Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan
- Vi hoppas att man ska dra någon lärdom av detta på något vis så att det inte ska behöva hända igen.
Lessen men... hästar är levande och självtänkande individer, de kan inte programeras att gå runt runt utan att reagera.
Att säkra upp för olyckor går, men aldrig till 110%.
Hjälm, säkerhetsväst, ledare till oerfarna ryttare, vältränade hästar som inte blir hysterisk av "normala saker", att de hästar som ryttarna rider på är lämpade för ändamålet osv osv.
Vad man inte kan göra är att avprogramera tusentals år av genetisk instinkt.
Jag förstår mycket väl att de är ledsna, att det som hänt är hemskt det tycker jag med.
Det lät inte på artikeln iallafall som om det som hände var något som kunde ha undvikits med mer säkerhet. Om jag inte minns fel så blev flickan ledd av en ledare, och ponnyerna blev skrämda av ett ljud?
Möjligen då om det som skapade ljudet kunde ha undvikits, men ljud måste få förekomma även under en lektion.
Hon hade säkerhetsväst, men ridklubbens ordförande påstår att
"- Ingen kan säga säkert men det troliga är att hon blev trampad mycket olyckligt. Alla elever hade både hjälm och säkerhetsväst men västen täcker inte hela överkroppen, säger klubbens ordförande Sune Mordenfeld."
Hur kan en säkerhetsväst Inte täcka magen (som det stod i aftonbladet att hon blev trampad på)?
I aftonbladet stod det även att ponnyerna kom lös och sprang, varav Alva föll av och blev trampad av en annan häst, Hur kunde ledarna tappa ponnyerna?
Kanske brister det här? Hur gamla var de som ledde ponnyerna? Tyvärr är det ju vanligt att ledarna är yngre tonåringar som leder på lektionerna, och där kan det väll göras bättre då. Låt vuxna leda istället.