American Pitbull Terrier

Sv: American Pitbull Terrier

Ditt inlägg påvisar att du förmodligen inte har någon inblick i hur en "kamphund" är och att du förmodligen inte har träffat någon.
Hur påvisas det?

Att du ens tror att PB är avlad att vara farlig tyder på bristande kunskaper.
Detta påstående tyder snarare på att du inte läser innantill.

men det finns inte så många utav de raserna som uppfyller mina krav på hund.
Men det finns alltså, så varför välja en som bevisat är farlig? :confused: Och dom används fortfarande i kamp, vilket du knappast kan vara omedveten om. Fast viktigare är att dom egenskaper som avlades fram fortfarande finns där.
Du borde också vara medveten om vad som gör dom så mycket farligare än genomsnittshunden.

Behöver jag skriva ut nicken på dom här som jag anser är olämpliga? Du har väl också läst inläggen?

"Vad är det som är så konstigt och annorlunda med det."
Läs inlägget igen!

På vad sätt är jag fördomsfull? Säg var jag har fel i min uppfattning att kampraser är farligare än snitthunden, att dom i stor utsträckning finns hos folk som har dom av alldeles fel orsaker, eller för att kamphundar (enligt siffror i DN) är överrepresenterade med faktor 10 när det gäller svårare hundangrepp i Sverige?

Du drar upp andra, etablerade raser såsom rottis och dobberman. Javisst är dom "skarpare" än snitthunden och kräver mer av sin ägare. Räcker det inte med dom då? Dom raserna användes tidigare av hundvapen-folket, samma kategori som övergått till kampraserna. Varför, tror du?

Det är märkligt att man hela tiden måste framhålla rasernas extrema krav på ägaren, samtidigt som hunden är så otroligt snäll och säker.

LIA

Vill oxå höra vilka du anser vara olämpliga pitbull amstaff staffe ägare här inne och vad du har grundat de på???

Men det är alltså okej att de är avlade för att ha hjäl hundar?

De är inte avlade för att ha ihjäl andra hundar! Amstaffen härstammar från hundar som var avlade för att hantera och hålla fast boskap!

Ta reda på fakta innan ni slänger skit över en viss ras :devil:

kolla gärna på exempelvis amstaffWebben.com om ni vill veta mer om dessa "farliga" hundar

Alla raser ställer krav på sin ägare. Dom ägare som inte svarar upp får oftast en odräglig och ibland farlig hund. Vad det gäller här är skillnaden i konsekvenser. Du vet väl den?

Visst kan man förbjuda kampraser och dito blandningar. Bara en fråga om att vilja och våga. Att andra raser kan ha farliga individer p g av dåliga ägare är knappast något argument i sammanhanget. Då finge vi förbjuda alla hundar!

Alltså, om bara dessa kompetenta människor hade dessa hundar, vore problemet noll. Verkligheten är ju att många (förmodligen de flesta) av dom finns hos fel människor. Har du recept på hur vi ska slippa det?

Den extrema kampviljan finns där, oavsett vad man säger och oavsett man vill ha den eller inte. Jag har inte hört att man konsekvent avlar in hundar utan kampvilja för att dämpa den.

LIA

Det är just det Citat: Då finge vi förbjuda alla hundar! Att dra gränsen vid hund av kamphundsras gör inte att problemet försvinner... Jag anser inte att det är någon skillnad. En hund som är taskit hanterad och farlig är ju farlig oavsett om det är en rottis eller en hund av kampras!

Svar på hur man skall komma till rätta med problemet finns det många svar på.. Licensbelägga vissa raser.. Hundkörkort.. Fler möjligheter till att lättare beslag ta hundar...Förbjuda okontrollerad avel av bastarder.. Jag kan inte ge sig ett enkelt recept, "många vägar leder till Rom"! Men att förbjuda raser tror inte jag är rätt recept för att få bort dåliga hundägare.. De finns ändå..

Om man nu får lyssna på knudor som säger att seriöst folk väljer inte dessa raser för kampviljan utan av andra skäl som kommer på köpet.. Så borde inte heller seriösa uppfödare med seriösa avelsmål ägna sig åt att främja den extrema kampviljan!

De pitbulls som används i kamp är ju det? Man avlar väl på de som går bäst i kamperna? De kanske inte hr ihjäl någon i sin egen storlek, vd vet jag, men små hundar ligger nog rätt så risigt till...

De pitbulls som används i kamp är ju det? Man avlar väl på de som går bäst i kamperna? De kanske inte hr ihjäl någon i sin egen storlek, vd vet jag, men små hundar ligger nog rätt så risigt till...

De gäller väl de flesta raser. Om en liten hund möter en stor aggresiv hund och en situation skulle uppstå så ligger ju den mindre hunden sämre till.
Eller håller du inte me? Behöver ju knappast vara en amstaff eller pitbull för skada eller ha ihjäl.

Nej, sjävklart inte. Det vär därför jag undrade över statestik, för att se om pitbull, amstaff är överepresenterade när det gäller att ha ihjäl andra hundar. Men det verkar inte finnas någon sådan statestik.

Om man tittar bara på angrepp på människor, så står Sveriges kamphundar (0,6% av alla hundar i landet) för 10% av angreppen, Vilket säger en hel del..

Letade efter en länk som någon la in om bettstatistik på olika raser.
De stod både bett och de med dödlig utgång.
Den va ifrån USA men ändå lite intressant o se. Hittar inte igen den.....

Det var nog min länk det..

Tror jag har den sidan någonstans i datorn..Ska kolla om jag hittar den.

Tack!
Skummade bara igenom lite snabbt nu, ska läsa ordentligt sen. Men vilka siffror pitbull var uppe i! :eek:

Så vitt jag vet är ju "kampsporten" redan förbjuden i Sverige.. Den aveln du pratar om är illigal och otillåten i Sverige.. Det finns givetvis länder där den är tillåten.. men de hundarna och den aveln finns det ju ingen seriös människa som förespråkar och ingen seriös uppfödare avlar på sådana linjer...

Tycker inte det är jämförbart med avelverksamhet för andra ändamål.. Tycker inte att det är rättvist mot seriösa kennlar eller för all del seriösa hundägare som kämpar med att få bort detta syfte med hunden.....:confused:

"de har en enorm styrka i käken, plus att de inte släpper taget"
(Klipp: midnight rags)
För att få en bra hund så krävs det väldigt mycket jobb, speciellt om man då köper en ras som är speciell och som har olika egenskaper som kan bli farligt i fel händer. Har jobbat enormt mycket med min hund och på så sätt har jag fått en riktigt bra hund.
Varför ska vi ha raser som ställer så enorma krav för att överhuvud taget vara fungerande hundar?

Varför? :confused:

LIA

Saken är ju fortfarande så att man dras till olika saker i livet, vare sig det gäller bilar,partners och djur. Vissa tycker om Golden, jag gör det inte. Vissa gillar inte Pitbull, jag gör det.

Man dras till olika saker och om jag då vet att jag har erfarenhet och vilja att uppfostra en Pitbull samtidigt som jag älskar rasen, vad gör det så fel?

Jag kan ärligt säga att allt som inkulderar i rasen Pitbull älskar jag, deras vilja,utseende,starka mentalitet osv osv.

Átt vissa andra inte gör det, är ju också deras val. Begär verkligen inte att ngn annan ska tycka om rasen på samma sätt som jag gör.

Däremot tycker jag att man ska anklaga de oseriösa ägarna som gör Pitbullen till en farlig hund, i fel händer.

*kl*

Lite ot, men, varför korsar man pitbull/sheltie?

Och hur kan det se ut:D

Jadu, inte en aning.. Folk korsar nog det mesta.
Har träffat en blandning mellan Mops/Pitbull.
Den var inte vacker, vill jag lova.
Var iofs tjuvparning, men ändå??

Det finns även statistik gjord i USA som påvisar att registrerade APBT är långt lägre i procent i bettstatistik än många andra vanliga hundraser. Jag har skrivit och frågat just denna sida "dogbitelaw" vad de menade med Pitbull och de svarade att det var Pitbull-liknande hundar!!
Man kan ju också fråga sig detta; vad är det som gör att PB står så högt i statistik just nu, varför gjorde de inte det för något/några årtionden sedan?

Hittade även en sida med raser "gjorda" för kamp=alltså inte bara PB/AMstaff:

Akita Inu
Alangu Mastiff
Alano Español
American bulldog
American Pit Bull Terrier
American Staffordshire Terrier
Argentine Dogo
Bedlington Terrier
Blue Paul Terrier
Boston Terrier
Bull and Terrier
Bull Terrier
Bully Kutta
Cordoba Fighting Dog
Dogue de Bordeaux
Dogo Cubano
Dogo Sardesco
English Mastiff
English White Terrier
Fila Brasileiro
Gull Dong
Gull Terr
Irish Staffordshire Terrier
Kerry Blue Terrier
Lottatore Brindisino
Neapolitan Mastiff
Manchester Terrier
Old English Bulldog
Perro de Presa Canario (Canary Dog)
Perro de Presa Mallorquin (Ca de Bou)
Pit bull
Shar Pei
Staffordshire Bull Terrier
Tibetan Mastiff
Tosa

Det är fortfarande skillnad på:

Under 1700-talet var det ej tillåtet för gemene man att äga de hundar av greyhound eller spanieltyp som användes för jakt på större villebråd, dvs dagens Irländska varghund och Irländska setter. Det var endast godsägarna som fick jaga. Folk på bygden behövde dock en hund som hjälp i arbetet och därför utvecklades XXX till en allt-i-allo hund. Den skulle vara behjälplig med att hålla råttorna under kontroll på gårdarna, vakta hus och hem, valla fåren samt också fungera som jakthund främst på grävling som det var tillåtet att jaga. Naturligtvis trotsades även förbuden och en hel del tjuvskytte ägde rum. Till det passade de XXX hundarna extra bra.

Och

Dess historia är kraftigt präglad av hundkamp, men det är ju naturligtvis olagligt i Sverige. Trots att hundkampen har varit den främsta avelskriterien så har man hittat många olika sätt att arbeta med en Pitbull.
Eftersom en Pitbull har en hundkampshistoria, är de alltså avlade till att tycka att det är roligt att slåss med andra hundar. Detta medför att man kanske inte alltid kan få sin hund att komma överens med alla andra hundar. Många uppfödare säljer hundarna med orden “Hundarna är inte alls aggressiva, det finns möjligen lite könsaggressivitet som med alla andra”. Och det kan vara så att det går jättebra hela livet, inget händer och din hund kommer överens med alla andra hundar. Men man får inte glömma vad det är man har i kopplet och ta sitt ansvar som hundägare. Att använda koppel där minsta risk finns att träffa på andra människor och djur är en självklarhet.

------------------------------
Enligt en studie av Merritt Clifton på tidningen Animal People så är pitbulls, Rottweilers och Presa Canarios samt dess blandraser ansvariga för 74% av attackerna som inkluderades i studien, och 68% av de attacker utförda mot barn.[1] I mer än två tredjedelar av fallen som inkluderades i studien så var de livshotande eller dödande attackerna det första noterade utfallet av djuret i fråga. Clifton konstaterar:

""Om nästan vilken annan hund som helst har en dålig stund, så kan det resultera i att någon blir biten, men inte skadad för livet eller dödad, och risken är därför tolererbar. Om en pitbullterrier eller en Rottweiler har en dålig stund, blir ofta någon skadad för livet eller dödad -- och detta har skapat den faktiska risken som finns, som hundarna och deras offer betalar priset för""

Liknande trådar

Hundavel & Ras Varför gör man såhär: http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=10-bn34-2fE Varenda hund blir rädd och ja... :crazy...
Svar
14
· Visningar
1 491
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Min lilla valp på snart 3 månader har de senaste börjat låta mysko, nästan som en groda. Hennes pappa låter likadant, men eftersom han i...
Svar
13
· Visningar
10 671
Senast: Blandrastik
·
Relationer Jag vill inte förorena datingtråden då det här handlar om bedrägerier. Jag blev kontaktad av en(?) man(?) som så många andra. Jag...
10 11 12
Svar
230
· Visningar
42 800
Senast: Mia_R
·
G
Hundavel & Ras Trillade över en (antagligen väldigt gammal) men bra film på youtube ikväll! En film som många borde se och lära sig lite mer om rasen...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka