Amma eller dö!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Amma eller dö!!!

Men hon sade ju att 18-åringar kan vara vuxna men 19-åringar är ju bara så "nitton", så jag tror visst att hon anspelade på ålder.

Inte för att det spelar roll. Jag är ju inte 19 på något sätt. :smirk:

Din tvärsäkerhet är extremt mycket 19. ;) Att vara tvärsäker på hur man skulle göra i situationer där man aldrig varit är väldigt 19. Tyvärr försvinner det där med åren och världen blir mycket mer komplicerad, det är skitjobbigt ;)

chrysler skrev:
Nu vet inte jag om du varit med om en ovanligt bra förlossning men smärtorna brukar inte gå över bara sådär.
För det första måste man för det mesta sys å jag känner många som sa att det inte var smärtfritt.Dessutom får man eftervärkar när livmodern ska dras ihop så det där köper jag inte.

Jag kan efter tre förlossningar säga att smärtorna går över bara så där. Man blir inte 100% smärtfri, men faktiskt nästintill.
Dessutom har man ju då sitt lilla underverk att snuffa på och då är allt glömt. :love:

Nej att sys är inte smärtfritt, men man får extra bedövning så det är inte så farligt ändå.

Eftervärkarna kan jag inte tänka mig att man slipper efter snitt heller. Livmodern är ju lika uttänjd av barnet som vid en vaginal förlossning så den måste ju likväl dra ihop sig.

Säger du det.Själv har jag pratat med folk som säger att deras eftervärkar var mkt värre än själva förlossningen :smirk:

mandalaki skrev:
Din tvärsäkerhet är extremt mycket 19. ;) Att vara tvärsäker på hur man skulle göra i situationer där man aldrig varit är väldigt 19. Tyvärr försvinner det där med åren och världen blir mycket mer komplicerad, det är skitjobbigt ;)
Det är så nitton när VUXNA MÄNNISKOR kallar andra VUXNA MÄNNISKOR för nitton bara för att de har en avvikande åsikt och inte vill hålla med de som tror sig veta bäst. Det är så nitton att tycka att en kvinna som blir snittad och vägrar amma ALDRIG kan bli en lika bra morsa som den kvinna som genomgår en helvetesförlossning och ammar. Det är så nitton att kalla vuxna människor för nitton utan att veta ett endaste jävla dyft om deras bakgrund.

Snälla, berätta för mig varför ni tycks lida så OERHÖRT mycket av att det finns kvinnor som vill bli snittade och vägrar amma? :smirk:

Jippo skrev:
Du skriver att du inte ens nåt puberteten när du tog beslutet om kejsarsnitt, alltså var du ett BARN, och barn resonerar sällan som vuxna efter vuxnas erfarenheter.
Jag var ett mycket intellektuellt och intresserat barn och jag slutade ju inte vara intellektuell och intresserad bara för att jag nådde puberteten, lika lite som jag slutade vara intellektuell och intresserad för att jag lämnade puberteten.

Bara för att du var så nitton betyder inte det att alla andra var nitton.

Grim skrev:
Eftervärkarna kan jag inte tänka mig att man slipper efter snitt heller. Livmodern är ju lika uttänjd av barnet som vid en vaginal förlossning så den måste ju likväl dra ihop sig.
Korrekt! Dessutom har man ju faktiskt skurit sönder livmodern vid snittet så eftervärkarna känns förmodligen mer efter snitt än efter vaginal förlossning (nån som varit med opm båda osm kan jämföra?)

Crysler.
Jag är själv snittad pga förlossningsrädsla så jag vet precis vad det är du pratar om. MEN jag vill ändå be dig att inte vara så tvärsäker förrän du ÄR gravid och har förlossningen framför dig. KANSKE är det samma sak då, men faktum är ändå att graviditetshormonerna kan hitta på massa konstigheter i knoppen på dig så att du helt plötsligt tänker HELT annorlunda. En av mina vänner var minst lika tvärsäker som du, att hon ALDRIG skulle kalra att gå igenom en förlossning. Hon skulle absolut snittas om hon skulle ha några barn alls. MEn efter halva hennes första graviditet så bara vände det. Och tvåan födde hon dessutom helt utan bedövning. Och då ska man veta att detta är en tjej som både innan och efter detta svimmar bara hon ser en spruta...

När det gäller mina egna snitt så sa jag till redan från början att jag ville ha ett tidigt besked om att jag skulle få snitt OM jag inte, när det väl skulle vara dags, hade ändrat mig. Jag ville liksom ha det beskedet i ryggen, för att kunna slappna av och försöka bearbeta mina rädslor i lugn och ro. Tyvärr blev det ändå inte som jag önskat så jag hann bli halvt hysterisk innan jag fick mitt snittbesked och hann därmed inte bearbeta mina rädslor den gången utan det blev ett snitt. (min underbara dåvarande barnmorska - tyvärr pensionerad nu - blev URSINNIG när hon fick veta att jag med råge passerat halva graviditeten utan att ha fått mitt besked. DÅ till sist hände det något, men tyvärr för sent, som sagt)
Andra gången fick jag snittbesked av min förstående läkare redan vid inskrivningen (hon ansåg att inget hade förändrats sen förra gången, drygt 1 år tidigare). Och då berättade jag för henne at den här gången skulle jag i alla fall göra ett försök att reda ut mina knutar inför en vaginal förlossning. Men tyvärr fick jag aldrig chansen att ens försöka föda vaginalt andra gången eftersom de fått klippa upp livmodern extra mkt första gången och då FÅR man inte föda vaginalt igen. Jag får alltså inte gå igenom ett värkarbete, även om jag skulle vilja. :(

Som du förhoppningsvis förstår så är jag INTE någon snittmotståndare! Absolut inte!
MEN jag är en förespråkare för att man i alla fall ska vara ödmjuk inför den stora kunskap och samlade erfarenhet inom detta ämne som finns inom mödravård och kvinnokliniker.

Och framförallt, var inte så förbenat envis att du vägrar se åt något annat håll än det du bestämt dig för, innan du är där! Ta av dig skygglapparna och försök se lite på sidan av vägen också! Det är inte farligt att titta på dikena, även om man inte vill bada i dem.. ;)

chrysler skrev:
Säger du det.Själv har jag pratat med folk som säger att deras eftervärkar var mkt värre än själva förlossningen :smirk:

Tror du att livmodern inte behöver dra ihop sig efter ett snitt då? Eftervärkarna kommer du ju inte ifrån oavsett.

chrysler skrev:

Ja, och eftersom man är snittad så gör de ännu mer ont :devil: Och de kommer du inte ifrån... Jag har gått igenom ett värkarbete tills jag var öppen 8 cm, det GÖR ont, men absolut inget man inte klarar av. Det är sporrande! Man vet ju att man ska få nåt för det! Men dessa :devil: eftervärkar! När barnmorskan kommer in och masserar livmodern och trycker hej vilt över snittet för att hjälpa livmodern dra ihop sig skulle man kunna sparka henne till andra sidan rummet :devil: DET gör fan så mycket ondare än vilka förvärkar som helst! Då är ju allt över och man vill ju bara vara ifred med sin lilla bebis. Så smärta slipper du inte, åter igen, bara för att du snittas.

slice skrev:
Jag var ett mycket intellektuellt och intresserat barn och jag slutade ju inte vara intellektuell och intresserad bara för att jag nådde puberteten, lika lite som jag slutade vara intellektuell och intresserad för att jag lämnade puberteten.

Bara för att du var så nitton betyder inte det att alla andra var nitton.

:smirk: "Bara för att du...." *suck* "Om du har en röd spade, så vill inte jag ha en blå!" Är vi i sandlådan???

Det är väl jättebra om du var så smart, men lite konstigt kan jag ändå tycka att det är att ett barn funderar så mycket över en förlossning att man bestämmer sig för kejsarsnitt innan man ens på långa vägar är kroppsligen mogen för att bli gravid? Du tror inte du är påverkad av din mamma som upplevde sin förlossning så hemsk? Kan tycka det är ett mognadsdrag att själv ta reda på hur det egentligen förhåller sig och inte gå på hörsägen.

Någon tog åt sig. :smirk:

Jag funderade även på HIV/AIDS, andra världskriget, cancer och USA:s provsprängningar av kärnvapen så jag ser inte vad som är så konstigt med att jag fattar beslut som rör mig.

Vill även påpeka att jag även var läskunnig på den tiden varför jag kunde läsa mig till det jag ville veta och bortse från hörsägen.

Jag antar att du vill att dina val ska respekteras.

Varför inte respektera andra vuxna människors val?

slice skrev:
Under hela mitt liv har mamma i princip bara pratat om hur i helvete ont det gjorde när jag föddes. :angel:

det låter som om både slice och chrysler har en hel del de behöver bearbeta innan de är mogna att bli föräldrar. Annars för man vidare samma störningar till sina barn, som ni uppenbarligen fått med er från era mödrar. (chryslers förlossningsrädda syster tyder också på en gemensam nämnare)

Nu var det länge sedan jag hörde den här sången och jag har inte tillgång till texten så den är kanske inte helt i rätt ordning- men sången gjorde ett djupt intryck på mig, och fick mig att fundera både en och annan gång innan jag skaffade barn.

Funderingar JAG inte var mogen för när jag var så där nitton, utan först efter 35.

Texten är Eva Hillereds:

En dotter till en dotter

föder en dotter

Matar sitt barn med nedärvd skräck

Vissa de slåss mot demoner

andra de vägrar att sluta se

Trots att jag vägrar att möta rädslan

rids jag av maror

jag alltid måste slita med

En dotter till en dotter

föder en dotter

Matar sitt barn med nedärvd skräck

Vi visste så väl att livet var enkelt

men vande oss sakta vid ofrihet

vande oss sakta vid ofrihet

Trots att jag hatade mörkret

skrämmer mig ljuset mer

En dotter till en dotter

föder en dotter

Matar sitt barn med nedärvd skräck....

slice skrev:
Snälla, berätta för mig varför ni tycks lida så OERHÖRT mycket av att det finns kvinnor som vill bli snittade och vägrar amma? :smirk:

Personligen lider jag inte ett ögonblick av nåt av det. Däremot hakar jag upp mig tvärsäkra som inte har varit i närheten av den situation som diskuteras. I synnerhet när frågan gäller något där ens uppfattning kommer att förändras och stöpas om många gånger innan man verkligen är där.

Men du fick snitt pga förlosnings skräck å det finns folk som dig, du är så inte sååå ovanlig :smirk:

Jag är beredd på de eftervärkarna.Men då har jag varit med om en smärtfri förlossning så jag kan klara de värkarna efteråt.Hade jag först gått igenom en vanlig förlossning hade det blivit för mkt.

Detta har inget med min mamma att göra, glömde jag skriva att det är min halvsyster som INTE har samma mamma som jag :smirk:

Dessutom var ju inte min mamma rädd för förlossningar, hon försökte ju till läkarna insåg att det inte gick så av henne har jag inte fått ngt, han har till å med sagt att hon tycker jag e fjantig :devil:
Men ingen kan ju styra min rädsla.
Jag har redan varit i många samtal om detta men inget hjälper.Även om jag kan bearbeta det så är det ju inte 1000% säkert..

chrysler skrev:
Jag är beredd på de eftervärkarna.Men då har jag varit med om en smärtfri förlossning så jag kan klara de värkarna efteråt.Hade jag först gått igenom en vanlig förlossning hade det blivit för mkt.

Du har visst svar på allt du... :devil:
Det jag inte förstår är hur du kan veta det nu.
Du kan inte tänka ens tanken att försöka bearbeta dina rädslor så att du kan genomföra en förlossning, men du är stensäker på att du kommer orka eftervärkar som du själv menar att många påstår är värre.
Jag får inte ihop den ekvationen, men så är jag ju ett ufo också.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 541
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama