Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sen vet jag också att jag givetvis själv inte är felfri och man utvecklas ju, förhoppningsvis till det bättre.
Nu har jag haft tur med vilka arbetsgivare jag haft etc. Men på mitt första hästjobb direkt efter 9:an var jag ju på Solvalla. Just det stallet jag var i har jag ju insett nu var ovanligt vettigt med fantastiskt skicklig tränare och stallchef, som än idag är ledande internationellt i kunskap och prestationer. Men man såg ju ibland att det gick hemskt till i andra stallar. Inte direkt det som skedde. Men hur vissa tränare totalt bröt ner hästar mentalt med både stress, press, våld etc. Det var så normaliserat att man liksom inte tänkte på att anmäla. När man är 15 och inget kan och alla enormt mkt duktigare auktoriteter inte gör sånt så gör man det ju inte själv.

Men man tänker väl att det är än mer sorgligt när inte yrkesverksamma med anmälningsplikt inte agerar.
Jag har nu i vuxen ålder sagt åt vissa såna att om de inte ser till att hästägaren löser vård åt sjuk häst så anmäler jag. Då har de tagit snack med ägare och häst fått vård.

I många fall är det givet vem som skulle anmält etc. Och då är det många som inte vågar.
Ihop med att det skulle bli enormt svårt att bli hörd, både i form av att tränaren ändrar sig till det bättre eller att kunder väljer annan tränare.
Det är inte så lätt.

Sen kan man ju som jag som tränare tex kräva att hästen träffar veterinär, tandläkare, att hovslagare ändrar hovvinklar/skor, att man ser över utrustning etc för att man ska jobba med hästen/ekipaget. Jag har gjort det i en hel del fall där andra tränare inte säger något. Vissa lyssnar hellre på andra tränaren som har bekvämare åsikter. Det är ju både jobbigt och tråkigt om man ovetande rider häst med smärta. Pinsamt och ngt man inte vill kännas vid. Förrän när det några månader senare leder till blockhalt häst.
Och vissa tar någon alternativare som behandlar och hästen knackar runt x antal år till.

Och man kan som min sambo som är kiro för ekipage vägra behandla veterinärfall som eliten anser vara fräscha och bara behöver en kiro- eller massage-behandling. Såna som andra behandlare behandlar. Då kan rätt många vända sig till de som behandlar även hästar som rent av bör avlivas(och sen behöver det).

Man blir rätt impopulär när man har åsikter om folks kunskap, hästens hälsa etc när det är negativt.
Vi har båda lyxen att kunna ha de åsikterna.
Jag kan välja lite vilka jag vill jobba med och kan välja att starkt försöka hjälpa och påverka livet för de hästar jag har ”hands on” mer. Då kan jag se till att hästen har ett bra helhetsgrepp med övriga professioner och träning som är vettig.
Jag orkar inte slåss mot allt. Utan väljer att jobba genom utbildning.
Samtidigt är det inte så lätt heller att veta vem man ska lyssna på. Det är ingen som är så fullärd att den kan ha rätt åsikt om allting på alla områden. Dom flesta tror ju på sina metoder men det innebär inte att det är dom som är dom rätta.

Jag har haft tränare som skyllt på både det ena och det andra när dom inte klarade av min häst och inte kunde hjälpa mig med honom men det var varken utrustning eller häst det var fel på. Hade jag lyssnat på dom två tränarna så hade jag aldrig löst problemen jag hade med honom i början, där är jag glad att jag gick på min magkänsla och inte ändrade om en massa som inte hade löst vårat ursprungliga problem.

Kan mycket väl tänka mig att dom tränarna tyckte att jag gjorde fel som slutade träna för dom för att dom hade "negativa åsikter" om oss och menade säkerligen på att jag inte ville ändra något för hästens bästa. Jag kände bara inte att jag ville gå emot min magkänsla och ändra på utrustning och leta fel på min häst som det inte var fel på. Ibland kan tränare också behöva inse att dom kanske faktiskt inte är bra på alla typer av hästar.

Senast ändrad:
Samtidigt är det inte så lätt heller att veta vem man ska lyssna på. Det är ingen som är så fullärd att den kan ha rätt åsikt om allting på alla områden. Dom flesta tror ju på sina metoder men det innebär inte att det är dom som är dom rätta.

Jag har haft tränare som skyllt på både det ena och det andra när dom inte klarade av min häst och inte kunde hjälpa mig med honom men det var varken utrustning eller häst det var fel på. Hade jag lyssnat på dom två tränarna så hade jag aldrig löst problemen jag hade med honom i början, där är jag glad att jag gick på min magkänsla och inte ändrade om en massa som inte hade löst vårat ursprungliga problem.

Kan mycket väl tänka mig att dom tränarna tyckte att jag gjorde fel som slutade träna för dom för att dom hade "negativa åsikter" om oss och menade säkerligen på att jag inte ville ändra något för hästens bästa. Jag kände bara inte att jag ville gå emot min magkänsla och ändra på utrustning och leta fel på min häst som det inte var fel på. Ibland kan tränare också behöva inse att dom kanske faktiskt inte är bra på alla typer av hästar.
Exakt detta ⬆️ är ju vad Helgstrands anställda gjorde. Lyssnade på ”den som vet bäst”.
Det är otroligt svårt för vanliga människor att orientera sig bland auktoriteterna och veta vem man kan lyssna på och när ens eget förnuft faktiskt är det bästa. För såklart lär man sig mer om man tar hjälp, men vems hjälp är rätt?

Alltså fel formulerat, menade att @Grazing gjorde ju rätt i att INTE lyssna på auktoriteten. Och de anställda hos Helgstrand, och hans supporters, borde inte ha lyssnat på honom trots hans framgång.
Men det blir en jobbig tanke i vår hierarkiska sport att vi inte kan lita på vad de som är bättre än oss säger…

I min erfarenhet är inte det svåra att ifrågasätta de man tycker gör fel, utan att ifrågasätta de man ser upp till. Man tror de besitter alla svaren och en klar moralisk kompass, men i verkligheten har vi alla våra brister - en del grövre än andra. När de uppdagar sig så känner man sig onekligen sviken.

Jag har inte följt sändningarna från SIHS i helgen men läste någonstans att det visats delar av dokumentären runt sändningen?
Har ni hört någon respons från icke hästintresserade om hur de uppfattat dokumentären?
Jag var på släktmiddag med icke hästfolk igår. De hade tittat på SIHS på teve men nämnde inget om dokumentären. (Det gjorde inte jag heller, jag tycker att det är viktigare att vi som är i sporten ser den än att allmänheten gör det.) Istället pratade de om hur imponerande det var att de kunde få hästarna att dansa utan synliga hjälper respektive funderingar kring hur mycket pengar det fanns i sporten.

Mvh,
Lady_S

I min erfarenhet är inte det svåra att ifrågasätta de man tycker gör fel, utan att ifrågasätta de man ser upp till. Man tror de besitter alla svaren och en klar moralisk kompass, men i verkligheten har vi alla våra brister - en del grövre än andra. När de uppdagar sig så känner man sig onekligen sviken.
Det är det värsta, tycker jag. När någon inte är som man vill att den skall vara. Man önskar nästan att man hade fel. Besvikelsen och känslan av att vara sårad är så ofattbart tung att bära.

Väldigt sent ute men jag och maken tittade på dokumentären igår. Eller, vi började titta tillsammans men maken fixade inte att se vad hästarna råkade ut för. Jag tyckte såklart också att det var fruktansvärt att se men är van vid att se värre saker i jobbet och har ett annat förhållningssätt.

I alla fall. Är det någon som vet vad det här har lett till för Helgestrand rent konkret? Har han tappat kunder eller sponsorer eller någonting alls? Har det fått några konsekvenser?

Han är själv avstängd från tävlingsverksamhet på landslagsnivå hela 2024 - och missar därmed OS, som han ju hade tänkt sig att delta på med Jovian. Tre av beridarna är också avstängda och företaget får inte ha beridarelever, de som var elever där nu har fått byta till andra platser. Helgstrands anläggningar får inte heller arrangera tävlingar som var planerade inom Dansk Rideforbund under 2024. Så några konsekvenser har det ju blivit.

Hur mycket det påverkar kunderna och avelsinkomsterna är väl ännu lite mer oklart. Jag tror många har vetat tillräckligt mycket om honom redan för att ha "valt sida" - men såklart blir det förhoppningsvis lite mer strålkastarljus på saken nu. Och därför kanske lite mer öppet och gärna aggressivt ifrågasatt för dem som fortsätter att liera sig med honom.

Han tappade flera sponsorer redan när hans metoder diskuterades 2014: https://www.bukefalos.se/threads/world-cup-final-2014.1225332/page-5#post-16361590

Men sedan dess har det ju "gått bra" för honom ändå, så jag har svårt att tro att några sponsorer hit eller dit bekommer honom särskilt mycket om han mister några nu.

Jag har haft tränare som skyllt på både det ena och det andra när dom inte klarade av min häst och inte kunde hjälpa mig med honom men det var varken utrustning eller häst det var fel på. Hade jag lyssnat på dom två tränarna så hade jag aldrig löst problemen jag hade med honom, där är jag glad att jag gick på min magkänsla och inte ändrade om en massa som inte hade löst vårat ursprungliga problem.
Absolut är det svårt! Tränare och behandlare etc ska ju veta mer än kunden. Jag har givetvis också trott på ”fel person” och en himla massa genom åren. Och vet ju så klart väldigt lite om många saker.

Och många vill inte erkänna att de inte fixar en häst, vare sig för sig själv eller andra. Sin egen häst som kundhäst.. Då blir det ju lätt att man ska byta bett, byta sadlar och gud vet vad.

Med rutin och ”checklista” i form av sätta hästen i vissa lägen och känna av olika saker upplever jag att jag har en hyfsat bra förmåga att veta om det är smärta, låsningar etc som kan störa hästen. Det är så klart inte 100%-ig garanti. Men väldigt mycket mer än som yngre.
Får man inte smärtreaktion/upplever att hästen fysiskt inte förmår så får man träna igenom.
Mina tränare har länge varit de som även eliten använt med bökiga hästar andra inte fixade. Mycket av skälet till varför man fick till hästarna är ju balans, lösgjordhet, lära in saker lite annorlunda hjälpgivningssystem avsuttet i träns och ha enormt mycket mer fokus på minimera spänning och ge hästen ett tydligt system.

Jag kommer ju från grunden från problemlösande och har fantastiskt duktig mentor inom det med.
Han brukar säga att en häst är för svår för honom när han inte orkar med ägaren. 😅

Jag kollade lite på VC hoppningen igår och då tog lite tittarfrågor. En fråga var om sporrar. Varför de används och hur. Lotta Björe förklarar för st det där vanliga med finare hjälper osv sen säger hon nåt i stil med att hon tror att det kommer bli förbjudet framöver med sporrar och spö. "Bli inte förvånad om det blir förbjudet". Hon sa såklart inget rätt ut men jag tyckte att det lät på henne som att hon inte skulle bli ledsen om det blev förbjudet.

Var det så här även på 80 och 90 talet med då med kraftigt vinklad kandarstång
Men det spelar mindre roll egentligen frågan är ska vi ha det så här :(
Rollkur måste väl börjat komma i slutet av 90-talet och haft sin höjdpunkt runt 2005 och nu ser det bättre ut än då tror jag.

https://www.britishdressage.co.uk/o...e/the-history-of-dressage/dressage-evolution/

Här är några olika från olika tider. På 60 -talet var det väl mest officerare som egentligen red annat på hästarna till vardags. Så de hästarna kunde gå hoppning och lite vad som? Samtidigt var väl armeerna praktiskt taget avhästade på 70-talet så kanske ganska specialicerade jämfört med typ 20-talet. På 80-talet måste de ha varit nära proffs, men tror inte det var mycket pengar i dressyren, innan den väl gjordes om? lite? för att bli mer publikvänlig. (Hoppningen hade problem med barrering som jag minns det vagt? Tyskland? Det dök upp i vanlig kvällspress.)

(80-talet hade ju säkert sina problem, men det var då jag såg mest dressyr :), vi åkte ofta på Scandinavium och Strömsholm hela släkten, så jag är inpräglad på den. Sedan såg jag inte dressyr alls förrän rollkursdebatten drog igång 2008? eller ngt och fick en total chock.)

Senast ändrad:
AH och Cavan från 2004, jag minns att jag tyckte detta var magiskt… inte nu längre! Hackande sporrar, bakbenen en mil bakom hästen…

Skrivet från 1997 ca till 2005.
(Alltså självklart är äldre gubbar och tanter alltid mer eller mindre arga över nymodigheter, men det är ju allt fler som tycker att han verkar ha en poäng. Det är ett helt gäng skrivelser och brev som skickats till ridsportsförbundet osv från Dag Nätterqvist).

Så utvevklingen gick absolut inte obemärkt förbi. Fanns en jättearg gammal hovslagare i USA också som skrev en blogg som var så arg att den är borttagen (han hade också en massa fantastiska råd om ridning, men var extremt misogyn, önskar jag hade kopierat).

Dagens dressyrridning som får hästen att gå med 3.e (4.e) halskotan högst och nosen mer eller mindre bakom lodplanet genom ögat är ej ridkonst utan snarare en form av våldtäkt, som även i detta sammanhang ger mentala och kroppsliga skador. Tidigare kallades denna ridning för "hästhandlardressyr".

På min Hemsida har jag belyst allt detta i många olika perspektiv.

Jag har gjort mitt!!

I fortsättningen ska jag fortsätta att njuta av hoppesporten och noga följa dressyrsporten och hoppas på det gamla talesättet "Sent ska syndaren vakna".

Törnbotten 2000-05-29

Dag Nätterqvist VBF GSR

PS. Läs min Hemsida om och om igen!
https://www.jakobslund.se/dadde/slut.htm

Vid tävlingarna i Globen 1996 och 1997, i Falsterbo 1997 samt vid EM 1997 kunde jag klart konstatera att inga hästar, med mycket få undantag, reds i enlighet med TRs krav och anvisningar.

Det som visas på dressyrbanorna i dag är detsamma som visats av hästhandlare ( -skojare) i alla tider. Krökt hals, höga frambensrörelser samt stilig svävtrav (balanstrav) i fyrtakt. Var bakbenen befinner sig är ointressant. Sådan ridning imponerade inte på gårdagens kunniga domare utan där underkändes dessa ekipage. Trots att reglementet tydligt och klart anvisar hur rörelserna ska utföras följer inte domarna dessa anvisningar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dag_Nätterqvist

Senast ändrad:
Rollkur måste väl börjat komma i slutet av 90-talet och haft sin höjdpunkt runt 2005 och nu ser det bättre ut än då tror jag.
Ska vi nöja oss med bättre idag verkligen? Jag är inne på att förbjuda graman eftersom den verkar missbrukas å det grövsta
Vi borde liksom veta bättre idag både vad gäller rollkur och bettskador och tvång med mera
Vi behöver idag inte tvinga hästen till något eftersom det är ett lyxnöje att tävla

Ska vi verkligen nöja oss med att det är bättre nu när vi ser vad som har pågått hos Helgstrand och tror du inte att fler är väldigt nära gränsen för vad som är acceptabelt ur hästens synvinkel
Det är 2023 vi har all världens kunskap och teknik framför våra fötter men misshandla hästar för att kunna tävla är fortfarande acceptabelt
Det protesterades mot rollkur och dressyrens utveckling i slutet av nittiotalet jag vet just därför tycker jag inte vi ska nöja oss med att jo men det är lite bättre idag

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka