Andra orsaker till lång/grov päls än Cushings?

Tussemaja

Trådstartare
Kallblodstravare, 12 år, de senaste åren (säg tre år...) fällt vinterpäls sent och haft ganska grov förhållandevis lång sommarpäls. Har pga detta klippts regelbundet de senaste åren. Har varit i kontakt med vet för tre år sen men han ansåg att det kunde finnas individuella variationer och såg inget skäl i övrigt att ta prover etc. Pigg, glad häst alltså. I juni i år fick han fång, lindriga rotationer båda fram, boxvila och senare sandbox ute. Fått tät, grov och ganska lång päls (inte lockig) under sommaren. Har nu fällt i några veckor - inte massor men hela tiden liksom. Pälsen tenderar att tätna och grovna ännu mer. I övrigt frisk, glad. Ingen maskproblematik. När jag läst om Cushings verkar det som om det borde finnas fler symtom om man skulle misstänka det. Så - kan det finnas andra skäl till ökad pälsväxt? Kan fången ha med det att göra? (kanske ett sorts försvar kroppen sätter in....?) Klippning - kan det på nåt vis störa den normala pälsömsningen och sättningen? Tacksam för alla uppslag och idéer!

Sv: Andra orsaker till lång/grov päls än Cushings?

Så du tror det? Ja, jag har själv funderat i dom banorna men de flesta säger att nej, det kan det inte bero på...

Om den har liksom sträva lite längre stickelhår som sticker ut från magen och undersidan av halsen är detta ett tecken på mask - avmaska några gånger med 6 veckors mellanrum och se om det ger resultat.

Så du tror det? Ja, jag har själv funderat i dom banorna men de flesta säger att nej, det kan det inte bero på...

Svårt att säga. DEn häst som passar bäst på din beskrivning som jag kände till var 25 år gammal. Fång i massor, låååång päls men inte Cushing sa vetten. Han blev aldrig frisk så han avlivades.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 072
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka