Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
JohanHanssons lusernpellets för 3,15/kg innehåller:
122g smrp, 7,1MJ, 9,7g Ca och 2,7g P.
Det är lättare att passa in då det har lägre Ca/P och högre protein/MJ kvot.
Och så är det billigare.

Var köper man dessa lusernpellets? :) Bättre kvot ju! OCH billigare.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Vilka?
Åsebro Foder står på hemsidan.
JohanHansson på mina räkningar.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Lusern innehåller litet selen naturligt.
Så pass att man måste räkna med det.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Kolla på återförsäljare på JohanHanssons hemsida.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jag tänkte på JohanHansson. Jag såg att Edel Avel har nästan samma innehåll som ett annat färdigfoder jag funderar på till digivande stoet, vore intressant att jämföra pris....

Verkar inte som om Åsebro levererar så långt söderut som jag bor. Synd.
 
Senast ändrad:
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jessica skrev:
T ex Pluss Grön (smrp/MJ-kvot på 20), som innehåller 1,2 mg selen, dvs man bör inte ge mer än 1 kg till en häst på 600 kg.

Ett annat exempel är Vitafor Proteinmineral (kvot på 33), innehåller 6 mg selen, dvs man kan inte ge mer än några 100 gr, vilket gör det ganska meningslöst att använda som protien-tillskott även om det innehåller massor med protein.

O så har vi Fibergi Müsli (kvot på ca 10) som innehåller 2,1 mg selen, dvs inte mer än 0,5 kg till stor häst.

Anser inte att soja innehåller så värst stora mängder selen eftersom man sällan ger mer än några 100 gr av det.

mvh Jessica

Okej dessa fodermedel som du nämner har jag aldrig använt/kommit i kontakt med. Varför har dom i sånna hutlösa mängder selen? :confused:

Bryggerijäst då? Innehåller det också en massa selen? (hittar inte mineralvärden nånstans)
Annars är faktiskt DET det närmaste man kan komma soja i kvot och värden (ca 400g smbrp och 12-14MJ). Och det måste väl vara skonsammare att ge än soja? *bara spekulerar* :smirk:
Någon som vet varför inte B-jäst används mer?! Är det bara pga ovetskap om den eller är det pga att den är svårare att få tag i?
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

EDEL-Avel 3,75/kg pluss moms = 4,70SEK inklusive moms.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

I mitt fall är det för att jag inte kan få hästarna att äta det.
Det de inte äter har de ju ingen nytta av.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
I mitt fall är det för att jag inte kan få hästarna att äta det.
Det de inte äter har de ju ingen nytta av.

Vill dom inte äta det ens LITEGRANN? typ om du blandar i 1-2dl i "purén" ? :confused:
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Nej, då ratar de hela purén.
Jag har slängt massor av foder med jäst i för att de inte har ätit det.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
Nej, då ratar de hela purén.
Jag har slängt massor av foder med jäst i för att de inte har ätit det.

Konstigt!! :confused:
Är dom kräsna i övrigt också eller är det bara b-jästen dom ratar?

Min nordis åt upp det med glädje :d . Jag kunde ge hur mkt som helst :idea: .
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Tackar, en tia billigare per säck blev det.
 
Senast ändrad:
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

milly skrev:
Okej dessa fodermedel som du nämner har jag aldrig använt/kommit i kontakt med. Varför har dom i sånna hutlösa mängder selen? :confused:

Bryggerijäst då? Innehåller det också en massa selen? (hittar inte mineralvärden nånstans)
Annars är faktiskt DET det närmaste man kan komma soja i kvot och värden (ca 400g smbrp och 12-14MJ). Och det måste väl vara skonsammare att ge än soja? *bara spekulerar* :smirk:
Någon som vet varför inte B-jäst används mer?! Är det bara pga ovetskap om den eller är det pga att den är svårare att få tag i?

Det är för att dessa fodermedel räknas som tillskott- och/eller kompletteringsfoder till såna som ger spannmål, som inte innehåller selen i någon mätbar mängd.

Har 2 sorters jäst i mitt "program" o de innehåller inte selen alls.

Men jag förstår fortfarande inte vad problemet med soja är???? Vet inte om jag tror att 400 gr jäst är skonsammare än 400 gr soja...:crazy:

mvh Jessica
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
Jag har provat dina föreslagna alternativ.
Samt en massa andra alternativ också.
Och jag har de senaste 15 åren haft sisådär 10-15 hästar att fodra.
Inget har någonsin varit lika billigt och gett samma goda resultat som lusern blandat med sädkross..

Men det var väl bra... :idea:

Inte_Ung skrev:
Alla kan köpa mitt billiga Lusern, Hansson har återförsäljare över hela landet.
Men om man som jag betalar 2,50 för höet, så skall det bara behövas lusern till dräktiga och lakterande ston samt föl och unghästar.
Det har en protein/MJ kvot på 6,5..

Men hur kopplar du priset till kvoten??? Betalar du olika för grovfodret beroende på Smrp/MJ-kvot?

Inte_Ung skrev:
Lucernet tillverkas i Sverige.
Det är en baljväxt och alltså släkt med klöver.
Och när det odlas så kallas det för blålusern eller alfalfa.
Fröna odlas för att bli alfalfa-frön till böngroddar.
Pelletset, hacket, är restprodukten, halmen, från den odlingen.
Det är därför som priset kan bli så behagligt.
Det är ett MYCKET politiskt korrekt foder att ge..

Jahapp...
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
Lusern innehåller litet selen naturligt.
Så pass att man måste räkna med det.

Jag har lärt mig att inte något som odlas i Sverige innehåller selen i nån mängd att räkna med eftersom det råder brist i våra marker.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Hm... förstår inte varför jag får känslan av att bli "undervisad" här av vissa... :angel:

Allt jag gjort är att framföra en avvikande åsikt.:crazy:

Menmen... jag är väl överkänslig hoppas jag. :rofl:

mvh Jessica
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jessica skrev:
Men jag förstår fortfarande inte vad problemet med soja är???? Vet inte om jag tror att 400 gr jäst är skonsammare än 400 gr soja...:crazy:

Jag vet inte heller. Håller med dig om att det verkar vara för hysteriskt om det här med soja. Men eftersom "alla" säger att det är så "farligt" och en del vill inte ens fodra med det, så vågar jag inget annat göra än att vara försiktig och hålla mig på låga mängder (max100gram/100kg kroppsvikt).

I boken (ni vet vilken :angel: ) står bara såhär:
"För att undvika störningar i fodersmältningen bör det endast utfodras i små givor."
Och det gör väl alla? Om man nu ger maxgivan så delas den oftast upp i 2ggr/dag vilket blir 250gram/gång till 500kg häst.

Någon som vet varför soja har så himla dåligt rykte?!
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
Alla kan köpa mitt billiga Lusern, Hansson har återförsäljare över hela landet.

Det var ju synd, finns inte en enda återförsäljare i södra- västra Sverige.



///Har förresten räknat ut kilopriserna i Soja och Krafft Protein. 1 Kg SRP i soja kostar 12 kronor och motsvarande i KP kostar 38 kronor. Priser hämtade hos Granngården.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jag får be så mycket om ursäkt! Jag skrev fel!!! Kraffts lucern innehåller ca 8,5 Mj, 105 gr smbrp, 13 Ca, 2,8 P, 1,6 Mg och 0 och intet selen enligt deras innehållsförteckning. Får väl skylla på att det blev klipp & klistra-fel eller att jag slant på tangenterna...
//marti

Ardnas skrev:
Innehåller verkligen Krafft lucern något selen alls? Det står inte i deras "näringsinnehållsdeklaration"? Jag ger själv Krafft lucern, och det ska inte innehålla selen så vitt jag förstår?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ponnyskrället har ännu en gång ledsnat på menyn, och just nu är han synnerligen svårflirtad. Jag har klurat och googlat och försökt...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 858
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 288
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp