Amstaff-pitbull tråden!

Sv: Amstaff-pitbull tråden!

Jo för mig är det definitivt mer bekymmer med en lös Amstaff/pit som visat att den inte gillar andra hundar, än om det skulle dra runt en lös labbe som har samma agg mot andra hundar.

Knapp

Vad tråkigt med en massa tjafs i tråden, här öppnar man tråden och tror att man ska få se en massa fina bilder men så möts man av en massa tjafs istället:(

Vilken otroligt charmig grånäsa du har :)

Min tik börjar också bli grå under nosen, jag tycker att det är supercharmigt.

Ja,tyvär är det ju så när man startar trådar om våra hundar... Man kanske ska anmäla alla "onödiga" inlägg så att tråden förblir trevlig med bara massa fina bilder och info om doggsen? :)

Ja,visst är det charmigt,men samtidigt gör det lite ont i hjärtat när man inser att han faktist börjar bli gammal... Man vill ju att han ska vara hos mig för alltid! Tack och lov så är han pigg som en unghund fortfarande (om inte ännu piggare! :o ) den dagen han blir trött och slut på en gång,när han verkligen blivit gammal,den dagen kommer bli hemsk... :crazy:

Han är verkligen min bästa vän: :love:

269479_2078909166549_5168279_n.jpg

601619_3618605537996_1180477074_n.jpg

Min Z är ju bara nyss fyllda 5 och är redan en grånäsa.

Det känns som om man får vara mer "hård" när det kommer till dessa raser och deras eventuella bortgång. Z visar never ever att hon har ont. Hon kutar på, hoppar, busar och leker. Allt detta med en bruten tå :/

Men många av dessa blir också gamla, hög ålder är inget ovanligt och det är härligt att se att dom har unghundssinnet kvar i behåll :D

kl

Nu verkar tråden om blandraser men jag undrar ändå av nyfikenhet, finns det någon här på forumet som faktiskt har en pitbull?
Ni som har blandraser med pitbull i, tror ni verkligten att det är pitbull i? Som jag har förstått det är de väl ändå väldigt ovanliga i sverige.

Angående fördommar mot pitbull eller amstaff, jag är nog skeptisk mot de flesta blandrashundar med så kraftfulla raser i. Det är ju sällan de med bäst mentalitet som går vidare i blandras avel. Oreggade rottisar tex. ger mig kalla kårar

Senast ändrad:

Sedan har jag märkt att väldigt många ägare/ förespråkare för just denna typ av hund har otroligt många ursäkter om en amstaff/ pittbull etc. ger sig på andra. -Typ oseriösa uppfödare/ ägare - och som i mitt fall "tycker inte om viss sort hund". Även att det ska gå ganska långt innan man tar bort hunden. (Med risk för att få hela forum efter mig:i min by gör man i övrigt mycket kort process med aggressiva hundar - i bland snabbare än önskvärd, därför var det jag pratade med ägaren och grannar innan lynchstämning uppstod.)
Jag blir också bekymrad av hundar som springer lösa utan att ägaren har någon som helst kontroll, det gäller i min värld oavsett vilken ras men har. Däremot ser jag inte varför en hund måste fungera med alla andra hundar i världen för att få leva och skulle aldrig komma på tanken att avliva min hanhund bara för att han inte fungerar med alla andra hanhundar. Det är inte en ursäkt eftersom det är mitt ansvar som seriös hundägare att se till att han inte hamnar i en sån situation att han skadar en annan hund.

Det ska vara hälften pit i min,men jag brukar alltid skriva "pitbull"blandis,för som sagt så är det ju så gott som omöjligt att veta.

Nu var det år och dagar sen jag hade lite koll på detta,men har för mig att när det kommer till renrasigt ska föräldrarna vara registrerade och ha certifikat som styrker detta hos UKC (The United Kennel Club), ADBA (The American Dog Breeders Association) eller BFKC (Bona Fide Kennel Club).

De två sistnämnda organisationerna (ADBA, BFKC) är att föredra eftersom UKC inte gör skillnad på pit och amstaff.

Dom får,som säkert alla vet,inte reggas i SKK,eftersom FCI inte godkänt pitten som ras.

Jag har hört från flera håll (oberoende av varandra) att min hunds mamma var garanterat en ren pit,men som sagt,det är inget jag kan garantera. Sen bryr jag mig faktist inte alls om det är pit eller amstaff i honom,det gör han varken mer eller mindre värd för mig.

Sen bryr jag mig faktist inte alls om det är pit eller amstaff i honom,det gör han varken mer eller mindre värd för mig.

Delvis kl

Nej, det är klart du älskar din hund lika mycket oavsett ras. Det tvivlar jag inte en sekund på.

Jag bara reagerar på att så fort en hund ser ut som en viss typ så säger man att det är pitbull fastän det rör sig om blandraser som kan ha lite vad som i sig. Sedan att man säger att folk är emot pitbulls, när jag tror att de flesta i sverige aldrig ens har träffat en pitbull.

Lite intressant att man hävdar att ens hundar är så snälla och goa och vill försvara en ras när hundarna i fråga inte ens är en ras utan blandraser. I många fall är det nog blandraser till oseriösa ägare som ger dessa raser dåligt rykte.

Bara på midsommar fick jag höra om en pitbull som bet ihjäl en annan hund på stugans gemensamma midsommar firande. Jag tvivlar på att det var en pitbull. Visste bet hunden ihjäl en annan hund, men ägaren var också där full och hade inte heller uppsikt på sin hund som slet sig och attakerade den andra hunden. Men det enda man fick höra vara att det var en pitbull och att den var farlig.

Alla dessa människor som så väldigt gärna vill bedyra hur snälla dessa hundar är, när de inte ens äger rasen, gör nog raserna många gånger en otjänst. Folk tror att det kryllar av pitbulls vilket det inte alls gör, och bara namnet pitbulls skrämmer slag på de flesta människor efter medias skriverier- då det också oftast rör sig om blandraser.

Folk vill få till rasförbud när det sällan är individer ur dessa raser som är utpekade i media. Det skulle nog vara bra för många att inse. Sedan hatar jag på inget vis blandraser, men många gånger när man köper en blandras så vet du nästan inget om vare sig fysiska hälsa och mentala hälsan. Sedan är det faschinerande att så många ändå promt hävdar att de äger pitbulls. Det måste vara för att det låter häftigt som man säger så istället för att vara uppriktig och säga att man har en blandras?

Sorry för en massa OT :angel:

Den här lilla hämtade vi hem i lördags :love:

8040_451354491552649_1561585377_n.jpg

Lilla Kingston på 14 veckor denna vecka.

Knapp

Vad tråkigt med en massa tjafs i tråden, här öppnar man tråden och tror att man ska få se en massa fina bilder men så möts man av en massa tjafs istället:(
För att tillfredsställa alla, lite sommarbilder från vår semester här i Norrland:

På besök i Tällvattnet.

Lek med min mormors blandras.

Nere på stranden vid älven.

Mysigt att rulla sig.

Pinntokig som alltid.

Ny pinne.

Mullvaden.

Så du blir mindre bekymrad om det är en hund av annan ras som springer runt lös?

jag blir i almenhet inte bekymrad om en hund är lös - eftersom jag utgår ifrån att den då är fridsam och att ägaren har koll på den - vad som var otäckt här var ju dels ett direkt och oprovocerad angrepp och att den angripande hunden inte slutade när min hund så tydligt visade att hon gav sig..

vist kan dem vara charmiga.... men om du vill ha "info om dogsen" får du väl acceptera att folk faktisk har också negativa möten med dem?
I rasklubbens beskrivning står det ju klart och tydligt att det är en tuff hund och att den sällan viker sig i slagsmål - vill du censurera bort det också?

vist kan dem vara charmiga.... men om du vill ha "info om dogsen" får du väl acceptera att folk faktisk har också negativa möten med dem?
Jag tror att Fibusan menar information om de hundar av "kamphundras" eller blandningar med dessa som ägs av Bukefalos medlemmar. Tror inte heller att det handlar om censur, det finns nämligen ett flertal trådar om just "kamphundraser" utan mer att åtminstone en tråd ska få vara fri från diskussion om hundarnas vara eller icke vara.

Nu vet jag faktist inte vad du pratar om,cencurera bort vad? :confused: Om jag vill ha info om dogsen? Och vilken rasbeskrivning menar du? För i Amstaffens tex så står det bla

"American staffordshire terrier är en mycket social och trevlig familjehund, hos en familj som har den tid och det intresset som krävs för att uppfostra och tillfredställa den. Den fungerar även bra till t.ex. spår och lydnad."

Det står även: "Amstaffen ska vara stabil, glad, orädd och envis och utstråla livlighet, mod och självsäkerhet"

Och jag tycker att dom är dom mest ärliga (och härliga) hundar jag träffat!

Om du nu läst så noga så kanske du sett att den avlats på egenskaper som en bra familjehund sedan 1936,alltså nästan 80 år!

Att hitta en ÄRLIG rasbeskrivning på pitbull blir lite svårare eftersom dom inte är godkända i Sverige. Och även är det svårt att hitta en renrasig pitbull....

Sen har jag tidigare skrivit att ja,det ÄR en tuff ras,det skjuter jag inte under stolen med,MEN i rätta händer så är det en helt underbar hund,men jag skulle aldrig rekomendera "vem som helst" att köpa amstaff/pit/blandras.

"American staffordshire terrier är en mycket social och trevlig familjehund, hos en familj som har den tid och det intresset som krävs för att uppfostra och tillfredställa den. Den fungerar även bra till t.ex. spår och lydnad."

Det står även: "Amstaffen ska vara stabil, glad, orädd och envis och utstråla livlighet, mod och självsäkerhet"

De flesta bull&terrierraser är utmärkta familjehundar som fungerar alldeles perfekt i en familj. Problemet ligger dock inte där, i mötet med andra hundar, speciellt av samma kön, så kan den här hundtypen visa upp en helt annan sida och det måste man vara medveten om. Ska man äga den här hundtypen så måste man förstå hur avelsbakgrunden påverkar den hund man har i kopplet än idag.

Personerna som i den här tråden tar upp negativa sidor hos hundtypen behöver inte ha någonting emot den. Tvärtom, vi är nog många som länge ägt hundtypen som är mån om att hundarna hamnar i rätt händer. Vi vet att varje onödig olycka kommer att skada hundtypens rykte och att det därför är viktigt att ägarna är medvetna om hundtypens egenskaper och undviker att ta onödiga risker. Pitbullen var förbjuden 1994-97 och rasförbud har varit på tapeten flera gånger sedan dess och därför måste onödiga olyckor undvikas till varje pris. Pratet om att de är som vilken annan hundras som helst och att en hund blir vad man gör den till har skadat den här hundtypen oerhört mycket genom åren.

De flesta bull&terrierraser är utmärkta familjehundar som fungerar alldeles perfekt i en familj. Problemet ligger dock inte där, i mötet med andra hundar, speciellt av samma kön, så kan den här hundtypen visa upp en helt annan sida och det måste man vara medveten om. Ska man äga den här hundtypen så måste man förstå hur avelsbakgrunden påverkar den hund man har i kopplet än idag.

Personerna som i den här tråden tar upp negativa sidor hos hundtypen behöver inte ha någonting emot den. Tvärtom, vi är nog många som länge ägt hundtypen som är mån om att hundarna hamnar i rätt händer. Vi vet att varje onödig olycka kommer att skada hundtypens rykte och att det därför är viktigt att ägarna är medvetna om hundtypens egenskaper och undviker att ta onödiga risker. Pitbullen var förbjuden 1994-97 och rasförbud har varit på tapeten flera gånger sedan dess och därför måste onödiga olyckor undvikas till varje pris. Pratet om att de är som vilken annan hundras som helst och att en hund blir vad man gör den till har skadat den här hundtypen oerhört mycket genom åren.

Mycket bra formulerat!

Precis,det är det jag försökte säga i början,därav att jag alltid har min hund kopplad för att undvika olyckor,och att det är en tuff ras,och man måste veta vad man har i kopplet,det har jag aldrig fönekat heller.

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 054
Senast: NOC14
·
I
Övr. Hund jag bara måste prata av mig lite för jag blir så j***a trött på dessa så kallade experter- jag skulle hellre vilja kalla dom RASISTER...
2
Svar
34
· Visningar
2 498
Senast: jappisen
·
M
Övr. Hund Tänkte att det hade vart trevligt att ha en tråd med bilder på Pitbull/amstaff eller blandningar av dessa, rottisbilder uppskattas också...
2
Svar
34
· Visningar
9 242
Senast: midnight Rags
·
H
Övr. Hund Har nu tittat igenom massor med rashjälps-trådar här som stämmer in ungefär på vad jag söker, och kan fortfarande inte hitta raser som...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 207
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Adoptivhund vägrar gå ut