ang. byten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Y

yos_911

Hur gör man ett korrekt byte?
Jag har hört både att man ska lätta i sitsen för att göra det lättare och att man ska trycka till med sätet för att få effekt. :confused:
Det vore urgulligt om ni kunde klargöra för mig hur det egentligen ska ske och hur man på bästa sätt får igenom det bakifrån och fram.

Sv: ang. byten

Sök på lite gamla trådar här på forumet :idea:

Byten har diskuterats i väldigt mga trådar, så jag tror att du kan få svar på dina frågor bara genom att titta i lite gamla.

Okej, jag har letat i flera dagar nu men inte hittat något. Meen jag får väl leta vidare :smirk:

Hej!
Jag har precis börjat med byten, och min tränare säger att jag inte ska samla hästen för mycket , det är lättare att rida på och sedan fatta den andra galoppen.:smirk: Men så småning om så är det nog annorlunda :P

Okej, tack för ditt svar!
Så du gör bara en ny galoppfattning i galoppen alltså?

Min åsikt är att det här med byten är lite individuellt, särskilt innan de är helt befästa.
Vissa hästar kan i början behöva lite mer "fart", andra behöver lite extra samling för att byta rent osv.
A och O är dock att hästen är framme för skänkeln!
generellt sett är den nya ytterskänkeln hästen ffa ska byta för. viktigt även att man kan ställa åt nya innersidan, utan att hästen blir förböjd.

Givetvis kan du sedan fråga vidare om du fortf är något du funderar på och som du inte fick svar på i de trådarna. Men jag vet av erfarenhet att mga (däribland jag :D) inte orkar skriva på nytt när det är ngt man skrivit om många gånger.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: Tilly_85
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 113
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat