Alternativbehandling

M

mycket_irriterad

En klinik som upptäcker ett fel på en häst som till största sannorlikhet inte kommer att bli bra, men de anser att ägaren borde låte hästen gå igenom XXX behndling på klinken för det KAN kanske hjälpa, hästen står kvar och när ägaren ska hämta den efter behandlingen efter 7-10 dagar så får ägaren en jättefaktura, men säger ägaren detta skulle direktregleras. Ja det är gjort säger de på klinken, men den behandlingen din häst har fått räknas som en an alternativbehandling och ersätts inte.
Att detta räknas som en alternativbehandling som inte ersätts var något som veterinärern mycket väl visste om men inte upplyste om, får de verkligen göra så, det handlar alltså om flera tusen kronor?

Sv: Alternativbehandling

Beror nog på vilket försäkringsbolag man har och vilken typ av alternativbehandling det handlar om.

Om det är veterinären som utfört behandlingen så borde den ju ingå, men som sagt - kan också beror på villkoren i försäkringen.

T ex behandlingar av equiterapeuter m.m. går ju inte på försäkringen.

Däremot så borde man kanske kollat innan behandlingen om försäkringen gällde...

/Lizzie

Hej!

Jag kan glädja er med att rehabilitering och alternativbehandlingar kommer att ersättas av If från och med april.

Detta om man väljer en utökad veterinärvårdsförsäkring.
Inte vlken hokuspokusbehandling som helst men massage och
behandling av hästfysioterapeuter. Allt man gör är att man kontaktar bolaget och gör upp först. De vill hänvisa till "rätt" teapeut/massör.
Om behandlingen sker på klinik är det säkert ok med dem.

Bra va! :banana:

/Frasse

Vad är det för bolag?
Agria ersätter alternativ behandling (tex. akupunktur, kiropraktik) OM det utförs av veterinär.

Frasseoo skrev:
Hej!

Jag kan glädja er med att rehabilitering och alternativbehandlingar kommer att ersättas av If från och med april.

Detta om man väljer en utökad veterinärvårdsförsäkring.
Inte vlken hokuspokusbehandling som helst men massage och
behandling av hästfysioterapeuter. Allt man gör är att man kontaktar bolaget och gör upp först. De vill hänvisa till "rätt" teapeut/massör.
Om behandlingen sker på klinik är det säkert ok med dem.

Bra va! :banana:

/Frasse

Låter ju himla bra! :)

Gäller det även förebyggande ET-behandling? När man som ryttare känner att nåt är fel, men att hästen inte har ont av det ännu?

/Lizzie

Det spelar ingen roll vilket bolag det var, den här behandlingen ersätt tydligen inte av något bolag, vilket veterinärern var fullt medveten om, men struntade i att upplysa hästägaren om att det räknades som alternativbehandling, hade veternärenen ens nämnt ordet alternativbehandling så hade hästägaren kollat upp saken med sitt bolag, men eftersom hon inte hade en aning om att det inte gick under vanlig behandling och att veterinärer ville testa detta innan han dömer ut hästen så lät hon veterinärern köra på, vilket kostade henne MÅNGA tusen, och hästen är dessutom inte ett skit bättre.

Halloj!

Vad jag förstår måste det finnas en skada från början.
Det gäller inte förebyggande behandling, tyvärr. :crazy:

Behandlingen skall också vara rekommenderad av en veterinär.

/F

Frasseoo skrev:
Halloj!

Vad jag förstår måste det finnas en skada från början.
Det gäller inte förebyggande behandling, tyvärr. :crazy:

Behandlingen skall också vara rekommenderad av en veterinär.

/F

Precis vad jag misstänkte! Hade varit FÖR bra om det även gällt förebyggande behandlingar... :crazy:

/Lizzie

En uppmärksam hästägare vet att inget svenskt försäkringbolag täcker alternativbehandlingar.
Men jag tycker ändå det var enormt fräckt av kliniken att köra på utan att upplysa hästägaren om det! :mad:
Och jag har full förståelse för om h*n är skitförbannad! Det hade ju inte kostat ngt i ansträngning om kliniken upplyst om det!

Läste att ngn användare skrev att IF nu kommer börja ersätta alternativbehandling. Kanon! :bow:

Men sjukgymnastik för häst ersätter försäkringsbolagen. Om veterinär remitterat till godkänd sjukgymnast för häst. Vet det då jag har en fd vän som känner hästsjukgymnasten Charlotte Dillner.

Veterinren talade inte om att det här klassades som en alternativbehandling, hästägaren trodde det var en "vanlig" behandling, hade det ens andats ordet "alternativ" så hade hästägaren kollat upp det hela.

hästägaren trodde
Som kund måste man faktiskt vara lite aktiv själv både med tankeverksamhet och inhämtning av information. En enkel fråga i denna situation hade kanske kunna bespara denna person en fet räkning.

Senast ändrad av en moderator:

För mig är det inte vanligt att veternärer kör med alternativbehandling jag har aldrig själv råkat ut för det, så jag skulle trott precis likandant som hästägaren, vad jag anser är att veterinäreren borde ha upplyst om detta och inte strunta i det som i detta fall, jag ifrågsätter inte varenda liten sak en veternären gör, jag anser att veternären är den med utbildningen och den jag får lyssna på även om vi diskuterar en del saker ibland, men jag ifrågasätter inte minsta småsak om det skulle räknas om alternativbehandling eller inte.
Den här behandlingen som den här hästen fick var ingen "hokuspockus"behandling som "doftterapi" eller något liknade utan något som mycket väl skulle kunna räknats som "vanlig" vård.

Att som kund inte ta reda på saker är helt obegripligt, vill man inte veta vad och varför en veterinär gör vissa saker med ens häst? Vill man inte ta reda på konsekvenserna av denna behandling? Framförallt vill man inte veta vad det kostar?

Detta låter väldigt underligt för mig, och jag är ändå rätt härdad från alla mina år inom flyget där det kryllar av folk som tycker att all information ska bankas in i huvudet på dem och att de inte behöver ta ansvar för någonting. "vaddå måste jag ha visum, pass, biljett, komma till flygplatsen innan utsatt avgångstid, vad f-n menar du med att jag inte får ha med min resväska ombord inne i kabinen?"

Själv så frågar jag om det mesta både hos veterinären med häst/hund/katt eller om jag själv befinner mig hos läkaren. Ska de sticka nålar i mig eller om man ska opereras vill man väl ändå veta vad de tänker göra? och varför de gör just detta...

Senast ändrad av en moderator:

Självklart vill jag veta varför någon gör något och varför, jag lämnar knappast in den och kommer och hämtar den dagen efter med ett tack och hej, men jag sätter mig inte in i varenda lite detalj en veternär gör, det skulle ändå bara sluta att de stod och föklarade komplicerade saker ingående för någon som som inte fattar så mycket av det snacket ändå.

Ex. Vet: din häst visar tydlige syptom på XXXX, vilket kan behandlas med DDDD, det är inte alltid DDD fungerar men vi vill gärna testa, DDDD gör att XXXX blir bätte och med vila efter detta så finns det småchanser att hästen blir bra, vi utför DDDD behndlingen 2 gr dagligen under en veckas tid sen kan du hämta hästen, vila ett halvår och återbesök.
Det bruakr iofs vara lite mer ingående beskrivning, men i detta läget tycker jag det är lurendrejeri att inte nämna att det är en alternativ behandling, då det inte är någon "alternativbehandlare" detta sker hos utan hos en av Sveriges största djurklinker.

En intressant fråga som kommer upp i och med denna diskussion är, vad är alternativbehandling?
Kan det även vara så att olika hästägare tycker olika saker är det?

En vän till mig har en häst som eventuellt kommer att behandlas med något som sannolikt kan klassificeras som "alternativbehandling".

I det fallet har veterinären talat om att det inte finns forskning som bevisar att den här behandlingen verkligen fungerar, men att klinisk erfarenhet tyder på det. Hon kommer då inte att behöva betala någonting (försäkringbolaget ersätter f.ö. inte) utan kliniken står för kostnaderna och hästen får väl ingå i deras "kliniska erfarenhet" eller något forskningsprojekt skulle jag tro.

Det verkar vara en rimlig lösning i det fallet, och jag hade också tyckt att det hade varit ok om veterinären hade förklarat läget och gett hästägaren tid att fundera på om de själva ville betala för behandlingen eller inte.

Att bara utföra en sådan behandling utan att tala om att den inte täcks av försäkringsbolaget känns inte ok, även om det sannolikt är upp till varje hästägare att veta vad som ingår i försäkringen.

jag tycker det uåå til varje hästäagre att veta vad som ingår i försäkringen, somsagt hade den här hästägaren dragit örat åt sig om de hande nämt alternativbehandling, men de gjorde det inte förmodligen för att då hade inte ägaren varit villig att genomgå den här behandlingen eftersom prognosen var mycket dålig för att det skulle hjälpa, men det fanns ju en liten chans enligt vet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 460
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka