valp, betalade hela summan dagen innan jag skulle hämta honom. Uppfödaren tog inte ens upp det när ja tänker efter, och jag tänkte aldrig på att fråga. Bestämde mig för att köpa honom när han var 7 veckor (efter att jag varit och hälsat på första gången) och hämtade honom inte förrän han var 3 månader.

För min schäfer betalade vi handpenning när vi bestämt oss för vilken valp vi ville ha, vid fem-sex veckors ålder. Det är elva år sedan så jag kommer inte ihåg exakt tidpunkt.

När vi tingade terriern, vid sex veckors ålder, var det inte tal om någon handpenning öht.

Att betala handpenning för en nyfödd valp jag inte ens sett skulle jag ställa mig MYCKET tveksam till...

När vi köpte vår Golden Retriever betalade föräldrarna (jag var 9 år då) hela summan på 5000:- när vi hämtade hem honom vid 8v och vi hade då redan bestämt oss för honom två veckor tidigare, men tydligen krävdes ingen handpenning från den uppfödaren. Denna gång tittar vi på valparna vid 5v och hittar vi en valp nu på fredag som vi vill verkligen ha, lägger vi handpenning på 1500:- för det är så denna uppfödare vill ha det. Dessutom vill hon inte ha kontanter utan att man gör en överföring via banken (internetbank också?) för att få ett kvitto på det och därmed en tryggare transaktion. Någon som haft något liknande med en uppfödare? Jag trodde alla handpenningar gavs direkt i kontanter...

När vi hämtade unghunden (som fyller två år idag..!) så betalade vi hela summan via internetbank hos uppfödaren. Smidigt och ingen behövde fundera på om pengarna förts över eller inte. Vi diskuterade inte ens handpenning, men å andra sidan var det lååång kö på valparna. Vi stod som första reserv på hanhund eftersom det föddes 3 st och 4 var intresserade.

Handpenning måste inte läggas kontant, nej. Istället för att skriva ett kvitto om man får det kontant så har du ju ett kvitto på överföringen direkt i datorn. Dessutom så slipper man pengahanteringen.

KL
Det beror ju också på om det är en kull som är eftertraktad och där köparna står i kö, eller en kull där uppfödaren kanske till och med har problem att bli av med alla valpar.
Om man har en kull på g där intresset är enormt, hur ska man då avgöra vem som får köpa? Skriver man en turlista? Med vilka som vill ha en tikvalp, en hanvalp, en mindre nättare valp, etc etc? Där fungerar det nog bra med tidig handpenning.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 522
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 161
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 613
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
486
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka