Ändra sitsen?

MsSleepalot

Trådstartare
Om man vill ha sitsen på sin sadel ngt högre framtill, går det att fixa om?
Om det går, hur? Vad kostar det? Vem gör det?

Sv: Ändra sitsen?

Det går kanske att höja sitsen 5- 10mm !? Det som sätter stopp är att sitslädret är tillpassat för den grundsits som finns nu. En kompetent sadelmakare kanske kan göra det, men .... "mycket väsen för lite ull...

Du kan förståss lägga en något tjockare pad framtidll, antingen vikt filt eller en "built-up-pad". Men det kanske inte var så du menade?
Att bygga om själva sadeln så den blir högre framtill har jag aldrig hört talas om.

Det var så som Bill menade jag menade ;) men det var nog ingen större ide med det :D

Men om man paddar upp framtill, då kan den väl ändå inte ligga samma på hästens rygg som innan? Då måste det ju bli en annan passform? Eller är det så att en sadel har samma passform på ryggen hur man än paddar?

Ju mer du stoppar under sadeln dess mindre utrymme blir det = trängre för hästen= som yllesockor i skor, ju fler dess trängre.
Lätt att begripa ! ??

Senast ändrad av en moderator:

Jamen om nu sadeln tippar ner framtill så den behöver höjas där kan det ju bero på att den är lite för vid. I övrigt håller jag med om "ylle-socks-teorin"

Jo det är så att jag har haft sadelutprovare här o provat ut en sadel till min rätt omusklade häst. Fick en 7 1/4" bred sadel så han fick lite att muskla på sig i.
Nu är det så att jag tyckte den kändes att jag satt ngt framåt/neråt lutad i den sadeln, så kan man padda upp lite mer framtill under tiden han musklar sig då? Eller blir det så att sadeln då ligger på ett annat vis så den börjar trycka då?

...........

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 294
Senast: Freazer
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vad har ni för pallar? Vi har jättehästar och kikar efter en högre modell men som fortfarande är stabil och inte kostar 3000. Ikeas...
2
Svar
23
· Visningar
1 411
Senast: Time Lord
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 075
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka