Amningshjälpen - partiska eller stöttande?

Sv: Amningshjälpen - partiska eller stöttande?

jag har ingen erfarenhet av just amningshjälpen, däremot ett s.k amningsvänligt BB...
Min första dotter hade fel sugteknik och i kombination med mina "svåra bröstvårtor" blev det bara pannkaka. Och med de brutala metoder som användes för att försöka tvinga en ilsken illvrålande och hungrig bäbis att göra rätt känns i efterhand jättefel både mot mig (hur skönt tror ni att det är när någon annan nyper ihop bröstvårtan på en för att pressa in i bäbisens mun?) och mot barnet!

nog för att amning är det bästa för barnet, men inte till vilket pris som helst!
det är inte amningsvänligt idag utan snarare amningarabiat... :mad:

De gånger jag sökt info där, antingen via deras FAQ och via mail till hjälpmammorna har jag fått otroligt bra, snabb och proffsig service.

Om man ringer till en organisation som främjar amning så länge det går, alltså minst ett år men gärna två eller tre och säger att man ska sluta när barnet är 6 månader så har man ju redan skilda meningar eller hur? De hade säkert varit mer hjälpsamma om hon inte skulle gå över till ersättning.

Att ställa en fråga som "skadar jag mitt barn om jag ger det ersättning" tycker jag låter lite väl outbildat, har personen i fråga inte läst på ett enda forum, infosajt eller pratat med bm eller vänner som fått barn? Svaret "ja det gör du" var ju dessutom helt oförsvarat, jag hade gärna velat höra på vilket sätt man skadar sitt barn om man ger det ersättning.

Usch vad oproffsigt :mad:. Annars har jag hört mest bra saker om amningshjälpen... har aldrig pratat med dem själv. Elina slutade amma delvis efter 3-4 månader, helt efter 6 månader, för att hon inte ville och det strulade ... jag mådde så dåligt över det och hade uselt samvete så sånt behöver INTE spädas på.

Observera: Amningshjälpen som organisation har ju helt och hållet tagit avstånd från den här personens uttalanden (som hon själv säger är hennes personliga åsikt). Jag är aktiv medlem i Amningshjälpen (ännu inte "certifierad hjälpmamma" dock) och Amningshjälpens filosofi är absolut främst att stärka mammor i sina beslut vad det än må vara, men också att ge hjälp och stöd för att främja amningen när det förekommer svårigheter eller dåligt stöd från omgivningen, och att dela med sig av sin kunskap kring amningens fysiologi mm.

Det är olyckligt att en person gjort så knasiga uttalanden. Jag är ändå övertygad om att de flesta mammor som vänt sig till amningshjälpen för rådgivning har fått nyanserade råd och framför allt - någon som lyssnar och tar en på allvar.

Jag har fått helt suverän hjälp de gånger jag behövt råd och ringt amningshjälpen. Över telefon lyckades jag få förklarat hur jag bara skulle vinkla om armen för att 2ans grepp skulle bli bra och japp, såren försvann och sen flöt det på. Andra gånger har varit vid mjölkstockning, problem att minska mjölken vid pumpning, känslorna inför att sluta amma osv. Olika som hjälpt men samma suveräna hjälp.

Jag har haft positiv erfarenhet av Amningshjälpen :) Betydligt mer kunniga än de barnmorskor jag träffat på. Och mer ödmjuka.

ge hjälp och stöd för att främja amningen när det förekommer svårigheter eller dåligt stöd från omgivningen, och att dela med sig av sin kunskap kring amningens fysiologi mm.

Det är olyckligt att en person gjort så knasiga uttalanden. Jag är ändå övertygad om att de flesta mammor som vänt sig till amningshjälpen för rådgivning har fått nyanserade råd och framför allt - någon som lyssnar och tar en på allvar.

Jag fick ingenting annat än stenhårda uppmaningar att amma (i åratal, helst). Att jag mådde asdåligt, bebis skrek, jag rasade i vikt, ont som fan, blodiga sår - allt detta var något som skulle försvinna med "rätt stöd" och fortsatt amning. Bebis och jag grät hela tiden, pappan blev ett vrak.

Särskilt om man ammade i tre år eller mer, skulle barnet få enorma hälsovinster, förklarade den käcka übermamman från Amningshjälpen.

Jag avslutade kontakten med dem, gav mat efter eget huvud åt bebisen och hela familjen mådde bättre efter en halv dag. Och plötsligt var jag inte i omättligt behov av "stöd" för att ta mig igenom dagarna!

Jag har ingen erfarenhet alls av dem, jag har min egna privata amningsexpert om det behövs.;)

Däremot antar jag att det med Amningshjälpen är som med så mycket annat, vilken hjälp och vad för stöd man får varierar beroende på vilken person man får kontakt med.

Det är klart oproffsigt att som hjälpmamma börja blanda in sina personliga åsikter, men hela organisationen bör inte få spott och spe för det.

Mina erfarenheter är endast positiva. Inget måste utan bara om jag kan sas. De hade inget emot att man gav ersättning.

Jag är väldigt tacksam för den hjälpen jag fått av dem i vart fall här nere i lund.

det är inte amningsvänligt idag utan snarare amningarabiat... :mad:

Kan bara hålla med :mad:
Vi hade problem med att ungen minskade väldigt i vikt den första veckorna, och jag kände ett behov att prioritera att ungen fick i sig mat, således ersättning, medan de fortsatte propagera för att man inte ska ge ersättning, inte använda nappflaska, bara koppmata etc etc etc... :grin: säkert bra grejer men till slut fick vi nog - satte ner foten och plockade fram mjölkersättningen och nappflaskan att komplettera amningen med under den period det behövdes.

Vi har en glad och mätt liten unge i dagsläget som fortfarande får sig en flaska mjölkersättning då och då och har varken utvecklat horn, sköldpaddshud, vingar eller svans :devil:

Har ingen erfarenhet från amningshjälpen, däremot har bvc varit otroligt stöttande.

Min son har tagit bröstet jättebra från start och det har varit jättemysigt att amma vilket jag absolut inte trodde innan. Men ibland sliter och drar han i bröstet vilket orsakar :devil: smärta i bröstvårtan.
Jag vill helst helamma, men BVC-sköterskan tyckte absolut att jag kunde ge ersättning vid behov, typ såna stunder när det helt enkelt gör för ont, för min skull, för att jag ska må bra.
När vi lämnade BB ordinerade dom ersättning efter varje gång jag ammade eftersom han hade gått ner så mkt i vikt och mjölken inte runnit till.
Vi kunde tom ge med nappflaska redan på BB eftersom sonen redan sög så bra på bröstet.

Vi kunde tom ge med nappflaska redan på BB eftersom sonen redan sög så bra på bröstet.

Både BB och BVC jag varit på har sagt att det finns risk att barnet kan anamma en felaktig sugteknik om man introducerar såväl nappflaska som napp innan 2 veckors ålder, som kan förstöra amningen. Härligt att höra att erat BB STÖTTAR och peppar er istället för att motarbeta er och ert barns behov!

Både BB och BVC jag varit på har sagt att det finns risk att barnet kan anamma en felaktig sugteknik om man introducerar såväl nappflaska som napp innan 2 veckors ålder, som kan förstöra amningen. Härligt att höra att erat BB STÖTTAR och peppar er istället för att motarbeta er och ert barns behov!

Fast det är väl å andra sidan bra att de informerar om det så att man kan välja själv om man vill chansa eller ej? Sedan ska de ju inte försöka motarbete en heller, men det tar ju tid att etablera amningen, och om man vill amma (vill man inte av någon anledning är det ju en annan sak - då gör det ju inget om barnet dissar bröstet) så är de första veckorna ofta jobbiga och det är ju synd om man ger upp för tidigt så att säga, eller förstör för sig själv genom att ge flaska tidigt och om det inte verkligen behövs.

Själva började vi med ersättning som komplement när L var 2-3 veckor o som tur var funkade det bra att kombinera.

Jagtycker som sagt heller inte att man ska mötas av fanatism och amningsreligion, men att de försöker peppa en att försöka lite till när det är motigt - varför inte? Det ÄR ju jobbigt att amma i början (för de allra flesta) och jag tror att BVC har sett att det inte är ovanligt att man ger upp för lätt, eller vad man ska säga.

Det är ju viktigt att föräldrar vet att den risken finns så det är väl bra att de informerar? Däremot ska de inte avskräcka föräldrar från att försöka. Min BVC-sköterska sade helt sonika att om vi märker att amningen strular efter vi börjat med flaska är det bara att sluta eller gå över helt till flaska. Inget mer med det.

För oss gick det jättebra att kombinera.

Jagtycker som sagt heller inte att man ska mötas av fanatism och amningsreligion, men att de försöker peppa en att försöka lite till när det är motigt - varför inte? Det ÄR ju jobbigt att amma i början (för de allra flesta) och jag tror att BVC har sett att det inte är ovanligt att man ger upp för lätt, eller vad man ska säga.
pepp är väl bra, men när barnet inte ens är i närheten av att ta bröstet på BB utan bara vrålar, personalen nyper i bröstvårtorna så det bara gör ont och är obehagligt, barnet tvärvägrar ens försöka ta bröstet trots att det är vrålhungrigt. Detta pågår i flera dagar och ingen mår bra av det.
Det är inte stöttning, det är rabiata försök att försöka få igång något som aldrig kommer fungera ändå, pga att barnet har helt fel sugteknik kombinerat med att mamma har bröstvårtor som är svåra att få tag runt.
Detta är min egen erfarenhet och jag minns fortfarande hur dåligt jag mådde av det, som nybliven förstagångsmamma.

Ja, det är ofta jobbigt att amma i början, men det finns ju liksom gränser för vad man ska härda ut med. Prio ett är att barnet får näring och att mamma mår bra.

Här fick jag samma råd och jag gav faktiskt honom napp redan första veckan då han hade enormt sug behov, någon knorrade av barnmorskorna men de allra flesta sa till mig att det var helt ok eftersom om han själv fick välja så skulle han ligga och suga hela tiden vilket han gjorde i början vilket resulterade i stora blodiga sår :(

Nu ammar jag med amningsnapp och försöker sakta gå över till utan. Han verkar inte bry sig om det är napp, sked, nappflaska eller tutte :D Bara han får suga

Jag tycker att det är toppen att det finns människor som vill engagera sig och ge andra råd om hur man lättast får till amningen (om man nu kan och vill amma). Däremot är det förkastligt om de skuldbelägger föräldrar.

Jag reagerar på att Amningshjälpen ger sken av att vara rådgivare ifråga om ersättning v.s. bröstmjölk.

Under en period var jag själv väldigt intresserad av amning och läste en hel del på deras hemsida och blev förskräckt över den ensida informationen och tendensen till att helt ignorera forskning som till viss del talade emot bröstmjölk (ex.vis ifråga om allergi- även om de sammantagna fördelarna definitivt talar för bröstmjölk).
Att använda ex.vis Brian Palmer som källa gjorde att jag totalt tappade förtroendet för Amningshjälpen som någon slags rådgivare med koll.

pepp är väl bra, men när barnet inte ens är i närheten av att ta bröstet på BB utan bara vrålar, personalen nyper i bröstvårtorna så det bara gör ont och är obehagligt, barnet tvärvägrar ens försöka ta bröstet trots att det är vrålhungrigt. Detta pågår i flera dagar och ingen mår bra av det.
Det är inte stöttning, det är rabiata försök att försöka få igång något som aldrig kommer fungera ändå, pga att barnet har helt fel sugteknik kombinerat med att mamma har bröstvårtor som är svåra att få tag runt.

Det där liknar exakt min erfarenhet av amningshjälpen. Jag kan inte heller se det som stöttning, utan snarare som att deras princip om amning i åratal helt enkelt är viktigare än allt annat, enligt dem.

Men du vet, får du blödande sår så är det bara att amma på! Bröstvårtorna vänjer sig, ska du se! :grin:

Just det rabiata var svårt. Att amning ansågs så viktigt att det inte spelade någon som helst roll att samtliga familjemedlemmar mer eller mindre grät sig igenom dagarna.

Sen löste jag amningen själv, men det var trots det så kallade stödet. Inte tack vare.

Fast det är väl å andra sidan bra att de informerar om det så att man kan välja själv om man vill chansa eller ej? Sedan ska de ju inte försöka motarbete en heller,

Vi hade redan klargjort väldigt tydligt för BB och BVC var vi stod i denna fråga, men trots detta fick vi råd att fortsätta med amning, koppmata etc. Detta resulterade snarare i att det blev en väldigt orolig och slitig tid istället för att vara harmonisk. Det var en lättnad när vi bestämde oss att strunta i alla goda råd och ge såväl flaska som napp, det fick bära eller brista. Riskerna visste vi och var villiga att ta.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 899
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 959
Senast: iNHALE
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 301
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 200
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar