Ändra betsling under ritt?

Sv: Ändra betsling under ritt?

Jodå Alex, du vet hur jag ser ut. Du var med Jessica o hälsade på Bintan i mitt stall i Mölnbo en gång:-)

Klipper lite ifrån TR

Mom 618 Hästens utrustning

Fri betsling. Alla slag av hjälptyglar är dock förbjudna med undantag av
martingal med löpande ringar. Tyglarna får endast vara fästade i bettet (betten)
eller direkt i huvudlaget. Hackamore och ”gags” där tyglarna är fästade i
nackstycket och löper genom betselringarna är dock tillåtna.

Hästen skall i veterinärgrinden visas upp i samma huvudlag som den rids i under
tävlingen. Hästen får efter besiktningen bära grimma i vilområdet om man säkert kan
kontrollera den.

Så det är tillåtet att rida med flera bett/kandar

Sen lite intressant, det står att hästen ska visas upp i samma huvudlag som den rids i, betyder det då att man får ta bort bettet enbart inför besiktningen(tänker nu på distanstränsen främst) även fasten man rider med bett hela tävlingen? Det står inte att man ska visa med samma bett man rider med.

Jag rider ofta mina med tyglarna direkt i huvudlaget och det har då aldrig varit problem att även visa så, vilket även står i tr.

Senast ändrad:

Ja, just det. Så står det. Alltså inget som hindrar dubbla huvudlag och tyglar.

Jo den vet jag ju, men just "Hästen skall i veterinärgrinden visas upp i samma huvudlag som den rids i under tävlingen". Jag räknar ju in bett/nosgrimmor/etc i huvudlag. Men det kanske inte räknas så?

Fallon - jag är senil, jag minns ICKE =/

Har alltid fått höra att
Huvudlag = pannband, nackstycke, sidostycken, nosgrimma
Träns = huvudlag, tyglar, bett

Då kan jag ju torska ändå.. Äh jag får fråga på tävlingsdagen helt enkelt. För plockar jag bettet plockar jag ju nosgrimman på samma gång. (Och ja, det blir 'mycket' med nosgrimma + S-hack, men han vill ha nosgrimma när han har bett så)

Har alltid fått höra att

Fast det där kan ju omöjligt stämma, för man får ha hackamoore i fler grenar än distans, och generellt brukar man inte ha nosgrimma då :p

Alexandra_w, man får ha hack utan nosgrimma, vääääldigt många som rider så, oroa dig inte över det.

Alexandra_w, man får ha hack utan nosgrimma, vääääldigt många som rider så, oroa dig inte över det.

Man ska ju ha hack utan nosgrimma med ju =)

Men jag kommer ju isf starta på kombinationen tränsbett med nosgrimma (engelsk + snokrem) och hack. Och plocka av bettet + nosgrimman, gå i mål på bara hack ( och med ett bett, en nackrem och en nosgrimma i fickan).

Och där verkar ingen riktigt veta säkert om man ute på sträcka på banan får stanna och plocka av så. Iom det där att den ska visas i det huvudlag den ridits i. Men jag får fråga den dagen helt enkelt, på plats. Det verkar ju vara god möjlighet att det inte ska vara något problem i alla fall =)

Ska man gå efter den ordliga betydelsen så är det ju så att du ska ha ridit i det. De preciserar inte hur långt eller hur många% av banan du ska ha ridit i det eller liknande. Det innebär rent teoretiskt att du kan byta bett 2 meter innan grind, och rida de sista 2 metrarna med det du har tänkt visa i.

Och det står ingenstans var jag kan komma ihåg att man inte får byta längs med banan eller något liknande :D Eller ens någon begränsning på hur många ggr man skulle få byta. Rent teoretiskt skulle du kunna byta 100 ggr på en ritt :angel:

Så för mig känns detta väldigt självklart. Sen kan förvisso en domare tolka reglerna annorlunda, för de flesta människorna är inte lika bokstavstrogna som jag är :o

Alex, Nåväl, jag minns nog hur du ser ut så jag söker upp dig om det hinns med. Annars kommer vi med våra två travare thunder Beach och Agobra så Chic, T50. Jag ska grooma. Och jag har bytt bett under pågående slinga..

Fast det där kan ju omöjligt stämma, för man får ha hackamoore i fler grenar än distans, och generellt brukar man inte ha nosgrimma då :p

Menar givetvis att det kallas huvudlag, även utan nosgrimma. Jag var lite otydlig där. Fast nosgrimman kanske räknas som en helt enskild del?
Men det blir ju en gråzon, för det finns ju många som inte har nosgrimma och det är fortfarande ett träns. Finns nog ingen som kan svara på den frågan. Eller fråga 20 pers och få 20 olika svar :p

Har alltid fått höra att

Det är därför man i distans får rida i huvudlag men inte grimma.
Dock är det en gråzoon för man kan ta av bettet på distanstränset o rida vidare i något som ser ut som en grimma men räknas som huvudlag. Men en grimma får man inte rida i:angel:.
// Linda

kl

Får man rida med "kandar-träns" utan nosgrimma, med hack i ena sidostycket och vanligt bett i andra och dubbla tyglar?

*KL*

Ingen som har en bild på hur en sådan här bettkombination ser ut? Alltså hacket och bettet sitter i samma träns??

Nyfiken.. :)

*KL*

Ingen som har en bild på hur en sådan här bettkombination ser ut? Alltså hacket och bettet sitter i samma träns??

Nyfiken.. :)

Jodå, jag har =) Fast jag har bara tygel i hacket på bilden, men är ju bara koppla på en tygel i bettet med. (Bilden är tagen under inridning, dvs när han ansåg bett var djävulens påfund..)

Dock utan nosgrimma här. Men det enda som 'krävs' för dubbelbetslingen är en extra nackrem. (Eller ett av de träns där nosgrimman sitter på samma sätt som sidostyckena, så tar man bort nosgrimman och sätter dit extra sidostycken bara, så hade jag på fullblodet som gick på dubbelbetsling)

bettkombo2.jpg

bettkombo1.jpg

Aha, då är jag med, tack för bildvisningen! :) O fin häst!

Brukar det finnas uppstallning när man tävlar distans? För inte åker väl alla dit o rider o hem samma dag? :O

Ja det brukar finnas uppstallning, inte alltid på tävlingsplatsen direkt dock. I de längre klasserna är det obligatoriskt med uppstallning.

Vad bra, misstänkte det, att inte alla bodde runt hörnet vid tävlingarna ;)
Brukar det finnas så man får åka dit natten före/bo kvar natten efter eller hur brukar det se ut?

Det beror på hur långt man har att åka och hur långt man ridit. De flesta brukar stå uppstallad natten till tävling för att häst och ryttare (och groomar) ska vara så utvilade som möjligt. Sen är det skönt att kunna fixa i lugn och ro. De flesta brukar åka hem efter tävlingen. Ifall man rider de längsta sträckorna brukar man behöva vara kvar en natt för att hästen ska få ta igen sig.

På internationella tävlingar (120 och 160 oftast) brukar det vara en besiktning av hästarna dagen efterför att kolla så de återhämtat sig bra efter tävlingen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
15 290
Senast: Pilot
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 082
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 285
Senast: Åsa A
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka