Ang. Fölvisning

Sv: Ang. Fölvisning

Jag funderar på det samma. Sist jag visade föl så badade jag (det var Camillos storasyster så det är ju ett tag sen...), men ärligt talat funderar jag på om det gör nån större skillnad?

Jättesvårt, men jag har nog planerat att borsta ordentligt innan, sen ha med en fuktig svamp/trasa för att dra av eventuellt damm just innan man ska in.
Känns som den bästa lösningen, vill ju inte ha ett föl som blivit vettskrämd dagen innan visning.

Jättesvårt, men jag har nog planerat att borsta ordentligt innan, sen ha med en fuktig svamp/trasa för att dra av eventuellt damm just innan man ska in.
Känns som den bästa lösningen, vill ju inte ha ett föl som blivit vettskrämd dagen innan visning.

Mina fölisar som då inte är världens mest hanterade brukar bli avtorkade med blöt svamp, borstade, pälsglansade och knoppade och de brukar gilla det. Ingen har blivit det minsta rädd. Mammorna brukar få samma behandling.

Hur gör du för att lyckas knoppa manen på fölen :confused:. Jag provade på min igår men allt bara släpper åt olika håll hur jag än gör. Ska väl tilläggas att jag är totalt värdelös på knoppning i största allmänhet.

Absolut ingen pälsglans i manen och sen kan man använda lite frisyrgele först så sitter det bättre.

Man måste ju inte fläta heller, om det är väldigt lite man på vissa ställen, utan kan liksom "tvinna" ihop knopparna.

Kul att fler ska till gränsbo på torsdag, jag ska också dit!

Jag tänker inte bada mitt föl. Borstar ordentligt och flätar manen och försöker reda ut svansen, lite puts med svamp och glans där det behövs, så blir de fina nog tycker jag.

Kul att fler ska till gränsbo på torsdag, jag ska också dit!

Jag tänker inte bada mitt föl. Borstar ordentligt och flätar manen och försöker reda ut svansen, lite puts med svamp och glans där det behövs, så blir de fina nog tycker jag.

Jag ska ockå till Gränsbo, ska visa kring 09:30......både sto o även stambokaföra mitt sto, mitt bekymmer för tillfället är att jag ev, inte har någon medhjälpare.........

Vårt föl är bara 8 v så det finns inte så mycket man att knoppa, ska man försöka ändå, eller får det stå upp i vara rufsigt.......hur har andra gjort......

Eftersom jag inte är van, utan det är allra första gången jag ska visa någon häst, hade jag varit glad om någon mer rutinerad hade sprungit med stoet, som är 17 år gammal och fd tävlingshäst, mkt snäll. Fölet är också mkt socialt dock bara 8 veckor vid visningen så ej så stort........

När på dagen ska andra visa i Gränsbo........

Jag ska visa i Bratteborg nästa vecka, men där får man inte veta starttid förrän dagen innan:crazy: Brukar det vaar så? Hopplöst att planera restan av dagen då ju...

Någon annan som ska visa där?

Tack snälla för tipsen om flätning av fölman. Ska genast börja träna på det så kanske man har hunnit få till det till nästa söndag.
Ska försöka få reda på när vi ska starta också, har inte riktigt kläm på var jag ska hitta det men det ska nog lösa sig.

Jag ska ockå till Gränsbo, ska visa kring 09:30......både sto o även stambokaföra mitt sto, mitt bekymmer för tillfället är att jag ev, inte har någon medhjälpare.........

Vårt föl är bara 8 v så det finns inte så mycket man att knoppa, ska man försöka ändå, eller får det stå upp i vara rufsigt.......hur har andra gjort......

Eftersom jag inte är van, utan det är allra första gången jag ska visa någon häst, hade jag varit glad om någon mer rutinerad hade sprungit med stoet, som är 17 år gammal och fd tävlingshäst, mkt snäll. Fölet är också mkt socialt dock bara 8 veckor vid visningen så ej så stort........

När på dagen ska andra visa i Gränsbo........

Jag ska också dit!!
Har du fått starttider? Jag har inte fått så vet inte vilken tid...

Jag fick ett brev med ca tider i fredags med posten........

Om du skriver vad ditt föl heter, eller efter vem den är så kan jag nog se efter när du ska starta......

Det börjar kl 08.00 o håller på till nästan 18

Du får gärna titta efter...
Jaranero heter min fölis.
Jemeni heter stoet som som ska premieras.

Nu kommer jag med en annan fråga i ämnet...

Om man släpper fölet när man ska börja trava och det visar sig att fölet INTE travar utan väljer galopp (elelr egen utforskning- sedan rejs i galopp) får man då krångla till det och koppla fölet och visa för hand iaf då? :o

OM vi åker nu nästa vecka så är det detta jag är orolig för.. fölis är kaxig och självsäker, hoppas dock hon blir lite spänd uppspelt över nya platsen så att hon följer mamman och visar upp sin gudomliga trav :love:. Men när vi tränar hemma har hon när vi släppt henne först rejsat sina egna varv, sedan stannat utforskat sedan rejsat förbi mamman, då i galopp :(.

Har travat henne för hand, men som ni andra vet så blir det så mycket bättre när/OM de visar traven löst.. men tänkte liksom, ifall att :confused:

Nu har jag varit inne på MVK:s hemsida och kollat. Hittade både starttider och vägbeskrivning. Fick till min stora fasa se att jag startar först :eek::eek:. Jag som trodde att jag skulle kunna titta på någon annan innan så jag fick se hur det går till, det är ju 14 år sedan sist så allt har väl ändrat sig.

Jag ska visa i Bratteborg nästa vecka, men där får man inte veta starttid förrän dagen innan:crazy: Brukar det vaar så? Hopplöst att planera restan av dagen då ju...

Någon annan som ska visa där?

Vi skulle ha visat där, dock efteranmälde (efter kontakt med dem) MEN så fick jag veta igår att mamma som äger och skulle anmält inte satt in anmälningsavgiften :confused::confused: Hade verkligen sett fram och tränat inför dethär....

Du får gärna titta efter...
Jaranero heter min fölis.
Jemeni heter stoet som som ska premieras.

Oj nu var jag borta en stund,.....

Ni ska visa kl 09.00 där står både föl o sto som ska stambokföras. sen är det en emellan o därefter är det mitt Nobel föl + sto som ska stambokföras.

Lycka till.......

Min kompis har fått starttider per post i fredags, men inte jag.
Hon startar först på morgonen och jag kvart över ett. Ska försöka få visa på morgonen jag med, vi ska ju hjälpa varann.

Hårgele är förresten det enda sättet att fläta fölman på, iaf för mig. Kanske är väldigt dålig på det bara, haha.

Är supernervös, ska försöka kolla på någon annan fölvisning i början på veckan så man får lite mer kött på benen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 133
Senast: animalasia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 026
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka