Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag blir också bekymrad av hundar som springer lösa utan att ägaren har någon som helst kontroll, det gäller i min värld oavsett vilken ras men har. Däremot ser jag inte varför en hund måste fungera med alla andra hundar i världen för att få leva och skulle aldrig komma på tanken att avliva min hanhund bara för att han inte fungerar med alla andra hanhundar. Det är inte en ursäkt eftersom det är mitt ansvar som seriös hundägare att se till att han inte hamnar i en sån situation att han skadar en annan hund.Sedan har jag märkt att väldigt många ägare/ förespråkare för just denna typ av hund har otroligt många ursäkter om en amstaff/ pittbull etc. ger sig på andra. -Typ oseriösa uppfödare/ ägare - och som i mitt fall "tycker inte om viss sort hund". Även att det ska gå ganska långt innan man tar bort hunden. (Med risk för att få hela forum efter mig:i min by gör man i övrigt mycket kort process med aggressiva hundar - i bland snabbare än önskvärd, därför var det jag pratade med ägaren och grannar innan lynchstämning uppstod.)
Sen bryr jag mig faktist inte alls om det är pit eller amstaff i honom,det gör han varken mer eller mindre värd för mig.
För att tillfredsställa alla, lite sommarbilder från vår semester här i Norrland:Knapp
Vad tråkigt med en massa tjafs i tråden, här öppnar man tråden och tror att man ska få se en massa fina bilder men så möts man av en massa tjafs istället
Så du blir mindre bekymrad om det är en hund av annan ras som springer runt lös?
Jag tror att Fibusan menar information om de hundar av "kamphundras" eller blandningar med dessa som ägs av Bukefalos medlemmar. Tror inte heller att det handlar om censur, det finns nämligen ett flertal trådar om just "kamphundraser" utan mer att åtminstone en tråd ska få vara fri från diskussion om hundarnas vara eller icke vara.vist kan dem vara charmiga.... men om du vill ha "info om dogsen" får du väl acceptera att folk faktisk har också negativa möten med dem?
"American staffordshire terrier är en mycket social och trevlig familjehund, hos en familj som har den tid och det intresset som krävs för att uppfostra och tillfredställa den. Den fungerar även bra till t.ex. spår och lydnad."
Det står även: "Amstaffen ska vara stabil, glad, orädd och envis och utstråla livlighet, mod och självsäkerhet"
De flesta bull&terrierraser är utmärkta familjehundar som fungerar alldeles perfekt i en familj. Problemet ligger dock inte där, i mötet med andra hundar, speciellt av samma kön, så kan den här hundtypen visa upp en helt annan sida och det måste man vara medveten om. Ska man äga den här hundtypen så måste man förstå hur avelsbakgrunden påverkar den hund man har i kopplet än idag.
Personerna som i den här tråden tar upp negativa sidor hos hundtypen behöver inte ha någonting emot den. Tvärtom, vi är nog många som länge ägt hundtypen som är mån om att hundarna hamnar i rätt händer. Vi vet att varje onödig olycka kommer att skada hundtypens rykte och att det därför är viktigt att ägarna är medvetna om hundtypens egenskaper och undviker att ta onödiga risker. Pitbullen var förbjuden 1994-97 och rasförbud har varit på tapeten flera gånger sedan dess och därför måste onödiga olyckor undvikas till varje pris. Pratet om att de är som vilken annan hundras som helst och att en hund blir vad man gör den till har skadat den här hundtypen oerhört mycket genom åren.