American Pitbull Terrier

Sv: American Pitbull Terrier

Vi får helt enkelt vara överrens om att vi inte är överrens. Vi tycker olika, så är det bara. Jag har själv haft turen att inte träffa någon dålig Amstaff eller PB, jag har bara läst om dem i tidingarna. De jag har träffat har varit snälla på alla sätt och vis och jättegoa med barn. Den jag har själv är jag helnöjd med. Hon älskar andra hundar och leker jättebra med dem och fungerar väldigt bra med barn och andra djur (har rätt mycket djur här hemma), det enda som hon saknar som jag gärna vill ha hos en hund är att hon inte har det minsta vakt i sig, alla människor är varmt välkomna.

Det känns sorgligt att läsa sådana inlägg som dina eller att höra från vissa människor att hundar som min hund inte borde få finnas. Det är tur för min del att jag än så länge har valmöjligheten att kunna ha en hund som henne.

"Amerikansk pit bull terrier är en hundras med en lång och brokig historia. I början av 1800-talet började den då atletiska och arbetande engelska bulldoggen korsas med terriers för att få fram en piggare hund främst för hundkamp och råttjakt. Typen av hund följde tidigt med utvandrande engelsmän och irländare till alla hörn av det engelska imperiet. Många av dem kom att hamna i USA där hundarna blev en viktig förutsättning för nybyggare. Typen av hund användes där som allt-i-allo-hund och gårdshund, och skulle klara av alla på en gård förekommande arbetsuppgifter. Storleken ökade något eftersom en större hund kunde försvara gårdens djur mot pumor, prärievargar och andra rovdjur.

Hundtypen användes även i USA för hundkamp även om omfattningen av detta är starkt överdriven."

Suck......skrev ju just det att mätningar görs med "pitbull-liknande" raser.
Kom med annat istället som ex att dina åsikter baseras på egna erfarenheter osv....för talar du om PB förväntar jag mig givetvis att du ens vet vad du talar om.

Det som fanns i mitt inlägg var hämtat från svenska APBT Klubben :smirk:

Men de vet alltså enligt dig ingenting om den ras, de har :confused:

Den dag du kan ge mig dina personliga erfarenheter om följande raser, som du listat:
Akita Inu
Alangu Mastiff
Alano Español
American bulldog
American Pit Bull Terrier
American Staffordshire Terrier
Argentine Dogo
Bedlington Terrier
Blue Paul Terrier
Boston Terrier
Bull and Terrier
Bull Terrier
Bully Kutta
Cordoba Fighting Dog
Dogue de Bordeaux
Dogo Cubano
Dogo Sardesco
English Mastiff
English White Terrier
Fila Brasileiro
Gull Dong
Gull Terr
Irish Staffordshire Terrier
Kerry Blue Terrier
Lottatore Brindisino
Neapolitan Mastiff
Manchester Terrier
Old English Bulldog
Perro de Presa Canario (Canary Dog)
Perro de Presa Mallorquin (Ca de Bou)
Pit bull
Shar Pei
Staffordshire Bull Terrier
Tibetan Mastiff
Tosa

Så visst kan jag ge dig mina personliga åsikter och erfarenheter i stället för kalla fakta...

Men just det ja..Ni som inte kan erkänna vad ni har i kopplet gillar ju inte fakta speciellt mycket :cool:

Men du och ni andra som har pb, får väl fortsätta förneka vad ursprunget är, bäst ni vill. Det finns ju inget/ingen som kan få er att erkänna att rasen ursprungligen är avlad för kamp och att det fortfarande finns kvar i generna..

p025.gif

Senast ändrad:

Det jag försökte säga är att en seriös avel på raser förbättrar egenskaper man vill ha och förminskar egenskaper man inte vill ha..

Ingen vettig människa förespråkar ju hundkamper...

Visst, men i pbt finns det fortfarande kvar.
Det avlas i viss mån fortfarande på kampbeteendet och så hårt avlade rasegenskaper är heller inget som försvinner ur generna i brådrasket.

Och det verkar många inte förstå tyvärr.

Varför förneka vad rasen är avlad för och varför förneka att den egenskapen finns väldigt nära ytan i denna ras??

Det finns garanterat jättetrevlig pbt, men det förändrar inte det faktum att de har den genetiska egenskapen att tycka det är roligt att kampa på allvar och att den egenskapen lätt kan komma fram i "rätt" situation..

Och visst andra hundraser kan också bitas.
Det har ingen förnekat, men det är stor skillnad på hur andra raser biter, jämfört med sk kamphundar och det är också någonting som konstant ska förnekas.

De som gullifierar rasen och förnekar dess ursprung och dess genetiska egenskaper gör rasen en björntjänst och framstår inte som speciellt kunniga/seriösa etc. tyvärr..

Visst självklart!

Det är ju just det att det finns en hel drös som gör raserna en björntjänst... Det är ju just det som är problemet! Det genomsyrar tyvärr också aveln....

Men det finns ju en annan skara människor också som har hund, och som tar ansvar och vet vad de har i kopplet...

Sen tycker jag att det är svår deffinerat med raserna staff, amstaff och pitbull.. Folk andvänder ju namnen hej vilt, pratar om kamphundar, och alla dragna över samma kam!

Jag tycker inte det heller är rättvist...

I sverige får ju inte pb reggas och defineras som ras.. Svårt att hitta bra kennlar med bra syften.. På svenska pitbull klubbens hemsida, rekomenderar dem att importera hund.. Just renrasiga pb tror inte jag är ett problem i Sverige.. Dem är nog inte så många (antaganden från mig).... Jag tror problemet ligger hos korsningar mellan raserna, säljs billigare, sämmre kontroll och intresse av uppföddare... Och tyvärr en skit dålig marknad, vilket gör att hundarna alt som oftast hamnar i skiten.. Aveln har heller inga långsiktiga mål.. Vilket också påverkar reslutatet..

En seriös uppfödare av tex Amstaff som tar ansvar över sin uppfödning och vill något för rasen kan ju inte jämföras med bastarnaveln!

I den här tråden "pratar" jag om pb, sedan att andra jämställer de med pb är ju tråkigt, men tyvärr inget jag kan göra någonting åt.

En kamphund är alltid en kamphund, precis som att en vallare alltid är en vallare. :angel:

Det som är mest fantastiskt är att :

Svenska Kennel Klubben
Svenska Bruks hundsklubben
Rikspolitikerna
Polisen

& hundansvariutredning gjort 2003 säger att media skriver osanna sanningar i tidningar.

Men vem är det som svänger sig med fakta, dessa ovandstående kan väll helt enkelt inte lika mycket hund som ni andra motståndare till kamphundar.

Visst, men i pbt finns det fortfarande kvar.
Det avlas i viss mån fortfarande på kampbeteendet och så hårt avlade rasegenskaper är heller inget som försvinner ur generna i brådrasket.

Och det verkar många inte förstå tyvärr.

Varför förneka vad rasen är avlad för och varför förneka att den egenskapen finns väldigt nära ytan i denna ras??

Det finns garanterat jättetrevlig pbt, men det förändrar inte det faktum att de har den genetiska egenskapen att tycka det är roligt att kampa på allvar och att den egenskapen lätt kan komma fram i "rätt" situation..
Och visst andra hundraser kan också bitas.
Det har ingen förnekat, men det är stor skillnad på hur andra raser biter, jämfört med sk kamphundar och det är också någonting som konstant ska förnekas.

De som gullifierar rasen och förnekar dess ursprung och dess genetiska egenskaper gör rasen en björntjänst och framstår inte som speciellt kunniga/seriösa etc. tyvärr..

Det är sådana inlägg som gör att jag tvivlar på att du har någon erfarenhet av PB. Av alla de hundar jag träffat genom åren så är det en heldel jag fått dålig erfarenhet av men ingen utav dem har varit PB eller Amstaff och några utav dessa har tagits bort just på grund av deras beteende. Jag kan genom mina egna erfarenheter inte säga att det är en dålig hund, att de besitter kampegenskaper och då inte skulle få finnas osv. Din uppfattning stämmer inte överrens med "min" verklighet.
Ni strider hela tiden på om kampegenskaperna men kan uppenbarligen inte fatta att bra människor kan uppfostra dessa rätt.
Min PB har ju träffat en heldel andra djur och hundar men du får nog lov att tala om för henne att hon är en farlig kamphund som besitter farliga kampegenskaper för hon har tydligen inte förstått det. Okej, nu börjar jag låta larvig men jag hoppas du fattar vad jag menar. ALLA är inte som du säger.

Jag läste för ett tag sedan i tidningen att man hade sett ett gäng småkillar stå och sparka omkring på en valp av PB-liknande ras. Vilken hund skulle inte kunna bli aggressiv och farlig efter sådan behandling.

I den här tråden "pratar" jag om pb, sedan att andra jämställer de med pb är ju tråkigt, men tyvärr inget jag kan göra någonting åt.

Förutom att Amstaff och PB som regel är samma ras. Men man måste ha träffat både och för att kunna se att det faktiskt inte är något direkt som skiljer dem åt förutom att Amstaff ofta är grövre och inte har de brokiga färgerna som PB ofta kan ha.

Det som fanns i mitt inlägg var hämtat från svenska APBT Klubben :smirk:

Men de vet alltså enligt dig ingenting om den ras, de har :confused:

Den dag du kan ge mig dina personliga erfarenheter om följande raser, som du listat:
Akita Inu
Alangu Mastiff
Alano Español
American bulldog
American Pit Bull Terrier
American Staffordshire Terrier
Argentine Dogo
Bedlington Terrier
Blue Paul Terrier
Boston Terrier
Bull and Terrier
Bull Terrier
Bully Kutta
Cordoba Fighting Dog
Dogue de Bordeaux
Dogo Cubano
Dogo Sardesco
English Mastiff
English White Terrier
Fila Brasileiro
Gull Dong
Gull Terr
Irish Staffordshire Terrier
Kerry Blue Terrier
Lottatore Brindisino
Neapolitan Mastiff
Manchester Terrier
Old English Bulldog
Perro de Presa Canario (Canary Dog)
Perro de Presa Mallorquin (Ca de Bou)
Pit bull
Shar Pei
Staffordshire Bull Terrier
Tibetan Mastiff
Tosa

Så visst kan jag ge dig mina personliga åsikter och erfarenheter i stället för kalla fakta...

Men just det ja..Ni som inte kan erkänna vad ni har i kopplet gillar ju inte fakta speciellt mycket :cool:

Men du och ni andra som har pb, får väl fortsätta förneka vad ursprunget är, bäst ni vill. Det finns ju inget/ingen som kan få er att erkänna att rasen ursprungligen är avlad för kamp och att det fortfarande finns kvar i generna..

p025.gif

och jag visste visst var du hämtat ditt inlägg men det är synd att du bara kan hitta en sida om ,men känner du dig påläst då så......:smirk:
och kalla fakta...hmmm, kallar man aftonbladet för kalla fakta så....
och listan har jag inte hittat på själv, sorry......

Förutom att Amstaff och PB som regel är samma ras. Men man måste ha träffat både och för att kunna se att det faktiskt inte är något direkt som skiljer dem åt förutom att Amstaff ofta är grövre och inte har de brokiga färgerna som PB ofta kan ha.

Hur vanligt är pb i Sverige då?
Och visst måste det finnas skillnad i aveln? Pb inom kampsporten avlas vell på egna meriterade (då inom kampsporten) hundar för ändamålet? de kanske inte ens behöver vara renrasiga?! Hur ser den seriösa pb aveln ut? visst måste det bli skillnader i reslultatet?! eller är jag helt ute och cycklar?

Det finns ju två grenar inom PBaveln idag, en mot kamphund som ofta innebär blandningar för att få den bästa hunden för kamp och en mot familjehund (och även utställning(USA), har jag fått för mig). Men familjehundsavel har ju inte funnits så länge att de "dåliga" egenskaper som kamphundsarvet innebär inte har försvunnit. Vilket gör det viktigt att fundera kringet arvet och vilka egenskaper det innebär. Jag har exempelvis många idéer kring det med min PB. Han får inte hälsa på andra hundar, människor, barn etc på promenad. Det är få hundar som han får vara lös med, men då mestadels tikar, det är hundar som ingår i familjen och vänskapskretsen. Ingen lek med pinnar eller dyl när de är lösa. Han får inte lämnas ensam med annan hund utan övervakning - vet ju aldrig om en "situation" kan uppstå. Men jag litar på min PB, jag anser att jag har en god uppfattning om hans psyke och hans sätt att reagera i hotfulla situationer. Jag vet hur jag ska hantera honom i dom situationerna för att förhindra att något händer.

Hoppas din insikt och inställning till din ras gnuggas av på fler pb-ägare :angel:

Om fler vore som du, skulle problemen minska och förståelsen öka :cool:

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Tackar o bockar :)

Alltid roligt när man når fram med man vill säga, tycker oxå att man vill slå huvudet i väggen av diskussionen. Att bli ifrågasatt och påhoppad angående val av hund när man köper en PB får man ju liksom på köpet. Men man måste ju försöka att ge PB ett bättre rykte men det är svårt när många inte vill se till arvet. Liksom många som köper border collie och bor i lägenhet och inte vill göra något speciellt med hunden, bara ha som sällskap :( .

det är ju precis det jag ville framhäva..... Dumt att dra alla över en kam! och att seriös avel skapar på sikt hundar med egenskaper som vi vill ha..

Arvet försvinner inte bara så där, men nog 17 måste det finnas skillnad i reslutatet på kampaveln och familjehundsaveln redan idag..

Likväl som skillnader i resultatet mellan seriös avel och pajas aveln (eller vad man nu skall kalla den medvetna aveln mellan raser utan koll)...

Skillnaden måste givetvis också ligga hos köpare.. pajas-aveln riktar sig åt pajaser och korkar i allmänhet... Likväl som kampaveln riktar sig till dårar som gillar hundslagsmål...

Seriöst folk med ett vettigt intresse av rasen borde välja en seriös avel med vettiga avelsmål för att främja rasen.....?!

Ja och de tror jag att de flesta som är här inne på buke och skriver gör.

Det är möjligt.... Men de människor som främjar misstankar mot raserna, skapar tidningsrubriker osv hävdar ofta att de är seriösa..

Den katogorin som gullifierar raserna anser också att de är seriösa och kunniga...

Jag skriver lika mycket utifrån mina egna erfarenheter av hund folk...
I ärlighetens namn så har jag inte i det verkliga livet mött en ända vettig ägare av kamphund som har koll på vad de har, eller som jag kan säga har ett ädelt och vettigt intresse av rasen/erna....

Liknande trådar

Hundavel & Ras Varför gör man såhär: http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=10-bn34-2fE Varenda hund blir rädd och ja... :crazy...
Svar
14
· Visningar
1 491
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Min lilla valp på snart 3 månader har de senaste börjat låta mysko, nästan som en groda. Hennes pappa låter likadant, men eftersom han i...
Svar
13
· Visningar
10 671
Senast: Blandrastik
·
Relationer Jag vill inte förorena datingtråden då det här handlar om bedrägerier. Jag blev kontaktad av en(?) man(?) som så många andra. Jag...
10 11 12
Svar
230
· Visningar
42 800
Senast: Mia_R
·
G
Hundavel & Ras Trillade över en (antagligen väldigt gammal) men bra film på youtube ikväll! En film som många borde se och lära sig lite mer om rasen...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka