Analys för ko dvs häst!

Sarscha

Trådstartare
Har hittat ett ensilage eller ja höensilage med en ts halt på 77% men den analysen är gjord för nötkreatur är det samma ts för häst? Måste göra en ny analys om jag ska köpa det här pga mineraler och så samt energin har jag förstått. Har ett bra höensilage nu men då det är halva körvägen till det andra jag hittat samt han kan ev köra hitt balar funderar jag på och byta det som drar mig är också att det bara är 8 lager plats på det nya och det vi nu har har 12 el 15 kommer ej ihåg exakt! Hur många lager har ni?

Sv: Analys för ko dvs häst!

Smältbart råprotein (om det finns med, ibland är det enbart råprotein, och då måste man ändra om) och TS är samma för kor som för häst. Energin kan man räkna om själv så att det stämmer för häst.

Du behöver inte räkna om värdena eftersom det faktiskt bara är marginell skillnad som varken gör från eller till i slutändan.

Eftersom de inte analyserat mineralerna så får du chansa med nåt mineralfoder eller inte, eller så skickar du in egen analys på detta.

Senast ändrad:

Okej, nu ger jag hästarna krafft blå mineraler. Tänkte jag skriver ut dem värdena jag har från den analysen:
TS:77%
Råprotein:125g/kg ts
Energi för nöt: 10.3MJ/kg ts

Hur räknar jag om det? Har ni någon erfarenhet med 8 lager plast? Är det hållbart är lite orolig att det ska gå håll lättare! Är det för torrt med en ts på 77%?

Om du räknar om energin från ko per kg ts till häst per kg foder, så blir energin för häst 8 mj per kg foder. Proteinet blir 66,3 per kg foder för häst.

Hur många lager plast man ska ha beror på hur torr grödan är, men MINST 8 lager ska man ha. 77% är i torraste lagret, men det kan väl funka ändå.

Senast ändrad:

Å tack för svaret håller på och försöker lära mig hur man räknar inte lätt men intressant:). Fodra med höensilage med en ts halt på 75% förra året var jätte fint nu vet jag inte hur det här ser ut, skiljer det sig massa från 75 till 77%?? Nu äter dem med ts 54% det är för blött att fodra med till våren dem hinner inte äta upp det innan det kommer bli dåligt pga värmen, så därför är vi på jakt efter ett torrare!!!

Jag trodde man behövde bedöma själva kvaliten för att göra en analys av smältbarheten? Att det alltså inte går att räkna rakt av från rp till smrp utan att veta sammansättningen.

Det är alltså fel?

Jag trodde man behövde bedöma själva kvaliten för att göra en analys av smältbarheten? Att det alltså inte går att räkna rakt av från rp till smrp utan att veta sammansättningen.

Egentligen borde man göra en bedömning där man även vägde in fiberfraktionerna i fodret (ADF och NDF) men det gör man inte. Man använder förenklade formler som endast tar hänsyn till mängden kväve i fodret.

I Sverige använder man dessutom samma formler för idisslare och hästar vilket naturligtvis är felaktigt eftersom smältbarheten av protein är lägre för häst. I vårt grannland Norge och alla andra länder som jag känner till använder man olika formler för häst och kor (idisslare). Den formel man använder i Sverige är:

SmRp = 0,939 x Rp – 31,3

som i ts fall blir SmRp = 0,939 x 125 – 31,3 = 86 g/kg Ts, dvs. 86 x 0,77 = 66,3 g/kg foder.

Liknande trådar

Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka