Anatomisk dressyrgjord

feel

Trådstartare
Snart blir jag tokig, vill ha en dressyrgjord som liknar Amerigos anatomiska (som såklart bara finns i 60cm som kortast...). Har letat i ALLA internetshoppar känns det som, det finns bara svängda, eller svinbreda anatomiska (då får han skav i armbågshuden).

Vilka märken har gjordar som är nätta och fina, anatomiska?

Sv: Anatomisk dressyrgjord

Treadst*ne har en (dock kraftig, mjuk) underbar gjord! Utskuren för benen samt stor anläggningsyta.

Hmmm, den var ju bara utskuren på en sida... det funkar inte. Och de andra var svängda, har skräck för svängda gjordar.

Har jag orimliga krav? ;)

Tänk dig en spikrak gjort, som bara är en cm tunnare där benen är. Jättetjock och mjuk. Inte anatomiskt utformat, utan bara ger benen mer rörelsefrihet. Treadst*ne Comfort heter den.

Alltså jag har sett en gjord som såg på pricken ut som amerigos men vad tusan var det för märke.:confused:
Har för mig att det var knights men när jag gogglar så ser deras inte ut så. Hmm ska fundera om jag kommer på vad det var. Eller om det var en knights men att de har ändrat design. Och visst fasen hade amerigo 55 cm långa gjordar förrut? Har för mig att s*delm*gasinet reade ut 55 cm gjordar förra året.

Det går att specialbeställa Amerigos i 55cm, men jag hade helst behövt 50 cm... har 55 cm nu och har bara ett hål tillgodo på varje sida, och då har jag fårskinn på gjorden och under sadeln. Kanske hade behövt 45cm tillochmed...

Iofs kanske jag borde vänta på nya sadeln (som bara MÅSTE passa, annars blir jag tokig), och förhoppningsvis funkar det med 55cm då.

Men Amerigos gjord går på nästan 2000kr, tycker det är lite väl dyrt. Så vill gärna ha tips på andra gjordar :)

Bäst mot skav är Le Tixerant. Inte lika snygg som Amerigon - men helt fantastiska egenskaper. Sadeln ligger blixtstilla trots dåligt sadelgjordsläge, inget skav (har tidigare haft blodiga sår trots fårskinn osv) speciellt framtagen för hästar med sadeltvång. Kostar iofs ca 2000:- också, men den är värd varenda krona.

Håller med föregående talare, använder Le Tixerant, inte snygg men otroligt bra gjord. Kolla in länken jag bifogar http://www.hedmanshast.se/catalog/index.php?cPath=21_25_77
Även dressyrgjorden som är under Le tixerant verkar ha bra utrymme för frambenen.

/B

ops får man inte bifoga länk??? Hör av dig via PM ifall moderator tar bort länk.

Senast ändrad:

Jag tycker det är en fördel med breda sadelgjordar. Sett hemska skav av dåliga sadelgjordar/smala (i samband med dåligt sittande sadel)
Min ponny ÄLSKAR denna :love:

Har kikat lite på den, men är lite tveksam faktiskt...

Särskilt som den ska vara väldigt stretchig om 45 cm är det kortaste, min nuvarande som är 55cm med fårskinn på är på gränsen för lång.

Min får hemska skav av breda gjordar...

Men nu verkar problemet vara löst, har fått tag på en kortare Amerigo-gjord!

jag har 60 på min tixerant och 65 på passier lädergjord utan resår. så nog bör din häst kunde ha 45.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 426
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
782
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka