American Pitbull Terrier

Sv: American Pitbull Terrier

Hur tror du nu att man tänker, när man vet vilken kategori folk som är vanligen förekommande som kamphundsägare? För att inte tala om nivån på de flesta kamphundsälskare på detta forum?

LIA

Det där får du nog utveckla lite, vad menar du?

Okej, tror jag förstår. Du menar att det är rätt motsägande??
Men detta är egentligen en persons egna reflektioner. Jag uppfattar personligen inte PB som en svårare hund än många andra raser men anser den inte vara nybörjarhund. Man ska kunna hantera och dressera en sådan hund. Vidare så har inte PB en enorm styrka i käkarna. Enligt tester hade den inte i närheten av Rottis styrka men den har däremot sin starka vilja något man kan arbeta med att hantera redan från början.

jobb det ligger bakom.. Att det inte är en färdig hund man köper.... Vissa raser kräver mer än andra.. Och vissa individer inom raser kräver mer än andra..

Det är ju just det. För att få en bra hund så krävs det väldigt mycket jobb, speciellt om man då köper en ras som är speciell och som har olika egenskaper som kan bli farligt i fel händer. Har jobbat enormt mycket med min hund och på så sätt har jag fått en riktigt bra hund.

Vidare så har inte PB en enorm styrka i käkarna.
"de har en enorm styrka i käken, plus att de inte släpper taget"

Man undrar hur ni ska ha det egentligen? Jag noterade att du nämnde "en persons egna reflektioner", men med så motsatta åsikter försvinner ju all trovärdighet i inläggen som kan ha funnits.

Motståndarna till kamphundar visar på dessas farliga egenskaper, förespråkarna säger att "dom är sååå snälla så bara man är duktig på att uppfostra dom ".
Vi vet ju att dräggen som använder kamphundarna som penisförlängare inte klarar av det. Jag/vi inser ju också att vissa av dom som förespråkar kampraserna här, inte är kapabla att uppfostra dom. Alltså går ett stort antal (dom flesta?) kamphundar omkring med fel slags ägare, vilket gör dom livsfarliga. Återstår ett antal ägare som har kapacitet att behärska sina kamphundar så dom inte ställer till med mer skada än genomsnittshunden (om jag förstått resonemanget rätt).

Jag förstår inte logiken!!!
Varför ska vi dras med raser som har farliga och olämpliga (framavlade!!!) egenskaper? Det finns 200 andra "normalfarliga" raser att välja bland.
Varför ska vi ha raser som kräver så mycket av sina ägare för att inte vara farliga, när så många av dom som vill ha dom inte är lämpliga?

(Klipp: midnight rags)
För att få en bra hund så krävs det väldigt mycket jobb, speciellt om man då köper en ras som är speciell och som har olika egenskaper som kan bli farligt i fel händer. Har jobbat enormt mycket med min hund och på så sätt har jag fått en riktigt bra hund.
Varför ska vi ha raser som ställer så enorma krav för att överhuvud taget vara fungerande hundar?

Varför? :confused:

LIA

jag känner en kompis som har en pittbull han är en guddomlig hund , han har aldrig i hela sitt liv bittit.Varför blir pittbullar så aggresiva , joo , det beror inte på hundeen utan på ÄGAREN den som äger hunden som vill ha en aggressiv hund , om man är stark psykiskt och är en stark ledare så funkar hunden som en vanlig tex labrador , :D

penisförlängare????

Javisst, min pappa säger att ju räddare människa ju större hund.....
Finns flera sätt o se på saken.

:confused: :confused:

Min gammla grann-tant sa till mig när jag å min CC mötte henne å hennes Silky-terrier- Man kan göra kamp-hund av vilken hund som helst.............
Mycket vettigt sagt av en ca 80 årig tant....

(hon menade då inte min CC, För han e enligt henne världens snällaste:) )

Okej, tror jag förstår. Du menar att det är rätt motsägande??
Men detta är egentligen en persons egna reflektioner. Jag uppfattar personligen inte PB som en svårare hund än många andra raser men anser den inte vara nybörjarhund. Man ska kunna hantera och dressera en sådan hund. Vidare så har inte PB en enorm styrka i käkarna. Enligt tester hade den inte i närheten av Rottis styrka men den har däremot sin starka vilja något man kan arbeta med att hantera redan från början.

PT härstammar en viss del ifrån Engelska bulldoggar. Det är engelska bulldoggar som har dessa starka käkar. Förr i tiden använde man dom till tjurar (inte tjurfäktningen som jag skrev tidigare :o) att strida med o då högg hunden tjurens hals o släppte INTE taget förrän tjuren föll ner död.

Men jag kan faktiskt ha fel ändå. Har bara läst om sånt. Dom som skrev sånt kan oxå ha fel ändå..... :angel:
Som nån skrev, man ska inte tro på allt dom skrev heller....

Det finns fler hundraser som kan (alla hundar är individer och kräver olika även inom ras) kräva mycket av en förare/ägare för att inte bli otrevlig och farlig!!

Och verkligheten ser tyvärr ut så här.. Lösningen kan vell inte vara att förbjuda raserna? Var skall man dra gränsen? Jag känner till många rottweiler/doberman/schefer bastarder även renrasiga som jag definerar som farliga hundar pga dåliga ägare och ibland taskig avel i kombination...

Gränsen för en normal farlig och riktigt farlig hund förstår jag inte riktigt... Man behöver inte vara hund av kampras för att tugga på andra djur alternativt människa (finns en del Rottisar och för all del andra hundraser som skapat rubriker också)..

Som sagt var skall man dra gränsen?

Och varför det skall finnas hundar som kräver massor av sin förare/ägare är naturligtvis för att det finns människor som vill ha det så.... och som gör ett jätte bra jobb med sin hund.. Det måste få finnas hundar för varje sort...

Jag har också funderat på vad man skall ha kampviljan till? Men trots allt tror jag inte problemet handlar om det utan hur vi skall få bort korkade ägare... Kamp-egenskaperna är inget bekymmer om man är säker på vad man gör...

"de har en enorm styrka i käken, plus att de inte släpper taget"

Man undrar hur ni ska ha det egentligen? Jag noterade att du nämnde "en persons egna reflektioner", men med så motsatta åsikter försvinner ju all trovärdighet i inläggen som kan ha funnits.

Motståndarna till kamphundar visar på dessas farliga egenskaper, förespråkarna säger att "dom är sååå snälla så bara man är duktig på att uppfostra dom ".
Vi vet ju att dräggen som använder kamphundarna som penisförlängare inte klarar av det. Jag/vi inser ju också att vissa av dom som förespråkar kampraserna här, inte är kapabla att uppfostra dom. Alltså går ett stort antal (dom flesta?) kamphundar omkring med fel slags ägare, vilket gör dom livsfarliga. Återstår ett antal ägare som har kapacitet att behärska sina kamphundar så dom inte ställer till med mer skada än genomsnittshunden (om jag förstått resonemanget rätt).

Jag förstår inte logiken!!!
Varför ska vi dras med raser som har farliga och olämpliga (framavlade!!!) egenskaper? Det finns 200 andra "normalfarliga" raser att välja bland.
Varför ska vi ha raser som kräver så mycket av sina ägare för att inte vara farliga, när så många av dom som vill ha dom inte är lämpliga?

(Klipp: midnight rags)
För att få en bra hund så krävs det väldigt mycket jobb, speciellt om man då köper en ras som är speciell och som har olika egenskaper som kan bli farligt i fel händer. Har jobbat enormt mycket med min hund och på så sätt har jag fått en riktigt bra hund.
Varför ska vi ha raser som ställer så enorma krav för att överhuvud taget vara fungerande hundar?

Varför? :confused:

LIA

Ditt inlägg påvisar att du förmodligen inte har någon inblick i hur en "kamphund" är och att du förmodligen inte har träffat någon. Att du ens tror att PB är avlad att vara farlig tyder på bristande kunskaper.

Ja, en PB (inte kamphund, det är sedan länge förbjudet att använda dem i kamp) ÄR bra hundar, den är enligt min egen uppfattning och erfarenhet en utav de bästa hundar att ha och göra med.
Du undrar varför man inte hellre skaffar någon utav de andra "200" raserna som finns men det finns inte så många utav de raserna som uppfyller mina krav på hund.

Du menar uppenbarligen, som du så snällt skriver, att vissa som har PB/Amstaff här på forumet inte klarar av dem, hur vet du det (nyfiken)?
Jag skrev att PB inte ställer mer krav än någon annan utav de "tuffare" hundar, och snälla, låt mig inte skriva ner alla raser jag menar då utan du får räkna ut dem själv, bara att ta alla raser som har minsta antydan till att vara aggressiv mot människor eller mot andra hundar. Detta är något som jag tror "midnight rags" också menade. Kan aldrig tänka mig att h*n menade att en sådan här typ av hund är något extraordinärt utan som de flesta andra kräver de ungefär samma uppfostran, att man inte ska vara nybörjare, man ska vara konsekvent och uppfostra med fast hand och mycket mycket kärlek;) . Vad är det som är så konstigt och annorlunda med det.

Du kunde ju själv konstatera att de tuffa grabbarna inte kan hantera en sådan hund men med tanke på hur många de är så är det väl konstigt att det inte händer mer än det gör om PB är så farlig som du vill få dem till. Sen kan vågar jag nog påstå att de flesta utav dem (penisförlängarmänniskorna) som inte kan hantera sina hundar inte har haft hund förut eller helt enkelt är dåliga hundmänniskor!!!! Tänk dig dessa gå omkring med Rottis, Dobermann, Matiff osv osv!!!! Tanken är skrämmande!!
Men jag är inte den som är den utan kan erkänna att jag var lika fördomsfull som dig innan jag fick upp ögonen för PB, jag svalde det media skrev med hull och hår men nu vet jag bättre;) .

Jag håller med det du skriver.

Om frågan varför man vill ha kampegenskaperna kan jag däremot svara att det är inte det man är ute efter som seriös PB-ägare, det är de andra egenskaperna som PB har. Läser man hur en PB ska vara eller har träffat bra PB så förstår man oftast vad vi menar.

*kl*

Jag skulle vilja se någon slags statestik över hur många andra hundar som blir ihjälbitna/svårt skadade av ngn av de s.k. kampraserna. Skulle även vara intressant att se hur många hundar det är totalt som blir ihjälbitna. Finns det?

Jag är ju inte rädd för min egen del utan för vad som skulle kunna hända med min hundar. Mig pusslar de ju alltid ihop igen.

*kl*

Jag skulle vilja se någon slags statestik över hur många andra hundar som blir ihjälbitna/svårt skadade av ngn av de s.k. kampraserna. Skulle även vara intressant att se hur många hundar det är totalt som blir ihjälbitna. Finns det?

Jag är ju inte rädd för min egen del utan för vad som skulle kunna hända med min hundar. Mig pusslar de ju alltid ihop igen.

Tror inte det finns statistik enbart för s.k kampraser (dvs Akita, PB, Boxer m.m) utan det ska finnas bettstatistik som gäller alla raser och är gjord i USA men tror inte den är purfärsk. Ska kolla om jag hittar den.

Alla har vi olika åsikter vad beträffande PB, Amstaff och liknande hundar, åsikterna ligger i vad man har för erfarenhet av respektive hundras.
Själv har jag en PB/rottis blandning samt en Amstaff/Dobberman blandning. Jag har även en Labbe/BC blandning.
Den hund som är minst pålitlig är labbe/BC blandningen.
Vi har tre barn i familjen alla under 6 år och de behandlar inte alltid hundarna så bra... Kamphundsblandningarna är underbara. :love:
Jag har även nära bekanta som har Amstaff, underbara familjehundar.
Jag tror inte att kamphundarna attackerar människor och andra hundar oftare än andra raser, däremot blir skadorna större vilket skapar fler rubriker.
Dessutom är man mycket noga med att skriva rasen när det handlar om dessa hundar i tidningen. Jag har aldrig läst att ex Labrador attackerade människa, istället står det hund attackerade människa.
Jag var på en föreläsning av en polis en gång som hade mycket med dessa hundar att göra. Jobbade mycket med de som omhändertogs. Han ansåg att de flesta hundar som han testade (även de som används till kamp) var pålitliga mot människor. Han var rent av tacksam att man i dessa gäng "valt" de så kallade kamphundarna och inte ex schäfer eller dobberman. Vad jag vet är just Dobbermannen den enda hund som är avlad för att skada just människan.
Och vad beträffande att kamphundarna låser käken är detta inte helt sant. Det finns inget fysiskt dom gör att käkarna låser sig, det är bara viljan att hålla fast. Alla kamphundar gör inte så och det finns många andra hundar som beteer sig likadant i slagsmål...

Ditt inlägg påvisar att du förmodligen inte har någon inblick i hur en "kamphund" är och att du förmodligen inte har träffat någon.
Hur påvisas det?

Att du ens tror att PB är avlad att vara farlig tyder på bristande kunskaper.
Detta påstående tyder snarare på att du inte läser innantill.

men det finns inte så många utav de raserna som uppfyller mina krav på hund.
Men det finns alltså, så varför välja en som bevisat är farlig? :confused: Och dom används fortfarande i kamp, vilket du knappast kan vara omedveten om. Fast viktigare är att dom egenskaper som avlades fram fortfarande finns där.
Du borde också vara medveten om vad som gör dom så mycket farligare än genomsnittshunden.

Behöver jag skriva ut nicken på dom här som jag anser är olämpliga? Du har väl också läst inläggen?

"Vad är det som är så konstigt och annorlunda med det."
Läs inlägget igen!

På vad sätt är jag fördomsfull? Säg var jag har fel i min uppfattning att kampraser är farligare än snitthunden, att dom i stor utsträckning finns hos folk som har dom av alldeles fel orsaker, eller för att kamphundar (enligt siffror i DN) är överrepresenterade med faktor 10 när det gäller svårare hundangrepp i Sverige?

Du drar upp andra, etablerade raser såsom rottis och dobberman. Javisst är dom "skarpare" än snitthunden och kräver mer av sin ägare. Räcker det inte med dom då? Dom raserna användes tidigare av hundvapen-folket, samma kategori som övergått till kampraserna. Varför, tror du?

Det är märkligt att man hela tiden måste framhålla rasernas extrema krav på ägaren, samtidigt som hunden är så otroligt snäll och säker.

LIA

Alla raser ställer krav på sin ägare. Dom ägare som inte svarar upp får oftast en odräglig och ibland farlig hund. Vad det gäller här är skillnaden i konsekvenser. Du vet väl den?

Visst kan man förbjuda kampraser och dito blandningar. Bara en fråga om att vilja och våga. Att andra raser kan ha farliga individer p g av dåliga ägare är knappast något argument i sammanhanget. Då finge vi förbjuda alla hundar!

Och varför det skall finnas hundar som kräver massor av sin förare/ägare är naturligtvis för att det finns människor som vill ha det så.... och som gör ett jätte bra jobb med sin hund.. Det måste få finnas hundar för varje sort...
Alltså, om bara dessa kompetenta människor hade dessa hundar, vore problemet noll. Verkligheten är ju att många (förmodligen de flesta) av dom finns hos fel människor. Har du recept på hur vi ska slippa det?

Den extrema kampviljan finns där, oavsett vad man säger och oavsett man vill ha den eller inte. Jag har inte hört att man konsekvent avlar in hundar utan kampvilja för att dämpa den.

LIA

Liknande trådar

Hundavel & Ras Varför gör man såhär: http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=10-bn34-2fE Varenda hund blir rädd och ja... :crazy...
Svar
14
· Visningar
1 491
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Min lilla valp på snart 3 månader har de senaste börjat låta mysko, nästan som en groda. Hennes pappa låter likadant, men eftersom han i...
Svar
13
· Visningar
10 671
Senast: Blandrastik
·
Relationer Jag vill inte förorena datingtråden då det här handlar om bedrägerier. Jag blev kontaktad av en(?) man(?) som så många andra. Jag...
10 11 12
Svar
230
· Visningar
42 800
Senast: Mia_R
·
G
Hundavel & Ras Trillade över en (antagligen väldigt gammal) men bra film på youtube ikväll! En film som många borde se och lära sig lite mer om rasen...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka