Sv: ang 1 års prem
*viskar svar*
Jo, de sammarbetar lite, kanon tycker jag. Kul om mer hingstar flyttade runt lite med!
Tiger ser mest lat ut på bild tycker jag
Hans "lättskrämdhet" eller snarare "otämjbarhet" kommer direkt från hans mor. Hon är alltid väldigt på sin vakt, det är inte alla gånger jag kan klappa henne i hagen nu för tiden. När jag red henne regelbundet hade hon aldrig några problem med mig men många andra har hon svårt för. Alla hennes föl är mer eller mindre "otama" som föl-2åringar men sedan släpper de när de blir hanterade mer och vuxna (vissa som inte är hanterade mycket blir helt "tama" ändå bara de växer i kapp sig lite). Denna skärpan finns alltid kvar men är fullt hanterbar om man inte är allt för klantig som människa.
På Tiger märks det nästan bara med nya människor nu, framför allt män och framfusiga, "gå-påiga" människor. Då backar han undan direkt och ger dem värsta blicken. Han blev tom rädd för mig på sista löshoppningen när min tränare gått fram och fångat honom och höll honom i tränset. Då kände han sig trängd när jag kom fram utan att tillräckligt tydligt visa att jag inte skulle be honom hoppa (diskuterade en sak med tränaren så jag var lite klantig
). Men han krävde väldigt mycket jobb de första månaderna, man kunde inte säga flasklock eller höja handen, stå på pall och kliva in i transporten och han sjönk flera dm och blev säkert metern kortare av förskräckelse. Men det var ändå lättarbetat, de är (har iaf varit, men det är ju satta bra hingstar på Tigers morsa, jag önskar mig dock en Poetenunge undan henne
) väldigt smarta och blir inte hysteriska även om det utåt kan se så ut. Även om det är lätt att plocka fram, Tigers morsa har lyckats sätta skräck i jag tror alla som ridit henne i sverige utom mig. Men vi förstod varandra ovanligt bra tror jag, som tur va
*viskar lite till - Inga namnpannband
*