Amputera hund?

Aliide

Trådstartare
Var tycker ni om att amputera ett ben på en hund? Är det något ni finner ok, eller helt förkastligt?

Sv: Amputera hund?

Som tidigare skrivet när vi diskuterade:

Ja. Om det handlar om ett bakben och det är från fall till fall (låt säga sällskapshund).

Framben är inte okej.

Beror på ras :crazy: Har svårt att tänka mig att ex. en eng. bulldog skulle kunna leva ett högkvalitativt liv med bara tre ben. Den skulle väl tippa åt något håll :crazy:

Men liksom, skulle någon av mina hundar bli påkörd av en bil eller traktor eller något och något av benen är helt utom räddning. Om det bara är benet och inget annat som hindrar den från ett fortsatt liv skulle jag lätt gå med på att hunden bara skulle få ha tre ben. Dock skulle jag inte bli så glad om de sparade en stump och typ bara kapade av en stump av benet. Ska ett ben av så ska det av :crazy:

Jag skulle aldrig låta göra det på någon hund som var min.

Såg f ö en gång i en dokumentär hur en hund vaknade upp ur narkosen efter att ha fått ett ben amputerat, o bara skrek och skrek och skrek av shock. Den försökte förgäves att ställa sig upp eftersom den var så skrämd, men var så ovan vid att bara ha tre ben och var groggy efter narkosen.

Inte nödvändigtvis förkastligt. Men det måste avgöras från fall till fall. Det får inte bli för stor skillnad i hundens livssituation, t.ex. från väldigt aktiv hund till starkt begränsad rörlighet.

Finns ju en Bordercollie som tävlar på världsmästarnivå i Flyball som är trebent? Varför skulle en amputerad hund inte få utlopp för sin energi?

Men då är han ju inte starkt begränsad i sin rörlighet! :) Som jag skriver så tycker jag att det inte får bli för stor skillnad i hundens livssituation.

Senast ändrad:

Åh är det inte hon som varit väldigt aktiv vallhund också i Australien ( eller något sådant ) men pga att dom andra hundarna på gården använde henne som hackkyckling så fick hon flytta till en svensk familj som sedan återvände hit?

Såg f ö en gång i en dokumentär hur en hund vaknade upp ur narkosen efter att ha fått ett ben amputerat, o bara skrek och skrek och skrek av shock. Den försökte förgäves att ställa sig upp eftersom den var så skrämd, men var så ovan vid att bara ha tre ben och var groggy efter narkosen.

Alltså, den reaktionen är inte så ovanlig när de vaknar ut narkosen oavsett. Jag va skirskraj för att vakna ur narkosen med megaångest när jag skulle opereras, eftersom jag sett så många djur må så dåligt. Det är inte så ovanligt att man får sitta & försöka lugna/t.o.m. hålla ner en hund som depserat försöker resa sig. Med 4 ben eller 3.

Alltså, den reaktionen är inte så ovanlig när de vaknar ut narkosen oavsett. Jag va skirskraj för att vakna ur narkosen med megaångest när jag skulle opereras, eftersom jag sett så många djur må så dåligt. Det är inte så ovanligt att man får sitta & försöka lugna/t.o.m. hålla ner en hund som depserat försöker resa sig. Med 4 ben eller 3.

Lite OT..

Men jag hade dödsångest när jag vaknade upp ur narkosen från en större operation ( fortfarande kopplad till respirator )

Det krävdes 4 vuxna människor för att hålla mig så stilla som möjligt.

Beror på vad det är för storlek på hunden. Sen tycker jag också att man måste se till hur gammal och hur pass fräsch hunden är i kroppen i övrigt. Är det en liten och i övrigt frisk hund så ser jag inga problem. Sen kanske man får räkna med att det kan få konsekvenser när hunden blir äldre. Så länge man ser till att hunden inte lider och att den har livsglädje så är det väl ok.

Om jag personligen stod inför valet att amputera min hunds ben eller avliva, så skulle jag deffenitivt avliva.

Mina hundar är vana att vara ute i skogen och jaga.....mm. Ok hunden skulle säkert kunna strutta runt på 3 ben i skogen, men det är inget alternativ. Hur vet jag att hunden inte har fantomsmärtor?

Nä som sagt så tycker jag att det finns så många hela friska djur som jag kan ge ett bra aktivt liv varför inte ge nån av dem den tiden istället för att min älskade vovve som haft en bra tid med mig kanske ska lida resten av livet! Egoistiskt tycker jag!

Mina hundar är vana att vara ute i skogen och jaga.....mm. Ok hunden skulle säkert kunna strutta runt på 3 ben i skogen, men det är inget alternativ. Hur vet jag att hunden inte har fantomsmärtor?
Har hunden fantomsmärtor tror den sig ju ha ont på stället som är amputerat och borde således visa en reaktion.

Om jag personligen stod inför valet att amputera min hunds ben eller avliva, så skulle jag deffenitivt avliva.

Mina hundar är vana att vara ute i skogen och jaga.....mm. Ok hunden skulle säkert kunna strutta runt på 3 ben i skogen, men det är inget alternativ.

Kan bara instämma i ovanstående. Mina jakthundar skulle inte ha ett fullgott liv med (för dem) tillräcklig livskvalitet om de inte fick jaga och utan livskvalitet så är det avlivning som gäller om alternativet är ett liv i leda.

Men då är han ju inte starkt begränsad i sin rörlighet! :) Som jag skriver så tycker jag att det inte får bli för stor skillnad i hundens livssituation.

Precis så tycker jag med. Jag tycker heller aldrig att det är okej att kapa ett framben iom att alla fyrbenta djur lägger större delen av sin vikt och balans där, dessutom är framben känsligare för stötar. Och en hund utan ett framben skulle på ett ganska onaturligt sätt få skutta fram. En hund utan ett bakben vet jag kan röra sig väldigt bra (åtminstone en jag sett)..och som du säger. Från fall till fall.
Vet man att ens hund har ett stoort rörelsebehov så tycker inte jag att man amputerar. Däremot en sällis som inte kräver så mycket ser jag inget hinder för. Jag hade själv inte amputerat min hund. Men jag kan förstå att någon vill amputera ett bakben om livskvalitén inte försämras.

Kan bara instämma i ovanstående. Mina jakthundar skulle inte ha ett fullgott liv med (för dem) tillräcklig livskvalitet om de inte fick jaga och utan livskvalitet så är det avlivning som gäller om alternativet är ett liv i leda.

Men om du ser till en hund som låt säga "bara" brukar promeneras och inte är så krävande och dessutom verkar klara sig väldigt bra på tre ben..vad tycker du då?

Jag skulle aldrig låta göra det på någon hund som var min.

Fast den skrek förmodligen inte för att benet var av, skulle den skrika lika mycket om benet fanns där men var förlamat?
Det är ganska känt att man kan vakna upp i dödsångest av narkos, även som människa.

Senast ändrad:

OM jag skulle se en sådan hund så skulle jag nog anse att dess ägare är rätt egoistisk faktiskt, men det är ju inte min sak att lägga mig i vad andra gör i en sådan situation.

Deras hund, deras val liksom..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hon krockade med en häst och bröt höger skenben. Då vändes Cathrine Bergkvists liv upp och ner. 14 operationer under sju år hjälpte...
Svar
0
· Visningar
70
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
863
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 040
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
763
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka