Sv: Amma eller dö!!!
Det är väl klat att det inte bara finns för eller nackdelar med någonting. Så är det ju med allt här i världen. Men just när det handlar om snitt kontra vaginalt så finns det ju bevis för att vaginalt är att föredra både för barn och mamma.
Det finns ju även planerade snitt som går fel. Jag har hört talas om ett fall där de skar sönder barnet för att de var oförsiktiga med kniven, barnet fick gå direkt från förlossning till operation. Men bara för att det hänt en gång så betyder ju inte det att alla snitt är dåliga.
Jag har själv fått två barn. Första barnet föddes med planerat kejsarsnitt pga tvärläge på barnet. Själv tyckte jag då att det var skönt eftersom jag var livrädd för en förlossning. Andra barnet föddes vaginalt efter mycket bearbetning och trots att jag ändå fram till krystvärkarna trodde att det skulle bli snitt, för inte kunde väl jag föda barn?
Jag önskar att man kunde få en hint om vad de två olika sakerna innebär och medför, både för en själv och barnet. Nu funkar det inte så. Utan jag kan inse i efterhand att man visste ingenting.
Jag ångrar inte en dag att jag gav det en chans med vaginal förlossning, trots min rädsla, och ja jag är fortfarande rädd, och jag kommer vara rädd vid nästa förlossning också. Men jag kommer ge vaginal förlossning en ytterligare chans, för jag vet att det är värt det, för alla inblandade.