Jadå, man skriver in namn, födelseår, ort, eventuell händelse (död, emigration, giftermål eller annat) - och får träffar, men det kan vara personer med helt annat födelseår, andra föräldrar, ibland helt andra namn.
Ancestry använder sig mycket av "ljudstavning" kan man väl säga, och det är tyvärr personer som inte kan svenska (eller andra nordiska/skandinaviska språk) som lagt in uppgifterna så resultatet blir därefter.
Jag gjorde en sökning alldeles nyss - på min morfars farfar, som hette Anders Wilhelm Andersson född 1848, och som finns i mitt upplagda släktträd = noll resultat!
Jag tog bort födelseort och lade dit hans andra hustru (och min morfars farmor) som har ett hyfsat ovanligt efternamn, då fick jag upp massor med Anders Wilhelm Andersson, men inte min.
Jag gjorde om sökningen, men på hustrun Sofia Erika Åkerlind istället, och bad om en exakt sökning - då hittades hon inte alls...
Dock blir ju inte alla sökningar dåliga, jag har ju trots allt hittat min sysslings födelse 1970 i England och som jag inte hade innan jag började med Ancestry. Och hans mammas dödsnotis från 1989.