Amstaff-pitbull tråden!

Sv: Amstaff-pitbull tråden!

Jag har då aldrig ändrat min uppfattning om denna ras. Jag har samma uppfattning idag med mina som jag hade med min första hund av denna ras för många år sedan.

181218_10150879625492701_652082700_9778962_922357244_n.jpg

Jätte fina hundar! Synd att dom har problem med HD vilket är vanligt inom rasen och jag håller med vad någon annan skrev att man ska köpa av och stödja riktiga uppfödare som avlar på friska hundar.
Jag har själv idag tre amstaff, två hanar & en tik och har haft flera genom åren och har aldrig haft problem med aggressivt beteende eller liknande. Men man har ju mött andra och hört massor av skräck historier om dessa hundar.
Som Sorelli även skrev så är det riktigt trevliga hundar, men i fel händer så kan det ju gå riktigt illa tyvärr.

Poängen med att sätta "helt plötsligt" inom citationstecken var givetvis att jag inte menade det bokstavligen, dvs förändringen kom inte över en natt. Men den kom, om än gradvis.

Så alltså, att tro att denna förändring inte kan ske/är osannolik, eftersom hunden som ettåring (bäbis!) klarar av att umgås med allt och alla, är naivt.

Jag får då be om ursäkt om jag missuppfattade. Men det är många som reagerar/missuppfattar när man säger att hunden inte förändras helt plötsligt. Den vaknar ju inte en dag och bestämmer sig för att bli aggressiv eller annat. Utan det är ju som även du säger det är ju något som gradvis utvecklas och byggs på. En hund föds inte aggressiv utan det är ju något som gradvis utvecklas och stoppar du inte oönskat beteende redan när dom befinner sig på nivå 1 tex spänner sig och stirrar sig fast vid möte av annan hund. Sen så korrigerar inte ägaren detta beteende (om det inte är önskvärt såklart) och det eskalerar, hunden kanske börjar morra/skälla? Ägaren undrar då hur detta kunde uppstå helt plötsligt? Igår gjorde han ju inte så.

Självklart så sker det en förändring när dom växer upp! Hormoner & massa annat som utvecklas och bildas som påverkar väldigt mycket. Dom formas ju väldigt mycket och som man brukar säga fram tills dom är tre år kan man aldrig vara säker på hur dom kommer att bli.
Men ägaren har ju en stor roll i det hela, det är ju vi som formar dom en del och visar vilket/vilka beteende som är önskvärda och inte, vad är tillåtet och inte.

Hoppas jag inte va allt för otydlig.

Senast ändrad av en moderator:

Var inte naiv! Jag har inget emot rasen/raserna, men det är just naiva hundägare som inte är medvetna om vad de har i snöret, som bidrar till det dåliga ryktet!
Kan inte annat än hålla med och att påstå att det inte handlar om hundtypen utan om hundägarna är ju även det mer än lovligt naivt. Det är såna tankar som gjorde att grannens hund helt plötsligt hade en staffe hängande i halsen fast ägaren bara skickade fram hunden för att leka. Därmed inte sagt att det inte finns hundar av "kamphundras" som fungerar med andra hundar, men man ska inte räkna med det och absolut inte sprida den uppfattningen till andra okunniga människor.

Senast ändrad:

Jag tycker inte det är Naivt att man anser att hundägaren har en stor roll i hur hunden utvecklas och blir som hund. Detta gäller ju inte bara hundar av denna ras.
För mig är det lika självklart som med andra raser att att dom ska gå ihop med andra hundar, så ser jag det och har aldrig haft problem med det. Men man ska veta att hundar av denna ras triggas igång lättare av bråk och att det är deras instinkt precis som jakthundar som som tycker om att jaga så tycker amstaffen om att bråka när dom väl hamnar i ett, dom backar sällan undan från en fight Men det betyder inte att dom alltid startar en heller.
Jag har då aldrig uppmanat människor att skaffa sig en amstaff. Bara för att rasen tilltalar mig så försöker jag inte trycka i folk att dom är underbara raser som älskar allt och alla och aldrig skulle skada någon med flit och att dom absolut ska skaffa en. Snarare tvärt om, om någon säger att dom vill/ska skaffa sig en så är jag alltid nyfiken på Varför.
Alla har ju olika uppfattningar av olika raser.
Sen att försöka trycka i okunnigt folk enbart alla bra egenskaper med rasen håller jag med dig om är inte att föredra. Man måste vara insatt och veta vad man har att göra med. Men det gäller ju även andra raser tycker jag. Man ska veta vad man har att göra med.

Hej hej!

Nu har jag och min sambo äntligen tid och råd med att skaffa en liten valp! Min sambo har mycket erfarenhet sen tidigare med amstaff och liknande raser och har ägt sådana. Jag däremot har inte så mycket erfarenhet, men litar på att min sambo hjälper och stöttar mig igenom det. :D

Men ändå, har ni bukefalister några tips att tänka på innan köp?
Självklart kommer vi gå till en reggad uppfödare och kravet är att föräldrarna gärna sen några generationer tillbaka är helt friska, gärna med mentalitets test osv. och så dem följer SKK regler så att säga.
Men, vad mer? Böcker att rekomendera? Bra leksaker inför kliande tänder, bra aktiviteter när den orkar med det?
Känner någon till en bra klubb i Norrköpingsområdet som accepterar denna ras? Vad behövs köpas hem innan valpen kommer?
Är valpkurser bra eller överskattat osv, osv.?

Vore HEMSKT tacksam för lite tips! :)

*Längtar tills vi hittar våran lilla nya familjemedlem* :love: :bump:

Om vi säger så här då - ägaren till amstaff är mer enhetlig än de som skaffar andra raser. Jag har åtminstone fått mina fördomar bekräftade åtskilliga gånger.

Det kan ju inte komma som en överraskning att många är rädda och undviker dessa hundar så jag fattar inte varför man promt måste ha en.

Ja jag har lappat ihop tillräckligt många av offren för att veta vilka skador det blir.
Själv haft polarhundar som kunde slåss rejält sinsemellan men sällan med allvarliga skador som följd.
PL

Om vi säger så här då - ägaren till amstaff är mer enhetlig än de som skaffar andra raser. Jag har åtminstone fått mina fördomar bekräftade åtskilliga gånger.

Det kan ju inte komma som en överraskning att många är rädda och undviker dessa hundar så jag fattar inte varför man promt måste ha en.
Kanske för att vissa inte väljer hundras utifrån andra utan utifrån sig själva?

Därmed inte sagt att många inte skaffar Amstaffblandningar (det handlar sällan om renrasiga hundar) av helt fel anledning. Men att seriösa hundägare skulle välja en annan ras bara för att okända människor har fördomar existerar inte i min värld. Och jag är faktiskt glad att jag är tillräckligt stark i mig själv och inte inte lyssnar på andras åsikter hur jag ska leva mitt liv annars skulle jag inte haft några av mina underbara husdjur. :love:

KL

Jag har en omplaceerings amstaff pojk på 1 år och 4 månader, han heter Trubbel. Leker gärna med andra hundar hanar som honor. Men såklart är honor bäst för dem kan man slicka på tungan haha:D. Tyvär flög en pitbull på honom för ca: 3 veckor sedan så nu är han lite försiktigare med hanar. Det ända "bra" med den händelsen är väl att han inte gjorde annat än att försöka med tassarna få bort pitbullen.

Är det bara jag eller är amstaff hundar lite IQ-befriade? Eller han har kommit in i trotsåldern, när han aldrig lär sig att "så gör man inte"?:p

Skuggan_

Klart ni ska gå valpkurs, jag har inte hört talas om någon sbk som inte tar emot amstaff.

Annars tycker jag att ni ska lägga mycket vikt på uppfödaren, en uppfödare som man får ringa typ när som helst, men vilka frågor som helst. En uppfödare som vill veta vilka ni är och vad ni kan erbjuda hunden. Självklart en uppfödare med klara papper som vill skriva ordentliga avtal.

En uppfödare som noga, om sig och kring sig och som ställer upp.

Men man fastnar ofta för en hunds utseende? Bortsett från de som vallar/jagar eller nåt annat som kräver en speciell ras.
En del vill ha "häftiga" hundar, en del vill ha söta små hårbollar.
Ser ofta annonser på blocket, där de inte säljs som statussymbol. Men är det inte det de är?! Dessa "uppfödare" är inte medlemmar i SKK, dvs de avlar inte på mentalitet och friska hundar. Ännu mer statussymbol i mina ögon.

Sen säger jag INTE att ni här inne inte har bra hand om era hundar. Men det finns så många med dessa hundraser som inte vet ett skvatt. De ser coola ut. Därav alla dessa omplacerings hundar..

26885_1351708026975_4250656_n.jpg

25404_1382754723123_643575_n.jpg

40021_1480328802414_5051120_n.jpg

167715_1700910476818_4338054_n.jpg

543039_3251818208542_1410559579_n.jpg

Här är min underbara Alfons,som nu har blivit gubbe,fyller snart hela 9 år. :eek: Han är min bästa vän och livskamrat,kommer aldrig kunna bli hel igen när han försvunnit,men jag hoppas det dröjer en massa massa år dit. Han har inga problem med höfter,men däremot fått ett lite sämmre hjärta nu på äldre dagar,så det kollar vi med UL varannat år. Han har även drabbas av cancerknölar i omgångar,men har opererat bort dom varje gång dom kommit. Han är PIGG,glad och nöjd med livet,busar för fullt med våran lilla staffe som nu fyller två år snart,även med mammas tik som är 1,5 år. Han älskar att simma,så det försöker vi göra ofta för att hålla igång kroppen. Jag skulle gå igenom eld och vatten för honom! :love:

Är så tacksam för ditt inlägg!
Min tik blev överfallen av grannens amstaff när vi passerade deras trädgård. Den kom rakt på utan varning och gav sig direkt på min hund som slängde sig på rygg och skrek. Struptag och kraftiga skakningar under 1-2minuter. Inte tal om att den släppte. Matte kom springande och fick på något sätt käfterna så mycket isär att jag kunde dra undan min hund.
Både jag och hunden mycket chockerade.... amstaffägare meddelar att "min hund tycker inte om andra tikar...." (hunden är 7 år apropos diskussionen om aggression som visar sig när hunden blir äldre - min hund är 3.) - och att ursäkta hundens beteende så, tycker jag är.... nåja.... dessutom såg det väldig mycket ut som ägaren hade varit med om liknande förr.
Som tur är är min hund mycket välpälsad så hon blev inte skadad, inte heller av de kraftiga skakningarna - vet. kollade henne dagen efter. Nu är hon endast mycket reserverad inför främmande hundar. Men hon gömde sig under soffan i flera dagar efter....
Pratade med amstaffägaren när känslorna lagt sig, hon var såklart ledsen och lovade att den inte skulle vara lös längre - de har inget stängsel rundt trädgården.... så det hoppas jag verkligen. Jag kommer inte att vara så förlåtande om det händer igen...
Jag har ALTID min hund i koppel (pga starkt jaktinstinkt) - jag har haft hund i mer än 30år och ALDRIG varit med om något sådant förr. Och jag skulle inte acceptera aggressiva tendenser hos min egen hund.
Och för att ingen ska missförstå - så är min hund en sibbe - och de är notorisk avlade på att vara mycket sociala - annars kan de inte samarbeta i ett spann!
Så var detta en ouppfostrad tik - eller ett ex. på racens lynne? min uppfattning är att man bör veta vad man har i hundkorgen och framför allt ta konsekvenserna av det.

Så var detta en ouppfostrad tik - eller ett ex. på racens lynne? min uppfattning är att man bör veta vad man har i hundkorgen och framför allt ta konsekvenserna av det.

Jadu,det har hänt mig en hel del ggr,en gång var det två schäfertikar som flög på min den ena bet i strupen,den andra i ryggen så min började blöda,men var mest ytliga sår.

En annan gång en jack russel.

En gång var det nån svart sak,antagligen nån bordecollieblandning.

Är det pga rasens lynne här också?

JAG anser att amstaffarna/pb är hårda som tusan i skallen,men vet man vad man har i kopplet så har man (oftast) inga problem heller. Tyvär hamnar dom här hundarna ofta hos oseriösa ägare som vill ha en häftig hund,men jag fastnade för den otroliga vilja till att arbeta,och glädjen till livet dom har. Jag har min så gott som aldrig lös,när jag går ner över åkrarna så man ser flera hundra meter åt alla håll så kan jag släppa ibland så vi kan busa lite,eller att han får nosa runt i sin egna takt,men annars så sitter han jämt i koppel/på lina,TROTS att han kommer direkt på inkallning när man ropar,men jag vill inte reta upp "kamphundshatare" i onödan,så han får sitta i koppel så har jag skött min deal.

En ganska "rolig" händelse var när vi var ute och gick och det stormar ut en irländsk varghund till oss,ägen kommer ut och skriker som en galning,helt hysteriskt,arg,och med gråten i halsen att jag ska se till så inte min hund skadar hennes....:crazy: Jag hade alltså min i koppel,som gick fot, på en ganska trafikerad väg genom en by,och på nått sätt så blir jag endå boven... Då blir man lite matt,inget hände,men om någon skulle varit orolig så var det väll jag,kommer ut en stor "kalv" gapandes rakt emot oss. Tack och lov så gjorde han inget när han kom fram,men svansen var alldeles stel med ragg på,så den hade ju kunnat börja den med. Om min sagt något så hade irländaren säkert svarat upp ORDENTLIGT på en gång då han såg väldigt redo ut för det.

Vi har som sagt en annan hanhund nu,har inte varit några problem,han kan umgås med "vilken hund som helst",men jag undviker det för det mesta,för jag vet att han kan säkert triggas igång om det skulle bli något,men det kan ju vilken hund som helst,däremot kan det ju bli större skador om en kampis biter än ett litet trassel. Han har dock aldrig visat några tendenser än,utan har funkat med alla,från chihuahua till mastiff.

Jag hoppas att denna ras kommer bli tagen mer seriöst,för i rätta händer är det en helt underbar hund,även fast många människor tyvär vägrar tro det,men i mina ögon är det det.

En ENORM glädje,vilja att arbeta,lätt att samarbeta med,och så otroligt genomärlig och snäll,och så klart modig. Hittar och använder man rätt knappar så är det en perfekt hund för massa olika aktiviteter. Det enda jag kan klaga på är att han är lite väl fryssen om vintern,inte många vinteraktiviteter vi kan ha han med på,tyvär...

Det beror väl alldeles på vad du syftar på när du pratar om rasens lynne? Med tanke på att rasen härstammar från APBT som har en bakgrund i hundkamp bör man vara medveten om att alla individer inte fungerar med andra hundar och könsbunden aggressivitet är inte ovanligt. Det är dock knappast unikt för just Amstaff och handlar inte enbart om uppfostran.

När det gäller att bita sig fast är det väl inte heller okaraktäristiskt för rasen. De är envisa med starka käkar vilket antagligen gett upphov till myten att de kan låsa sina käkar. Men jag har precis som Fibusan sett många andra hundar av andra raser som betett sig på precis samma sätt. Personligen tycker jag att det som brustit i det här fallet är din grannes ansvar att hålla hunden på ett sånt sätt att den inte springer fram till andra hundar, det gäller ju såklart oavsett om hunden varit snäll eller inte.

Sen bör man väl generellt vara ganska försiktig med att dra massa slutsatser om en ras utifrån en enda individ, inte ens om det nu var en renrasig Amstaff. Exempelvis satte sig en grannes hund i min mammas sambos arm när han försökte jaga bort den från sin, skulden som jag ser det ligger precis som i ditt fall på ägaren och inte rasen som i detta fall faktiskt var en Sibirien Husky.

Jag tror inte heller att det hänger just på racen. Säkert mer på vilken linje hunden är av - det finns ju tyvärr folk som tycker det är häftigt med en hund som andra blir rädda för...
Vad jag blev så chockad av - var att den attackerande hunden inte slutade när min hund så tydligt visade att hon gav sig. Det var ju inte så att den endast "sprang fram" - utan den kom som ett skott och attackerade direkt. Och vi var ca. 30m från infarten till tomten - som tyvärr inte är stängslad. Den slutade inte heller när ägaren kom fram, när hon kommanderade "ner" och "loss" och allt vad det var. Den bet henne också när hon tog tag i den för att få bort den..
Sedan har jag märkt att väldigt många ägare/ förespråkare för just denna typ av hund har otroligt många ursäkter om en amstaff/ pittbull etc. ger sig på andra. -Typ oseriösa uppfödare/ ägare - och som i mitt fall "tycker inte om viss sort hund". Även att det ska gå ganska långt innan man tar bort hunden. (Med risk för att få hela forum efter mig:i min by gör man i övrigt mycket kort process med aggressiva hundar - i bland snabbare än önskvärd, därför var det jag pratade med ägaren och grannar innan lynchstämning uppstod.)
Min dotter är ägare till en amerikansk bulldog - och make till gosedjur får man leta efter - dottern vet precis vad det är hon har och accepterar inte snedsteg från vanligt hyfs hundar emellan. Så det är inte racen som sådan jag är efter - mer att jag blir bekymrad när en sådan hund springer lös och man vid incidenter får flata ursäkter.

Så du blir mindre bekymrad om det är en hund av annan ras som springer runt lös?

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 054
Senast: NOC14
·
I
Övr. Hund jag bara måste prata av mig lite för jag blir så j***a trött på dessa så kallade experter- jag skulle hellre vilja kalla dom RASISTER...
2
Svar
34
· Visningar
2 498
Senast: jappisen
·
M
Övr. Hund Tänkte att det hade vart trevligt att ha en tråd med bilder på Pitbull/amstaff eller blandningar av dessa, rottisbilder uppskattas också...
2
Svar
34
· Visningar
9 242
Senast: midnight Rags
·
H
Övr. Hund Har nu tittat igenom massor med rashjälps-trådar här som stämmer in ungefär på vad jag söker, och kan fortfarande inte hitta raser som...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 207
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka