Ang. Fölvisning

Sv: Ang. Fölvisning

Kul att du tyckte fölis var fin.
Det hade tydligen sagts på läktaren att det varit halt där tidigare år också.
Ska jag visa igen nästa år kommer det nog inte bli där, tog det i år för att det var närmst. Men jag är för rädd om dom för att visa där igen. Mitt sto är inte fräscht idag. Och ändå var det ju inte tokrace utan rätt vanlig galopp hon hade.

Vilken tid börjar det i Åstorp imorgon, måste dit och kolla !

Senast ändrad:

Grattis!

Fast inte kul om det är halt, många vill ju gärna rejsa lite när dom får chansen.

Jag visade i Hillarp, gillar deras underlag + att det är välordnat runt omkring.
Jag hade mina 4 småbarn med mej (3, 4, 5 och 6år) dagmamman har semester:crazy:
Men dom har fint fikarum med tv en trappa upp i ridhuset med fönster in mot ridhuset så ungarna kan kika. Jag hade tagit med mej saft och kakor och när dom dessutom hade digitalbox där kunde ungarna lugnt kolla på barnprogram den korta tid det tog att visa:idea:
Hade två tonårstjejer med mej också som höll ett extra öga på dom små.
Har haft rätt mkt att göra nu innan så liiite orolig var jag för visningen, för vi har inte tränat en enda gång:o
Däremot så har vi lastat och åkt massor till seminstation fram och tillbaka, så ohanterade är dom ju inte.
Den "träningen" måste ha gjort sitt, för bland det första domaren sa var: "Det här syns att ni har tränat på!"
Då log vi brett:D
Både sto och föl skötte sej bra, fast stoet ville inte bli infångad utan tyckte hon skulle passa på att visa upp sin fina trav. Hon tyckte att hon var supersnygg med sina knoppar och trivdes som fisken i vattnet!
Ja, 46 poäng blev det, och den kommentar jag gillade allra bäst var 8 an på extremiteterna, där stod rätt och slätt: Korrekt

Ja, jag satte hjärtat i halsgropen när hon gick omkull, andra gången var det mest läskigt.
Hon gick liksom inte ens ner på knä utan kanade på hela sidan, usch.
När adrenalinet väl gått ur henne var hon lite muskelöm.
Trist bara, man är ju rädd om dom.

Lycka till själv, det går säkert bra !

Fy så läskigt, dom borde kanske inte ha visningar där om det är sådan risk för att någon skadar sig, eller åtminstone upplysa stoägarna om det innan så att man kan visa någon annanstans om man inte vill ta riskerna. Tur att det inte blev värre i alla fall.

Jag som tycker att det är en nära-döden-upplevelse att visa häst, tävla och dylikt har lyckats få hjälp av en bukefalist :bow::bow:med visningen av mitt sto. Hon kanske inte vill att jag nämner hennes nick så jag struntar i det just nu men ni kanske får se henne på bild sedan, om jag inte är för nervös så jag missar avtryckaren på kameran :eek:. Fölet har jag en kompis som ska ta hand om. Jag får agera bilförare, fotograf och allmänt förvirrad människa under dagen vilket passar mig mycket bra.

Lycka till alla som visar sina älsklingar denna helg :banana::banana:

Usch fyfaaan, jag är nu så nervös så jag tror jag spyr... :eek: brukar kunna behålla lugnet men GAH! jag önskar jag kunde leja bort springningen men det går inte pga stoet som vägrar gå en meter framåt i ngt annat än skritt med någon annan hon inte känner...

Och nu till alla problem (ska alltså visa imon) fölis som innan växt så jämt och fint har dragit iväg i baken och är rejält överbyggd, + att hon har fölpäls och nysatt vinterpäls över ryggen och ser mer ut som en nallebjörn än ett visningsbart föl. + att både sto och föl har fått massa flugägg på benen.. har inte haft det på hästarna sedan vi flyttade hit för 5 år sedan, så kommer det nu :confused:
+ mitt grimproblem... har fått tag på svart ädel vanlig föllädergrimma, men har ingen möjlighet att prova den innan vi är på plats... (borde passa)
om den inte gör det står det mellan en vanlig vit textilgrimma, ser lite billig ut, men den är ny och ren och passar perfekt
http://joizmeds.mittspejs.se/P1349593
Eller den förstora som hon inte riktigt vuxit i
http://joizmeds.mittspejs.se/P1349592#body

alla tips mottages, hu rman lugnar nerverna, hu rman får bort flugägg, vilken grimma, med eller utan pannrem, och om jag ska visa eller inte visa min överbyggda nallebjörn? (ska inte sälja endå så gör inget om hon blir nerdömd, är mest bara som en kul grej och att det är stoets andra och sista föl)

mest nervös är jag för transporten, har lasttränat och de har åkt till grannen, dock är det bara 500m dit och då var jag med i transporten, gick ok, men varken sto eller föl var då fastbundna.. stoet är ok kan vi binda, men jag vill inte binda fölis, men det vill mamma.. har lagt höbalar därframme som fölvägg, har övervakningskamera och de går in och står bra med mellanvägg...

Ooops! Såg att jag svarat i fel tråd. *flyttar inlägget*

Senast ändrad:

Hej!

Är det någon som ska visa i Kungsbacka i slutet av augusti?

Det ska jag göra och oj va det ska bli spännande.

/p

Klart att du ska visa!!!! Skit samma om hon ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig, jag lovar det finns det fler som gör. Domarna brukar vara ganska bra på att ha överseende med fölpälsar och andra irritationsmoment. Enda problemet kan ju vara att fölis inte visar något direkt steg i en tillväxtperiod men vad fasen, det är ju bara en fölvisning. Kul att komma ut och träna fölet (säger hon som är så nervös så hon håller på att gå upp i atomer :angel:).

Angående äggen brukar det funka superbra om man tar en ryktsten och drar över äggen, annars kan ett rakblad/rakhyvel vara bra men jag skulle vara försiktig med det på fölet, annars är det nog krafsa med naglarna som gäller är jag rädd.

Grimmorna tycker jag ser fina ut båda två så jag skulle nog ta med båda om jag var dig för att göra ett sista minuten val, det är ju trots allt inte grimman som ska bedömas utan juvelen däri så det blir nog bra hur som helst. Pannbandet skulle jag ta av däremot för det stör intrycket tycker jag.

Angående transporten så bör inte binda fölungen, hon måste kunna tutta på mamma häst. Riskerna är dessutom ganska stora med att binda en så liten om hon försöker lägga sig ner. Jag kör alltid mina ston och föl utan mellanvägg också just för att fölen ska kunna vända sig och tutta och lägga sig. Tänk på att låsa framdörren bara så att fölet inte kan öppna där och ta sig ut.

Hoppas det går bra för dig, ska hålla en tumme här på min kant.

Och nu till alla problem (ska alltså visa imon) fölis som innan växt så jämt och fint har dragit iväg i baken och är rejält överbyggd, + att hon har fölpäls och nysatt vinterpäls över ryggen och ser mer ut som en nallebjörn än ett visningsbart föl. + att både sto och föl har fått massa flugägg på benen.. har inte haft det på hästarna sedan vi flyttade hit för 5 år sedan, så kommer det nu :confused:
+ mitt grimproblem... har fått tag på svart ädel vanlig föllädergrimma, men har ingen möjlighet att prova den innan vi är på plats... (borde passa)
om den inte gör det står det mellan en vanlig vit textilgrimma, ser lite billig ut, men den är ny och ren och passar perfekt
http://joizmeds.mittspejs.se/P1349593
Eller den förstora som hon inte riktigt vuxit i
http://joizmeds.mittspejs.se/P1349592#body

alla tips mottages, hu rman lugnar nerverna, hu rman får bort flugägg, vilken grimma, med eller utan pannrem, och om jag ska visa eller inte visa min överbyggda nallebjörn? (ska inte sälja endå så gör inget om hon blir nerdömd, är mest bara som en kul grej och att det är stoets andra och sista föl)

mest nervös är jag för transporten, har lasttränat och de har åkt till grannen, dock är det bara 500m dit och då var jag med i transporten, gick ok, men varken sto eller föl var då fastbundna.. stoet är ok kan vi binda, men jag vill inte binda fölis, men det vill mamma.. har lagt höbalar därframme som fölvägg, har övervakningskamera och de går in och står bra med mellanvägg...

ok, tack för alla pepp och råd.. hmm.. har ju vant fölis att åka med mellanvägg nu... det tar max en timma att köra, hade ju tänkt att hon kunde äta hö den stunden.. är orolig för mammahäst som nog inte är pålitlig att tutta på när hon står i transport (väldigt hispig)

Då hoppar ännu en hypernervös nybörjarvisare in i denna tråden.. :angel:

Jag ska visa mitt hingstföl och även stambokföra stoet på Wången den 28 augusti, men jag har aldrig ens sett en fölvisning! :o Har därför lite frågor;
* I vilken ordning gör man alltihopa? Skritt för hand - trav lös - galopp lös - uppställning?
* Visst går man väl i höger varv när man visar skritten?
*Leder man in dem i skritt först och väntar lite tills domaren säger vad man ska göra eller travar man in eller...?
* Släpper man stoet om man ska visa fölet löst i trav eller väntar man tills det är galoppens tur?

Och ang stambokföringen, gör man den samtidigt eller måste man gå in två gånger? Och hur går den till? Springer man med stoet en gång till efter att fölet är visat eller räknas det samtidigt? :confused:

Jag saknar dessutom om visare, så om någon känner sig manad så... :angel:

Alltså.... Det är inte så mycket att vara nervös över. :p
Det är inte direkt så att dommaren står med förstoringsglas och granskar fölet in i minsta detalj (tänkte på flugäggen mm.). Jag var på min första fölvisning idag och jag hade nog förväntat mig mer. Man kom in, ställde upp föl + sto framför dommaren, skrittade fram och tillbaka, släppte fölet och travade med stoet och tillsist hade man både sto och föl löst. Ingen big deal direkt. Sen går det ju inte perfekt för någon, de flesta ungar har något sorts hyss för sig och de verkar dommarna ha förseende med.

Ta det lugnt bara, det kommer gå bra! :)

Ok, tack!
Men det där när man leder, både när man leder sto och föl och sen springer med stoet, måste man då hela tiden springa på höger sida? och i vänster varv? (det är inte så att mina hästar är strikt leda på vänster sida (tvärt om) men just DET stoet har synskada på höger öga och spänner sig mer om man springer på den sida...

Du skrev att man går fram och tillbaka, ska man inte gå runt fyrkantspåret?

vilken sida av fölet ska vara mot domaren? måste det typ vara den sida man kommer med elelr får man "vända"? typ visa den sidan utan knoppar?

är det förresten fult om sto och föl är knoppade på olika sidor?

Gick det inte att få tag på en vanlig svart fölvisningsgrimma (med pannband)? Den för stora ser lite klumpig ut och jag har lite svårt för vita grimmor men det finns ju de som gillar dem. Lycka till med visningen!

Ur bedömningsreglementet på www,asvh.se:

1. Sto och föl leds in och fölet ställes upp med sidan mot publiken.
(vilken sida spelar ingen roll)
2. Visning av sto och föl vid hand i skritt och trav efter domarens anvisningar (det görs för att domaren ska se korrektheten i gången)
3. Fölet släpps, visaren springer med stoet på fyrkantsspår för att fölet ska visa sin trav.
 Visningen sker i högervarv och visaren springer på ytterspår med stoet
innanför sig. Detta görs dels av säkerhetsskäl, det är mindre risk att få fölet
över sig eller träffas av en spark och dels för att domaren ser föl och sto bättre.
 Tänk på att föl har lättare att visa sina gångarter om stoet travar i jämnt och
ganska friskt tempo. Visaren/visarna måste kunna följa hästen i trav ett/flera
varv på ridbana/ridhus.
4. Stoet släpps för att fölet ska få visa sin galopp.

som jag skrivit innan så växte hon ur den förra lädegrimman och hann inte växa i den svartvita. Har inte fått tag på någon nej (långt till hästaffär) men en vän ska möta mig på plats och har med en "vanlig" svart lädergrimma som vi tror och hoppas på ska passa..

**KL**
Jag börjar dagen med dagens dummaste fråga:

Visst får jag ha en vanlig fölgrimma när jag visar? Jag verkar vara dne enda som tycker att det är så otroligt mycket snyggare. ;)
/U

Jag visade i en vanlig fölgrimma i läder, alltså inget pannband eller så.

Iaraphel- Du leder ju stoet som vanligt, men fölet ska vara mot domaren hela tiden, den som leder fölet hamnar ju då mellan stoet och fölet om du förstår vad jag menar.
Den som leder stoet hamnar mellan sargen och stoet.

Klart att du får ha en vanlig grimma!

Håller med om att det är mycket snyggare!

Kanske inte fult, men lite opraktiskt om du ska ta ett foto sen, jag tycker det är snyggare om det är på samma. Har föling redan fått så viljestark man? (Min föddes 29 juni så den står fortfarande rakt upp ;))
/U

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 133
Senast: animalasia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 026
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka