Ang. Fölvisning

Sv: Ang. Fölvisning

Oj nu var jag borta en stund,.....

Ni ska visa kl 09.00 där står både föl o sto som ska stambokföras. sen är det en emellan o därefter är det mitt Nobel föl + sto som ska stambokföras.

Lycka till.......

Tack! Lycka till själv.
Blir det kris på medjälpare får du ropa till vi har nog tid att stanna en stund extra.

Tack! Lycka till själv.
Blir det kris på medjälpare får du ropa till vi har nog tid att stanna en stund extra.

Tack för att ni erbjuder er.......ska naturligtvis försöka lösa det, har ju några dagar på mig, men min dotter sommarjobbar o har lite svårt att vara ledig. Skulle det bli kris hör jag av mig......antingen här eller jagar jag fatt i er på plats.

Sen är vi ju helt novisa på detta område, så jag tänkte köra bort till Hillarp på tisdag o kolla hur dom gör där.....

Gällande sto o föl är de "resvana" då vi kört en massa gånger, redan på fölbrunsten för att försöka få stoet dräktigt igen. Kan så gott som köra själv med dem, iallafall lasta hemma, jag leder in stoet och fölet springer glatt upp i släpet........likaså har vi tränat på att fölet ska bli ledd i grimskaft, vilket fungerar, iallafall här hemma......

Ha det gott..........

Ska du visa på Stjärnborg?

Jag tänkte åka dit och titta, kul om jag får se ett Bukeföl!

Det är nog valfritt det står som rekomendation att inte ha ridbyxor då de brukar vara svårare att springa i. :confused: (jag lever i mina :grin:)

Har en liten annan fråga mitt föl är väldigt trygg med människor då vi fick nappa honom i början pga stoet fick spel.
Så nu till problemen....

* han följer inte mamman när hon springer iväg utan står bara o tittar... kommer han att göra likadant på visningen?

* han travar inte... vill bara galoppera, tips?

* När man ska leda honom och framförallt springa med honom växer han fast i marken.....

allt känns bara hopplöst just nu, har en månad på mig så nu vill jag få lite tips från alla veteraner så jag kan träna!

Åhhh, vad roligt Görel :banana::banana:. Jag startar först av alla och är hypernervös :eek:, snälla kom förbi och lugna mig om du har tänkt komma så tidigt. Man kanske kan muta dig att hålla i kameran när vi gör bort oss :o Eller kan jag få hålla i kameran och du gör bort dig med min kuse :idea:

Jag är lättövertalad:)

Ska verkligen försöka komma till när det börjar, har varit där förut och borde hitta:D

Gah, hjälp, nu börjar jag få panik!!!!!

Vi är anmälda och ska alltså visa på fölvisningen nästa helg i Bratteborg, jag har aldrig visat på fölvisning, har inte ens varit och tittat...

Aurora (fölet) litar jag på, hon är social, så hanterad hon kan bli och verkar förhoppningsvis inte se helt förjävlig ut, men hon är rätt liten tror jag, 3,5mån och 121 i mkh??

Det som oroar mig är dels körningen men vi ska testa och köra lite imon så..

Men värst är min och stoets kondition och fysik :eek:
hovslagaren vägrade försöka sko henne (ligger problematik bakom) och hon ömmar, kanske inte på ridhuset.. beror på hurdant underlag det är.. Hon springer glatt i hagen och kan gå på asfalt och så, det enda är ju stenigare underlag.. Men blir man diskad och anmäld för djurplågeri om man tar dit ett sto som kanske ömmar? får man i nödfall typ linda några varv med självhäftande lindor runt hovarna :eek:

Vi hade tänkt stambokföra med iom att vi inte fick på skor så gav vi upp det och nöjer oss om fölet visas..

Stoet är också väldigt bukig, hon ser jättefet ut även om hon inte är det.. är fullblod men ändå lätt att hålla i vikt (matvrak) bara svårt att hitta en gräns vad som är normalt när magen ser ut som den gör.

Fölningen tog hårt på henne och hon hade endel kolikattacker efter. Så vi kommer inte att ta fler föl, även om hon mår bra nu (men är sliten i kroppen (omusklad överlinje)) men just av anledningen att detta är den sista så skulle det vara så skönt att få denna bedömd då vi inte åkt och bedömde den förra.

Jag är livrädd att , hmm jag vet nog inte... rädd att jag och sto kollapsar av hjärtstillestånd eller något...

hmm, kan jag inte ta med mitt andra mbr sto och låtsas att hon är mammans :angel: fölet skulle inte bry sig (bortsett från bristen på mjölk)

träningsförsök
http://joizmeds.mittspejs.se/P1303146
senaste bildern apå fölet
http://joizmeds.mittspejs.se/P1295907#body
sto och föl
http://joizmeds.mittspejs.se/P1295906#body

hmm har ingen bild på stoet, men här ser man liite att magen är STOR på fyra pinnben
http://joizmeds.mittspejs.se/P1220942
http://joizmeds.mittspejs.se/P1200543

om någon ärlig och snäll själ vill vara snäll och ärligt säga om jag är dum som åker (ska inte sälja fölet, men har ändå haft det som ett roligt mål att sträva efter)

Jag tycker inte du behöver oroa dig för hur stoet ser ut. Om du tittar på fölvisningar så finns ston i alla "former". En del har gått som avelsston i hela sitt liv och har en stor, uttänjd mage som aldrig försvinner, några är i dåligt hull, omusklade, några är feta osv.

Det är en jätterolig erfarenhet att åka på fölvisning, så jag tycker absolut att du ska åka. Lycka till!

Ok, tack!! men jag lovar dig, trots att hon bara haft två föl så ser hennes mage ut som om att hon haft 20...
(vanvårdades under sina första 10 år, och sommarens övergödning och vinterns svält, samt proteinbrist gjorde troligen bukmagen, + att hon hade rejält med mask)

Men får man visa sto och föl om stoet "ömmar" lite, alltså hon kan glatt springa med spetsade öron, men på vissa underlag ser man att hon.. ja.. ömmar.

Och jag har en fråga till: på meddelande till visare står det att både sto och föl ska ha nummerlapp. Men på asvs:information står det att man ska ha nummerlappen enbart på stoet för att inte "förstöra" ett fint fölhuvud..
Men man ska gå efter meddelandet eller? :(
(hade gärna sluppit sätta på en ful nummerlapp på hennes lilla ädla fullblodshuvud)

Och en fråga till: får man ha ett bridongbett på stoet? hon är lite "knepig" har liiten mun och ännu mindre laner och hatar bett!!! och det enda hon accepterar är just det smala bridonget. observera dock att jag inte tämnker slita/skära sönder munnen med det, hon är otroligt känslig, och lyssnar super på bara kroppspråket, hade helst visat i bara grimma..

Om du tycker att din har mage så ska du se hur min ser ut :eek:. Hon har en jättehängmage under en väldigt markerad ryggrad, ser betydligt värre ut än din. Tyvärr har jag inget bra kort på henne i sin nya kostym men ska försöka ta ett imorgon.

Tycker absolut du ska åka. Själv ska jag till Stjärnborg på söndag och försöka stambokföra stoet samt visa fölisen, försöker nu som bäst muta någon att springa med tanten eftersom jag lider av väldigt svår nervositet (plus en del övervikt och noll kondis men det tänker jag inte säga högt :angel:). Fölet har jag en kompis som springer med men stoet är det värre med. Min är också lite öm i fossingarna men jag tror inte det ska vara något problem på det underlaget.

Lycka till.

Ok, Tack! det var skönt att höra, men du får gärna lägga in en bild: har svårt att tro på att någon ser värre ut än athena... det värsta är att hon alltid haft så rak och fin rygg och nacke.. helt naturligt har hon haft muskler där och så.. men nu, efter denna fölning togs allt bort :( manken sticker upp som en mager puckel :cry:

hmm jag har ännu en fråga *suck* måste man ha lädergrimma på fölet?, vi hade en när hon var nyfödd, och jag hade köpt en svart med vitt foder till fölvisningen men har insett att hon omöjligt hinner växa i den:crazy: Vet inte vart man snabbt får tag på en bra/fin lädergrimma i fölstorlek.... det jag hade som reservplan var en vit, fon nylongrimma.. men ja: får man ha det?
(hade inte tänkt binda fölet i transporten så för den delen är det ju ingen fara..) men vad säger reglerna? eller ska jag åka till jkpg (tar 3h tur och retur) och leta?

Min liknar också mount everest över ryggen, hon tappade väldigt mycket när det blev torka här, jag var inte tillräckligt snabb med extrafoder så tyvärr han hon tunna ur lite, dock inte hängmagen :devil: ska kolla igen om jag har någon halvskaplig bild på öket.

Jag har tyg-grimma till min fölis. Det visade jag i sist också och det sa dom ingenting om men det var ju typ 14 år sedan så det kanske har ändrat sig.

//Sorbisen

Jag har tänkt och köpa Hööks visningsgrimma, jag tycker den är snygg. Sedan kanske köpa en snabbknäppe tyglar till så man lätt kan knäppa lös och det gäller på bägge hästar.

(hade inte tänkt binda fölet i transporten så för den delen är det ju ingen fara..) men vad säger reglerna? eller ska jag åka till jkpg (tar 3h tur och retur) och leta?

Jag kan leta åt dig om du vill så slipper du åka bara för den sakens skull, på GG finns inga vet jag för jag har redan letat :angel:

Däremot så finns ju C*arlies och E*o, på E*o så hade dom åtminstone förra året fölträns, Alltså det är ju typ en grimma med pannband på.

Säg till om du vill jag ska ta en sväng om o slå en kik..

KL.

Verkar inte bli någon premering lr fölvisning för oss :cry:
Jag satt och studera lite på svehast's hemsida nyss och hitta något jag ALDRIG hittat, sista anmälningsdatum för och få vara med.

Jag hitta det aldrig förut så jag maila ju, fick inget svar men sen så var det lugnt när jag fick svar 4:e Augusti, ja nu ser jag att det står 1 AUGUSTI som sista anmälningsdag för den dag vi ska vara iväg på, så det blir inget för oss :( Jag har inte skickat in anmälningarna ännu då jag får pengar på fredag. Skit oxå :mad:

Maila elelr ring och kolla om de har plats för efteranmälningar, vi trodde också det var kört när vi missat sista anmälningsdagen, MEN de sa då att vi skulle skicka in det endå. vilket vi gjorde- men så glömde morsan att betala- och vips så trodde jag det var kört igen, så vi ringde med jodå, vi var med och vi får plats, trots 3veckors försening med anmälan :o

Jag har tänkt och köpa Hööks visningsgrimma, jag tycker den är snygg. Sedan kanske köpa en snabbknäppe tyglar till så man lätt kan knäppa lös och det gäller på bägge hästar.

hmm, VAR i h**kskatalogen hittar du visningsgrimman? för i den senaste stora katalogen kan inte jag hitta någon:confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 133
Senast: animalasia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 026
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka