Om Kittel rider sina hästar med enbart belöning, oavsett vad för belöning, då är det positiv förstärkning han använder. Så fort det föranleds med tryck eller någon form av obehag blir det negativ förstärkning. Att lägga på skänkeln och klappa hästen när den går framåt blir negativ förstärkning.
Jag skulle vilja förtydliga: negativ och positiv förstärkning använder jag helt neutralt. Ordet negativ uppfattas ofta som att det är något dåligt och att man då skulle hålla på med en dålig form av inlärning om man använde sig av negativ inlärning. Jag har till och med mött de ridlärare som undandrar sig att kalla det för negativ förstärkning eftersom det låter så, ja, negativt. Men det är bara ett begrepp. Att klappa hästen i en del av negativ förstärkning, om hästen uppfattar det som belöning, är inte en dålig metod. Men man bör vara medveten om att begreppet positiv förstärkning syftar till en annan metod. Det verkar inte Kittel vara medveten om, eller mer troligt så vill han framställa sig själv i ett mer "positivt" ljus, så att säga, just för att det verkliga begreppet negativ förstärkning har en så dålig klang.