Andningslarm

Sv: Andningslarm

Andningslarm är bra, oavsett om bebisen sover på rygg eller mage. Det är inte magläge som dödar bebisar! Den största enskilda faktorn som är inblandad i PSD är rökning. Nikotin går dessutom över i bröstmjölken och påverkar. Nikotin försämrar blodcirkulationen. Vill man göra det man kan för att undvika PSD så ska man inte fokusera på att barnet ska sova på rygg, utan på att sluta röka som föräldrar.

Vår son fick sova på mage, de sover trots allt bättre då. Magläge är det naturliga valet för en bebis. Och man slipper platta nackar och sneda skallar. Vi använde larm med, men det larmade aldrig. Jag tycker man ska använda larm oavsett om man tänker låta bebisen ligga på rygg eller mage.

Jag tycker det är en billig försäkring, vi betalade ca 1800 kr inkl frakt för vårt och vi sålde det för dryga tusenlappen när sonen var ca ett år gammal. Vi kommer att köpa ett nytt ifall det blir en bebis till.

Andningslarm kan rädda liv! Av de bebisar som dör i PSD sover ca 50% på rygg och ca 50% på mage.
 
Sv: Andningslarm

*kl*

Vi har inget andningslarm, men funderar nu på att köpa.

Min lille vägrar att sova i sin säng, så för oss skulle det inte gå med ett sånt man lägger under madrassen, då han aldrig är i sin säng.

Enligt socialstyrelsens broschyr ska man helst inte ha bebisar under 3 månader hos sig i sängen.
Men vi har försökt och försökt och han sover max 10 min själv sen vaknar han igen.

Tillägg: Är det någon som vet hur många som dött även att de haft andningslarm?
 
Sv: Andningslarm

Det där med rökning är bara hypoteser. Ingen vet exakt varför dom drabbas av PSD. Sannolikt säger forskarna föregås PSD av en apné, pulsfall och akut syrebrist, villket då resulterar i hjärtstillestånd. En utlösande faktor sägs vara temperaturstegring. Det finns en massa råd man kan praktisera, bla då inte röka, amma, att barnet är lagomt varmt och kan röra sig, ryggläge osv...men det är ändå ingen sanning eftersom det finns fall där föräldrar praktiserat allt detta och ändå drabbats. Barn till rökande föräldrar är inte överrepresenterade.

I en dansk undersökning tex så var barn som hade Infektion med Chlamydia pneumoniae överrepresenterade hos de som dött av PSD.
 
Sv: Andningslarm

OAE-test är det hörseltest som görs på barnen (iaf i Sverige) på de flesta sjukhus vid ca 2-3 dagars ålder. Möjligt att det heter ngt annat hos er??? Kan kolla med min man vad det heter på engelska om du inte kommer på det själv.

Här rekommenderas barnen (föräldrarana såklart) att sova på rygg, då man enligt forskning sett att det minskar risken, men som andra sagt, det är ju inte bara sovläget som är avgörande...

Chrysler: Vår bvc-sköterska REKOMMENDERAR larm. Även om det kan fellarma tror jag de flesta är tacksamma den dag det larmar på riktigt. Hellre att jag blir "lite" skakis ett par gånger i onödan (vilket ännu inte hänt) än att jag förlorar mitt barn OM det går att undvika. Dessutom kommer barnet som har andningsupprhåll troligtvis inte att vända sig tillbaka... Det handlar ju om reflexer som slås ut, om barnet t ex tror att det är tillbaka i livmodern pga värme och så slutar det ju andas, där sker ju syretillförseln på annat vis.

Jag skulle inte chansa.
 
Sv: Andningslarm

Tv klipp kan jag inte se på denna dator. Fast vad är det jag ska läsa egentligen ? Jag tycker mest den där barnläkaren svamlar.
 
Sv: Andningslarm

KL

Jag hörde för något år sen (när lillen var nyfödd) att man hittat någon länk mellan PSD och tidig virusinfektion. Det förvånar mig inte alls. Man har ju även sett samband mellan DM typ-1 och något smittoämne, och även en massa andra saker. (Jag fick min artrit efter en grym salmonella.)

Läkare rekommenderar inte andningslarm för att de ser statistiken och det är bara 50 barn om året och kostnaderna blabla bla... Men bara 50 barn om året och risken är jätteliten och så vidare. Men drabbas man är det ju 100%! Man kan även hyra dessa larm så kommer kostnaden ner.

Vi hade inte larm till lillen. Men får han ett syskon så blir det ett larm, det kan jag säga. Jag har aldrig sovit så dåligt som hans första levnadsår. Jag vaknade varje 3-kvart och kände på honom. Med ett larm, vars kostnad blir en fis i rymden om man jämför med vad det egentligen kostar att ha barn öht. För mig är det väl satsade pengar.
 
Sv: Andningslarm

Finns det något "bevis" på att man skulle kunna rädda sitt barn från psd om man har ett andningslarm??

Man vet ju faktiskt inte vad som orsakar det och man kanske inte kan få igång barnets andning bara för att det larmar.
 
Sv: Andningslarm

Kanske inte, men man har åtminstone en chans. Man får en extra möjlighet som man saknar utan larm. Inget larm = bebisen dör utan att någon märker något. Andningslarm = man har åtminstone en chans att försöka återuppliva bebisen.
 
Sv: Andningslarm

Jo, då har man åtminståne gjort vad man kan.

Skulle vara intressant att se siffror på om några barn som dött trots andningslarm.
 
Sv: Andningslarm

Jag har också funderat på det, men kom fram till att det inte alltid är tillförlitligt. Jag har min äldsta tik som kollar både mig och min son. Jag har också andningsuppehåll emellanåt och hon väcker mig när jag har andningsuppehåll. Nu när lilleman varit sjuk och haft feber har tiken varit orolig och inte velat att jag låtit sonen ligga i sin egen säng. Så sonen har fått sova hos oss och vi har haft full koll på han under natten samtidigt som tiken har vakat.
 
Sv: Andningslarm

*kl*

PSD är en gåta vars svar varierar i olika länder.

En del läkare hävdar att ett andningslarm inte hjälper barnet till liv vid andningsstillestånd då det är som att "stänga av en kran".
Dvs allting slutar fungera trots livsuppehållande åtgärder.

PÅ Neonatalavdelningen gick 2 små friska barn bort trots en enorm övervakning och snabbt insatta åtgärder.

Som sagt, en gåta.
Att oroa sig istället för att glädjas stjäl energi.
Därför tycker jag att andningslarmen är en otroligt billig investering!

Själv föredrar jag det kroppsnära andningslarm som bebisen kan ha på sig precis överallt!
 
Sv: Andningslarm

OAE-test är det hörseltest som görs på barnen (iaf i Sverige) på de flesta sjukhus vid ca 2-3 dagars ålder. Möjligt att det heter ngt annat hos er??? Kan kolla med min man vad det heter på engelska om du inte kommer på det själv.

Här rekommenderas barnen (föräldrarana såklart) att sova på rygg, då man enligt forskning sett att det minskar risken, men som andra sagt, det är ju inte bara sovläget som är avgörande...


Inget hörseltest har blivit gjort på min bebis i alla fall. Så de har det nog inte här.
Usch jag skulle inte läst den här tråden alls, jag tänkte inte skaffa andningslarm.... Har honom i sängen för det mesta och vi svettas rätt rejält emellanåt. Sover gör jag visserligen ändå men är jag vaken kollar jag honom hela tiden. Dessutom sover han på sidan när han sover med mej eftersom vi (jag) somnar när han äter.
 
Sv: Andningslarm

Vår yngsta har haft ett andningsuppehåll, men eftersom vi samsov så upptäckte jag ju det direkt och kunde ruska till honom så började han andas igen. Jag kollade då på larm efter det, men valde bort det. Det enda larm som hade fungerat i vårt läge var Respisense och efter att ha hört mig för om det och fått höra att de ofta fellarmade så valde vi bort det med.

Bebisar har dött i PSD trots larm. Som jag fattat det så kan döden uppkomma på två sätt. Bebisen slutar andas och dör därför = larm kan hjälpa. Bebisen dör och slutar andas pga av dödsfallet = larm hjälper inte.

Se rman till att uppfylla grundkraven
* sova på rygg
* lagom varmt
* kan röra sig
* ammar
* ingen förälder röker
* bebisen sover i samma rum som föräldrarna

Så är risken trots allt väldigt liten. Men det är det ju upp till var och en. Själv vet jag inte hur jag hade gjort om jag hade haft spjälsängssovande bebisar.
 
Sv: Andningslarm

Är det nån som använder sådant ?
---
Synd att dom verkar snordyra, men som sagt, priset är väl inte avgörande, men nog undrar man varför dom ligger i den prisklass dom gör...Tekniken är väl väl utvecklad nuförtiden menar jag.

Vi har Nanny. Om man köper bara en platta kostar det 1195 kr. Det är inte så farligt dyrt, tycker jag.

Vi har bara en platta, och det har räckt. Fast vi har visserligen inte använt det efter barnet fyllt ett år. Då behövs kanske två plattor, i alla fall om man har ett barn som bökar runt mycket i sängen.

Det har aldrig larmat. Bara om vi glömt stänga av det när vi lyfter upp barnet ur sängen.

Jag sov så oroligt innan vi skaffade larm, så det har varit väl använda pengar för oss.
 
Sv: Andningslarm

Det är inte säkert att psd kan förebyggas med andningslarm då barnet bara slutar andas, ite säkert att man kan"väcka" barnet igen.

Fast vi är hellre med när det händer, även om barnet inte går att återuppliva.

Jag har hört om föräldrar som vaknar av att det är tyst, anar oråd och går in i barnets rum för att hitta bebisen stel och kall. Det låter så fasansfullt!:cry: Jag tror det är aningen mindre smärtsamt att vakna av ett larm och sedan göra allt för att rädda barnet, även om det inte lyckas.

Dessutom har jag aldrig hört talas om någon vars barn dött trots att det sov på larm.
 
Sv: Andningslarm

Dessutom har jag aldrig hört talas om någon vars barn dött trots att det sov på larm.

Nej, jag har inte heller hittat några sådana fall trots research. Och eftersom larmen säljs i USA så skulle det ju funnits en gigantisk stämningsansökan i så fall.

Och i sjukvården finns inga fall beskrivna med fullgångna friska barn som dött i just PSD när de haft larmplatta. Däremot dör förstås barn som ligger på larm på intensivvårdsavdelningar av andra skäl. Men de ligger där av en anledning, det går inte att jämföra med hemsituationen.

"äkta" PSD är förenklat att barnet sover så djupt att det glömmer att andas eftersom de reflexerna inte är 100% säkra i början. Det är inte någon sjukdom. Det vaknar när man väcker det. Om man hinner i tid :eek:
 
Sv: Andningslarm

Om man hinner i tid :eek:

Och det är ju just där man får chansen, med ett larm. Jag tar hellre ett fellarm än att inte ens ha möjligheten att försöka återuppliva.

Har för mig att vårt hette Babysense II, samma som de använder på sjukhusen (fick vi höra då i alla fall). Jag kan i alla fall säga att jag sov bättre när vi skaffade larmet, för jag visste att det sa ifrån ifall något hände.

Har hört att pojkar är något överrepresenterade i PSD (män o pojkar är ju det svagare könet på många sätt) och att störst fara är det mellan 2-10 månader, rent statistiskt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Modest
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 743
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 852
Senast: em-pirre
·
Småbarn Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv? Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som...
2
Svar
30
· Visningar
6 640
Senast: Sandra78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp