amstaff förbjuden i Norge?

T

Tispe

Jag fick ett mail idag om att Norge förbjudit försäljning och överlåtning av amstaff och amstaffkorsningar.Redan sedan tidigare har det ju varit förbjudet att åka till Norge med en amstaff men nu har de enligt mailet dragit ännu hårdare regler så är det någon i Norge som vill omplacera sin amstaff så skall detta från och med nu vara förbjudet utan då är det avlivning som gäller.
Jag tyckte det lät konstigt och inte trovärdigt men så läste jag vidare i mailet och där stod det att hundstallet fått in en flykting från Norge på grund av detta-en staffeblandras och jag var in på deras sida och kikade och ja,den finns där under "hundar för omplacering".
Men är det någon här inne som vet hur norrmännen resonerat kring detta beslut? Jag anser ju inte att det är staffen det är fel på som ras utan att det är ett problem med att "fel sorts personer"dras till denna ras men jag tror ju att det är en övergående trend.Vad jag vet så var schäfern Sveriges amtsaff på 70-talet så till den grad att den hade dåligt rykte och ansågs äta om inte hela barn så åtminstone näsorna på barn till frukost. Efter amstaff och pitbulls så är det säkert en ny ras som blir den så kallade "värstingen".
Jag tycker att beslutet i Norge är oschysst. För jag tycker att amstaff är en trevlig ras. Samt att personligen skulle jag hellre träffa en arg amstaff än en arg bruksmalle. Inte för att jag tycker att bruksmallar borde förbjudas för det men jag tror ju som säkert alla andra här inne att hunden blir vad man gör den till.Ja,säkert finns dåliga exemplar amstaff så som det finns dåliga exemplar av andra raser. Samt att den är en ras som så att säga kräver sin förare(precis som bruksmalle,rottweiler,schäfer-ja,vilken bruksras som helst.Fast funderar jag på det så kräver ju varje ras sin ägare ja,att ägaren bör vara påläst och kunnig i vad denne väljer att införskaffa.).
Men alltså-någon som vet hur norrmännen resonerat?
Samt när exakt kom det här beslutet? :eek:

Sv: amstaff förbjuden i Norge?

Låter inte trovärdigt, inte heller kan jag hitta nån sån info på norska kennelklubbens hemsida.

Jag har sökt vidare och hittade följande på norska amstaffsidan. Plus att jag kikade på "den norska flyktingen"på hundstallets sida så fast det är otrovärdigt så verkar det vara sant. :confused:

"Vi får stadig spørsmål på mail eller gjestebok om vi kjenner til, kan skaffe eller vet om andre som har amstaff valper eller hunder til slags/ omplassering. Vi ønsker å gjøre alle oppmerksomme på hva som kan skje om du går hen og kjøper amstaff etter forbudet.

Amstaff er i Norge forbudt å selge, omplassere, importere eller avle på. Dette betyr at de hundene som finnes i dag er "fredet", men dersom de blir solgt eller omplassert mister de denne retten. Politiet kan derfor kreve avliving av en sånn hund. Dette er for en hundeeier det værste som kan skje. Ingen seriøse oppdrettere av amstaff har lenger kull. De valper som derfor eventuelt måtte dukke opp kommer derfor fra useriøse "oppdrettere", og du som kjøper har derfor INGEN garanti for mental helse, fysisk helse, og du vil heller aldri få hunden registrert. Vår oppfordring til de av dere som sterkt ønsker amstaffer derfor heller å søke til raser som ikke kommer under raseforbudet for å sikre at du får en trygg god hund, og ikke risikerer avlivining pga "feil rase".

Lykke til i søken etter en erstatning.

Takket være norske politikere og inkompetente lobbyister, er det ikke lenger lov å avle, selge eller importere Amerikansk Staffordshire Terrier i Norge. Dette til tross for at fagmyndighetene samlet sier at rasen ikke er en farligere rase enn noen annen rase. Det vi har vært vitne til er et sterkt overgrep mot enkeltindivider som hundeeiere, og alle amstaff eiere som gruppe. Vi har ikke lenger de samme rettigheter som andre hundeeiere i norge har, og vi har med et enkelt lovforslag blitt kriminalisert alle som en. Ved å forby Amerikansk Staffordshire terrier har norske politikere nok en gang vist sin suverene inkompetanse, og en intoleranse langt over hva man kan forvente av våre lovlig valgte styresmenn og kvinner.

Om du har synspunkter er du velkommen til å sende en mail til endre@amstaff.no"

Amstaff och bla Dogo Argentino är förbjudna i Norge så de stämmer.

Det stämmer nog, vet att vissa sk "kamphundar" är förbjudna i Norge. Hörde det för några månader sedan när det var sådan diskussion i sverige angående vissa hundraser och då diskuterade de hurvuda Sverige skulle följa Norge och förbjuda vissa hundraser. Men tror att de kom fram till att det bara skulle leda till olagliga importer av dessa raser.

Jag blir lite förvirrad när du skriver Amstaff i början och sedan går över till Staffen.

Det är olika raser och Staffen är inte olaglig i Norge medan Amstaffen är det.

Ingen seriøse oppdrettere av amstaff har lenger kull. De valper som derfor eventuelt måtte dukke opp kommer derfor fra useriøse "oppdrettere", og du som kjøper har derfor INGEN garanti for mental helse, fysisk helse, og du vil heller aldri få hunden registrert.

O där har vi det i ett nötskal, varför ett förbud inte är någon bra lösning..

Jag blir lite förvirrad när du skriver Amstaff i början och sedan går över till Staffen.

Det är olika raser och Staffen är inte olaglig i Norge medan Amstaffen är det.

Det finns ingen ras som heter Staffen mig veterligen om vi skall ägna oss åt att märka ord. Engelsk och amerikans staffordshire terrier heter raserna.Att du inte påpekade att det inte finns något som heter bruksmalle heller?Malanois heter det ju!Vad dum jag är!Konstigt att någon alls förstod vad jag menade när jag skriver så dumt. :bow:

Fortsätter ordmärkningen ;)

Det heter ju inte engelsk staffordshire terrier heller, utan staffordshire bullterrier.

Jag har aldrig hört staff eller amstaff-människor syfta på amstaff när de säger staff och håller med Calazirya om att det är förvirrande.

Där fick ni litet mer att märka på. Nu ska min staffe(av amerikansk sort)och jag packa iväg för vi skall ut och spåra.

Det finns ingen ras som heter Staffen mig veterligen om vi skall ägna oss åt att märka ord. Engelsk och amerikans staffordshire terrier heter raserna.Att du inte påpekade att det inte finns något som heter bruksmalle heller?Malanois heter det ju!Vad dum jag är!Konstigt att någon alls förstod vad jag menade när jag skriver så dumt. :bow:

Nä, det heter Malinois ;) Kunde inte låta bli.
Jag förstår inte varför du blir "sur", ingen har ju varit otrevlig.

Duktig du är som går ut och spårar kl halv fem på morgonen :)

:rofl:

Nej precis, säger ju bara vad staff/amstaff betyder för mig, Klart man kan kalla sin amstaff för staff om man vill. Men då får man stå ut med konfunderade staffägare. :D

Usch vilken attityd du har !

Jag visste ju inte vilken av raserna du menade när du skrev om båda och eftersom Staffen är laglig och Amstaffen olaglig i Norge så frågade jag bara.

Tagarna utåt direkt, suck!

Staffordshire BULLterrier
American Staffordshireterrier

Två helt skilda raser!

Nej, det är ingen av de raserna som heter något med engelsk...

Staffordshire bullterrier kallas staff, engelsk finns ingenstans i rasnamnet.

American Staffordshire terrier kallas amstaff.

OT nu men :angel: visst hade du staff? Varifrån?

Låter ganska inkompetent att förbjuda en specifik hundras för att en viss del av befolkningen behöver gömma sitt dåliga självförtroende med en respektingivande hund... Hundrasen kommer fortfarande att födas upp i de kretsarna och säljas svart, det kanske t.o.m. blir ännu mer häftigt och eftertraktat att äga nu när de dessutom är förbjudna!

Nä, vad Norge borde satsat på istället är ett hundkörkort. Det är ju i de flesta fall inte hunden det felat hos utan uppfostran och ägaren. En shäfer, rottis, golden eller vilken annan hund som helst kan bli precis lika farlig som en "kamphund" med fel uppfostran.

Usch vilken attityd du har !

Jag visste ju inte vilken av raserna du menade när du skrev om båda och eftersom Staffen är laglig och Amstaffen olaglig i Norge så frågade jag bara.

Tagarna utåt direkt, suck!

Staffordshire BULLterrier
American Staffordshireterrier

Två helt skilda raser!

Tagarna utåt?Jag trodde Tispe skulle ut och lägga spår och inte leka tagare?
Jag tycker att det Tispe tar upp är intressant och fruktansvärt. Jag trodde först inte att det var sant men har kollat upp det och det är tydligen så. I stället för att anse att det är hundägaren som det är fel på så har Norge valt att förbjuda vissa raser.Jag hoppas verkligen att det inte blir så i Sverige också för det säger sig väl själv att då går idioterna över till antingen egen uppfödning av t.ex amstaff(törs jag skriva så?Rasen heter ju faktiskt inte så.....Trist när en diskussion ska flippa ur på stavningar och vad det kallas när det är en så viktig sak som tas upp och som ligger oss geografiskt nära.)eller så väljer de annan ras och ska Norge då förbjuda ras efter ras?

KL. Knappast någon förlust för hundsverige om amstaff/pitbull förbjöds men eftersom det inte finns några vettiga kriterier på vad som är en sådan valdes inte den vägen i sverige.
PL

Men herregud.

Vad är det du inte förstår ?

Jag frågade vänligt vilken ras hon menade när hon skrev olika raser i texten, jag hängde inte med vilken ras av de båda som hon syftade till och frågade och eftersom Norge har föbud mot en av raserna och inte den andra så är det väl en relevant fråga ?

Då fick jag ett svar med dålig attityd istället för att svara vilken av raserna hon menade.

/C

Men herregud.

Vad är det du inte förstår ?

Jag frågade vänligt vilken ras hon menade när hon skrev olika raser i texten, jag hängde inte med vilken ras av de båda som hon syftade till och frågade och eftersom Norge har föbud mot en av raserna och inte den andra så är det väl en relevant fråga ?

Då fick jag ett svar med dålig attityd istället för att svara vilken av raserna hon menade.

/C
Men vad menar du med "föbud"? Vad betyder det?

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 454
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 897
Senast: geting
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 072
Senast: Lazio
·
Övr. Hund Kom och tänkte på det. För någon vecka sedan när jag var ute med hunden så gick vi till en äng som vi har här i området där folk brukar...
2
Svar
20
· Visningar
2 685
Senast: skuggan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka