Ändra energi

sweet_knorven

Trådstartare
Hur gör ni för att öva på att ändra eran (och hästens!) energi i kroppen när ni ska göra olika saker? Ska man skritta kräver ju det en viss energi inombords och ska man galoppera och hoppa kräver det en annan (högre) energi. Så gör ni några olika övningar för att "väcka" er själva och hästen? Eller är det bara en av er som behöver väckas? Eller behöver någon (eller båda) kylas ner? Behöver ni/du öva mest på att få upp energin, ner energin eller växla mellan dem båda?

Hur är du i temperamentet, hur är hästen, har du/ni lätt för att stressa upp, stressa ner osv osv? Diskutera på kring det hela! :D

Jag blev inspirerad och intresserad till att veta hur andra gör och är efter gårdagens dressyrträning där vi övade på, och fick till, ändring av enrgin! :D :)

Sv: Ändra energi

Min häst har väldigt lätt för att stressa upp sig, men ju lugnare hon är ju bättre går hon. Jag är lugn när jag rider henne, träning, tävling och till vardags.. Men för allt måste hon lugnas annars blir gångarterna inte så bra och i hoppning laddar hon så mycket att hon knappt orkar hoppa. Ett pass där hon är lugn kan jag rida i närmare 3 h dressyr utan att hon blir svettig. Men om hon inte är lugn svettas hon som en gris efter 30 min..

Jag är lugn i min ridning, jag blir inte rädd för hopa hinder, dressyr domare, åskådare o.s.v. Men för att få hästen lugn (förutom vissa dressyr övningar) så andas jag djupa yoga andetag, tänker "drogad degklump" och slappnar av.. Det kombinerat med övningarna brukar fungera.

Övningarna jag gör är skänkelvikning i trav (skritt om hon är riktigt tossig) och övergångar mellan skritt halt. Samt ta mycket ledande tygeltag.. :D

De gånger jag rider en seg häst (inte ofta) så brukar jag vakna och bli mer alert för att jag måste driva. Så brukar jag försöka att dra på lite i de olika gångarterna så hästen inser att det är rolit att springa fort och kanske, kanske blir lite mer framåt.. ;)

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 093
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 609
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 215
Senast: Sedna
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka