Aluminium sulor...

C

ConfettiCavat

Är det någon som har erfarenhet av det eller om det finns nån hovis som kan berätta för mej varför såna används istället för gummisulor.

Historia om varför min dam ha sulor.
5 årigt varmblods sto som kom till mej 21/6 -06 och såg ut som hej kom och hjälp mej. Hon var mager och misshandlad och vanskött. Långa fötter till o med långa för att vara travare. Hon skoddes då hon inte klarar av att gå utan skor. Hon skoddes efter en månad ungefär. Hade tunna sulor och tunna väggar så hon blev ju lite öm. Pga de tunna sulorna så fick hon lätt stengallor och hovbölder och för ca 9 veckor sedan så satte vi på henne sulor och det har funkat superbra. Hon skoddes om igår och skoddes då med aluminium sulor istället. Jag var inte med så jag kunde inte fråga varför man använde sånna.

Så varför använder man såna? Nån som vet?:confused:

Sv: Aluminium sulor...

Aluminiumsulor är mkt hårdare än gummisulor och ger därför hästen mer skydd/stöd än dessa. Gummisulor blir dessutom mjukare och mjukare ju längre de ligger på och ger därför mindre och mindre skydd.
Om tex hästen trampar på en vass sten med en gummisula så "känns" den men det gör den inte med en aluminiumsula.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 166
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 085
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 559
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd