Ananas på pizza (utbruten från Tråd för random bilder med roliga texter IV)

Det är väl bara en meme som spridit sig, det dyker ju upp sådana saker lite då och då som liksom är populärt att hata. Har väl något med gemenskap att göra skulle jag tro i grunden. Men tror ingen tar det speciellt seriöst egentligen.

Personligen tycker jag Hawaiipizza är gott! Vilket egentligen är märkligt då jag inte är jätteförtjust i "naturell" ananas, samt att min lokala thai tycker om att ha ananas i stekt ris och det tycker jag är vidrigt men av någon anledning passar det perfekt på just pizza. Liksom något sött som bryter av det flottiga och salta.
 
Det är väl bara en meme som spridit sig, det dyker ju upp sådana saker lite då och då som liksom är populärt att hata. Har väl något med gemenskap att göra skulle jag tro i grunden. Men tror ingen tar det speciellt seriöst egentligen.

Personligen tycker jag Hawaiipizza är gott! Vilket egentligen är märkligt då jag inte är jätteförtjust i "naturell" ananas, samt att min lokala thai tycker om att ha ananas i stekt ris och det tycker jag är vidrigt men av någon anledning passar det perfekt på just pizza. Liksom något sött som bryter av det flottiga och salta.
Det kanske inte är så märkligt, jag står 180 grader från det, gillar naturell färsk ananas mycket men värmd och sockrad i mat i en ”savoury” rätt klarar jag inte att komma ens nära. Gillar inte varm banan i mat heller, men det är inte alls samma känsla. Nånting med att värma just ananas transformerar den helt och hållet!

Sen är det såklart inte seriöst i meningen att mitt sätt att betrakta kombon är ”rätt” och kan jämföras i något slags värde med andras preferenser. Snarast är det jag som har en begränsning. Som en ”smakallergi”.
 
Det kanske inte är så märkligt, jag står 180 grader från det, gillar naturell färsk ananas mycket men värmd och sockrad i mat i en ”savoury” rätt klarar jag inte att komma ens nära. Gillar inte varm banan i mat heller, men det är inte alls samma känsla. Nånting med att värma just ananas transformerar den helt och hållet!

Sen är det såklart inte seriöst i meningen att mitt sätt att betrakta kombon är ”rätt” och kan jämföras i något slags värde med andras preferenser. Snarast är det jag som har en begränsning. Som en ”smakallergi”.
Jo jag förstår. Jag kan skoja på precis samma sätt om banan på pizza för det tycker jag inte om. Inte i flygande jakob heller, eller i någon mat. Däremot i efterrätter gillar jag det. Flamberade bananer med glass är en av mina favoriter.

Tycker alltså inte det är så enkelt som frukt i mat ja eller nej utan det är från fall till fall. Generellt brukar jag dock inte vilja ha söta saker i mat, tycker inte om sötsur sås man får till friterad kyckling heller. Men samtidigt.. kombon avokado+mango+kräftstjärtar med en sötsur marinad.. det är mums.
 
Jag älskar sås, men jag kan inte förstå hur någon kunnat få för sig att hälla sås på pizza:eek:

Vad gäller frukt i mat är det alltid en styggelse, ananas avskyr jag i alla former. Däremot har jag några gånger fått jordgubbar i sallader, och ihop med vitlöksdressing är det förvånansvärt gott.
 
Jag älskar sås, men jag kan inte förstå hur någon kunnat få för sig att hälla sås på pizza:eek:

Vad gäller frukt i mat är det alltid en styggelse, ananas avskyr jag i alla former. Däremot har jag några gånger fått jordgubbar i sallader, och ihop med vitlöksdressing är det förvånansvärt gott.

Kebabsås är ett måste 😍
Fortfarande traumatiserad efter besöket på en pizzeria i Kalmar som inte hade kebabsås.
En stad full av besvikelser 😂
 
Personligen är jag inte mycket för ananas eller annan frukt på pizza, dock inte egentligen pizza i sig heller. Frukt är trevligt men den ska, med ett fåtal undantag, vara färsk och kall separerad från övrigt.
Dock kan jag efter att min vän var och hälsade på tolerera något mer... människan har helt seriöst cornflakes på en vanligt tomatbaserad gryta med köttfärs och lite annat :cautious:. Tyskamerikan, kanske bör tilläggas. De kände heller inte till att dragon existerar. Vi jobbar på det.

(Vad andra äter bekommer mig inte alls på en seriös nivå, men nog sker vänligt sinnad mobbing över ämnet rätt så ofta även i mina kretsar)
 
Här i UK där man förfasas över ananas på pizza är det fullkomligt normalt att servera just skinka/skinkstek/kassler med grillad ananas. Det finns på menyn på typ varje pub. :D
Jag känner spontant att landet som kom på (?) att man kan rulla in varmkorv i kanten på pizzan ska hålla väldigt tyst när det gäller vad som är och inte är ok när det kommer till pizza :cautious:
 

Bifogade filer

  • 11224829_10153619933728376_1347589109732751884_n.jpg
    11224829_10153619933728376_1347589109732751884_n.jpg
    65,2 KB · Visningar: 25
För mig är svaret "det beror på". På en god finpizza av typen man får på en bättre italiensk restaurang ska det INTE vara ananas.

På en vanlig, flottig svennepizza kan det gärna vara både ananas, banan, curry och jordnötter innan det hela avnjuts doppat i burkbea. Mitt stora hangup med denna typ av pizza är dock att de ofta även har de otäcka små gummiartade rosa pinnarna som går under benämningen "skinka" :nailbiting:
 
För mig är svaret "det beror på". På en god finpizza av typen man får på en bättre italiensk restaurang ska det INTE vara ananas.

På en vanlig, flottig svennepizza kan det gärna vara både ananas, banan, curry och jordnötter innan det hela avnjuts doppat i burkbea. Mitt stora hangup med denna typ av pizza är dock att de ofta även har de otäcka små gummiartade rosa pinnarna som går under benämningen "skinka" :nailbiting:
Jag säger alltid till dem att ta bort skinkan. Pizzaskinka är inte min grej.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 171
Senast: skiesabove
·
Relationer Min pappa fyller snart 76, och vi ses tyvärr sällan, ca 1-2 ggr om året, senast var vid jul. Vi pratar dock i telefonen iallafall minst...
Svar
9
· Visningar
1 537
Senast: Fibusen
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 756
Senast: Lipperta
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 990
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp