ang 1 års prem

D

Daizy

Ska visa en 1 åring för första gången. ska man ha tyglar (tycker de verkar säkrare med longerlina) om man ska ha longerlina hur ska den sitta, med longerdelta eller upp över nacken??? några andra tips och råd ni vill dela med er av :) vet hur man springer och ställer upp osv... tack för svar

Sv: ang 1 års prem

Min kompis visade sin 1-åring i en svart lädergrimma och grimskaft.
Känner du att hästen kan bli lite spänd/busig så ska du defenitivt ha ett längre rep.
Finns ju showträns att köpa men de är oftast dyra och onödiga.

Gå med hästen mycket på plats innan du visar ( om möjlighet finns )
då hinner den bli lite "trött" i huvudet och orkar inte bry sig om allt annat när du ska springa.

Knoppa gärna manen, då ser man bättre hästens halslinje och det ser prydligt ut.

Du ska inte ha träns med bett på en 1-åring. Man ska inte använda longerdelta på träns med bett. Deltat gör att bettet nyper hästen i tungan.

Vad har du för ras? Vad är det för typ av utställning?

Connemaror ska visas i träns från 2 år om det är ston, hingstar ska visas i träns från 1 år.

Det viktigaste är att du inte tappar din häst. Ofta kan de bli laddade och busiga och både stå på två ben och försöka busa iväg, då behöver du ha nog med lina för att kunna släppa ut hästen utan att tappa kontrollen över den. Handskar är att rekomendera, specielt om man inte har en lädertygel att hålla i.

Andra tips är ju såklart att träna hemma, att åka bort till andra platser och träna och helst lära in ett "parkeringskommando" så hästen står still när du ska ställa upp den.

Du ska inte ha träns med bett på en 1-åring. Man ska inte använda longerdelta på träns med bett. Deltat gör att bettet nyper hästen i tungan.

På premierangar arrangerade av SH ska alla hingstar ha träns from ett år....

Säkert andra som har samma regler.

(nu vet jag iof inte om detta var ett sto, valack eller hingst...)

På premierangar arrangerade av SH ska alla hingstar ha träns from ett år....

Säkert andra som har samma regler.

(nu vet jag iof inte om detta var ett sto, valack eller hingst...)

Ok- det visste jag inte. Men vem vill sätta ett bett i munnen på en 1-åring? Jag gör det inte ens på en som är 2 år....
Munnen är ju inte utvecklad.

Konstiga regler, varför skulle det vara lättare att hålla hästen med bett? Nej, lång lina är bra. Gärna en holter-grimma om man har.

Ofta sätter man små smala raka bett, gärna i gummi eller gummiöverdragna på så unga hästar. Inte någon tjock historia i storlek 12,5...

Även om jag personligen oxå är emot för tidigt bettanvändande.

Stuteriet jag visar för har en form av delta med en rem som går till nosgrimman. Remmen drar man åt såpass hårt att en förhållning inverkar mest i nosgrimman på de som är känsliga för bettet. I kombination med novabett och träning för att slippa ta för mycket i linan går det oftast över förväntan bra.

har en halvblods hingst... har pratat med arrangören.. de rekommendera träns med delta och longerlina. de tycker jag låter vettigt :)

*kl*
Ja, jag må vara hemsk och knäpp, men jag tänker visa mitt halvblodssto i träns och tyglar nästa helg... och hon är ett år.

Hon ser inte ut att lida med sitt smala tränsbett som tidigare tillhört en shettis (ja, hon har liten mun) om det var 9.5 eller 10,5 minns jag inte just nu.

Man behöver ju inte använda det jämt bara för att man vänjer in det tidigt! Tycker det är bra att prova på och ha det emellanåt.

Det var lite av min åsikt om det hela.

Mvh, Sandra och Tuva.

ok- det låter ju vettigt att trycket blir mer över nosen än i munnen. Men jag fattar fortfarande inte varför det skulle vara lättare att hålla hästen med en metallbit i munnen. Ok- jag förstår att reglerna är sådana och jag förstår att det kan vara svårt att visa i en vanlig grimma. 1-åringar vill ju inte alltid det man själv vill, särskilt om de gått på bete en hel sommar. Det gäller att öva:)

Nä, jag tycker det är lättare att hålla i grimman tills de är ridna ordentligt iaf ett halvår och har börjat förstå och få förtroende för bettet.

Men jag skulle tro att det kommer av att bångstyriga hästar kommit lösa.

Ok- det visste jag inte. Men vem vill sätta ett bett i munnen på en 1-åring? Jag gör det inte ens på en som är 2 år....
Munnen är ju inte utvecklad.

Konstiga regler, varför skulle det vara lättare att hålla hästen med bett? Nej, lång lina är bra. Gärna en holter-grimma om man har.

det är ju också stor skillnad på att ha ett bett i munnen på en ettåring och att använda det...

Men i 10 fall av 10 behöver man faktiskt använda bettet om det är första gången en ettåring är på bortaplan.

om det är första gången den är på bortaplan ja... men det är det väl inte alltid det är...?

Nu snackar vi ettårspremiering. Så mycket har inte ettåringar varit ute, oavsett vad de gjort i sitt liv.

Fö så har min ungis vart ute endel i sommar och han kan fortfarande bli "knäpp" med för många hästar. Helt enkelt för att han är riktigt feg innerst inne och är rädd för andra hästar. Ett beteende som de allra flesta unghästar uppvisar men som går bort med rutin, olika fort. Han är 4 år, mycket välhanterad, lydig, välriden, vart på bortaplan massor med gånger i de mest konstiga sammanhang sedan 2,5 (polishästträning, NH-kurser, hoppträningar, dressyrträningar, löshoppning, löshoppningstalangjakt, treårstest, genrep till treårs, final treårs, inkörningskurs, terrängträning, galoppträning, clearrounder), you name it. Han har varit med om typ så mycket man kan vara utan köra slut på en unghäst av hans kaliber. Men där och då de gånger det är mycket hästar (främst framridning till clearrounder) får jag hålla stenkoll på honom. Inte betsla upp eller rida hårt utan vara väldigt uppmärksam och övertydlig i mina hjälper för att få till en kommunikation. När han har helt fullt upp med att försöka reda ut vilka av alla 20 hästar med tillhörande förvirrade ryttare som kommer gå så nära att han måste väja undan. Samtidig som han är väldigt social och inte har lärt sig att "koppla bort" hästarna han möter. Han vill helst hälsa på dem allihop även om han såklart aldrig i sitt liv fått göra det. Men han är väldigt tillmötesgångde fastän han är väldigt skeptisk när de springer runt honom helt i sin egen värld och inte inbjuder till kontakt. Det är väl ungefär som om en människa född på landet där alla alltid hälsar och pratat med varandra släpps ned mitt på storgatan i en storstad.

Vad jag vill få fram är att MÅNGA ett-, två- och även treåringar, trots hantering blir lite udda när de kommer bort och enda grejen tävlingsledningen kan göra är att införa regler som förhoppningsvis gör att människorna har lite mer koll på sina hästar. Bett kräver träning för att få en ledbar, bettvan häst och på köpet för hästen ledträning. Något som den kanske inte ens fått i tillräcklig mängd i grimma innan.

Och sen har vi ju Peia som ca elva månader gammal gapar efter bettet och sen dess glatt accepterat det ;) Har alltid visat henne i träns, sen hon var åring alltså, och hon har inte haft problem med det.
Minns dock inte om du var på Riks i Åstorp -06. Typ alla ettårsston var mer eller mindre virriga, en reste sig så den gick omkull. Peia stod mer eller mindre och sov :p

Men i övrigt håller jag med dig :laugh:

(Och bara för att Peia var söt även om åring:
3809688.jpg
)

Jajamän, där har vi henne :D Fick för mig det var förra sommaren på lokalutställningen i Ängelholm hon kultade runt men tji fick jag ;)

Undra vad jag gjorde där det året, hmm.... Tiger gick ju på bete iaf, lyckligt ovetande om att han efter det skulle dumpas av hemma hos hans barndomsmardröm till stalltjej :rofl: (jag kunde aldrig fånga honom i hagen hos uppfödaren och fick oftast inte ens komma nära honom i boxen, och jag tycker måttligt mycket om honom då :angel:)

Peia stod med slutna ögon och anledningen till att jag bar hjälm var pga alla andra pållar ;) (Och jag är inte den som petar på mig en hjälm i första taget!)

Haha, Tiger gick i godan ro och käkade gräs. Sen bröt helvetet lös :rofl: (No offence! ;) )

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 757
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: Sesca
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 816
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024