ambitiös häst forts.

T

tovan

Tyvärr försvann ju min tråd om min ambitiösa häst.
Nu känner jag att jag måste tacka alla för goda råd och tips jag fick! Det funkar verkligen. Vi har kommit till en punkt då hon väntar. Plötsligt sitter jag där i det där underbara gunget som man önskar alltid fanns där och som gör att man blir tårögd av lycka och rider. Jag tänker något och hon klipper med öronen och väntar tills jag berättar vad. :love: Hon är rolig att rida och jag har verkligen fått en nytändning. Att ridning kan vara så kul. Tack alla! :bow:

Sedan sist har jag jobbat vidare med korta stunder av ridning följt av paus, utvecklat det till lite längre stunder av ridning-mikropaus, med inblandning av rakriktning och ut ur rörelsen-paus när hon blivit stissig. Detta har jag gjort i all ridning. På bana, på fältet, på skritturen. Jag har varit konsekvent. :) Istället för att vid t.ex. byte rätta när hon byter innan mig har jag ridit rakt fram, brutit av och tagit en kort paus. Jag har också själv tagit ett djupt andetag och "känt mig lugn" så att hon känner både hur lugn jag är och att det inte är någon brådska med något. Detta har verkligen gett resultat. Numera rättar jag inga "stressfel" utan avbryter konsekvent för att ta om det efter pausen. Hon har svarat kanon på detta. Istället för att hon känner att hon gör fel får hon en liten vila och en ny chans att göra rätt. Med detta har även gången kommit fram och hon blir så mycket mer elastisk när hon kan slappna av i rörelserna.
Att så lite kan göra så mycket!

// tovan

Sv: ambitiös häst forts.

tovan skrev:
Att så lite kan göra så mycket!

// tovan

Jo, det är fantastiskt vad det går lätt om man bara hittar rätt knappar.

Det mest fantastiska är att du kommer att märka att hästen blir van vid att det är lugnt vid arbete och då blir det så hela tiden. Det goda blir en god cirkel.:)

Jag rider ju också en het dam som skulle kunna hoppa runt o stressa oavbrutet men som nu nästan utan undantag arbetar lugnt o avspänt, trots att hon kan ha tonvis med överenergi. Det kan märkas på att hon hoppar i luften eller att det går en ryckning genom hela kroppen vid plötsliga ljud eller andra störningar, men ändå fortsätter hon att arbeta koncentrerat och lugnt. NÄSTAN alltid.

Sv: ambitiös häst forts.

Jag tror jag svarade i den tråden om jag inte missminner mig, och det var fantastiskt roligt att få höra hur det gått och att det gått så bra!

Ja det ÄR fantastiskt. att så lite gör så mycket. Men det är det man lär sig varje dag med hästarna tycker jag - nyanserna. och det är det som gör det hela så motiverande och spännande, att man aldrig är fullärd utan upptäcker små saker varje dag som tar en ett steg till på vägen!

fortsatt Lycka Till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 863
Senast: Habina
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 441
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V