KasperTim

Trådstartare
Drömmen gick i uppfyllelse och jag fick min amstaff hane till slut!
Maxi som han kallas är en valp på 10 veckor och jätte mysig! Nu skulle jag vilja veta om det finns fler med Amstaff här på buke? det skulle ju vara super kul om det fann fler så kanske en nybörjar på rasen kan få lite tips och råd ? :) Slänger in en bild på den lille här ;) Släng gärna in en bild på eran hund med :D
215682_1815140110157_1589704371_1704729_6309119_n.jpg

Sv: Amstaff

Vad kul, grattis till valpen! Så söt!! :)

Jag fick amstaff på köpet med min pojkvän hehe..men har stor erfarenhet av rasen sen innan också.
Förhoppningsvis har du läst på innan om rasen och inte är helt ovetandes om hur de är, så som deras behov av både fysisk och mental aktivering, vikten av social träning, uppfostran, sjukdomar osv.. Men annars är det något mer specifikt du undrar?

För övrigt så finns det en amstafftråd här på buke.. där finns massor av bilder, info o annat kul att läsa :)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1061524&highlight=amstaff

Här är mina hjärtan, amstaffen Coffee och chihuahuan Boss :love:

20114121484162516258_sbig.jpg

Här är en till som fick en amstaff-kille "på köpet".
(Eller ja, han är korsning med APBT)

Våran pojke är nu snart 16mån gammal och guld värd!
Han är snäll mot allt och alla, väldigt underlägsen andra hundar oavsett storlek och muckar aldrig bråk.
Han är lättlärd men lite "upp i det blå" om han hittar något som är mer intressant än matte.
Ska nu under våren försöka gå lite kurser.
Har en agilitybana ca 10min hemifrån så där har vi varit några gånger nu och han lär sig fort!
Dizel, som han heter, är med överallt. Han är med på ridturer vilket han älskar lika mycket som att ligga och sova i solen en hel dag.
Han är mitt lilla hjärta och jag är extremt glad över den här individen :love:
32148511.jpg

Liten bebis, här ca 6mån gammal. Ett par dagar innan jag och husse träffades.
32236104.jpg

Hade under 2-3mån även en valp, en tik.
Hon var dock inte helt okej i lynnet och hade svårt för att inte få ALL uppmärksamhet så hon såldes till en tjej som har henne som ensamhund och det går mycket bättre.
31920792.jpg

Självklart har jag läst på om rasen och hittat både det ena och det andra ;) KOmmer bli en utställningshund, lydnad samt att vi tänkte prova på weight pulling :) Jo jag undrar lite över en sak faktiskt, hur får man honom att sluta vara så dominant mot andra hundar?! Släppte ihop honom med min lapphundstik som satte honom på plats (dominant uppfostringstant) så henne har han respekt för, men inte för andra hundar? Brukar ta med min sprayflaska med vatten i och spruta på honom när han kaxar för mycket vilket funkar men kan man göra så jämt?
Verkligen fina vovvar :D <3 Jag skulle bli super glad om jag fick en amstaff på köpet (A) men som tur jag hade så köpte pojkvännen en åt mig ist när jag lett in honom på amstaff stigar (A)

En 10 veckors valp som är dominant mot vuxna hundar? Det låter inte bra :crazy: skulle ta hjälp av en tränare bums om jag var du, än mer när du valt den ras som du har.

Är du verkligen säker på att den är dominant? Vad gör valpen?

Jag är väldigt säker på att han är dominant då han har en högt lyftad svans blir stel och spänner sig och hugger efter den andra hunden, en valp ska ju vara undelägsen, lägga sig på rygg, slicka i mungipan osv.. han gör detta efter ca 30 minuter när han "lärt" känna hunden och vill sedan leka, men ska det behöva ta sådan tid?! Uppfödaren säger bara att jag ska släppa ihop honom med en dominant tik som kan trycka till honom och det har ja gjort sen att det kommer växa bort, men med denna ras tror jag inte att det "bara" växer bort?! funderar på att släppa in honom till mammas tikar de brukar ju funka på andra valpar vi tagit hem som varit dominanta..? Nu är han ju ändå så liten och dom kommer inte äta upp honom direkt..men just första mötet med en ny hund är han ett riktigt monster om man får säga så. Då har ju vattnet funkat och han lugnar sig, men är sedan likadan igen? Vi kommer börja gå valpkurser när han blir 12 veckor så får vi se hur det går då, men mot mammas valpar är han snäll och leker, dock lite hårdare än våra men det är som det är ;)

En 10 veckors valp som är dominant mot vuxna hundar? Det låter inte bra :crazy: skulle ta hjälp av en tränare bums om jag var du, än mer när du valt den ras som du har.

Är du verkligen säker på att den är dominant? Vad gör valpen?

Valpar av den här hundtypen tenderar att vara väldigt framåt och orädda, det behöver inte handla om dominans. När jag hämtade min hund för många år sedan(visserligen en staff) så hoppade han på och nöp en vuxen tik i magen när hon låg på rygg. Därefter fick han en rejäl avhyvling av tiken och lugnade ner sig en aning. Valparna brukar köra på tills de blir satta på plats av den äldre hunden.

Så som du beskriver att en valp ska vara mot äldre hundar är våran kille fortfarande och har alltid varit.
Däremot det där huggandet och nafsandet höll lilltösen på med, valde då att lämna bort henne (samt p.g.a. att hon trivdes bäst som ensam hund)

Jag fann Hugo: 4 år i år. Han är underbar! Så snäll, väldigt undergiven både mot människor och andra hundar, lydig, lättsam.... han är med på jobbet, i stallet, ja nästan överallt. :love: kan inte ha en bättre hund!!

363.jpg

368.jpg

093.jpg

Jag skulle tippa på att valpen är som många andra i rasen, och helt enkelt är tuff och orädd. Min yngsta har varit sådan sen hon kom, och är totalt orädd inför andra hundar - men inte särdeles dominant.

TS: Jag har 6 st hemma, och några fler ute på foder. Från 6 mån och uppåt är dom, och i en del olika färger och några är importer med kuperade öron etc.

Äh, min valp kaxade också mot äldre hundar när han var 11 veckor.

Han är en vek mes idag. (1½ år gammal)

Att en valp kan vara tuff och orädd köper jag. Men att vara dominant är i mina ögon en helt annan sak.

Att en valp kan vara tuff och orädd köper jag. Men att vara dominant är i mina ögon en helt annan sak.

Det kan vara en hårfin gräns om man ska analyser om hunden är dominant eller bara tuff/orädd. Det tar ett tag innan man kan läsa dessa raser ( tycker jag ).

Jag har haft Schnauzer och Grand Danois. När jag skaffade Zaga (Staff) fick jag lära om att tyda vissa signaler och beteende.

Så är ju min valp också, som du har träffat, och han är idag 7 mån gammal precis lika tuff som då. Men samtidigt så ser jag att de dagar min äldre tik verkligen ruttnar på honom, då är det inget tvivel om vem som bestämmer. :p Men lite väl höga tankar om sig själv har han allt...

Så hur ska jag reagera på min lilla kille? nog för att jag visste vad jag gav mig in på och att han är en aningens tuffare än min mors lapphundar som man har dragit med i 20 år och lärt sig rasen utantill och vet vad som fungerar i uppfostran och vad som inte fungerar och sen har vi ju pappas jakthundar som är drever/nått blandad och dom lär man sig också utantill,men den här är en riktig tuffing ;) Han lyssnar när man säger åt honom att leka snällt och visar vattenflaskan men som sagt 30 minuter innan han släpper och slappnar av och hamnar i lekställning. men hur ska jag hantera detta? några tips? han ska ju vara i stallet med mig där det finns andra hundar och kan han inte umgås utan att kaxa då får han inte vara med.

Hur gör du när du introducerar ny ahundar för honom då? Släpps dom bara ihop eller ni tar det lite lugnt i början?

Jag brukar ta en promenad i koppel med mina, helst var för sig när det är ne helt ny hund. När jag märker att min hund slappnar av (naturligtvis gäller det även den andra hunden) så kan dom få komma så nära varandra att dom når att lukta på samma fläck på backen, kanske tom lukta lite på varandra. När det inte finns någon "spänning" kvar hos hundarna så släpper vi dom, inte nos mot nos utan att båda riktar sig framåt längs vägen.

Jag har två hanar. Den ena har väldigt lite tålamod med uppstuddsiga andra hanar, men har ett otroligt hundspråk!
Den andra är en fegis som tar varje tillfälle i akt att skrämma hundar han inte känner. Detta gör han genom att vråla och göra sig hotfull. Jag håller på att träna bort detta ofog... När han väl lärt känna en hund kan dom göra vad som helst med honom dock, han bara myser/står stilla.

Därav är jag väldigt försiktig i min introduktion med nya hundar/hanar.

För det första ska valpen din enbart umgås med trygga hundar, med ett säkert språk och som uppför sig korrekt.
För det andra ska du INTE räkna med att din vuxna hane kan umgås med andra hanar senare, oavsett om dom vuxit upp med att träffas dagligen eller ej. Amstaffarna är speciella, och majoriteten av dom kan inte umgås hur som helst i vuxen ålder.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 999
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 609
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 807
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 319
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka