Sv: Amstaff-pitbull tråden!
Jag har skrivit och raderat flera ganger i den har traden. Det har ar vad jag ville saga men inte fick till utan att bli langrandig.
De flesta bull&terrierraser är utmärkta familjehundar som fungerar alldeles perfekt i en familj. Problemet ligger dock inte där, i mötet med andra hundar, speciellt av samma kön, så kan den här hundtypen visa upp en helt annan sida och det måste man vara medveten om. Ska man äga den här hundtypen så måste man förstå hur avelsbakgrunden påverkar den hund man har i kopplet än idag.
Personerna som i den här tråden tar upp negativa sidor hos hundtypen behöver inte ha någonting emot den. Tvärtom, vi är nog många som länge ägt hundtypen som är mån om att hundarna hamnar i rätt händer. Vi vet att varje onödig olycka kommer att skada hundtypens rykte och att det därför är viktigt att ägarna är medvetna om hundtypens egenskaper och undviker att ta onödiga risker. Pitbullen var förbjuden 1994-97 och rasförbud har varit på tapeten flera gånger sedan dess och därför måste onödiga olyckor undvikas till varje pris. Pratet om att de är som vilken annan hundras som helst och att en hund blir vad man gör den till har skadat den här hundtypen oerhört mycket genom åren.
Jag har skrivit och raderat flera ganger i den har traden. Det har ar vad jag ville saga men inte fick till utan att bli langrandig.