amatör tränare..

linnsan

Trådstartare
ska man rida upp för att bli amatörtränare eller hur gör man?
ungefär hur mkt kostar en jockey per löp? (konstig formulering, men men:angel:)
tacksam för svar!!:D

Sv: amatör tränare..

För att bli amatörtränare så får man gå kurser som anordnas av Svensk Galopp. För att få ut sin licens måste man klara både ett praktiskt prov (uppsadling) och två teoretiska prov ( ett från föreläsningarna och ett prop. prov) Innan du får gå steg 2 kursen måste du ha gjort praktik hos en proff. tränare eller en erfaren amatörtränare.
Kurserna var jättebra tyckte jag.
Att anlita en jockey i löp kostar ca 500kr.

ok.. tack för ditt svar! så det är alltså 2 skriftliga prov och ett rid prov? hoppas att jag har fattat det rätt;) och så måste man ha ridit hos en proffstränare eller en amatör tränare? tack för ditt svar!

hur länge måste man ha praktiserat?
ursäkta alla dumma frågor men om man aldrig frågar så får man inte veta:angel:

Om du går in på www.galoppsport.se och tittar under INFO & REGLER/ UTBILDNING så finns massor med nyttig information om vad som krävs för amatörryttar/tränarlicenser, antagningskrav m.m.

tack för ditt svar! men måste det vara en proffstränare?
kan man starta sin egen häst om man är amatör tränare:confused:

Senast ändrad:

Om du menar praktiken, så brukar de godkänna en erfaren amatörtränare med flertalet hästar i träning.

hur är det praktiska provet? rider man upp från starboxar eller hur går det till?:confused:

Om det är amatörtränare du vill bli så är det ingen ridning. Du skall kunna visa att du kan sadla en häst för löp.

tack för ditt svar! då vet jag:idea::angel: men vad är det för skillnad på proffs och amatör, i både utbildning o i "övrigt"?

Om du läser informationen på galoppsport.se måste du få svar på många av dina frågor. En amatörtränare tränar sina egna eller delägda hästar i hobbysyfte en proffstränare tränar hästar åt hästägare och har det som huvudsaklig näringsverksamhet= yrke.

Man gör bl.a. ca 7 veckors extra kurser för att bli proffstränare...

ok.. tack så mycket;) ja vet att ja ställer liite dumma frågor:angel: men tack så mycket alla för era svar:D!!

Om du vill bli en amatör tränare måste du träna för de, så du har kondition och muskler för att klara en uppridning, du måste även ha en bra sits...Du ska gå en kurs som är typ över en helg sen ska man då rida upp på en rutinerad häst som helst inte ska vara för stark...
Men du kan kolla på www.galoppsport.se

Om du vill bli en amatör tränare måste du träna för de, så du har kondition och muskler för att klara en uppridning, du måste även ha en bra sits...Du ska gå en kurs som är typ över en helg sen ska man då rida upp på en rutinerad häst som helst inte ska vara för stark...
Men du kan kolla på www.galoppsport.se

Det du talar om är att bli amatör ryttare, för att bli tränare är det lite andra krav och att man har licens för det ena betyder inte automatiskt att man har det för det andra!

*kl*
efter att ha börjat kika efter ett fullblodssto blev jag mer intresserad av galoppsporten, konstigt egentligen att travet är större:confused:!!!!
Har nu funderingar på om man nu vill börja som galoppamatör, då pratar vi tränare(!!!), hur mycket kan man väga för att träna galopphäst?????
Förstår att det frestar på ju tyngre man är, men hur mycket väger ni (ooops, kanske inte fint att fråga:o)?
Har ett förflutet inom travet, har både jobbat hos proffstränare och haft amatörlicens, tycker att galoppens amatörutbildning verkar bra mycket mer gedigen än den inom travet, vilket tilltalar mig!!!!

Ja som ni kanske förstår så har jag så sakteliga halkat in i galoppvärlden och blivit lite....hmm....småfrälst.......

Hoppas få vet mer än det jag funnit på galoppsports hemsida, kanske lite mer konkreta, verklighetsbaserade versioner...

:bow:tackar:bow::bow:förhand!!!!!

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 467
Senast: Badger
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 239
Senast: Red_Chili
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 929
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka