Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja så är det såklart. Men för vissa hästar under vissa tider på året kan det bli skav av extremt lite friktion.
Men lite fel är också fel. Varför förneka det?

Delvis kl

Att påpeka ett fel, även ett litet fel, är inte att fördöma personen, bara felet. För att det ska bli förändring måste vi acceptera felet som fel och kunna ta emot konstruktiv kritik. Inte skyla över med bortförklaringar, det är ju precis det som var satt i system hos Helgstrand.

Det börjar i det lilla.

Delvis kl

Att påpeka ett fel, även ett litet fel, är inte att fördöma personen, bara felet. För att det ska bli förändring måste vi acceptera felet som fel och kunna ta emot konstruktiv kritik. Inte skyla över med bortförklaringar, det är ju precis det som var satt i system hos Helgstrand.

Det börjar i det lilla.
Klart det är fel! Ingen förnekar det!
Jag har råkat orsaka sporrskav två gånger i mitt liv och jag har skämts som en hund, även fast jag också hittat förklaringar som gjort att jag kunnat göra ändringar så att det aldrig ska hända igen.

Dujardin åkte ju ur en tävling för att hästen blödde efter sporren, det måste ju uppstått väldigt fort om dom inte märkte något innan? Jag blir så förvirrad ibland vad man ska tro. Eller hur kunde det bli ett sånt sår så fort? Min häst var superkänslig för skav framförallt på våren när vinterpälsen var gammal men det var ju inte i närheten av att det blev sår.

Jag tittade lite på dressyren igår, unga hästar och unga ryttare. Kommentatorn var betydligt bättre än vi är vana vid från SVT men det var fortfarande ingenting om gapade käftar, kandarstång i 90 grader eller piskande svansar. En gång sa hon till och med att hästen gillade sitt jobb när svansen gick som en irriterad propeller. Jag blir så ledsen.
Det ska dock sägas att nosgrimmorna såg ut att vara korrekt spända på de få jag såg så att hästen faktiskt kunde gapa.

Jag har inte följt sändningarna från SIHS i helgen men läste någonstans att det visats delar av dokumentären runt sändningen?
Har ni hört någon respons från icke hästintresserade om hur de uppfattat dokumentären?

Jag har blivit väldigt uppmärksam på nosgrimmor sen det nämndes i tråden måste jag erkänna. Mina ögon går direkt dit och det är ju inte så att man ska stirra sig blind på bara en sak, men det är intressant. 😅 Såg ett ekipage igår när jag kollade youth hoppningen där hästen försökte gapa och var otillfreds med bettet. Den nosgrimman såg ut och sitta rejält för läpparna rörde sig men munnen kunde det inte. Då föredrar faktiskt jag att man kör utan nosgrimma och så får man se hästen gapa. Det är ju mer ärligt. Och tycker man inte det är snyggt så är det ju dags att göra något åt det med mjukare hand eller annat bett.

Tycker det är bra att dokumentären om Helgstrand får en att reflektera över flera saker, inom ridningens alla grenar, som är tveksamt.

Jag har blivit väldigt uppmärksam på nosgrimmor sen det nämndes i tråden måste jag erkänna. Mina ögon går direkt dit och det är ju inte så att man ska stirra sig blind på bara en sak, men det är intressant. 😅 Såg ett ekipage igår när jag kollade youth hoppningen där hästen försökte gapa och var otillfreds med bettet. Den nosgrimman såg ut och sitta rejält för läpparna rörde sig men munnen kunde det inte. Då föredrar faktiskt jag att man kör utan nosgrimma och så får man se hästen gapa. Det är ju mer ärligt. Och tycker man inte det är snyggt så är det ju dags att göra något åt det med mjukare hand eller annat bett.

Tycker det är bra att dokumentären om Helgstrand får en att reflektera över flera saker, inom ridningens alla grenar, som är tveksamt.
Ja just det där att fokusera på alla grenar tycker jag är viktigt!

Dujardin åkte ju ur en tävling för att hästen blödde efter sporren, det måste ju uppstått väldigt fort om dom inte märkte något innan? Jag blir så förvirrad ibland vad man ska tro. Eller hur kunde det bli ett sånt sår så fort? Min häst var superkänslig för skav framförallt på våren när vinterpälsen var gammal men det var ju inte i närheten av att det blev sår.
Hon hade en sporre med rulle där rullen fastnat och nypt till huden, det var inte skav utan mer ett litet hack. Eurodressage lade upp en bild och det var pyttelitet, men blodsregeln innebär nolltolerans så det spelar ingen roll hur litet det är, man blir diskad oavsett vilket såklart är helt rätt, annars ska man börja bedöma i orsaker osv och det blir för objektivt.

Har en bekant som jobbat i flera proffsstall och som självklart också har sett dokumentären. Enligt hen så var det rent hyckleri då flera saker som visas även förekommer här i dressyr-Sverige, bland annat blödande munnar. Man blir så jävla ledsen alltså 😭

Varför säger din bekant ingenting? Det kommer aldrig bli bättre om de som ser sånt här inte berättar nåt. Att bara säga att det förekommer här också och tycka att det är hyckleri tycker jag är svagt faktiskt...

Men även Joahnna DueBoje säger alltså att det kändes märkligt? Jag kan verkligen förstå att man inte avbryter mitt i ett program för att hästen känns märklig i munnen, men på framridningen? Patrik korrigerade ju inte heller tungan utan han stoppade väl bara in den i munnen igen utan att ens lätta på handen? Tycker det är en helt annan situation än det som som hände Johanna.

Detta är ett blogginlägg från Epona om hur de filmade detta. Tycker det är väldigt illustrativt... och tycker också det är dumt att kräva att åskådare ska säga till när hästar misshandlas, speciellt om man nu försöker visa på ett ordentligt problem inom sporten och hoppas på att få till en förändring. Samla bevis, helt enkelt. Enligt Eponas samtal med FEIs steward var ju PK inte den enda som red helt förjävligt illa.

https://www.epona.tv/post/blue-tongue-back-from-the-dead

Men det sista du säger, ja, han har nog blivit bättre. "Lite" smärta och ångest är så klart bättre än mycket! Denna bild är från Ridsports sajt efter att PK vann SM för några år sedan. Hästen ser ju bättre när den inte har nosen i bringan men annars vette sjutton vad som är så himla mycket bättre nuförtiden...
Ja hon sa att det kändes märkligt men känslan var mer att hon tappade bjudning så att det skulle vara nåt med tungan kom de inte fram till förrän efteråt.

Delvis kl

Det börjar i det lilla.
Jag tänker att det kan bli fel (skav) av misstag och det blir inte ett problem på riktigt om det händer en gång och man faktiskt ändrar det som skapade skavet. Ingen i denna tråd har bortförklarat skav utan just påpekat att om majoriteten av alla hobbyryttare kan hantera skav genom att bli ångerfyllda och genast åtgärda problemet, varför kan inte proffsryttare göra exakt detsamma? Det var exakt så som skavdiskussionen började - med att majoriteten av hobbyryttare vi träffat ALDRIG skulle ursäkta/bortförklara det, dvs själva motsatsen till att förneka att det är dåligt.

En gång råkade jag av misstag rappa min ena häst med ett dressyrspö rakt i ansiktet. Det har hänt exakt en gång i hela mitt hästliv, och betyder INTE att jag uppmuntrar spöslag i ansiktet på hästar, eller att jag försöker förneka att det hänt, eller att det var riktigt riktigt dåligt, eller att det aldrig får hända igen. Jag, likt @MiniLi, skämdes som en hund och har sedan dess inte lett en häst med longerlina och dressyrspö i handen samtidigt. Har gjort det hundratals gånger tidigare och tror inte jag skulle lyckas klanta mig så grovt en gång till men för att inte riskera något går jag hellre extra vändor för att lämna/hämta saker. Dvs jag ändrade något. Lärde mig, anpassade mig, vidtog åtgärder.

Precis som 99% av alla hobbyryttare gör när de råkar orsaka skav.

Varför säger din bekant ingenting? Det kommer aldrig bli bättre om de som ser sånt här inte berättar nåt. Att bara säga att det förekommer här också och tycka att det är hyckleri tycker jag är svagt faktiskt...
Därför att det är otroligt mycket lättare att sitta framför datorn och hävda att "jag skulle minsann..." än att faktiskt göra det irl. Det finns flera anledningar; personen är i beroendeställning, man börjar tvivla på sig själv om det är en person man ser upp till som utför sakerna, personen kan ha frågat om andra saker men blivit bemött på ett sätt där det är tydligt att kritik inte är välkommet.. Se bara när journalisten konfronterade AH. "Är du här för att ställa till med bekymmer kan vi lösa det", eller hur han nu uttrycker sig. Ett ganska tydligt underförstått hot.

För att många gånger får man en rejäl utskällning om man protesterar mot en etablerad populär erkänd tränares metoder och blir ombedd att passar det inte går det bra att sluta och omedelbart försvinna
Är man dessutom ung och kanske anställd och har boende och häst där är det nog inte lätt att protestera

För att många gånger får man en rejäl utskällning om man protesterar mot en etablerad populär erkänd tränares metoder och blir ombedd att passar det inte går det bra att sluta och omedelbart försvinna
Är man dessutom ung och kanske anställd och har boende och häst där är det nog inte lätt att protestera

Jag hade iaf skämts om jag visste om nåt sånt och inte försökt göra nåt åt det.

Det går att göra ett sår på några sekunder om man kickar till med sporren i fel läge. Så det är inte konstigt. Skav och sår uppkommer inte på samma sätt.

Jag är en rätt tuff typ som inte är rädd för auktoriteter i normala fall. Men det har funnits några tillfällen där inte ens jag vågat säga ett pip eller funnit mig i situationen. Det har faktiskt endast hänt med män i hästsporten. För de har en attityd mot hästskötare som tamejtusan är bland det mest obehagliga jag träffat på. Då har jag kört taxi nattetid i 15 år, kastat ut folk på ölandsbron, jagat ikapp folk som försökt springa och dragit av dreads på en snubbe som också försökte smita. Men de där Männen som varit vidriga mot hästar har jag inte vågat stå upp mot. Så det är så lätt att säga vad en skulle gjort-när en inte själv varit där.

Jag är en rätt tuff typ som inte är rädd för auktoriteter i normala fall. Men det har funnits några tillfällen där inte ens jag vågat säga ett pip eller funnit mig i situationen. Det har faktiskt endast hänt med män i hästsporten. För de har en attityd mot hästskötare som tamejtusan är bland det mest obehagliga jag träffat på. Då har jag kört taxi nattetid i 15 år, kastat ut folk på ölandsbron, jagat ikapp folk som försökt springa och dragit av dreads på en snubbe som också försökte smita. Men de där Männen som varit vidriga mot hästar har jag inte vågat stå upp mot. Så det är så lätt att säga vad en skulle gjort-när en inte själv varit där.

Man kan göra annat än att göra det direkt när man ser det. I minsta fall skicka ett anonymt mail till media om man lyckats ta bilder/filmer.

Ja och personen kanske skäms och kanske till och med mår dåligt men känner att den inte kan säga ifrån till en dominant chef tex
Personen kanske inte kan riskera att bli omedelbart uppsagd och få dåligt arbetsbetyg
Och alla är inte modiga och rättrådiga och vågar gå emot strömmen i alla lägen
Bra att du alltid gör det rätta

Ja och personen kanske skäms och kanske till och med mår dåligt men känner att den inte kan säga ifrån till en dominant chef tex
Personen kanske inte kan riskera att bli omedelbart uppsagd och få dåligt arbetsbetyg
Och alla är inte modiga och rättrådiga och vågar gå emot strömmen i alla lägen
Bra att du alltid gör det rätta

Jag hade kanske inte sagt det direkt till den dominanta chefen. Men jag hade definitivt sagt upp mig. Finns inte en chans att jag jobbat kvar!!

Sökt vilket jobb som helst istället och när jag kommit ifrån kontaktat t.ex. ridsportförbundet, länsstyrelsen, polisen. Nåt vad som helst. Jag hade däremot inte gått runt och sagt att någon "sätt in valfri luddig halvanonym beskrivning som kan gälla ett begränsat antal personer" misshandlar sina hästar.

Jag hade inte varit tyst för att jag var rädd om min karriär inom den branschen. Om det är så branschen behandlar hästar hade jag ändå inte velat vara en del av den. Då hade heller stekt hamburgare på McDonalds.

Men skav är skav, det uppstår pga friktion. Du får kalla det något annat då det som uppstår inte beror på friktion.
Herregud vad du härjar jag skrev bara att det inte behöver skava hela tiden för att det ska bli skav. Vilket du skrev.Det räcker med en stunds gnetande då eller en sekvens gnetande senare.
Sen får du tänka på alla som kan få skav av täcken.:eek:

Dit jag vill komma är att ett skav är bara ett skav, lite hår bort o inget mer, det är verkligen inte samma som hål av varierande grad och då olika former av vätska som sipprar.
Skulle nog våga påstå att det är rätt vanligt och förekommer även på tävling att vaselin smörjs in på hästens sida, just för att sporrens hjälpgivning ska glida på vaselinet och inte fastna i hårstråna och dra med dem, blir lätt så om det dammar upp lite stoft från ridhusbotten att sporren lättare greppar tag i ett hårstrå, precis som rundtrissorna kan fastna i ett stilla läge av samma damm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka