Sv: AMATÖR på utställning mm...
Så här gjorde jag när jag tränade med min dobbis inför utställning. Jag började när hon var valp.
Först hade jag henne sittandes på golvet framför mig. Sedan tog jag en godis i höger hand och förde framåt, när hon ställde sig upp sa jag "stå" under tiden hon stod och åt av godiset sa jag braa, stilla. Sedan satte jag henne igen, och upprepade proceduren. Handen framåt, stå, stilla.
Nästa steg blev att jag under tiden jag sa stilla tog bort godishanden framåt, först bara en sekund, sedan längre. Hunden fick fortfarande inte röra sig framåt, då får man dutta tillbaka dem med godishanden.
När hunden kan stå stilla en bra stund med godishanden framför sig backar jag lite, då håller jag kvar godishanden när jag säger stilla, och så stryker jag hunden över hela kroppen med den andra handen. Så gör jag likadant, målet är att hunden ska kunna stå stilla när jag har godishanden en bit ifrån hunden under tiden jag stryker den på hela kroppen.
Då backar vi igen! Handen vid nosen hela tiden den står stilla, och sedan börjar jag försiktigt flytta benen lite. Först bara lyfter jag det och sätter tillbaka, sedan flyttar jag det kanske en bit. Målet här är att hunden ska stå stilla under tiden jag rättar till benen.
När jag rättar till benen ser jag till att frambenen går i en rak linje från manken och ner. Bakbenen ställer jag så att den nedre delen upp till hasen är rakt lodrät, den andra delen bildar då en naturlig vinkel.
När jag travar sätter jag helt enkelt kedjan bakom nacken, tar kopplet i vänster hand, snurrar upp det ordentligt, håller ut det ordentligt från kroppen och springer! Passar eller galloperar hon "rycker" jag till och berömmer när hon gör rätt!
Så här ser vi ut när vi travar, som tur är tittar inte domaren på mig, för jag ser rätt mongo ut!
Ställer jag ut på brukshundsklubben eller rasspecialen dubbelhandlar jag, då ser vi ut såhär: