Amstaff = Lat?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare LillOhlsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 4 600
L

LillOhlsson

Ni som har vana av rasen hur är era hundar?

Jag och min sambo har precis tagit hem en Amtaff tik på 2 år och ska ha henne en vecka på prov nu, Men hon verkar less på livet?

Eller är en amstaff väldigt lugna och bryr sig varken om pipleksaker, andra leksaker, busar aldrig, finner sig i nya platser utan att inspektera allting?

hon bryr sig inte ens om att lyfta på öronen när jag försker få henne att busa genom att springa, hoppa, kasta något, prata glatt med henne eller ruffsa till henne, Jag har försökt vara så rolig jag bara kan men det enda hon gör är att vifta som en tok på svansen men hon står bara och tittar på mig som om jag vore ett dumt fån.

När vi är inne ligger hon bara, rör vi på oss så kollar hon lite men följer inte efter, lyfter inte på huvudet, ingenting. Hon var precis lika när vi var hemma hos henne och hämtade henne, Bara låg brydde sig inte om att posten kom in genom dörren, brydde sig inte när vi tog kopplet, pratade matte glatt med henne så kollade hon bara lite, när vi tog fram fodertunnan innan vi åkte viftade hon på svansen men ingenting annat.

Ska dom vara såhär? Jag blir orolig, hon verkar nästan olycklig men amstaff kanske är såhär? Har ni några bra tips på hur jag ska få henne att busa lite iaf?

Sv: Amstaff = Lat?

Nej det är inte normalt.

Hur har hunden haft det förut? En hund som kanske levt under väldigt stränga ramar brukar ofta beteè sig som du beskriver. ( vad jag sett av egen erfarenhet )

Hur är hon på promenader?

Hunden jag jämför med fick på nytt lära sig att den faktiskt får busa, den får stoja och leva om i trädgården ute och allt eftersom tiden gick så vågade han sig utanför "ramarna".

Kan det kanske stämma på henne också?

*spekulerar*

( Jag förutsätter att hunden är helt frisk, dvs inte har någon sjukdom, ingen smärta någonstans som framkallar beteendet )

I mina öron låter det som om hon kanske är sjuk?

När löpte hon sist? Det är iofs ovanligt med livmodersinflammation på en så ung tik, men min hund reagerade så när hon fick det.

Men det kan vara vilken infektion som helst som ger denna trötthet. Hade jag varit i dina kläder så hade jag tagit henne till veterinären. Hur är aptiten?

Men som Lilljessicah var inne på, det kan också vara att hon är hårt hållen och inte fått lov att bejaka sin lekfullhet. Vet du hur de förra ägarna fostrat henne?

det verkar inte som att hunden har haft det strängt, har fått varit i soffan, sängen, blivit matad från bordet när familjen ätit, verkar inte som dom har ställt spec. mycket krav på henne.

Hon har dock varit utställningshund vilket hon absolut inte tyckte om, hon kröp över golvet i ringen och spanade bara efter sin bur hela tiden. Hon fick mjäll och trivdes helt enkelt inte. Kan det ha något med det att göra?

Enl. ägaren så har hon varit såhär hela livet. Hon bara är. Hon verkar inte ens veta vad en leksak är, enda gången hon hade busat var när dom skaffade en valp som var väldigt busig. Hon brukar även härma andra hundar, skäller en hund skäller även hon men hon vet inte varför, knackar någon på dörren och den andra hunden springer dit gör hon också det.

Det verkar som att hon tycker människor är jätte tråkiga. Jag vill ju busa med henne och att hon ska tycka att vi är roliga men hon bara tittar, ser nästan dyster ut i ögonen dock går svansen hela tiden om man pratar med henne eller om hon har ett ben som hon vill visa upp, men enl. vad ja kan läsa av hennes kroppsspråk verkar hon inte lika glad som svansen visar.

Vad tycker du jag ska pröva med för att få henne att förstå att det är roligt? hon tog inte ens leksakerna i munnen när jag försökte med sånna.

det verkar inte som att hunden har haft det strängt, har fått varit i soffan, sängen, blivit matad från bordet när familjen ätit, verkar inte som dom har ställt spec. mycket krav på henne.

Hon har dock varit utställningshund vilket hon absolut inte tyckte om, hon kröp över golvet i ringen och spanade bara efter sin bur hela tiden. Hon fick mjäll och trivdes helt enkelt inte. Kan det ha något med det att göra?

Enl. ägaren så har hon varit såhär hela livet. Hon bara är. Hon verkar inte ens veta vad en leksak är, enda gången hon hade busat var när dom skaffade en valp som var väldigt busig. Hon brukar även härma andra hundar, skäller en hund skäller även hon men hon vet inte varför, knackar någon på dörren och den andra hunden springer dit gör hon också det.

Det verkar som att hon tycker människor är jätte tråkiga. Jag vill ju busa med henne och att hon ska tycka att vi är roliga men hon bara tittar, ser nästan dyster ut i ögonen dock går svansen hela tiden om man pratar med henne eller om hon har ett ben som hon vill visa upp, men enl. vad ja kan läsa av hennes kroppsspråk verkar hon inte lika glad som svansen visar.

Vad tycker du jag ska pröva med för att få henne att förstå att det är roligt? hon tog inte ens leksakerna i munnen när jag försökte med sånna.

Hmm... vi har några här på forumet som kan rasen, så jag vill inte uttala mig för hur american staffordshire terrier "skall" vara i temperamentet, men vad jag vet så är det en självständig ras. Kanske inte lek ligger överst på deras önskelista över roliga-saker-att-göra.

Me hur är hon om du erbjuder henne en bit köttbulle eller korv? Blir hon entusiastisk då?

hon hade löp i januari, löpet för 2 ggr sedan hade hon blivit skendräktig och fått inflamation som hade lagt sig med pencilin.
Hon ser lite hängig ut under men jag tycker det är svårt att avgöra eftersom jag aldrig träffat henne tidigare. Kan jag se på något vis om hon är skendräktig mer än att dom blir hängig i bröst?

Aptiten är mkt bra, hon äter upp både morgon och kväll, hon gluffsar inte i sig allt påengång utan äter i sin takt, hon dricker även bra med vatten. Kan hon ha en infektion? kan man se det på något vis?

Jag har läst lite och det står att amstaff ska ha glansig päls vilket jag inte tycker hon har + att hon löser väldigt mkt men det kan ju ha att göra med att det börjar bli vår.

När vi tex. sitter och tittar på tv och hon ligger i sin bädd kan hon gnälla lite och titta på oss, jag vet inte om det är för att få uppmärksamhet, hon är ju van att få vara i soffan eller om hon vill något, jag har prövat att ställa mig med kopplet i handen men hon ligger bara kvar och tittar på mig så det verkar inte vara att hon vill ut.

okej, hoppas dom svarar:)

Jag har bara erbjudit henne hundgodis och då viftar hon på svansen och sätter sig men ser inte glad ut, mer bara att "jaha en godis tack så mkt" mina tidigare hundar har haft inställningen "wiihoo en goodis vad ska jag göra för att få deen?"

jag har gett henne olika kommandon och dom gör hon men inte med någon entusiasm.

Tycker det låter som en understimulerad och uttråkad hund. Med en tids jobb att peppa upp gnistan i henne så kommer hon nog att bli både öppnare och gladare.

När avmaskades hon sist?

Vad gäller inflammation i livmodern så kommer den ofta tillbaka. När vår tik fick det så sade veterinären att det är vanligt att tikarna har en iten infektion vid varje löp, men att kroppen klarar den. Med varje löp brukar dock infektionen bli större och större och till sist blir hunden sjuk.

Det kan vara svårt att upptäcka på en hund som sällan visar smärta och vanligast är att man upptäcker infektionen när den är ganska långt gången. Hunden får dår då feber, mycket ökad törst och blir svullen över buken.

Det du beskriver kan iofs också vara att tiken just nu genomgår skendräktighet, vilket kan uttryckas som du beskriver, lite trötthet, gnällighet, oro och ointresse för omvärlden.

Men - som sagt, funderar du på att ta över hunden så bör du ändå göra en ordentlig veterinärbesiktning, så be att veterinären tar blodprov på henne för att utröna om hon har någon infektion i kroppen.

Jag vill inte spekulera och skrämma upp dig om vad det kan tänkas vara. Bara en koll hos veterinären kan avgöra om hon är frisk eller ej.

Är hon helt frisk så har hon kanske en sådan personlighet? Det där med att hon inte trivs i utställningsringar kanske beror på att hon har lågt självförtroende och lätt blir ängslig? En del ängsliga hundar håller låg profil för att inte irritera eller göra fel. :(

ja hon verkar väldigt uttråkiad.
Har du några tips på hur jag ska peppa upp hennes gnista?
det ända hon gjort i busväg är att kasta lite med huvudet när hon fick en grisöra och då pratade jag glatt med henne och frågade om hon var busig men då slutade hon och la sig och gnagde istället..

Tycker det låter som en understimulerad och uttråkad hund. Med en tids jobb att peppa upp gnistan i henne så kommer hon nog att bli både öppnare och gladare.

Jag håller med. Är hon bara frisk så kommer hon förmodligen bli öppnare med tiden. Kanske saknar hon just nu sitt andra hem dessutom? Hon har inte varit hos TS så länge, väl?

jag vet tyvärr inte när hon avmaskades sist, men eftesom hon har används till utställning fram till bara för några månader sedan så måste väl det vara gjort? annars får man väl inte ställa upp?
Jag kontakta ägaren och höra med henne ändå.

ja jag funderar på att ta henne till en vet. jag blir lite orolig när hon är så loj och uttråkad. Kanske är det hennes personlighet men något borde hon väl tycka är roligt?

Om det skulle vara inflamation nu igen är det då lindrigast för tiken att sterilisera henne? Om vi behåller henne.

Till alla, tack så jätte mkt för att ni kommer med synpunkter och tips. Det är verkligen svårt att se henne så "nere"

Är bara att ge sådana hundar tid och glatt peppa dem en hel del i början, så ger det sig själv till slut.

fast hon var likadan hos ägaren där hon bott sedan hon var 4 månader.
Men dom kanske inte har busat med henne och tillåtit henne att leka? så därför vet
hon inte riktigt vad hon ska göra?

Nej hon har inte alls vart hos oss länge, 2 dagar bara. Jag hade inte tänkt så mkt på det om hon inte hade varit precis likadan hos ägaren.

jag vet tyvärr inte när hon avmaskades sist, men eftesom hon har används till utställning fram till bara för några månader sedan så måste väl det vara gjort? annars får man väl inte ställa upp?
Jag kontakta ägaren och höra med henne ändå.

ja jag funderar på att ta henne till en vet. jag blir lite orolig när hon är så loj och uttråkad. Kanske är det hennes personlighet men något borde hon väl tycka är roligt?

Om det skulle vara inflamation nu igen är det då lindrigast för tiken att sterilisera henne? Om vi behåller henne.

Till alla, tack så jätte mkt för att ni kommer med synpunkter och tips. Det är verkligen svårt att se henne så "nere"

Jag förstår det. Ingen blir glad av en ledsen hund. :(

Ja, man brukar ta bort livmodern om hunden får återkommande inflammationer.

Lycka till med henne och ge henne tid om ni väljer att behålla henne. Hon kanske är ovan vid er hemmiljö och kanske saknar hon en stor flock eller en tillvaro som är olik er.

Fråga så mycket som möjligt när du får kontakt med förra ägaren, så kanske du kan komma på vad det är - eller om hon helt enkelt är så här.

Kanske är det så enkelt som att hon är ovan vid att någon engagerar sig i henne?

Är bara att ge sådana hundar tid och glatt peppa dem en hel del i början, så ger det sig själv till slut.

Exakt.

Det blir lite som att lära sig att få ta plats, lär sig att vara lite mera hund.
Förutsatt att hunden är helt frisk vilket jag nog hade kollat upp.

jag har frågat jätte mkt om allting och hon verkar vara såhär enl ägaren. Det enda hon brukar göra är att visa sina ben, hon gnager inte på dom bara visar dom helst framför näsan och när hon gör det så peppar jag henne och berömmer henne så hon blir glad.
Men så 3 minuter senare så ligger hon i bädden eller på mattan och suckar. Jag försöker locka på henne och vara glad och försöker kör lite hjärngympa och hon gör det jag ber om men mer som att "jaja är det klart snart?"

kan det bero på att dom tvingat runt henne på utställningar så hon blivit uttråkad och tycker livet är pest och pina? om hon är frisk.

Jag tog över en treårig hanhund från kenneln han var född och uppvuxen på. Det var dock en spanel så helt annan typ av hund. Men mycket stämmer på hur han var i början.
Skillnaden är väl att han var som klistrad på mig, men mycket försiktigt och utan att verka särskilt glad tog han köttbullar, skinka och annat gottis (var vid jul). Kastade jag en boll eller dylikt satte han sig bara och tittade oförstående på mig. Blev jag för "vild" och försökte busa upp honom så tyckte han jag var obehaglig, satte sig en bit bort och gjorde ofta lugnande signaler.

Han interagerade dock mycket mycket bra med min gamla hund, och hon var ett stort mentalt stöd för honom.

Efter en vecka funkade det att tex jogga iväg en bit, få honom att följa med, berömma glatt men lugnt och tappa godisar åt honom varje gång han kom upp jämsides eller visade lite leklust. Sedan lärde jag honom att han fick hoppa upp på mig och kunde då springa iväg ropa på honom och när han kom ta emot honom i famnen och klappa om och ge godis. Efter två veckor sprang han ibland efter saker jag kastade, även om han aldrig plockade upp dom. Snart efter det kunde vi busa lite och han fick "jaga" mig.

Efter ett par månader kunde vi ibland kampa lite lite men bara om jag först kastade saken flera ggr och var mycket tydlig på att den var hans...
Nu har jag haft honom tre år och han hänger ofta och gärna glatt morrandes i vad helt jag bjuder honom att kampa med :)

Kanske kan det vara så med er hund också, att förra ägaren haft mycket hundar och inte lagt den extra tiden på att lära just denna hur man leker och kommunicerar med människor, alt varit för på och lagt ner när hon verkat ointresserad.

Amstaff ska väl vara en tuff och frammåt ras men jag har sett ett par tikar med en förarvek och undfallande attityd som haft ett stort språkregister av lugnande signaler liggande mycket nära till hands.

Alltså, hon låter ju onekligen ganska "kuvad".

En hund som aldrig fått upptäcka sina egenskaper. Sådana måste man uppfinna knapparna på innan man kan lära sig att använda dem, och sådant tar tid.

ja det verkar som att hon behöver lära sig att vara hund, vad roligt att du lyckades med din hund:)

Frågan är bara i vilken ände jag ska börja, hon är inte ett dugg intresserad av leksaker, bara ben och tar jag det av henne ja då är det så hon kampar inte ens lite grann.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 340
Senast: Liran
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte... 2 3
Svar
46
· Visningar
6 461
Senast: Motacilla
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för... 2 3
Svar
59
· Visningar
7 874
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Är det vanligt att en hund är totalt ointresserad av andra hundar? Nora älskar människor men har verkligen inget intresse av andra...
Svar
10
· Visningar
2 350
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka