Sv: ang 1 års prem
Nu snackar vi ettårspremiering. Så mycket har inte ettåringar varit ute, oavsett vad de gjort i sitt liv.
Fö så har min ungis vart ute endel i sommar och han kan fortfarande bli "knäpp" med för många hästar. Helt enkelt för att han är riktigt feg innerst inne och är rädd för andra hästar. Ett beteende som de allra flesta unghästar uppvisar men som går bort med rutin, olika fort. Han är 4 år, mycket välhanterad, lydig, välriden, vart på bortaplan massor med gånger i de mest konstiga sammanhang sedan 2,5 (polishästträning, NH-kurser, hoppträningar, dressyrträningar, löshoppning, löshoppningstalangjakt, treårstest, genrep till treårs, final treårs, inkörningskurs, terrängträning, galoppträning, clearrounder), you name it. Han har varit med om typ så mycket man kan vara utan köra slut på en unghäst av hans kaliber. Men där och då de gånger det är mycket hästar (främst framridning till clearrounder) får jag hålla stenkoll på honom. Inte betsla upp eller rida hårt utan vara väldigt uppmärksam och övertydlig i mina hjälper för att få till en kommunikation. När han har helt fullt upp med att försöka reda ut vilka av alla 20 hästar med tillhörande förvirrade ryttare som kommer gå så nära att han måste väja undan. Samtidig som han är väldigt social och inte har lärt sig att "koppla bort" hästarna han möter. Han vill helst hälsa på dem allihop även om han såklart aldrig i sitt liv fått göra det. Men han är väldigt tillmötesgångde fastän han är väldigt skeptisk när de springer runt honom helt i sin egen värld och inte inbjuder till kontakt. Det är väl ungefär som om en människa född på landet där alla alltid hälsar och pratat med varandra släpps ned mitt på storgatan i en storstad.
Vad jag vill få fram är att MÅNGA ett-, två- och även treåringar, trots hantering blir lite udda när de kommer bort och enda grejen tävlingsledningen kan göra är att införa regler som förhoppningsvis gör att människorna har lite mer koll på sina hästar. Bett kräver träning för att få en ledbar, bettvan häst och på köpet för hästen ledträning. Något som den kanske inte ens fått i tillräcklig mängd i grimma innan.