Andra som rider Din häst

Sv: Andra som rider Din häst

Men detta att annonsera efter medryttare kanske skulle kunna vara ett alternativ ändå (det är ju så få hästmänniskor i min vänkrets) och kanske ha som krav att den rider för min tränare då och då men betalar inget för själva medrytteriet..? Känns lite totalitärt bara.

Totalitärt? Det är ju ett drömscenario för en medryttare! :bow: Skulle iaf jag tycka.

Kl..

Alltså, jag sätter inte så enorm tilltro till min egen ridkunskap att jag tror att ingen annan kan göra det bättre.. Tycker det är mkt intressant att se andra på mina hästar! Men hittills är det inte så många som jag fått chansen att sätta upp på dem, ännu färre som jag vill sätta upp igen!
tycker att det är kanon om en annan ryttare med andra eller inte lika många problem som jag själv har (jo, vi har väl alla våra svagheter..) vill rida runt lite och så få bevittna vad som händer i olika lägen.
Ser inget självändamål med att nöta in hästarna på mina egna reflexmässiga signaler. Skitbra om de funkar för andra! Det gör de visst, de som provat o haft lite koll har känt ungefär samma som jag.. Men kanske löst problemen annorlunda och iaf gett någon ahaupplevelse att ta med sig sedan!
Har även satt mig på annans häst och känt mig som en nybörjare pga olika signalsystem, men varken klandrat mig själv eller dumförklarat den ryttaren för sitt lite annorlunda system. Intressant att slipa på finessen och träna på att byta teknik. Vi är ju olika som personer, och iom det olika som ryttare, men rätt måste väl ändå vara rätt!! Rör de sig väl och ser glada ut! -Kanoners!! :laugh:

Kunde inte skrivit det bättre själv, precis så känner jag också. Hästen får gärna fungera under många olika ryttare; lite flexibilitet och omväxling kan väl aldrig skada. Och jag är inte på något sätt någon toppryttare. Men nånstans drar jag ändå en gräns; det får inte vara FÖR stora skillnader mellan ryttarnas hjälpgivningssystem. A ska betyda A oavsett vem som rider, även om det uttalas med lite annan dialekt. Och att det inte används några "förstärkta hjälper" annat än då tränaren är där och uttrycker att det behövs, om det någon gång skulle vara aktuellt.

Jacko: Är hemskt nyfiken på de märkliga svaren du fick? :crazy:

Jag sökte ryttare som kunde rida ut min holländare med stor gång. Skrev tydligt i annonsen att han är väldigt balanskänslig och att man bör ha bra koll på sin egen ridning för fixa det. Ville ha erfarna ryttare och skrev att det inte gick buss. Fick mestadels svar från 17-åringar som ridit haflinger tidigare och som inte hade körkort typ. Testade två av de som hörde av sig, hästen HATADE dem. :o

haha.. ojoj.. Ja det är vanskligt med annonser... Då jag skulle försöka hitta lämplig fodervärd till araben då jag var sjuk och gravid samtidigt så hörde en hel drös fjortisar av sig.. jag sa att jag sökte någon med dressyrintresse och att hästen haft lite tuff bakrund och inte skulle tränas så hårt..
Svaren var mest, -"Får man hopptävla?" hm..

Aha. Ja men hur många ryttare med god självkännedom och korrekt bedömning av den egna förmågan har man träffat :grin: Inte jättemånga. Ang 17-åringarna idag så är de flesta väl så curlade att det inte skulle förvåna mig om de har föräldrar som jämt ställer upp och kör dem dit och hämtar dom igen alternativt snällt står och fryser i paddocken medan ungen rider.
Ja det var ingen lätt häst att bli älskad av det vet jag alltför väl:crazy:

Att ha curlade barn till medryttare kan ha sina fördelar. Min nuvarande medyttare får sällskap på uteritterna av sina föräldrar :) Sedan kan de hjälpa till att ta in häst:devil: när hon tycker att det inte passar...

Men däremot när jag blev frisk nog för att hålla en lektion så blev medryttaren salig för då fungerade det så mycket bättre och jag blev glad när hon sa : Den här hästen kan lära mig rida...och då har hon ridit lektion 2 ggr i veckan i över 8 år...

KL
Kan berätta hur det är från andra hållet. Är medryttare på 3 hästar som rids enligt AR. Jag som ridit på ridskola i hela mitt liv, har problem att kommunicera med den ena som aldrig ridits engelskt alls.
Jag får lektioner av ägaren och det börjar bli bättre. Alltid ridit dock med extremt mjuk hand och kan inte ha en häst som lägger sig i handen pga. skada. Är inte den enda medryttaren på honom och det har blivit problem med att den ena hästen inte tar hjälperna som han ska längre.
Merdytteriet har säkert orsakat många frågetecken för den stackars lilla hästen :(.

Hoppas du hittar en lösning till din häst iaf!

Var på landet bor du, dvs vilken region i sverige. Kan det finnas en ryttare som rider samma stil som dig?

Jag låter andra rida min äldsta häst, men vill vara med första gången för att se att de inte gör något helgalet. Hästen är väldigt generös och vill vara till lags, så är ryttaren bara mjuk och lyhörd går det lysande. Min medryttare rider en gång i veckan, och gillar att vara ute på långturer vilket jag sällan hinner med. Därför är hon ett kanonbra komplement till dressyren jag pysslar mer med. Hon tränar också för samma tränare som jag så ofta hon har råd.

Unghästen har en annan ryttare testat, och det gick åt fanders. Ryttaren, som ändå jobbar professionellt som häststuntman flög i marken med en jäkla smäll och hästen tyckte inte alls om upplevelsen. Så den pållen rider bara jag ett tag till.

Det beror på vilken häst det gäller. Nu har jag ju bara en för tillfället och den spelar det inte någon roll vilken "stil" denne rider och skicklighetsgrad, jag tycker ändå synd om honom för att han blir stressad och helt uppenbart tycker ryttaren pratar grekiska för att den inte pratar hans språk. Samma fenomen om matte sitter och sitstränar, tar inte lång tid innan han tycker matte pratar för mycket strunt och börjar stänga av, tar saken i egna händer och yrar iväg, typ. :p

Men det har en del med personkemi att göra. Vissa funkar det ganska bra med per automatik beroende på sitsens inverkan/balans/ryttarens energi och personlighet.
Fast jag märker direkt att han svarar sämre när jag ska hoppa upp och rida efteråt, att han börjat lägga mer vikt på ena (eller båda) bogar oavsett skicklighetsgrad och inriktning på ryttaren innan, så jag skulle absolut inte ha någon regelbunden medryttare av strategiska skäl även om det vore en av dessa bra kombinationer med kusen.

Jag lägger ner massor med jobb, energi, tid, pengar på min pålle. Att någon annan ska få snylta gratis (eller nästintill) intresserar mig inte, särskilt som det inte känns riktigt som "min" häst på samma sätt och någon annan skulle nöta på mina grejer. Inte värt det!
Nu prioriterar jag ju pållen över det allra mesta så att jag skulle behöva medryttare av tidsskäl är inte alls sannolikt (dessutom skulle jag vara paranoid varje dag jag själv inte är i stallet) men skulle det bli kris skulle jag hellre skicka iväg hästen på lösdrift med tillsyn och låta den stå, än att någon annan rider bara för motionens skull.
Så även om jag hade haft en lättsammare häst hade jag inte haft någon medryttare. Däremot kanske jag hade varit mer villig att låta folk få prova rida emellanåt.

Alltså jag rider ingen speciell stil, använder ingen konstig metod eller inriktning egentligen. Det är väl mer det att jag är noga med detaljer och att jag gärna följer den klassiska dressyrens utbildningstrappa samt fysikens lagar ;). De flesta ryttare som jag ser på ridskolor och tävlingar visar sällan upp denna förståelse för den klassiska trappan eller fysikens lagar - vilket inte är konstigt eftersom det inte verkar ingå några anatomi-utbildningar på ridskolorna. Man vet inte hur hästen är byggd eller hur man får den att hålla och ryttarna får inte lära sig hur man inverkar på en hästkropp med sin egen kropp. De rider antingen för "mesigt" på så vis att de bara åker omkring på framtunga sneda hästar eller för brutalt dvs har urtaskig sitsinverkan och klarar bara sitta av att sitta joxa med tyglarna hela tiden. :( Jag är väl på inget sätt speciellt duktig och det finns massor med folk därute som rider mycket bättre än mig, men av de jag känner sitter alla på en egen häst, resten tar (med all rätt!) BRA betalt. Som det ser ut nu får sambon rida honom de dagar han inte är bortrest, resten får han vila... och så får vi stå på ringklockan hos tränaren och hoppas hon förbarmar sig över oss.

Jag får rida Jegras ena häst och det är jag tacksam för :love: Jag kan inte alls rida som hon och har aldrig blivit lärd det heller. Jag lärde mig rida hopp och terräng när jag var yngre, sen har det gått utför och jag har inte ridit så mycket sen jag var 16.

Jag försöker suga i mig allt och lite till när hon berättar saker, tyvärr har jag rygg och höftproblem så det går inte som jag vill alltid. Men jag övar så fort jag får tillfälle :D

Hennes häst har verkligen lärt mig mer på de gånger jag ridit honom än jag gjort på några år...:love::love:

Jag har inga större problem med att andra rider min häst, det är intressant och lärorikt att se tycker jag. Däremot är det en förutsättning att personen i fråga har samma syn på ridning som jag.

Just det, ett tag provade jag att anlita min tränare till att jobba hästen för hand något pass om jag var borta flera dagar i sträck, bara för undehållsmotionens och hjärnstimulansens skull. Det tyckte jag var en bra idé (eller låta en tränare rida och betala för det, på en annan häst än just min) fast just i det fallet funkade det tyvärr inte när jag blev riktigt förbannad + besviken i efterhand när jag fick höra att tränaren satt upp sin dotter att rida istället för markjobbet som jag BETALADE tränaren för just för att ingen annan skulle rida.
Förhoppningsvis finns det mer seriösa tränare än så ;) bara man får tag på någon man gillar kunskaps- och inställningsmässigt.

Jag låter många rida mina hästar under min uppsikt. Vissa får rida själva också, men det blir inte samma sak. Jag märker att hästarna slackar efter i vissa moment när de blivit ridna av mindre kunniga. Men det gör det inget om de blir ridna av folk som kan mer än jag... Då välkomnar jag deras ridning med öppna armar!:laugh::love:

Jag har medryttare, annars skulle jag inte tidsmässigt kunna ha häst. EN kompis som varit med sen jag hämtade hästen, hon rider så himla bra, är så noga med hästarna, hittar på bus med dem, rejsar i skogen, går promenader och känner in. :love:
Sen har jag en mor och dotter, som båda är underbara. :love:Dottern som inte ens är tonåring riktigt ännu älskar min valack och han henne. Hon rider i sidepull och barbackapad och bara myser. Mamman är så lika fantastisk, rider bra och framförallt är det ingen av mina medryttare som försöker "rida till" eller så. De känner stort ansvar och kärlek till hästarna så jag är helt lugn med dem. Märker bara att hästarna mår bra. Tror att de mår bra av att röra sig, och är helt övertygad om att de vet att "där kommer hon, hon snackar så" och "här kommer den och hon snackar så". De fattar våra "dialekter".

Hej!

Jag har tidigare inte varit så himla kräsen på medryttare, utan mest tyckt att dom kan göra lite som dom vill. Nu när jag äntligen börjar få ordning på mej själv och fröken har jag insett att jag ändrat syn på det hela..

Om medryttaren vill rida bara i skogen- helt ok, men när det kommer till voltridning/dressyr vill jag veta att de inte försöker sej på nåt dumt (i stil med galopp på volt "i form", eller bara tvinga lilla häst att böja nacken utan att faktiskt rida dit.

Mitt stora problem är att jag verkligen behöver hjälpen och att hitta nån som vill rida ut eller AR i mitt område är helt omöjligt..

Jag säjer ingalunda att jag rider världsbäst- för det gör jag verkligen inte! Men nu har jag hittat ett system att rida efter som funkar och ger en underbart avslappnad och lättriden häst, då vill jag inte att någon annan ska få för sej att korrigera hästen när dom sitter eller gör fel och jag vill inte att min raring ska bli mer förvirrad än vad jag redan gör henne..

Svårt det där.. tyvärr funkar ju inte "bara stå", varken för fröken som vill aktiveras eller för mej tidmässigt, eftersom bara tillsyn av fröken tar 1 extra timme/dag... 1 år kvar.. 1 år kvar...

/Lavinia, 1 år kvar av studierna..

KL

Jag har bla: 2 svårklasshästar som skolhästar samt ett par andra på lite lägre Nivå.

Så länge jag vet att mina hästar är väl grundutbildade vet jag också att om någon annan rider kan det ej skada mitt grundarbete.

Våra elever får rida med eller utan tränare samt Även, ha en egen tränare tex. Vanlig Tysk Dressyrtränare!

Tvärtom visar det vägen för de som rider hur det ska kännas :)

En av svårklasshästarna är min Privata häst och Jag märker ej att det skulle störa honom.

..// Tror att de mår bra av att röra sig, och är helt övertygad om att de vet att "där kommer hon, hon snackar så" och "här kommer den och hon snackar så". De fattar våra "dialekter".

Man skulle kunna säga att jag är en sorts "medryttare" på dotterns pålle. Hon tränar regelbundet för "portugal-tränare" och "AR-tränare". Det funkar jättebra eftersom jag inte tränar hästen (alltså gör nya saker) utan "rider & motionerar häst". Eftersom jag är med mycket och dessutom fotfolkar när dottern tränar håller jag mig uppdaterad var de befinner sig och vilka läxor de får.

Om jag haft egna/andra ambitioner hade det inte fungerat. Inte när ägaren har utvecklingsplan och mål.

Jag håller med OlleAtlas om att hästen fattar - "där kommer hon, hon snackar så". Absolut är det så!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 616
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama