Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men ska en sporre ens ge skav? Om den ger skav så ligger den ju an hela tiden?

Delvis kl

Jag förstår verkligen inte hur ni tänker. En sporre som ligger an hela tiden har ju tappat sin förfinade funktion.

Liksom ett stångbett vars skänkeln är i botten hela tiden.

Ni behöver lära er om hästens inlärning och samspelet mellan häst och ryttare där sitsen är den primära hjälpen. Ständigt tryck och/eller gnidande leder till hästar som är döda för hjälperna.

Då behövs det ju verkligen mycket mer tryck för att hästen ska förstå att du vill något.
Det är klart en sporre inte ska ge skav. Men det kan hända. Och då inte för att nån sitter och sparkar med sporrarna, utan för att ryttaren sitter och småskänklar utan att tänka på det.

Ingen har väl sagt att det borde bli skav eller att det händer ofta, utan bara att det kan hända. Ungefär som att det kan hända att ryttaren ramlar av och bryter armen. Det ska inte vara så, och ingen vill att det ska bli så, men det kan bli så ändå ibland.

Skulle du på samma sätt säga till ryttaren som åker av att hen borde lära sig om samspelet mellan häst och ryttare, och att det är meningen att man ska sitta i sadeln, inte ligga på marken?

Det är väl ingen som någonstans påstått att en sporre SKA ge skav?
Givetvis SKA den inte ligga an och nöta hela tiden, utan vara just en förfining av hjälperna och därmed inte skava. MEN många ryttare är inte perfekta, och imperfekt ridning kan ge upphov till mindre skador även utan att det behöver ligga någon grövre misshandel bakom.
Så kan det vara, men tycker du att man ska fortsätta rida med sporrar då om man är så orutinerad? Även om det inte är misshandel så leder det ju till att hästen blir död för hjälperna och du till slut MÅSTE ta i hårdare för att göra dig hörd. Då är ju risken stor att det faktiskt slutar med misshandel.

Det är det här jag menar med systemfelet, acceptansen för fel användning av hjälperna och verktygen leder till att acceptansen för övergrepp ökar.

Ridningen på Helgstrands anläggning är bara toppen av isberget. Ska vi få stopp på sånt här missbruk och acceptansen för det måste vi börja i grunden. Ryttare måste sätta sig in i hur verktygen fungerar och hur dom ska användas.

Behöver inte vara så att sporren ligger an hela tiden. Det kan räcka med en gnidande hjälp vid drivning ist för rakare signal så dras päls av o det blir skav. Kan säkert gå hål också.

Finns hästar som får skav av ridstöveln, har tom sett hål av det. Och vilka är Ni du syftar på?
Skav är skav, det uppstår pga av evigt gnidande av något som ligger an hela tiden. Oavsett det är en sporre eller en stövel.

Det kan ha varit jag, eller jag har iallafall kommenterat nåt liknande. Det jag reagerade på med den videon var att vem-det-nu-var filmade en bra stund när Patrik red Scandic och han fick tungan mellan betten. Det är betydligt svårare att känna för då har du fortfarande bridongen som känns som vanligt men stången blir ”konstigare”. Men istället för att säga till Patrik så filmar man vidare för att kunna hänga ut honom. Sen fixade han tungan när han någon väl sa till.

Johanna DueBojes Mazy fick troligtvis tungan mellan betten på EM och Johanna har sagt sen att hon förstod inte alls varför det kändes så märkligt, för det var inte som när de lägger tungan över bettet, så hon märkte det inte heller, och Johanna är inte en ryttare som fulrider alls.

Angående Patrik så tränade han ju för Sjef en period och då var det verkligen inte vackert, men det gör han inte längre. Men just den där blå tunge-videon retar jag mig faktiskt lite på att folk tar upp så ofta…
Men även Joahnna DueBoje säger alltså att det kändes märkligt? Jag kan verkligen förstå att man inte avbryter mitt i ett program för att hästen känns märklig i munnen, men på framridningen? Patrik korrigerade ju inte heller tungan utan han stoppade väl bara in den i munnen igen utan att ens lätta på handen? Tycker det är en helt annan situation än det som som hände Johanna.

Detta är ett blogginlägg från Epona om hur de filmade detta. Tycker det är väldigt illustrativt... och tycker också det är dumt att kräva att åskådare ska säga till när hästar misshandlas, speciellt om man nu försöker visa på ett ordentligt problem inom sporten och hoppas på att få till en förändring. Samla bevis, helt enkelt. Enligt Eponas samtal med FEIs steward var ju PK inte den enda som red helt förjävligt illa.

https://www.epona.tv/post/blue-tongue-back-from-the-dead

Men det sista du säger, ja, han har nog blivit bättre. "Lite" smärta och ångest är så klart bättre än mycket! Denna bild är från Ridsports sajt efter att PK vann SM för några år sedan. Hästen ser ju bättre när den inte har nosen i bringan men annars vette sjutton vad som är så himla mycket bättre nuförtiden...

Bifogade filer

• Screenshot 2023-12-02 at 23.36.37.webp
    Screenshot 2023-12-02 at 23.36.37.webp
    42,3 KB · Visningar: 221
Det är klart en sporre inte ska ge skav. Men det kan hända. Och då inte för att nån sitter och sparkar med sporrarna, utan för att ryttaren sitter och småskänklar utan att tänka på det.
Det jag fick lära mig var att innan du har full kontroll på skänkeln så har en sporre inget där att göra. Det tycker jag är en oerhört bra regel. Det är helt knäppt att folk som sitter och fladdrar med skänkeln har en sporre på. Har man inte kontrollen så kommer man ju automatiskt att påverka hästen med sporren oavsett om man vill eller inte.
Ja jag tycker det ser hemskt ut på dressyrtävlingar där skänkeln i varje steg vippar in i sidan på hästen där man ser att ryttarens intention att driva är noll och ingen.

Skav är skav, det uppstår pga av evigt gnidande av något som ligger an hela tiden. Oavsett det är en sporre eller en stövel.

Och ibland är det jäkligt svårt att jobba bort. Fick ett skav vid skänkelläget på min häst för två veckor sen, för första gången vad jag kan minnas. Rider med minimala ponnysporrar som nog för det mesta gör noll nytta för jag har svårt att vinkla benet så sporren kommer i kontakt. Tror det var mer bytet av stövlar som var orsaken, red just då in ett par Muck Boots som har en ganska markant sporrknapp, kombinerat med att jag har en orolig skänkel, speciellt i galoppen. Inget man trollar bort i en handvändning har jag märkt.

Så kan det vara, men tycker du att man ska fortsätta rida med sporrar då om man är så orutinerad? Även om det inte är misshandel så leder det ju till att hästen blir död för hjälperna och du till slut MÅSTE ta i hårdare för att göra dig hörd. Då är ju risken stor att det faktiskt slutar med misshandel.

Det är det här jag menar med systemfelet, acceptansen för fel användning av hjälperna och verktygen leder till att acceptansen för övergrepp ökar.

Ridningen på Helgstrands anläggning är bara toppen av isberget. Ska vi få stopp på sånt här missbruk och acceptansen för det måste vi börja i grunden. Ryttare måste sätta sig in i hur verktygen fungerar och hur dom ska användas.
Jag håller med dig till 100%, men poängen här var väl exakt detta, att en normal ryttare som råkat orsaka skav inte fortsätter rida med sporrar som om ingenting hänt. De allra flesta ändrar ju på något i så fall.

Ingen har väl sagt att det borde bli skav eller att det händer ofta, utan bara att det kan hända. Ungefär som att det kan hända att ryttaren ramlar av och bryter armen. Det ska inte vara så, och ingen vill att det ska bli så, men det kan bli så ändå ibland.

Skulle du på samma sätt säga till ryttaren som åker av att hen borde lära sig om samspelet mellan häst och ryttare, och att det är meningen att man ska sitta i sadeln, inte ligga på marken?
Att det händer borde skicka starka signaler till ryttare och tränare att man har grunder att jobba med.

Oavsett det gäller skav av sporre eller avramling.

Har själv åkt av ett antal gånger. Alltid funderar jag på vad jag missat och/eller behöver jobba mer med.

Förstår ni inte att det är något som behöver förbättras?

Jag kanske har missuppfattat? Men fick den uppfattningen att här i tråden försöker man skyla över felaktig användning av sporrar med att vissa hästar har så känslig hud så dom får skav bara av att ryttaren har sporrar på sig?

Hur är det med förståelsen för orsak och verkan?

Jag håller med dig till 100%, men poängen här var väl exakt detta, att en normal ryttare som råkat orsaka skav inte fortsätter rida med sporrar som om ingenting hänt. De allra flesta ändrar ju på något i så fall.
Jag hoppas det. Men fick den uppfattningen att det mer handlade om hästar med känslig hud. Inte att det uppfattades som fel.

Slutar man med sporrar tills huden har läkt utan att ändra hur man använder dom sen, har man inte lärt sig nåt. Men tycker kanske själv att man varit väldigt snäll.

Det är det jag menar med att det är lätt att lura sig själv om man inte har kunskap.

Alltså. Jag vet hästar som fått rejäla skav av både schabrak och tyglar, vissa är bara extremt känsliga - de är ju dock rätt få. Det försvarar dock inte det som syns i dokumentären - där det både är satt i system att rida på ett sätt som ger sår och där man medvetet väljer att skyla över det/ignorera det.

Inte speciellt snällt mot hästen heller att stå och filma vidare istället för att säga till...
Jag tänker att vissa människor skiter i om man säger till som person utan makt över dem. Och då kan det behöva samlas mkt bevis innan man kan få till stånd någon förändring i ridning/hästhållning. De vet absolut att de plågar hästarna ibland/ofta. Och de skiter i det.
Hade du sagt till din stallkompis tex hade nog denne fått halvt panik och enormt dåligt samvete om den skadade sin häst av misstag.
Men det är ju skillnad när det för vissa inte är misstag alt sånt de ser som ”ok” misstag som inte spelar någon större roll.

Jag är jäkligt nyfiken på hur det blir nu med AHs veterinär. Han är ju anställd på klinik i närheten. Men har ju via dem varit nästan heltid hos AH. Känns ju svårt att då missa allt som pågått där.
Han har varit vet för DKs landslag etc. En som har anmälningsplikt..
Blir intressant att se hur det blir kring honom nu.

Att det händer borde skicka starka signaler till ryttare och tränare att man har grunder att jobba med.

Oavsett det gäller skav av sporre eller avramling.

Har själv åkt av ett antal gånger. Alltid funderar jag på vad jag missat och/eller behöver jobba mer med.

Förstår ni inte att det är något som behöver förbättras?

Jag kanske har missuppfattat? Men fick den uppfattningen att här i tråden försöker man skyla över felaktig användning av sporrar med att vissa hästar har så känslig hud så dom får skav bara av att ryttaren har sporrar på sig?

Hur är det med förståelsen för orsak och verkan?
Ja, du har missuppfattat. Det är klart man ändrar, jag känner ingen som fått skav på hästen och sen låtsas som det regnar och fortsätter likadant. Oavsett om det är skänkeln eller utrustningen som gett skav.

Poängen är att det kan hända att en häst kan få skav av något, utan att det handlar om ondsint djurmisshandel. Självklart tar man bort det som har skavt ifall det händer, och ändrar för att undvika att det händer igen.

Man sätter inte på salva och fortsätter likadant.

Har du kollat alla i munnen då?

Inte alla men många.

(Förra gången vi hade veterinär ute för att kolla tänderna var jag en av två som hjälpte till. Då kollades 9 hästar)

Där jag står är vi också ett trevligt gäng och är öppna med problem, skador och annat rörande våra hästar. Vi delar också glädje, framgångar och tävlings/träningsresultat med varandra. Det är ett fantastiskt ställe att stå på. Inget jäkla gnöl och gnäll eller avundsjuka eller klickbildning

Ja jag tycker det ser hemskt ut på dressyrtävlingar där skänkeln i varje steg vippar in i sidan på hästen där man ser att ryttarens intention att driva är noll och ingen.
Jag har kämpat ganska mycket med att få en mer stilla skänkel, min skänkel har varit sådär som du beskriver där den fladdrar i takt med hästens rörelser. Kan vara så även idag i vissa stunder. Det ser säkert ut som att sporren är på hästen hela tiden, men det är den inte. Jag har kollat på flera filmer på mig bakifrån i slowmotion och då syns det jättetydligt att foten (inkl sporren) aldrig kommer intill hästen utan den fladdrar ute i luften.
När man har en så fladdrig skänkel är det ju pga spänningar, och iaf för min del så gör snarare den spänningen att jag har haft svårt att komma intill med underskänkeln.

En del av de du syftar på kanske faktiskt är på med skänkeln i varje steg, men jag gissar att jag inte är den enda vars fladdrande underskänklar inte nuddar hästen.

Alltså. Jag vet hästar som fått rejäla skav av både schabrak och tyglar, vissa är bara extremt känsliga - de är ju dock rätt få. Det försvarar dock inte det som syns i dokumentären - där det både är satt i system att rida på ett sätt som ger sår och där man medvetet väljer att skyla över det/ignorera det.
Jag ifrågasätter inte att skav kan uppstå. Bara hur/var och hur man hanterar detta.

Någonstans har det ju börjat och om ingen ifrågasätter och påpekar bristerna leder det snart till missbruk. DET är ju filmerna från Helgsrand ett ytterst bevis på.

Delvis kl

Så varför ifrågasätta den som påpekar bristen? Det är det som är en del av problemet i den här kulturen. Ni går snabbt i försvar.

Jag ifrågasätter inte att skav kan uppstå. Bara hur/var och hur man hanterar detta.

Någonstans har det ju börjat och om ingen ifrågasätter och påpekar bristerna leder det snart till missbruk. DET är ju filmerna från Helgsrand ett ytterst bevis på.

Delvis kl

Så varför ifrågasätta den som påpekar bristen? Det är det som är en del av problemet i den här kulturen. Ni går snabbt i försvar.
Jag tror folk reagerar för att de inte känner igen sig i bilden som du målar upp. De allra flesta hästmänniskor jag har träffat tar skav, sår osv på stort allvar och ägnar ganska mycket tid på att analysera vad som blivit fel och hur de kan göra annorlunda. Genom mina år har jag träffat några få som tar det mer lättsamt, oftast pga okunskap. I flera fall har jag då försökt prata med personen. Tyvärr finns det alltid de som inte är mottagliga, och de människorna har jag väldigt svårt för.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka