Sv: Ang. att jobba med hästar
Jag kan en del om hästar... men det mesta lärde jag mig inte genom att arbeta i stall.
Har man bara lite sunt förnuft så är det inga problem med att skaffa egen häst vad gäller kunskapsbiten.
Jag har haft 3 hästar förr, den senaste åkte till fodervärd 2002 så det var ju ett tag sedan. Jag har även tagit tag i utbildningsbiten då jag lyckades ta mig in på ridgymnasium via ridprov och fick chansen att gå en bättre utbildning än vad som annars erbjudits. Så jag är inte helt bortdribblad kunskapsmässigt men tyvärr blev jag sjuk och var tvungen att sluta med hästar. Så jag var knappt i stallet på 6 år, har nu varit medryttare i drygt ett halvår sen jag började om. Därför känner jag mig ringrostig så jag skulle nog behöva en liten repetitionstid innan jag köper häst. Jag skulle fixa det bara man har folk att fråga, för grunden har jag där i bakhuvudet nånstans. Men då var det ju en ekonomisk fråga också

Det vore perfekt med ett hästjobb tänker jag då, så jag kommer igång lite mer än jag tycker att jag gjort som medryttare.
Vill man ha fakta när det rör hästar så får man ändå kontakta SLU eller SVA eftersom det är så mycket skrock och dåligt underbyggda rykten som man får höra annars av folk som normalt håller till i stall.... och när det rör rent handgripliga saker med ridningen så måste man ju förr eller senare ändå leta upp någon tränare som man litar på och delar grundläggande filosofier med, det finns ju en hel del dåliga tränare också.
Håller med dig. Det finns alltför mkt befäst okunskap ute i stallarna. Det märker jag tom fast jag själv tycker jag glömt bort en massa och känner mig okunnig jämfört med förr.
När det gäller tränare tycker jag den svåra biten för mig är att hitta nån som delar min filosofi. Jag har flyttat 100 mil och har ingen att vända mig till och fråga om tips vad gäller de flertalet tränare som finns att välja på. Det är svårt att hitta lämpliga tränare, jag har tittat på endel träningar och jag börjar undra hur vissa ens fått tillåtelse att hålla lektioner

I kombination med att man bara är medryttare kan man ju heller inte välja och vraka. Förra hästen jag red stod i ett stall där man inte ens fick anlita andra tränare än vad som fanns där. Numera rider jag i ett privatstall som inte har ridbana, så träningen blir ju därefter...
Jag själv har ett vitt arbete inom hästnäringen, men stallarbetet är fruktansvärt slitsamt - jag har förutom besvär med rygg-axlar-nacke även inflammation i armbågen till följd av den monotona och ytterst oergonomiska mockningen.Jag får visserligen ut 10 000 i handen på en deltidstjänst, men jag börjar definitivt tycka att det inte är värt pengarna.
Förutom att arbetet är vederstyggligt rent fysiskt så är det andra problem med tex att MBL och AML inte efterlevs och att du har att göra med fisförnäma ridsnobbar som verkar ha hamnat i fel århundrade (dom tycks tro att dom är adel under 1600 talet eller något sådant)... och detta är på ett vitt jobb med kollektivavtal

.
Får man fråga mer exakt vad du jobbar med? Vad har du för utbilding tex?
Jag känner lite som du på mitt nuvarande arbete inom vården. Det är tungt, slitsamt, dålig lön och för det mesta väldigt otacksamt både från chefshåll och från patienter. Det är inte utvecklande på annat sätt än att man lär sig att bita sig i tungan och stänga öronen för att stå ut.
Jag tycker de positiva sidorna är så få att de inte väger upp, i kombination med den helt värdelösa inkomsten... Ja, det är ovärt.
Och när man kommer hem är man så trött och less att man inte orkar med sina egna hästar efter att ha servat andras hästar hela dan....
Det kan jag tänka mig. Men jag känner lite att jag har ändå inte råd med egen häst, varken nu eller om jag jobbar i stall. Så kanske är det min enda chans till att utvecklas som det ser ut i dagsläget?
Visserligen har jag, som jag nämnt i en nystartad tråd här, blivit kallad till intervju som personlig.assistent nu i veckan. Men det är ju också deltid, liksom allt annat jag är kvalificerad för, och chansen att jag får in 3000 kr mer varje månad än jag har nu är nog ganska obefintligt

Det är ungefär 3000 kr som saknas för mig varje månad, för att jag ska våga tänka tanken på häst.
Nä, jag skulle byta direkt med din sambo... samhalljobbet låter ju ganska lockande.
Mja, hade jag haft hans studieskuld hade jag varit rätt så frustrerad av att ha ett jobb där man tjänar hälften av vad man skulle göra om det funnits jobb inom sin tilltänkta bransch. För att inte tala om den ickestimulans det är... nja. Inte ligger det till grund för min avundsjuka iaf
Vad jag tycker är synd är att det utbildas alldeles för mkt akademiker. Det finns ju inte ens jobb till hälften. Jag tycker att det är vilseledande när man i samhället säger att det behövs så mkt akademiker - folk utbildar sig i flera år, och i BÄSTA fall går de tillbaka till samma yrke de hade innan. I annat fall inser de att de blivit grundlurade, och får ta ett yrke de kunnat ta direkt efter gymnasieskolan...