Analyser 2008

gylle

Trådstartare
Hur har det gått, har era analyssvar börjat droppa in ? Sitter själv här och börjar undra var min tar vägen, tycker det börjar ta lång tid (Hjortens) men gissar att det väl har blivit rejält för dem att göra när nästan hela landet skördade på nästan samma dag.
Så ni som fått svaren, hur ser era värden ut?

Sv: Analyser 2008

Jag fick mitt svar på fem dagar och jag är nöjd med resultatet. Har en kvot på strax över 9 så det kommer inte att behövas mycket mer än det i vinter till de flesta av mina hästar.

kl

Fick svar idag:

TS:64%

SmbRp:56 g/kg foder
Energi: 7.1 MJ/Kg foder
Kalcium: 2.2 g/Kg foder
Fosfor: 1.5 g/Kg foder
Magnesium: 0.8 g/Kg foder
Kalium: 11.1 g/Kg foder

-----------------------------

SmbRp:89 g/kg Torrsubstans
Energi: 11.2 MJ/Kg Torrsubstans
Kalcium: 3.4 g/Kg Torrsubstans
Fosfor: 2.4 g/Kg Torrsubstans
Magnesium: 1.3 g/Kg Torrsubstans
Kalium: 17.5 g/Kg Torrsubstans

Vad tror ni om detta?

Idag så kom då äntligen analyssvaret (14 dagar efter jag skickade in det).
Och jag jublar :banana::bump: äntligen vettiga värden istället för det dundersilage vi lyckats få in varje år, är väl ensam om att sitta och jubla åt "sämre" värden :D Men har man år efter år försökt hålla tävlingshästar i vettigt hull med superhö så blir man lycklig.

Har redan gjort ett litet överslag på hippocampus och för första gången var det jättelätt att få ihop bra och vettiga foderstater utan att krångla.

Värdena per kg/foder :
8,8MJ
55g smbrp
3,7 Ca
2,1 P
1,4 Mg

Kvot 6,25

Synd bara att det var en så liten skörd vi fick in och vi nu måste på det igen och försöka få lika perfekta värden i andra skörden om vi skall ha så det räcker i år.

Ja just det! Det är du och jag som brukar få varnadras önskefoder annars. Precis som du hoppas vi en andra skörd, fast jag hade inte haft något emot ännu högre värden:angel:

Ja just det! Det är du och jag som brukar få varnadras önskefoder annars. Precis som du hoppas vi en andra skörd, fast jag hade inte haft något emot ännu högre värden:angel:

Ja kan ju säga att jag inte precis haft problem att hålla de växande småttingarna i hull på fjorårets silage med värdena 10,3 MJ och 100gr smbpr men det har minst sagt varit liiiiite svårt att få ihop något vettigt till de andra speciellt hingstkalle som inte tål överskottsprotein utan att bli slö och svettas som en gris.

kl

Fick reda på analysen för stallet idag.

63% TS, 66 smbrp och 6,3 MJ.

Det bästa med detta silage är dock att den annars väldigt kräsna tjejen äter som jag vet inte vad av detta, som vi började ge igår! :)

Jag är jättenöjd med årets analys på höet. Eftersom jag mest har unghästar.

84% ts
79 smbrp
9,3 mj
3,0 kalcium
2,5 fosfor
0,9 magnesium

Och jag fick min idag, vilket blev en glad överraskning. :laugh: Hade väntat mig sämre värden då det slogs först på måndag efter midsommar. Det är dessvärre bara på knappt hälften av det grovfoder vi kommer att använda i vinter. En del kommer att bli andraskörd, ej slagen, och ett parti från granngården som slogs och plastades innan jag visste om det och hann ta prover. Det gjordes dock för en dryg vecka sen, så sannolikt lägre värden än de nedan.

Mina värden blev iaf

TS 55%
Smrp 37.7g/kg foder
Energi 5.5MJ/kg foder
Ca 2.3 g /kg foder
P 1g/kg foder
Mg 0.8g/kg foder
Smrp/MJ 6.9

Gjorde en jämförelse med förra årets analys och mineralerna är mer eller mindre på pricken de samma per kilo ts. Vilket iofs inte är så konstigt men roligt ändå att jämföra och se. Övriga värden var också de samma, ngn siffra upp eller ner bara.

Fick mig ett trök hö.Men jag hadde inte förväntat mig så mycket annat heller eftersom vallen inte plöjts eller nått på minst 10 år .
Skördat 08-07-01
Provet togs 08-07-10

per kg foder ser det ut så här.
TS 84%
smrp 38 g/kg
Mj 7.8 mj/kg

ca 3.1 g/kg
P 1.2 g/kg
Mg 1.2 g/kg
K 11.7 g/kg

Kvot mj/smrp 4.87

*knapplån*

har fått svaren idag, dels på "vårat" och det vi har köpt..

"vårat"
Torrsubstans 77 %
Smältbart råprotein 55 g/kg foder
Energi 8.0 MJ/kg foder
Kalcium 3.3 g/kg foder
Fosfor 1.4 g/kg foder
Magnesium 1.5 g/kg foder
Kalium 10.4 g/kg foder

"det vi köpt"
Torrsubstans 75 %
Smältbart råprotein 71 g/kg foder
Energi 8.0 MJ/kg foder
Kalcium 3.4 g/kg foder
Fosfor 1.5 g/kg foder
Magnesium 1.1 g/kg foder
Kalium 13.4 g/kg foder

i vinter kommer jag ha 6 hästar hemma i stallet, en rejäl blandning på hästar..
D 1 åring
C avelssto, föl vid sidan, dräktig igen fölar i april
"fölis" avvänjs i oktober månad (tror jag)
G 17 årig valack som rids lite lätt
F 4 årig valack som rids lite lätt
K avelssto (ej dräktig än dock) kommer att ridas om hon ej blir dräktig

är det bra värden? passar de mina hästar? är det bra hösilage för unghästar/dräktiga ston/ridhästar? jag är helt urusel på foder.. :o kommer börja ge dem av det vi har köpt och sen gå över till vårat, har dock redan börjat stödutfodra dem lite då jag ej har bete så det räcker för tillfället.. :crazy:

Jag går i väntans tider fortfarande.

Höet är inne sedan 2 veckor så det börjar väl bli OK att börja tjata nu, va? Har bett en annan tjej i stallet att tjata åt mig, så slipper jag alltid vara den som går på... :o:D

Nu så!

Tyvärr en liten besvikelse:

35 g smrp och 8 MJ.

Ska fundera och räkna på hur jag styr upp det åt min lättfödda fånghäst. Jag ville ju ha typ 7 MJ och typ 45-50 g smrp... :(

Torrsubstans 84
SMRP 34 :mad:
Energi 8,5

Hade velat ha rejält högre protein då det är ett fullblod som ska äta detta. Men har efter lite pyssel fått ihop det bra ändå :)

TS: 65.1%
Råprotein: 114 g/kg TS
Smb. protein för häst: 49 g/kg foder
Energi till häst: 6.7 MJ/kg foder
Ca: 7.7. g/kg TS
P: 2.0 g/kg TS
Mg: 2.0 g/kg TS

Ganska nöjd :laugh:

TS: 65.1%
Råprotein: 114 g/kg TS
Smb. protein för häst: 49 g/kg foder
Energi till häst: 6.7 MJ/kg foder
Ca: 7.7. g/kg TS
P: 2.0 g/kg TS
Mg: 2.0 g/kg TS

Ganska nöjd :laugh:

You should be!! ;)

Kan vi inte byta hö, det där är ju mina drömvärden... :p

Vilket j-kla krut!

*knappis*

Jag fick idag reda på analysen på det jag beställt.

74% TS
80g Smrp/kg TS
10,0 MJ/kg TS

Kvot: 8,0

Inte mycket kraftfoder jag kommer behöva... :angel:
Frågan är bara hur syrrans häst kommer reagera då han är lite känslig för protein. :crazy: Men för gammelgubbens del så är det verkligen ett kanonsilage. :bump:

*kl*
TS:74%

SmbRp:42 g/kg foder
Energi: 7.3 MJ/Kg foder
Kalcium: 2.7 g/Kg foder
Fosfor: 1.5 g/Kg foder
Magnesium: 1.2 g/Kg foder

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar