Ancestery?

Jag använder inte Ancestery, men en kompis till mig gör det och hon har hittat amerikanska släktingar via Ancestry. Hon är väldigt nöjd.

Någon som släktforskat på ancestery? Är ni nöjda? Hittar man släktingar enkelt där?

Nja, skulle jag vilja säga.
Jag tycker att det är krångligt att söka där och jag får för det mesta upp träffar på personer som överhuvudtaget inte stämmer in på sökningen - och det även om jag snävar in sökkriterierna.
Tråkigt, tycker jag.
Men jag har Ancestry för mina emigranters skull, och har hittat en del matnyttigt, både i Nordamerika, Nya Zeeland och England.
Men om jag inte haft några emigranter så hade jag inte skaffat Ancestry.

Det är definitivt inte så enkelt som den där spåniga reklamen påstår.:yuck: Att släktforska tar tid och kräver noggrannhet - inte bara skriva in sitt namn och få upp hela historien med namn och allt.
Att släktforska är jätteroligt och väldigt intressant, men man måste vara beredd på att bli beroende och att det kan ta tvärstopp. Var noga med källorna, speciellt om du behöver gå tillbaka om några år och kolla.

Ancestry - ja, om du har emigranter. Släktforska i Sverige - nej (då är det bättre med Arkiv Digital och/eller SVAR).

Förlåt om det blev lite långt, men jag känner lite hatkärlek för Ancestry.

Jadå, man skriver in namn, födelseår, ort, eventuell händelse (död, emigration, giftermål eller annat) - och får träffar, men det kan vara personer med helt annat födelseår, andra föräldrar, ibland helt andra namn.

Ancestry använder sig mycket av "ljudstavning" kan man väl säga, och det är tyvärr personer som inte kan svenska (eller andra nordiska/skandinaviska språk) som lagt in uppgifterna så resultatet blir därefter.
Jag gjorde en sökning alldeles nyss - på min morfars farfar, som hette Anders Wilhelm Andersson född 1848, och som finns i mitt upplagda släktträd = noll resultat!
Jag tog bort födelseort och lade dit hans andra hustru (och min morfars farmor) som har ett hyfsat ovanligt efternamn, då fick jag upp massor med Anders Wilhelm Andersson, men inte min.
Jag gjorde om sökningen, men på hustrun Sofia Erika Åkerlind istället, och bad om en exakt sökning - då hittades hon inte alls...

Dock blir ju inte alla sökningar dåliga, jag har ju trots allt hittat min sysslings födelse 1970 i England och som jag inte hade innan jag började med Ancestry. Och hans mammas dödsnotis från 1989.

Liknande trådar

Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
528
Senast: Karfitsa
·
Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 997
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
869
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 501
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar