American Pitbull Terrier

Sv: American Pitbull Terrier

Jag uppfattar personligen inte PB som en svårare hund än många andra raser men anser den inte vara nybörjarhund. Man ska kunna hantera och dressera en sådan hund. Vidare så har inte PB en enorm styrka i käkarna. Enligt tester hade den inte i närheten av Rottis styrka men den har däremot sin starka vilja något man kan arbeta med att hantera redan från början.

Jag har två hundar, en Pitbulltik och en Rottishane. Jag anser att Pitbullen är mkt jobbigare att uppfostra då den gärna testar gränser plus att mkt energisk.
Rottisarna är ju mkt hund, speciellt hanarna då de är dominanta men tar inte hälften så mkt jobb.

Att dom sen är starka i käken är ju ren fakta, hur skulle de annars gå för dom i en ev kamp? käpprätt åt skogen, de har en stark käke, det ser man ju bara på dom, med de stora musklerna som sitter vid käken, Sen har Pitbullen en helt annan käke än andra hundar, deras käkmuskler går ändå upp till skallen, det gör det inte på andra hundar. Detta har dom just för att kunna vara starka i käken plus att de får ett helt annat bett.

Jag har två hundar, en Pitbulltik och en Rottishane. Jag anser att Pitbullen är mkt jobbigare att uppfostra då den gärna testar gränser plus att mkt energisk.
Rottisarna är ju mkt hund, speciellt hanarna då de är dominanta men tar inte hälften så mkt jobb.

Att dom sen är starka i käken är ju ren fakta, hur skulle de annars gå för dom i en ev kamp? käpprätt åt skogen, de har en stark käke, det ser man ju bara på dom, med de stora musklerna som sitter vid käken, Sen har Pitbullen en helt annan käke än andra hundar, deras käkmuskler går ändå upp till skallen, det gör det inte på andra hundar. Detta har dom just för att kunna vara starka i käken plus att de får ett helt annat bett.

Har 3 hundar av olika raser och PB,n har varit den som varit lättast att uppfostra. Hon har aldrig provat att ifrågasätta mig och är den som jag oftast har med på promenader (längre promenader) då hon är såpass lydig, kan ha henne lös utan problem m.m. Men alla hundar är olika så är det bara men mycket beror på gener och ägaren.

En PB har inte enorm styrka i käkarna, de har däremot gameness som de flesta raser inte besitter, det är det som gör den eftertraktad, inte styrkan i käkarna. Även om det är mycket riktigt som du säger att käkarna är formade så så har de inte i närheten av ex en Rottis styrka i käkarna. De skulle ju helst inte göra värstingskada i kamp utan helt enkelt vinna kampen, vara den som orkade längst. Fortfarande som jag skrivit tidigare så var det väldigt sällan någon PB som dog i kamperna.

Hur vanligt är pb i Sverige då?
Och visst måste det finnas skillnad i aveln? Pb inom kampsporten avlas vell på egna meriterade (då inom kampsporten) hundar för ändamålet? de kanske inte ens behöver vara renrasiga?! Hur ser den seriösa pb aveln ut? visst måste det bli skillnader i reslultatet?! eller är jag helt ute och cycklar?

Jag pratar om rensrasig PB och jag vet inte vad du menar med kampsport? Hundkamp? Det är olagligt med hundkamp och en seriös ägare till PB håller absolut inte på med det utan tar starkt avstånd till allt som har med kamper att göra.

Det finns ju två grenar inom PBaveln idag, en mot kamphund som ofta innebär blandningar för att få den bästa hunden för kamp och en mot familjehund (och även utställning(USA), har jag fått för mig). Men familjehundsavel har ju inte funnits så länge att de "dåliga" egenskaper som kamphundsarvet innebär inte har försvunnit. Vilket gör det viktigt att fundera kringet arvet och vilka egenskaper det innebär. Jag har exempelvis många idéer kring det med min PB. Han får inte hälsa på andra hundar, människor, barn etc på promenad. Det är få hundar som han får vara lös med, men då mestadels tikar, det är hundar som ingår i familjen och vänskapskretsen. Ingen lek med pinnar eller dyl när de är lösa. Han får inte lämnas ensam med annan hund utan övervakning - vet ju aldrig om en "situation" kan uppstå. Men jag litar på min PB, jag anser att jag har en god uppfattning om hans psyke och hans sätt att reagera i hotfulla situationer. Jag vet hur jag ska hantera honom i dom situationerna för att förhindra att något händer.

Låter helt okej att du gör så, jättebra för dig, och du kommer bli glorifierad av alla PB motståndare när du skriver som du gör. Men på ditt inlägg och gärna PB motståndare så låter det som att man måste näst intill ha munkorg på en PB för att den ska kunna fungera normalt.
Jag gulligullar inte rasen som PB motståndare gärna vill få det till men skulle jag skriva att jag har sådana problem och även att vänner till mig har det bara för att de har en PB så skulle jag ljuga.

PB har annars avlats som familje/gårdshund i snart hundra år men det är ju ganska kort tid så.......och för att inte göra motståndarna besvikna, den har även använts i kamp.....

Avslutningsvis (då man förmodligen ser att jag börjar bli lite trött på denna eviga "kamphundsdiskussion") kan jag säga som så att jag tycker det är jättebra att man visar sådan respekt gentemot andra när man ex är på promenad att man håller hunden kopplad när man möter andra människor. Jag tycker även det är jättebra att man har restriktioner om man inte anser sig ha full kontroll över sin hund. Detta skulle ju gälla alla raser men tyvärr mest något man mest verkar förvänta sig hos oss som har PB eller Amstaff eller liknande. Det bästa man kan göra är att visa genom vårat agerande att det fungerar bra med oss och våra hundar i samhället, att vi visar hänsyn och tar ansvar, något annat kan vi ju tyvärr inte göra. Med det sagt så önskar jag en eder en Glad Påsk!

Har 3 hundar av olika raser och PB,n har varit den som varit lättast att uppfostra. Hon har aldrig provat att ifrågasätta mig och är den som jag oftast har med på promenader (längre promenader) då hon är såpass lydig, kan ha henne lös utan problem m.m. Men alla hundar är olika så är det bara men mycket beror på gener och ägaren.

En PB har inte enorm styrka i käkarna, de har däremot gameness som de flesta raser inte besitter, det är det som gör den eftertraktad, inte styrkan i käkarna. Även om det är mycket riktigt som du säger att käkarna är formade så så har de inte i närheten av ex en Rottis styrka i käkarna. De skulle ju helst inte göra värstingskada i kamp utan helt enkelt vinna kampen, vara den som orkade längst. Fortfarande som jag skrivit tidigare så var det väldigt sällan någon PB som dog i kamperna.

Min Pitbull går självklart också lös, inga problem. Hon är mkt lydig och lyssnar till minsta vink men, vad jag menar är att jag tycker absolut att hon var värre att uppfostra än min rottishane. Energin,envisheten plus allt annat gör det, enligt mig en lite jobbig hund vid uppfostring och jag tycker inte att ej hundvana (nybörjare) ska köpa en Pitbull.

Det är bevisat att en Pitbull besitter stor styrka i käkar, det plus viljan gör det till en farlig hund vid kamper osv. Tror inte det finns många hundraser överhuvudtaget som kan "klå" rottisens styrka i käken men Pitbullen är ju inte dålig heller.

Har 3 hundar av olika raser och PB,n har varit den som varit lättast att uppfostra. Hon har aldrig provat att ifrågasätta mig och är den som jag oftast har med på promenader (längre promenader) då hon är såpass lydig, kan ha henne lös utan problem m.m. .

Då måste vi som inte har PB och kan ha våra hundar lösa vara himla duktiga ;)

Skulle de vara svårare att få andra raser än PB att gå lös och lyda? eller varför är hundägare med vanliga hundar duktiga när de kan ha sina hundar lösa?

Låter helt okej att du gör så, jättebra för dig, och du kommer bli glorifierad av alla PB motståndare när du skriver som du gör. Men på ditt inlägg och gärna PB motståndare så låter det som att man måste näst intill ha munkorg på en PB för att den ska kunna fungera normalt.
Jag gulligullar inte rasen som PB motståndare gärna vill få det till men skulle jag skriva att jag har sådana problem och även att vänner till mig har det bara för att de har en PB så skulle jag ljuga.

PB har annars avlats som familje/gårdshund i snart hundra år men det är ju ganska kort tid så.......och för att inte göra motståndarna besvikna, den har även använts i kamp.....

Jag har inga problem med min PB men jag anser att man gullifierar sin PB om man tror att den ska komma överens med alla hundar, kamphundsarvet innebär faktiskt, i mina ögon, att PB inte ska gilla alla hundar. Det är väl något av det negativa med rasen, vilket man faktiskt har sett konsekvenserna av, eller?.... Jag skriver inte att jag har problem utan hur jag fostrar och agerar med min PB. Visst, du gillar det inte och hade jag velat vara bland PBmotståndare så hade jag väl för helvete inte skaffat en eller :confused: Hur vet du att just din PB har varit i den familjeaveln som började för hundra år sedan????

Dessutom tar jag det som en förolämpning att du tolkar det som jag skrivit som att alla PB skulle behöva ha munkorg, för hade det varit fallet med min PB hade jag väl troligtvis inte haft honom kvar eller? :mad: Misslyckas man så grovt så måste man väl placera om hunden eller avliva den....

Avslutningsvis (då man förmodligen ser att jag börjar bli lite trött på denna eviga "kamphundsdiskussion") kan jag säga som så att jag tycker det är jättebra att man visar sådan respekt gentemot andra när man ex är på promenad att man håller hunden kopplad när man möter andra människor. Jag tycker även det är jättebra att man har restriktioner om man inte anser sig ha full kontroll över sin hund. Detta skulle ju gälla alla raser men tyvärr mest något man mest verkar förvänta sig hos oss som har PB eller Amstaff eller liknande. Det bästa man kan göra är att visa genom vårat agerande att det fungerar bra med oss och våra hundar i samhället, att vi visar hänsyn och tar ansvar, något annat kan vi ju tyvärr inte göra. Med det sagt så önskar jag en eder en Glad Påsk!

Vill önska dig en GLAD PÅSK oxå.
Men jag anser att skaffar man sig en av de hundraser media hänger ut som farliga blir det automatiskt så att man måste ta ett större ansvar, för att försöka hjälpa till att ge rasen ett bättre rykte. Har aldirg mött någon som blivit rädd för min hund men som blir rädda och reagerar konstigt när jag talar om att det är en PB. Dessutom vill jag även kommentera att restriktioner har väl alla kring sin hund för att det inte ska hända något, alla hundar har ju sin personlighet som gör att det finns "saker" som dom inte gillar.... Sen att jag enligt dig har så många att det blir löjligt är väl en annan sak, även om det gäller sådant som de flesta jag känner med hundar håller med om :D

Det var ett skämt, såg du inte ;)
Men samtidigt skrev ju Knut att dennes pb var den som fick följa med på långa promenader för den kan vara lös, för den var lättare än de andra raserna h*n har.
Därav skojade jag och sa att vi som inte har pb måste då vara duktiga, eftersom många av oss klarar av att ha våra hundar lösa.

Grana som inte följer med i debatten längre, utan bara kikade in i tråden i går, och tänker inte fortsätta diskutera pb.
Kan folk inte ens se när man skojar, är det inte lönt....

Jag pratar om rensrasig PB och jag vet inte vad du menar med kampsport? Hundkamp? Det är olagligt med hundkamp och en seriös ägare till PB håller absolut inte på med det utan tar starkt avstånd till allt som har med kamper att göra.

Ja och det var någon som menade att pb forfarande i viss mån avlas för kamp.. Fel utryckt av mig med "kampsport" jag menar givetvis hundkamper... Självklart vet jag att det är förbjudet i Sverige.. Och självklart anser inte jag att folk som ägnar sig åt hundkamp är seriösa....

Vill önska dig en GLAD PÅSK oxå.
Men jag anser att skaffar man sig en av de hundraser media hänger ut som farliga blir det automatiskt så att man måste ta ett större ansvar, för att försöka hjälpa till att ge rasen ett bättre rykte. Har aldirg mött någon som blivit rädd för min hund men som blir rädda och reagerar konstigt när jag talar om att det är en PB. Dessutom vill jag även kommentera att restriktioner har väl alla kring sin hund för att det inte ska hända något, alla hundar har ju sin personlighet som gör att det finns "saker" som dom inte gillar.... Sen att jag enligt dig har så många att det blir löjligt är väl en annan sak, även om det gäller sådant som de flesta jag känner med hundar håller med om :D

Är man seriös hundägare så tar man ett stort ansvar när man köper en hund, man vill ju aldrig att det ska hända ngt.

Som PB ägare tar jag ett ännu större ansvar, jag vill visa att hunden är bra, stabil i psyket,inte en "mördar" hund som många tror, ge rasen ett bättre rykte helt enkelt..

Men hon får ändå inte henne hälsa på alla hundar/människor. Finns ingen som helst anledning för henne att göra det, även om hon nu är väldigt trevlig.

Jag hoppas och tror att ngn dag i framtiden ska det finns en seriös avel av PB och seriösa personer som köper dom. Djurplågeriet måste ju ngn gång ta slut.

Är man seriös hundägare så tar man ett stort ansvar när man köper en hund, man vill ju aldrig att det ska hända ngt.

Som PB ägare tar jag ett ännu större ansvar, jag vill visa att hunden är bra, stabil i psyket,inte en "mördar" hund som många tror, ge rasen ett bättre rykte helt enkelt..

Men hon får ändå inte henne hälsa på alla hundar/människor. Finns ingen som helst anledning för henne att göra det, även om hon nu är väldigt trevlig.

Jag hoppas och tror att ngn dag i framtiden ska det finns en seriös avel av PB och seriösa personer som köper dom. Djurplågeriet måste ju ngn gång ta slut.

Jag håller med. Hoppas innerligt att den seriösa PBaveln kommer att fortsätta gå framåt och att djurplågeriet med hundslagsmål och oseriös avel kommer att avta och dö ut. Förbud löser ju inget....

Trevlig att någon mer håller med om att man inte låter hunden hälsa på allt och alla, jag ser heller inte vitsen med det. Dessutom hade jag väl inte tillåtit det oavsett hundras/hundtyp.

Hoppas att ni haft en trevlig påsk, var på kalas igår och hade Diesel med mig, var givetvis nykter, var ingen fest utan glada vänner sällskap. För att skryta lite så uppförde han sig helt fantastisk och alla tyckte att han var underbar. Skönt när slyngelåldern börjar ta slut. Det var i alla fall jätteroligt :D Kompisen skickade mess idag och skrev: vilken "helskön" hund du har

Jag håller med. Hoppas innerligt att den seriösa PBaveln kommer att fortsätta gå framåt och att djurplågeriet med hundslagsmål och oseriös avel kommer att avta och dö ut. Förbud löser ju inget....

Trevlig att någon mer håller med om att man inte låter hunden hälsa på allt och alla, jag ser heller inte vitsen med det. Dessutom hade jag väl inte tillåtit det oavsett hundras/hundtyp.

Hoppas att ni haft en trevlig påsk, var på kalas igår och hade Diesel med mig, var givetvis nykter, var ingen fest utan glada vänner sällskap. För att skryta lite så uppförde han sig helt fantastisk och alla tyckte att han var underbar. Skönt när slyngelåldern börjar ta slut. Det var i alla fall jätteroligt :D Kompisen skickade mess idag och skrev: vilken "helskön" hund du har

Precis, finns ingen anledning att låta henne hälsa på allt och alla, även om hon väldigt gärna vill.

Jodå påsken var väldigt lyckad. Hade lite fest här hemma med lite vänner/bekanta. Båda vovvarna uppskattade det, tyckte det var kul med mycket folk och skötte sig, som vanligt.
Härligt!

Ha en trevlig dag allihopa!

Hunden jag är uppväxt med lät man hälsa på allt och alla.. Resultatet blev att han satt och väntade in människor... även om de promenerade väldigt långt bort... han satte bara ner arslet och vägrade gå.. Jätte jobbigt:smirk:

Det spelade ingen roll om vi kände folket eller inte...

Numera låter jag inte min jycke hälsa på nånting när vi är ute och går.... Finns ingen anledning!

Det här visar verkligen på vilken nivå den här diskussionen ligger på. Att en Pitbull skulle ha en annorlunda käkkonstruktion är extremt löjeväckande. De har samma konstruktion på käke- och käkmuskulatur som alla andra hundraser. Om du nu mot all förmodan skulle ha en källa som stödjer ditt påstående så hänvisa mig till den.

Sedan är det ju LITE skillnad på VARIFRÅN man köper sin "pb" blocket.se ja där har dom ju ganska mkt som kallas "pb" men om folk som VERKLIGEN är seriösa vill ha en Pb då köper dom inte den fr blocket (tex) utan från en seriös person som sagt man kan importera så vet amn säkert att den är Pb & inte nån blandning. Visst det kanske finns någon enstacka seriös uppfödare som kanske inte fått någon köpare på någon av valparna & som i sista utväg anonserar ut dem på blocket (tex) men då sållar den ju bort de oseriösa folket men visst det kan vara sjukt svårt att hitta nån som verkligen är seriös & inte bara låtsas

Det här visar verkligen på vilken nivå den här diskussionen ligger på. Att en Pitbull skulle ha en annorlunda käkkonstruktion är extremt löjeväckande. De har samma konstruktion på käke- och käkmuskulatur som alla andra hundraser. Om du nu mot all förmodan skulle ha en källa som stödjer ditt påstående så hänvisa mig till den.

Ditt inlägg visar ju verkligen vilken nivå DU ligger på.
Du tycks inte veta mkt du.
Min källa kommer ifrån ett program jag såg.
Djurpolisen i New York.
Plus att det även står i ett antal böcker mm.

Ditt inlägg visar ju verkligen vilken nivå DU ligger på.
Du tycks inte veta mkt du.
Min källa kommer ifrån ett program jag såg.
Djurpolisen i New York.
Plus att det även står i ett antal böcker mm.

Då är det helt enkelt upp till dig att hänvisa till böckerna i fråga.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Varför gör man såhär: http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=10-bn34-2fE Varenda hund blir rädd och ja... :crazy...
Svar
14
· Visningar
1 493
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Min lilla valp på snart 3 månader har de senaste börjat låta mysko, nästan som en groda. Hennes pappa låter likadant, men eftersom han i...
Svar
13
· Visningar
10 690
Senast: Blandrastik
·
Relationer Jag vill inte förorena datingtråden då det här handlar om bedrägerier. Jag blev kontaktad av en(?) man(?) som så många andra. Jag...
10 11 12
Svar
230
· Visningar
42 812
Senast: Mia_R
·
G
Hundavel & Ras Trillade över en (antagligen väldigt gammal) men bra film på youtube ikväll! En film som många borde se och lära sig lite mer om rasen...
Svar
5
· Visningar
1 012
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka