Analys av grofodret, tid, kostnad?

amalia

Trådstartare
Har sökt igenom forumet men inte hittat något aktuellt svar. Jag behöver skicka in en analys och få svar helst inom en vecka (men max 2).

Så vart är bäst att skicka?

Vad kostar det med en analys (behöver bara mj och smrp) på respektive företag?

Tacksam för svar!

Sv: Analys av grofodret, tid, kostnad?

De flesta analysföretag är snabba och ger oftast svar inom 1 vecka. Priserna kan du väl ringa och fråga om ?

Alla skickar svar inom din önskade tidram. Vad det kostar får du nog fråga runt. Kan bara tala för mig själv som numera använder mig av Agrilab. 425 kr inkl moms tar de. Väldigt trevliga också. Fick gratis omanalys när jag upplevde att det var något konstigt med analyssvaren vilket han även höll med om när jag ringde. Så dem rekomenderar jag.

En fråga till... Måste rutan för andel baljväxter kryssas i? Har ingen aning om hur stor procentdel det finns i detta höet...

En fråga till... Måste rutan för andel baljväxter kryssas i? Har ingen aning om hur stor procentdel det finns i detta höet...
Det är bara om det är mycket klöver som labbet måste veta det. Vi brukar ta prover på dagen då vi plastar, lägga provet på brevlådan som töms samma dag och få svaret som mail dagen därpå (vi använder Analycen). Priserna skiljer mycket litet mellan labben.

Hmm ytterligare en fråga... På agrilabs följesedel står det fodrets id och sedan märktext, är det något jag ska fylla i, eller görs det av agrilab?

*pst*
Jag är otroligt nyfiken på resultatet du får! ;) Håller tummarna för att det iaf ÄR hö....

//Alice

Jag skickade in till Analycen. Jag fick svar på min mail dagen efter jag skickat in det! Vilket var rekordsnabbt! Det kostade 355:- för en vanlig analys med Srp, mj.

Ja vi får se, nu är det skickat i alla fall. Kännde att jag ville veta värdena innan jag tar ställning till ev. stallbyte. Det är trots allt förvånansvärt mycket "återväxt" eller vad man ska kalla det för... så vi får se.

Jag skickade in till Analycen. Jag fick svar på min mail dagen efter jag skickat in det! Vilket var rekordsnabbt! Det kostade 355:- för en vanlig analys med Srp, mj.

Attans, jag skickade till agrilab. Mejlade dem, hjortens och analycen för prisuppgift men fick bara svar från de två första. Misstänkte att analycen skulle vara dyrare, vilket de inte var då. Agrilab tog 437:- för grundpaketet och 562:- för inkl mineralanalys. Men 355:- hos analysen kanske var exkl. moms?? I så fall ligger de relativt lika ändå!

Hjortens var klart billigast, 494:- då ingick även mineralanalys i den summan. Dock är jag endast ute efter mj och smrp (stallägaren tar egen, fullständig analys senare).

Men 355:- hos analysen kanske var exkl. moms?? I så fall ligger de relativt lika ändå!

Hjortens var klart billigast, 494:- då ingick även mineralanalys i den summan. Dock är jag endast ute efter mj och smrp (stallägaren tar egen, fullständig analys senare).

Nej, det är inklusive moms, jag har fått räkningen så jag är säker på min sak. Detta då för de värden du nämnde att du ville ha.

Nej, det är inklusive moms, jag har fått räkningen så jag är säker på min sak. Detta då för de värden du nämnde att du ville ha.

Åhh fy... :cry: aldrig kul att veta att man kunde fått något billigare... *sucK* (Har hört tidagare att analycen brukar vara dyrast)

Åhh fy... :cry: aldrig kul att veta att man kunde fått något billigare... *sucK* (Har hört tidagare att analycen brukar vara dyrast)

Nä...det är sant...men de kanske är dyrare om du ska ha en fullständig analys? Detta var ju bara för att jag skulle få veta energi och proteinhalten. Jag ska skicka in ett prov till senare för att få reda på mögelsporer, så det kanske blir jättedyrt vem vet....

*kl*
Skumt! Jag fick alla värden TS, smrp, Mj, Ca, P, Mg, K och lite annat för 425 kr inkl moms från Agrilab, betalade fakturan för en vecka sen.

För fyra år sen gjorde jag en likadan analys hos Analycen och betalade över 600kr, inkl moms.

*kl*
Skumt! Jag fick alla värden TS, smrp, Mj, Ca, P, Mg, K och lite annat för 425 kr inkl moms från Agrilab, betalade fakturan för en vecka sen.

För fyra år sen gjorde jag en likadan analys hos Analycen och betalade över 600kr, inkl moms.

Märkligt! Jag fick prisuppgifterna idag per mejl från agrilab 350, respektive 450 exkl. moms för analyspaket 1 samt analyspaket 2... Får väl se om de uppgifterna stämmer när fakturan kommer!

Det är trots allt förvånansvärt mycket "återväxt" eller vad man ska kalla det för... så vi får se.

Och det är just det som är så spännande!!! ;) Det kanske är ett väldigt "utspätt" hö, men kvoten kanske ändå är rimlig?

Förstår absolut att du vill se analysen innan du tar några stora beslut!

//Alice

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
841
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
28 050
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31