Andningslarm

Sv: Andningslarm

delvis kl

Varför är risken mindre om man ammar? Vet man det?
Egentligen är det inte amningen som gör risken mindre utan ersättningen som ökar risken. Amning är ju trots det vi är gjorda för.

Det har bla att göra med att barn bli knockade på ersättning och sover djupare. Djupsömn är inte bra ur PSD hänsyn.
 
Sv: Andningslarm

Egentligen är det inte amningen som gör risken mindre utan ersättningen som ökar risken. Amning är ju trots det vi är gjorda för.

Det har bla att göra med att barn bli knockade på ersättning och sover djupare. Djupsömn är inte bra ur PSD hänsyn.

Det har jämförts med länder där det ammas mindre och då har det varit fler fall av PSD där än i länder det ammas mycket.
Där jag läste visste man inte varför utan bara att siffrorna visade på att amning är förebyggande. Men det låter vettigt det du skriver angående att de kanskr sover "djupare" på ersättning.
 
Sv: Andningslarm

Stämmer inte riktigt.

I Japan har man otroligt låga siffror av PSD.
Faktum är att PSD nästan inte ens existerar där!
Däremot har de högre dödlighet i magen än vad andra länder har.

(Räknar bara med välutvecklade länder nu!)

Japanerna själva ammar inte i den omfattningen.
Däremot skyddar bröstmjölken mot en del infektioner. Infektioner som man misstänker kan ligga bakom PSD.
Som sagt, en gåta...
 
Sv: Andningslarm

"äkta" PSD är förenklat att barnet sover så djupt att det glömmer att andas eftersom de reflexerna inte är 100% säkra i början. Det är inte någon sjukdom. Det vaknar när man väcker det. Om man hinner i tid

Det är en teori. Ingen vetenskaplig förklaring.

Det senaste som är intressant om PSD är serotoninhalten på barnet.
Kanske har Japanerna rätt.
De påstår nämligen att deras fall av PSD är så lågt bara för att deras barn är så älskade och lyckliga.;)

Ang. stämningar och USA.
Om ni läser på larmen så står det inte att dom räddar liv utan larmar vid andningsuppehåll!
Därför skulle en stämningsansökan aldrig godkännas..inte ens "over there"...
 
Sv: Andningslarm

*kl*

Någon som kan sammanfatta vilka larm som är bra? (Läsa sånt här en dag innan BF när jag bestämt mig för att inte ha något...)

Vi kommer troligvis ha bebis i sängen om h*n trivs och det fungerar (amning etc får avgöra). Vilka modeller fungerar då? Jag skulle kunna läsa på själv lite mer, men jag är rätt så mör nu och ska hoppa in i duschen och orkar inte sitta mer än några minuter här för att fördriva tiden lite...
 
Sv: Andningslarm

Nej gör inte det!!

Jag vidarebefodrar bara det jag själv vet!
Med det är det inte säkert att det är rätt!:p

Men ta tex. teorin med att barnet går in i en djupsömn och "glömmer" andas.
Då kvarstår ju frågan;

-VARFÖR?

Varför glömmer vissa barn av att andas?
Vad är det som utmärker dessa barn från dem som INTE slutar att andas?
Finns det inre eller yttre påverkan?

Svaret om PSD finns ju inte i att barnet glömmer andas om ni förstår vad jag menar?

Och varför dör barn som inte ligger varmt, som aldrig har vistats i rökig miljö, som inte är sjuka, som ammas...

Det är när man till 100% kan ringa in en gemensam nämnare som gåtan är närmare sin lösning!
Hittills har man inte funnit den gemensamma nämnaren för då kommer det rapporter om ett barn som avlidit till följd av PSD som inte följer mönstret = då spricker teorin!

Det vi får information om idag är riskbeteenden som man har sett finns med i flera fall av PSD.
Men faktum kvarstår.
Inte i alla.

En vidrig gåta som sagt...
 
Sv: Andningslarm

Det där med rökning är bara hypoteser. Ingen vet exakt varför dom drabbas av PSD. Sannolikt säger forskarna föregås PSD av en apné, pulsfall och akut syrebrist, villket då resulterar i hjärtstillestånd. En utlösande faktor sägs vara temperaturstegring. Det finns en massa råd man kan praktisera, bla då inte röka, amma, att barnet är lagomt varmt och kan röra sig, ryggläge osv...men det är ändå ingen sanning eftersom det finns fall där föräldrar praktiserat allt detta och ändå drabbats. Barn till rökande föräldrar är inte överrepresenterade.

I en dansk undersökning tex så var barn som hade Infektion med Chlamydia pneumoniae överrepresenterade hos de som dött av PSD.

Här står att rökare tllsammans med några andra grupper hör till dem med förhöjd risk för PSD.

http://www.technomedica.se/psd.html
 
Sv: Andningslarm

Nej gör inte det!!

Jag vidarebefodrar bara det jag själv vet!
Med det är det inte säkert att det är rätt!:p

Men ta tex. teorin med att barnet går in i en djupsömn och "glömmer" andas.
Då kvarstår ju frågan;

-VARFÖR?

Varför glömmer vissa barn av att andas?
Vad är det som utmärker dessa barn från dem som INTE slutar att andas?
Finns det inre eller yttre påverkan?

Svaret om PSD finns ju inte i att barnet glömmer andas om ni förstår vad jag menar?

Och varför dör barn som inte ligger varmt, som aldrig har vistats i rökig miljö, som inte är sjuka, som ammas...

Det är när man till 100% kan ringa in en gemensam nämnare som gåtan är närmare sin lösning!
Hittills har man inte funnit den gemensamma nämnaren för då kommer det rapporter om ett barn som avlidit till följd av PSD som inte följer mönstret = då spricker teorin!

Det vi får information om idag är riskbeteenden som man har sett finns med i flera fall av PSD.
Men faktum kvarstår.
Inte i alla.

En vidrig gåta som sagt...
Undra om dom någonsin kommer att lösa denna gåta.
 
Sv: Andningslarm

Andningslarm är bra, oavsett om bebisen sover på rygg eller mage. Det är inte magläge som dödar bebisar! Den största enskilda faktorn som är inblandad i PSD är rökning. Nikotin går dessutom över i bröstmjölken och påverkar. Nikotin försämrar blodcirkulationen. Vill man göra det man kan för att undvika PSD så ska man inte fokusera på att barnet ska sova på rygg, utan på att sluta röka som föräldrar.

Vår son fick sova på mage, de sover trots allt bättre då. Magläge är det naturliga valet för en bebis. Och man slipper platta nackar och sneda skallar. Vi använde larm med, men det larmade aldrig. Jag tycker man ska använda larm oavsett om man tänker låta bebisen ligga på rygg eller mage.

Jag tycker det är en billig försäkring, vi betalade ca 1800 kr inkl frakt för vårt och vi sålde det för dryga tusenlappen när sonen var ca ett år gammal. Vi kommer att köpa ett nytt ifall det blir en bebis till.

Andningslarm kan rädda liv! Av de bebisar som dör i PSD sover ca 50% på rygg och ca 50% på mage.
Men larm får väl låna gratis? Det blev vi erbjudna.
 
Sv: Andningslarm

kl

Vi har Babysense II. För mej är det självklart att ha, skulle aldrig orka leva vidare om jag förlorade henne så...

Tänkte bara tipsa om att inte sätta själva apparaten för nära sig själv om man sover med spjälsängen precis brevid sig. Den registrerar även den andningen då och larmar ju inte om barnet slutar andas eftersom mamman andas vidare.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Modest
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 743
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 852
Senast: em-pirre
·
Småbarn Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv? Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som...
2
Svar
30
· Visningar
6 640
Senast: Sandra78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp