Amningsnappens vara eller icket vara...

feel

Trådstartare
Min bejbis är idag en vecka gammal, jag ammar och har i princip hela tiden använt amningsnapp. Men enligt BVC så är ju inte amningsnapp att rekommendera...

Problemet är att jag har små bröst, små bröstvårtor och väldigt fasta bröst som när de har mjölkfyllts verkligen är sprängfyllda. Dottern får helt enkelt inte grepp om dem, det är bara sista minuterna när brösten är typ tomma som hon får ett hyfsat grepp.

Med amningsnapp funkar det perfekt, hon äter och är nöjd, utan amningsnappen så kinkar hon vid amning och är väldigt missnöjd. ÄR det verkligen fel att använda nappen då? Annars kommer jag vara tvungen att lägga ned amningen, för jag orkar inte med att hon ska gråta, kinka och svettas vid bröstet i en timme varje gång.

Sv: Amningsnappens vara eller icket vara...

Jag har inte använt amningsnapp, men har aldrig hört, från kompisar som gjort det, att det skulle anses dåligt från BVCs håll. Däremot förstår jag det blir lite krångligare för mamman (med tanke på hygien framför allt) och många därför skulle försöka bli av med den.

Jag antar att det är ditt första barn, när man får sitt andra struntar man nämligen fullständigt i alla råd och kör på det som fungerar/känns bäst. Så mitt råd är att göra så du också. Vill du bli av med amningsnappen kan du lite då och då testa utan? Jag har en kompis som lyckades bli av med den efter ett par månaders användning.

Din bebis är så liten än och då brukar brösten vara väldigt fyllda, de brukar bli lite mjukare med tiden.

Som sagt är mitt råd att gå följa din egen vilja och i värsta fall mörka för BVC om du inte orkar förklara dig.

Jag använde amningnapp under hela amningen... Inte en enda mjölkstockning eller något bekymmer.
Bara frid o fröjd... Hon klarade av att suga bra, maten kom i samma takt och vi var nöjda allihop...
Mitt BVC hade inget neg om det heller...

Men försök om det går i slutet när de inte är så spända. Efter nån månad så blev boobsen lite mer lätthanterliga ;)

Det jobbiga är ju att komma ihåg att ha med den. Jag la den ofta i bhn... Den fäster bäst om den är fuktig men eftersom jag alltid blev törstig av att amma så fanns vatten till hands ;)

Jag håller med Lupino. Gör det som känns bäst för dig och din bebis och strunta i BVCs råd. Jag hade ju grava problem med att få sonen att fatta bröstet öht och amningsnappen gjorde att han åtminstone drog in vårtan i munnen. Efter en tur till amningsmottagningen så fick vi hjälp med tekniken och sonen fattade bröstet själv för första gången. Ca en vecka efter besöket så släppte allt och amningen funkar sen dess. Då var han 4 veckor. Utan nappen hade det aldrig funkat med amningsträningen. Så håll ut, använd nappen och tveka inte om att be om hjälp om du behöver teknikförbättring och barnen blir ju starkare och duktigare med tiden.

När jag låg inlagd med sonen på Neo här i Örebro så fick jag en amningsnapp av personalen eftersom sonen hade lättare att äta med den i början.

Så fungerar det bra för dig med amninigsnapp så fortsätt med den så länge du tycker att ni behöver den!!!

Självklart ska ni använda amningsnappen när det är som du beskriver det! Du kan ju prova att ta bort den ibland om du vill, det är ju mycket möjligt att det fungerar bra även utan den när dotterns mun växer och dina bröst lugnar ner sig. Som många andra i den här tråden använde jag amningsnapp i början, och det jag upplevde som den största skillnaden när jag kunde ta bort den var att sonens ätande blev effektivare. Mina bröst hade dock inga problem att klara nappen :)

Jag har också använt amningsnapp från dag 1. Dottern fick inte tag så det var enda lösningen. Och det har funkat toppenbra hela tiden. Har försökt att vänja av vid den men det går verkligen inte, jag kan inte ens byta till en mindre storlek utan att det ska bli kinkigt. På BVC tyckte hon att jag skulle försöka sluta, men jag fattar inte varför när allt fungerar toppenbra.
Dock kan jag ibland känna att det hade vart skönare utan, det bara är att ta fram bröstet. Nu måste man nästan lägga ifrån sig barnet för att sätta på amningsnappen så det går inte att göra lika osynligt känner jag.

Men men, har det funkat bra i snart 5 månader (helamning) så ska det nog fortsätta gå bra :laugh:

Jag använde amningsnapp under hela amningen dvs lite mer än 6 månader.

Så jag säger självklart att det går utmärkt :D

Jag tycker detta är absurt.
Skall BVC anse att det som fungerar för er inte är att rekommendera, varför då liksom ? Vad är problemet egentligen.

Jag tycker att du ska fortsätta som du gör. Du har hittat ett sätt som fungerar och då ska du hålla fast vid det. Följ ditt hjärta, lita på dej själv och lyssna på din bebis.

Jag använde amningsnapp i början när brösten var som meloner och när de hade lugnat sig lite så gick det utmärkt att sluta använda den. En dag så bara det fungerade utan.

Jag tycker att det är riktigt illa av bvc att lägga sig i och rota runt i något som fungerar. Strunta i vad de säger när de pratar sådant strunt.

Men självklart ska du använda amningsnapp då den fungerar! Efterhand fungerar det oftast utmärkt att fasa ut den (har fungerat för mig med 3 barn).

Mina bröst fungerar som så att det behövs en amningsnapp när barnen är nyfödingar, annars fungerar inte amningen inte överhuvudtaget eftersom barnen inte får tag.

Jag har för mig att det finns en undersökning om att amningsnapp skulle göra det ngt svårare att tömma bröstet eller något liknande. Hur vetenskaplig den är vet jag inte (men bvc hänvisar antagligen till den) men det jag spontant tänker är att man brukar använda amningsnapp när man haft något slags amningsproblem och då är det väl inte otroligt att tänka att man kanske har lite mindre mjölk vid jämförelse med någon där amningen fungerat utmärkt?

Skit i bvc och kör på det som fungerar!

Jag hade amningsnapp hela amningen med första barnet, 10 mån. Inga problem förrutom att jag var tvungen att ha ett gäng så jag alltid hade en fräsh till hands när det var dax för käk. Fördelen var också att barnet var van vid "plastkänslan" och tog flaska utan problem, jag hade häst som tränades till kvaliteten och behövde vara borta en del.

Jag kör med amningsnapp, fick det rådet på BB när det inte ville komma igång riktigt.

Berättade det på BVC också och de var nöjda så länge vi (eh, jag) tyckte det fungerade bra.

Vi har precis samma problem annars, jag tänker då köra med nappen så länge det fungerar bättre än utan. Finns ju ingen anledning till att man ska plågas mer än nödvändigt... :angel:

Liknande trådar

Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 274
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 072
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 872
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Nu är det 2 ½ vecka sedan min underbara son kom till världen. Lyckan grusas dock av såriga bröstvårtor och nu mjölkstockning :crazy...
2
Svar
39
· Visningar
3 923
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar