American Pitbull Terrier

Sv: American Pitbull Terrier

Allt annat skit du skrev då, som inte var den minsta sanning i?

Va syftar du på, är du insatt i de som har hänt/varit. Allt som jag skrev står jag för. Vill inte ta upp en sån tråd igen då dom inblandade förhoppningsvis har löst/löser de själva!!:p

(har inte läst tråden, antar att det inte behövs då jag läst alla andra trådar i ämnet kamphundar och diskutionerna är snarlika över allt..)

Min slutsatts har blivit att det finns en hel drös människor som väljer dessa raser av fel anledning... Vissa av dessa människor väljer också att avla.. Resultatet blir okontrollerad korsningsavel.. Dessa hundar blir allt annat än trevliga, då majoriteten hamnar i orätta händer.. precis som andra raser/korsningar som vistas hos fel personer.. Att hunden i sig är avlad i avseende för kamp förstärker naturligtvis problematiken..

En katogori av dessa oseriösa hundäg är personer som har för avsikt att dels vara lite balla och dels bevisa för alla vilken gulligris de har.. Han är så söööööt katogorin.. De har tyvärr ingen vidare koll på vad de har i kopplet och intresset för hund är många gånger inte mer än att gulla...

OM det inte hade funnits korkade människor med bristande kunskap och intresse av hund och betydelsen av hundens bakgrund i avel så hade det inte behövts diskuteras..

Finns nog inga motståndare till hundar som ägs av människor som tar ansvar, och inte får några problem med samhället eller sin omgivning!!

(har inte läst tråden, antar att det inte behövs då jag läst alla andra trådar i ämnet kamphundar och diskutionerna är snarlika över allt..)

Min slutsatts har blivit att det finns en hel drös människor som väljer dessa raser av fel anledning... Vissa av dessa människor väljer också att avla.. Resultatet blir okontrollerad korsningsavel.. Dessa hundar blir allt annat än trevliga, då majoriteten hamnar i orätta händer.. precis som andra raser/korsningar som vistas hos fel personer.. Att hunden i sig är avlad i avseende för kamp förstärker naturligtvis problematiken..

En katogori av dessa oseriösa hundäg är personer som har för avsikt att dels vara lite balla och dels bevisa för alla vilken gulligris de har.. Han är så söööööt katogorin.. De har tyvärr ingen vidare koll på vad de har i kopplet och intresset för hund är många gånger inte mer än att gulla...

OM det inte hade funnits korkade människor med bristande kunskap och intresse av hund och betydelsen av hundens bakgrund i avel så hade det inte behövts diskuteras..

Finns nog inga motståndare till hundar som ägs av människor som tar ansvar, och inte får några problem med samhället eller sin omgivning!!

Jätte bra skrivet, håller med. Vi som tar ansvar för våra sk farliga hundar, vi vill ju bara skydda oss från påhopp från motståndarna. Säkert därför de blir så aggresivt som de blir i kamphunds trådarna. Vi är helt enkelt ganska så trötta på att försvara oss och vårat val av hund/hundar. Många gånger i veckan måste jag försvara mig och min familjs val av dessa hundar. :D

Jätte bra skrivet, håller med. Vi som tar ansvar för våra sk farliga hundar, vi vill ju bara skydda oss från påhopp från motståndarna. Säkert därför de blir så aggresivt som de blir i kamphunds trådarna. Vi är helt enkelt ganska så trötta på att försvara oss och vårat val av hund/hundar. Många gånger i veckan måste jag försvara mig och min familjs val av dessa hundar. :D

Ja jag förstår vad du menar med att man tröttnar. Dessa diskutioner blir lätt väldigt enkelspåriga.
Har själv ingen amstaff eller staff men gillar raserna.
Funderat i flera år på att skaffa en liten engelsk staff då jag tycker dessa små minigrisar är enorm vackra;) och trevliga hundar.

Hade en kompis tik boendes hos mig ett par vecker när hennes son låg på sjukhus.
Hade henne lös på trädgården med mina 3 dåvarande hundar när en av grannarna fick syn på detta "monster" och sa att den hunden får bara vistas ute om den hålls i kätting då det är en mördare.....
Var bara att leda in henne då jag inte ville stöta mig med grannen för en hund som inte va min.

Vill bara tillägga att detta va en tik som gått flera lydnads kurser och va väldigt lydig. Hade även inhängnad trädgård.
Hade inte släppt henne lös någon annanstans.

Ja jag förstår vad du menar med att man tröttnar. Dessa diskutioner blir lätt väldigt enkelspåriga.
Har själv ingen amstaff eller staff men gillar raserna.
Funderat i flera år på att skaffa en liten engelsk staff då jag tycker dessa små minigrisar är enorm vackra;) och trevliga hundar.

Hade en kompis tik boendes hos mig ett par vecker när hennes son låg på sjukhus.
Hade henne lös på trädgården med mina 3 dåvarande hundar när en av grannarna fick syn på detta "monster" och sa att den hunden får bara vistas ute om den hålls i kätting då det är en mördare.....
Var bara att leda in henne då jag inte ville stöta mig med grannen för en hund som inte va min.

Vill bara tillägga att detta va en tik som gått flera lydnads kurser och va väldigt lydig. Hade även inhängnad trädgård.
Hade inte släppt henne lös någon annanstans.

Jo disk blir ju de. Och alla dessa påhopp om att vi pluttigullar hundarna, vilket skitsnack!! Vi försvarar oss bara för trångsynta människor som bara läser vad tidningarna skriver. Dom borde lyssna lite mera på oss som har erfarenhet av renrasiga sk kamphundar. Dom är helt underbara familje medlemmar och följeslagare!! Kan berätta om en grej som hände här för ca en vecka sen. Vi bor ca 200 m bort från en ishall och 2 stora fotbollsplaner och så klart är de mycket barn där i alla åldrar. En man kommer dit med sin löst springande schäfer, å den får ett tok ryck och anfaller en pojke i 12- års åldern. Pojken får bitskador i ansiktet samt på kroppen. De var ett himla ståhej ett par dagar, men de lugnade ner sig. Jag ger mig tusan på att hade de varit nån kamphund så hade varenda tidnings jävel skrivit om de, eller va tror ni?? :confused: :confused:

Jo disk blir ju de. Och alla dessa påhopp om att vi pluttigullar hundarna, vilket skitsnack!! Vi försvarar oss bara för trångsynta människor som bara läser vad tidningarna skriver. Dom borde lyssna lite mera på oss som har erfarenhet av renrasiga sk kamphundar. Dom är helt underbara familje medlemmar och följeslagare!! Kan berätta om en grej som hände här för ca en vecka sen. Vi bor ca 200 m bort från en ishall och 2 stora fotbollsplaner och så klart är de mycket barn där i alla åldrar. En man kommer dit med sin löst springande schäfer, å den får ett tok ryck och anfaller en pojke i 12- års åldern. Pojken får bitskador i ansiktet samt på kroppen. De var ett himla ståhej ett par dagar, men de lugnade ner sig. Jag ger mig tusan på att hade de varit nån kamphund så hade varenda tidnings jävel skrivit om de, eller va tror ni?? :confused: :confused:

Ja de tror jag tyvärr du har rätt i.

Det finns säkert folk som har "kamphundar" som inte borde precis som de finns folk som inte borde ha hund överhuvudtaget, och de är jätte tråkigt men folk måste förstå att det är inte ett rasproblem utan ett hundproblem!

SUCK till dig också. Du kanske skulle anmäla tråden, du har väl vanan inne??:angel:

Vad håller du på med? Försök att vara lite trevlig istället.

Varför inte svara på inlägget istället som jag skrev, istället bara för vara spydig.
Tycker du det är kul att vara här så får du följa reglerna, man kan bli bannad.

För övrigt var det inte en blandning jag skrev om. Det var en staff.

Senast ändrad:

Petra Erika;794630. Många gånger i veckan måste jag försvara mig och min familjs val av dessa hundar. :D[/QUOTE skrev:
Varför gör du ens det? Jag skulle fullständigt skita i att försvara min ras.

Seriösa personer som sysslar med avel, säljer inte till vem som helst.. De är nogranna med vart hundarna hamnar... Oseriösa personer som sysslar med avel, avlar ofta på korsningar.. Marknaden för dessa hundar är tyvärr skitdålig!

De hundarna hamnar hos människor av den sämmre sorten... Dels är de billigare, dels ställs inte lika mycket krav på köpare av uppfödare. (Har erfarenheten av personer som avlar korsningar av dessa hundtyper medvetet och försökt ställa höga krav på köpare, de har trots alla försigtighets åtgärder fått tillbaka/tagit tillbaka ett par valpar i varje kull, som haft det allt annat än bra...) Därför tycker jag att det är oansvarigt att syssla eller understödja den här typen av avel! Det finns aldeles för många stackars hundar som får betala priset...

Och det här med att behöva försvara sitt val av ras, kommer ni säkligen alltid behöva göra! Tyvärr... Så länge det finns dåliga exemplar av hundägare, kommer ni alltid få förklara hur det ligger till.... Det får man vara medveten om när man väljer den här typen av hund.. Har en Rottis kille själv, och folk har varit rätt flitiga med att tala om för mig att det är en farlig hund jag har... Man kan inte bry sig om sånt.. Personer i ens närhet ser vell om inte annat hur det ligger till..

Koncentrera er i stället på att vara goda representanter som hundägare av denna typ av hund.. Förklaringen är enkel, JA det kan vara en farlig hund, precis som många andra när det inte sitter någon bakom spakarna! Som enskild individ kan man vell inte ta ansvar för en hel drös puckon! Man kan inte jämföra korsningar uppfödda av oseriöst folk (finns ju en uppsjö) och renrasiga hundar uppfödda av personer med bra koll på arv och med bra mål med aveln kan inte jämföras med bastardaveln..!

Det här är en baksida av medaljen, som vi alla drabbade tröttnar på tillslut...

Vad håller du på med? Försök att vara lite trevlig istället.

Varför inte svara på inlägget istället som jag skrev, istället bara för vara spydig.
Tycker du det är kul att vara här så får du följa reglerna, man kan bli bannad.

För övrigt var det inte en blandning jag skrev om. Det var en staff.

(tar vid och kände att jag vill svara på ditt inlägg om staffen som bet en annan hund)

Jag tror inte att hundar biter utan orsak! En hund är en hund och agerar som en hund... den staffen hade säkert en anledning till sitt agerande utifrån hundens perspektiv.. Även om vi människor kanske inte alltid är världsbäst på att tyda dem.. Sen vet jag många "bra hundäg, som går kurser och är trevliga och som dessutom har bra lydnad på sin hund.. men allt sitter inte utanför plan då de brustit i miljöträning/träning med störning.. Hundar är mer eller mindre dominanta, men har man ett förtjänat ledarskap och bra koll på sin hund så borde inte sånt där inträffa?! Vissa hundar är helt enkelt potensiella mördarmaskiner (behöver ju inte vara kampras).. Detta borde inte vara ett problem om ägaren är ägare nog för sin hund...

Självklart är det inte så enkelt att man lyckas med sin hund bara för att uppfödning och bakgrund i avel är bra.. Det krävs mer av ägare än så.... Och ibland matchar det inte mellan hund och förare.. Ibland matchar det ganska bra men så brister det i nogrannhet eller kunskap.. Svårt att veta vad som brustit i ditt omnämnda fall..

citat: Vissa tycker bara det är kul att fjanta på :cool:

Så sant som det är sagt..

KL

Vad jag har förstått så kommer deras starka käkar ifrån ENGELSKA BULLDOG. Den rasen Engelskt Bulldog passar också som familjehundar då dom är väldigt barnkära.
Sen var det väl nångång på 1800-talet, som idioterna började uppfinna vansinniga idéer att avla på bulldoggar med bullterrier som resulterade i att bli Am.Pitbullterrier om inte jag har helt fel får ni gärna "rätta" mig.

Engelska bulldoggar användes faktiskt ibörjan i tjurfäktningen mot tjurar o dom vann faktiskt oftast då dom hade/har otroliga starka käkar, o käken blir låst när hunden hugger i tjurens hals tills den faller ner död.

Sedan så tror jag oxå att det är hundägarens fel som hanterar hundarna såhär, att använda dem till hundkamp o dom blir lärda att hetsas mot andra hundar - oskyldiga jyckar -
Det är inte hundens fel, men som jag läst alla tidningsartiklar där fler o fler pitbullar har attackerat både vuxna människor/barn o andra hundar tyder på att hunden inte är helt frisk.... :crazy:

Vad tror du det är som lockar alla skitmänniskor till att skaffa sådana hundar??

"SKitmänniskor" måste jag nog gissa på utlänningar, dvs. turkar/iranier :angel: Ser alltför många i Örebro som har pitbullar knallandes runt på stan i kort koppel......Undrar om dom måste skaffa såna bara för att dom inte har något gäng som man i vanligt fall är vana att se så sent som på 80-90-talet.
Nu idag är det populärt med pitbullar o jag är ingen rasist,men jag såg många utlänningar har såna raser.
Endel har dobermann medan andra rottweiler.
Varför såna raser för?
De är säkert duktiga på hundar, men jag vet en kille som ALDRIG haft nån hund i hela sitt liv o han är ifrån Thailand o skaffade sig prompt en pitbull som valp o efter nån månad tröttnade han på valpen o gav bort den till en familj, som har travhästar, några omplaceringshundar o många katter o jag kan bara tala om att denna pitbullen har/hade det bra o trivdes utmärkt ute på landet.
Dottern i familjen tog an hunden o uppfostrade den allt hon kunde o den blev en bra hund iallafall.

Varför killen tröttnade på valpen var för att den inte kunde vara själv o började tugga på allt i lägenheten. Killen blev desperat o försökte allt med att få den såld till "vem som helst".
En gång såg jag honom med valpen i famnen o frågade folk som gick förbi o om dom ville ha denna.
Jag gick raka vägen till honom o sa att han kunde lämna bort den hos familjen istället för att hunden skulle flackas runt från hem till hem o därefter fick jag veta att killen gjorde som jag sa...

Senast ändrad av en moderator:

Instämmer. Oavsett ras kan vilken hund som helst attackera utan nån förvarning. Men hur som helst, har man en fast hand med en sådan hundras, som i allmänheten kan vara riktigt farlig men i bra händer kan denna hund bli riktigt bra iallafall.

Saken är ju den att de alla hundar kan bitas,
kan göra stora skador på både människor och djur.
Men, Pitbull/Amstaff som är framavlade från första början gör ju större skador (allra oftast) då dom inte släpper taget, de har en enorm styrka i käken, plus att de inte släpper taget.

En Pitbull ägare ska vara mkt seriös och ha bra med hundvana då det är hundar med mkt vilja. Att uppfostra en Pitbull är inte det lättaste, men det är här som många gör fel.

De tror att det inte är ngn som helst fara, hunden är ju genom snäll, men om man inte uppfostrar sin hund så vet man aldrig riktigt hur den ska bli. Detta är extremt viktigt just när man uppfostrar en Pitbull, då de gärna testar gränser.

Pitbullen/Amstaffen har används (vissa fall nu också) till kamp med andra hundar.
Bullterriern har används till att slåss med tjurar.

Om ni läser detta ser ni att INGEN av dessa tre raserna är avlade till att kampa/bita människor. De är avlade till kamp med ANDRA DJUR

Så man kan inte skylla på rasen vid ex hundbett på människa utan skyll på ägaren som misslyckats helt med att uppfostra sin hund.

Ni anklagar vissa av oss Pitbull/Amstaff ägare för att puttigulla med våra hundar, jag förmodar att ni gör likadant med era hundar. Vad gör det så fel att vi säger att våra hundar är Genomsnäll, att vi skriver så gott om dom är ju ännu ett tecken på att vi älskar våra hundar, att de är bra hundar. Vad gör det för ont?

Jag tycker att ni ska vara glada för att det finns seriösa Pitbull/Amstaff ägare som faktiskt kämpar för Pitbullen/amstaffens rätt. Och som ser till att hundarna Blir BRA hundar.

Tack för mig!!

Saken är ju den att de alla hundar kan bitas,
kan göra stora skador på både människor och djur.
Men, Pitbull/Amstaff som är framavlade från första början gör ju större skador (allra oftast) då dom inte släpper taget, de har en enorm styrka i käken, plus att de inte släpper taget.

En Pitbull ägare ska vara mkt seriös och ha bra med hundvana då det är hundar med mkt vilja. Att uppfostra en Pitbull är inte det lättaste, men det är här som många gör fel.

De tror att det inte är ngn som helst fara, hunden är ju genom snäll, men om man inte uppfostrar sin hund så vet man aldrig riktigt hur den ska bli. Detta är extremt viktigt just när man uppfostrar en Pitbull, då de gärna testar gränser.

Pitbullen/Amstaffen har används (vissa fall nu också) till kamp med andra hundar.
Bullterriern har används till att slåss med tjurar.

Om ni läser detta ser ni att INGEN av dessa tre raserna är avlade till att kampa/bita människor. De är avlade till kamp med ANDRA DJUR

Så man kan inte skylla på rasen vid ex hundbett på människa utan skyll på ägaren som misslyckats helt med att uppfostra sin hund.

Ni anklagar vissa av oss Pitbull/Amstaff ägare för att puttigulla med våra hundar, jag förmodar att ni gör likadant med era hundar. Vad gör det så fel att vi säger att våra hundar är Genomsnäll, att vi skriver så gott om dom är ju ännu ett tecken på att vi älskar våra hundar, att de är bra hundar. Vad gör det för ont?

Jag tycker att ni ska vara glada för att det finns seriösa Pitbull/Amstaff ägare som faktiskt kämpar för Pitbullen/amstaffens rätt. Och som ser till att hundarna Blir BRA hundar.

Tack för mig!!

Håller med dig!
Därför säger jag att såna hundar är inget för mig då jag inte riktigt har nån erfarenhet av en sån hundras, det låter lite magstarkt för mig att skaffa en pitbull och ev. amstaff, men jag kan tänka mej en amstaff längre i framtiden.
Var nära att köpa mig en engelsk bulldog-valp, men ändrade mig då jag tänkte efter före att jag inte skulle ha tiden att räcka till för valpen. Detta var för några år sedan,då.
Har en hund härhemma nu, men 4 olika raser i sig, dock ingen pitbull eller amstaff men däremot en rottis inblandad som jag är väldigt nöjd med! Det räcker för mig iallafall.
Tycker också att man som mycket seriös o mångårig hundvana kan ta an såna hundar som pitbullar. Dom blir ju riktigt trevliga om dom kommit i rätta händer! :)

Hur tror du nu att man tänker, när man vet vilken kategori folk som är vanligen förekommande som kamphundsägare? För att inte tala om nivån på de flesta kamphundsälskare på detta forum?

LIA

Självklart gullar vi med våra djur... Alla djur behöver kärlek... Men det räcker liksom inte med att tycka hunden är uuur söööt för att bli en bra hundägare.. Det tror jag att du håller med om...

Och det är det jag menar med hundägare som pluttinuttar...

(Min kritik riktat mot hundägare är för övrigt inte personligt till någon på nätet utan jag skriver naturligtvis efter mina upplevelser och erfarenheter.)

och den skada man kan göra med att säga att hunden är genom snäll, och att det är bra hundar är att skapa fler till den katogorin..

Gör jag "reklam" för "min" ras rottweiler så glömmer jag aldrig att nämna att det är en krävande hund, och att det kan bli ganska obehagligt om man inte vet vad man gör.. Folk som inte har en aning om hund kan ibland komma och tycka att jag har en ur trevlig, gosig hund, han är ju så barnkär osv.. Det det de inte förstår är vilket jobb det ligger bakom.. Att det inte är en färdig hund man köper.... Vissa raser kräver mer än andra.. Och vissa individer inom raser kräver mer än andra..

Jag anser inte att du glömmt de viktiga bitarna av storyn kamphund, men många glömmer att nämna det i sina inlägg och det stör mig!

Jag vet inte men om ditt inlägg delvis riktat mot mig så känns det som om du själv för kritiken dragen över en kam... Det var inte mitt syfte givetvis.

Och jag är glad över om det finns goda representanter av pit/amstaff folk! Jag har bara inte sett dem än.... de jag träffat är inte/var inte ägare nog för sin hund! Och det tycker jag är bedrövligt.. Och det är dem som sabbar för er som facktist gör väl för raserna!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Varför gör man såhär: http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=10-bn34-2fE Varenda hund blir rädd och ja... :crazy...
Svar
14
· Visningar
1 493
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Min lilla valp på snart 3 månader har de senaste börjat låta mysko, nästan som en groda. Hennes pappa låter likadant, men eftersom han i...
Svar
13
· Visningar
10 690
Senast: Blandrastik
·
Relationer Jag vill inte förorena datingtråden då det här handlar om bedrägerier. Jag blev kontaktad av en(?) man(?) som så många andra. Jag... 10 11 12
Svar
230
· Visningar
42 812
Senast: Mia_R
·
G
Hundavel & Ras Trillade över en (antagligen väldigt gammal) men bra film på youtube ikväll! En film som många borde se och lära sig lite mer om rasen...
Svar
5
· Visningar
1 012
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka